과제 중심 말하기 활동이 초급 한국어 학습자의 학습 불안과 흥미에 미치는 영향 (The) effects of task-based speaking activities on the language anxiety and interest of beginning-level learners of Korean원문보기
본 연구는 과제 중심 말하기 활동이 한국어 초급 학습자의 언어 불안과 흥미에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 최근의 연구에서 학습자의 불안은 학습 성취도와 부적 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 그러나 기존의 연구는 학습 불안과 학습 성취도와의 관계만을 증명할 뿐 학습자들의 불안을 감소시키는 구체적인 방법에 대한 연구는 거의 없었다. 이에 본 연구에서는 최근 외국어 교육에서 의사소통 능력 향상을 목표로 실시되고 있는 과제 중심 교수법을 학습 불안을 감소시키는 구체적인 방법으로 설정하고 이 교수법이 학습자의 불안에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 제 1장에서 연구의 목적과 필요성을 언급하고, 제 2장에서는 본 연구를 위한 이론적 배경을 알아보고 제 3장에서는 연구의 실제로 연구 방법과 절차, 연구 대상 및 도구, 연구 ...
본 연구는 과제 중심 말하기 활동이 한국어 초급 학습자의 언어 불안과 흥미에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 최근의 연구에서 학습자의 불안은 학습 성취도와 부적 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 그러나 기존의 연구는 학습 불안과 학습 성취도와의 관계만을 증명할 뿐 학습자들의 불안을 감소시키는 구체적인 방법에 대한 연구는 거의 없었다. 이에 본 연구에서는 최근 외국어 교육에서 의사소통 능력 향상을 목표로 실시되고 있는 과제 중심 교수법을 학습 불안을 감소시키는 구체적인 방법으로 설정하고 이 교수법이 학습자의 불안에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 제 1장에서 연구의 목적과 필요성을 언급하고, 제 2장에서는 본 연구를 위한 이론적 배경을 알아보고 제 3장에서는 연구의 실제로 연구 방법과 절차, 연구 대상 및 도구, 연구 자료 분석 방법 등을 제시하였다. 제 4장에서는 연구 결과를 분석하였으며 제 5장에서는 본 연구를 요약하고 제언하였다. 연구 결과, 과제 중심 말하기 활동은 한국어 학습자의 의사소통 불안과 평가 불안을 감소시키는 데 효과가 있음이 밝혀졌다. 또한 말하기 과제 활동이 학습자의 한국어에 대한 흥미도와 한국어 학습에 대한 흥미도 향상에도 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구에는 연구 대상을 초급 한국어 학습자로 한정하였고, 짧은 기간 동안 실시되었다. 또한 초급 학습자가 다룰 수 있는 소규모 과제 활동이 사용되었다. 좀 더 많은 학습자를 대상으로 충분한 실험 기간 동안 다양한 유형의 과제를 사용하여 실시할 수 있는 후속 연구가 뒤따라야 할 것이다.
본 연구는 과제 중심 말하기 활동이 한국어 초급 학습자의 언어 불안과 흥미에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 최근의 연구에서 학습자의 불안은 학습 성취도와 부적 상관관계가 있음이 밝혀졌다. 그러나 기존의 연구는 학습 불안과 학습 성취도와의 관계만을 증명할 뿐 학습자들의 불안을 감소시키는 구체적인 방법에 대한 연구는 거의 없었다. 이에 본 연구에서는 최근 외국어 교육에서 의사소통 능력 향상을 목표로 실시되고 있는 과제 중심 교수법을 학습 불안을 감소시키는 구체적인 방법으로 설정하고 이 교수법이 학습자의 불안에 미치는 영향에 관하여 연구하였다. 본 논문은 다음과 같이 구성되었다. 제 1장에서 연구의 목적과 필요성을 언급하고, 제 2장에서는 본 연구를 위한 이론적 배경을 알아보고 제 3장에서는 연구의 실제로 연구 방법과 절차, 연구 대상 및 도구, 연구 자료 분석 방법 등을 제시하였다. 제 4장에서는 연구 결과를 분석하였으며 제 5장에서는 본 연구를 요약하고 제언하였다. 연구 결과, 과제 중심 말하기 활동은 한국어 학습자의 의사소통 불안과 평가 불안을 감소시키는 데 효과가 있음이 밝혀졌다. 또한 말하기 과제 활동이 학습자의 한국어에 대한 흥미도와 한국어 학습에 대한 흥미도 향상에도 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구에는 연구 대상을 초급 한국어 학습자로 한정하였고, 짧은 기간 동안 실시되었다. 또한 초급 학습자가 다룰 수 있는 소규모 과제 활동이 사용되었다. 좀 더 많은 학습자를 대상으로 충분한 실험 기간 동안 다양한 유형의 과제를 사용하여 실시할 수 있는 후속 연구가 뒤따라야 할 것이다.
This study was conducted to investigate the effects of task-based speaking activities on the language anxiety and interest of beginning-level learners of Korean. Recent studies have shown that language anxiety has a negative correlation with academic achievements. They have evidenced the relationshi...
This study was conducted to investigate the effects of task-based speaking activities on the language anxiety and interest of beginning-level learners of Korean. Recent studies have shown that language anxiety has a negative correlation with academic achievements. They have evidenced the relationship between language anxiety and academic achievements but have rarely suggested specific methods to reduce language anxiety. This study considered task-based approach, one of communicative language teaching, as a method to reduce language anxiety and examined its effects on the reduction of language anxiety. This study is composed of 5 chapters. Chapter 1 explains the purpose and necessity of the study. Chapter 2 addresses the theoretical backgrounds for the study. Chapter 3 outlines the research methods and procedures, objects and tools, the data analysis methodology. Chapter 4 analyzes the research results. Chapter 5 presents the summary and conclusion of the study. As a result of the study, it was found that task-based approach is effective in reducing the learner's speaking anxiety and fear of negative evaluation. It was also shown that task-based speaking activities has a positive effect on increasing the learner's interest. In this study, there were limitations on the objects of study, study period, and task activity types. Follow-up studies should be conducted for a sufficient period of time and various types of tasks should be performed so as to achieve more accurate comparisons and generalizations.
This study was conducted to investigate the effects of task-based speaking activities on the language anxiety and interest of beginning-level learners of Korean. Recent studies have shown that language anxiety has a negative correlation with academic achievements. They have evidenced the relationship between language anxiety and academic achievements but have rarely suggested specific methods to reduce language anxiety. This study considered task-based approach, one of communicative language teaching, as a method to reduce language anxiety and examined its effects on the reduction of language anxiety. This study is composed of 5 chapters. Chapter 1 explains the purpose and necessity of the study. Chapter 2 addresses the theoretical backgrounds for the study. Chapter 3 outlines the research methods and procedures, objects and tools, the data analysis methodology. Chapter 4 analyzes the research results. Chapter 5 presents the summary and conclusion of the study. As a result of the study, it was found that task-based approach is effective in reducing the learner's speaking anxiety and fear of negative evaluation. It was also shown that task-based speaking activities has a positive effect on increasing the learner's interest. In this study, there were limitations on the objects of study, study period, and task activity types. Follow-up studies should be conducted for a sufficient period of time and various types of tasks should be performed so as to achieve more accurate comparisons and generalizations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.