본 연구의 목적은 진로교육에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 중학생들은 진로교육의 목적과 필요성에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 중학생들은 진로교육의 내용과 방법에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 중학생들은 진로교육의 운영 체계(시수, 담당교사, 「진로와 직업」 교과 선택)에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
넷째,...
본 연구의 목적은 진로교육에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 중학생들은 진로교육의 목적과 필요성에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 중학생들은 진로교육의 내용과 방법에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 중학생들은 진로교육의 운영 체계(시수, 담당교사, 「진로와 직업」 교과 선택)에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
넷째, 중학생들은 진로교육의 문제점을 무엇이라 인식하고 있으며, 바람직한 진로교육을 위해 무엇을 기대하는가?
조사 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학생들은 진로교육의 목적을 “자기가 하고 싶은 일을 하면서 행복하게 살아갈 수 있다”라고 인식했다. 필요성에 대해서는 필요하다는 응답이 91.2%로 압도적으로 많았으며, 그 이유로는 다양한 진로활동을 경험함으로써 진로를 생각할 수 있는 기회를 갖기 때문이라고 하였다.
둘째, 진로교육의 가장 중요한 내용 영역으로 자기 이해를 위한 내용이 가장 많았고, 직업정보탐색을 위한 내용, 진학정보탐색을 위한 내용, 진로계획 수립을 위한 내용 순으로 응답했다. 자기 이해를 위한 내용에서는 직업적성검사, 직업 흥미검사, 진로성숙도검사, 직업가치관 순으로 꼽았다. 직업정보탐색을 위한 내용에서는 전문가가 말하는 나의 직업에 가장 많이 응답했으며, 진로계획을 위한 내용에서는 진로의사결정유형검사에 가장 많이 응답했다. 진로교육 시 선호하는 교육자료에는 성공한 사람들의 초청 강연에 가장 많이 응답했으며, 동영상자료, 진로관련 도서를 그 다음으로 꼽았다. 진로교육 시 선호하는 교육방법에는 진로·직업 체험활동이 압도적으로 많았으며 면담·상담, 활동지 작성활동, 토론식 수업, 소집단활동 순으로 응답했다.
셋째, 진로교육의 가장 적합한 시수에는 1년에 5시간, 진로교육의 적합한 운영시간대에는 창의적 재량활동시간을, 진로교육의 적합한 담당자에는 진로교육 전문상담교사를 각각 1순위로 꼽았다. 진로교육 교과목 「진로와 직업」교과선택의 필요성에 대해서는 29.2%가 매우 그렇다에 41%가 대체로 그렇다에 응답해 대다수가 필요하다고 인식하고 있었다.
넷째, 진로교육의 문제점은 내용에 충실하기보다 형식적으로 운영된다, 내용이 체계적이지 않다, 교사들의 전문성이 미흡하다, 진로교육 수업시수가 부족하다, 진로교육이 운영되는 시간이 적절하지 못하다 순으로 응답했다. 효율적인 진로교육을 위해 우선적으로 기대하는 일에 대해서는 실제적이고도 현실적인 내용으로 자기주도적으로 진로개발 능력을 향상시킨다가 압도적으로 높게 나왔다. 진로상담 시 상담받고 싶은 내용에 진학·진로가 가장 많았으며 다음으로는 공부·성적을 꼽았다. 진로상담 시 상담 받고 싶은 유형은 개인 대면상담이 압도적으로 많았으며 상담의 내용에 따라 다르게, 집단상담, 사이버상담, 전화상담 순으로 꼽았다.
본 연구의 목적은 진로교육에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 중학생들은 진로교육의 목적과 필요성에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 중학생들은 진로교육의 내용과 방법에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 중학생들은 진로교육의 운영 체계(시수, 담당교사, 「진로와 직업」 교과 선택)에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
넷째, 중학생들은 진로교육의 문제점을 무엇이라 인식하고 있으며, 바람직한 진로교육을 위해 무엇을 기대하는가?
조사 결과는 다음과 같다.
첫째, 중학생들은 진로교육의 목적을 “자기가 하고 싶은 일을 하면서 행복하게 살아갈 수 있다”라고 인식했다. 필요성에 대해서는 필요하다는 응답이 91.2%로 압도적으로 많았으며, 그 이유로는 다양한 진로활동을 경험함으로써 진로를 생각할 수 있는 기회를 갖기 때문이라고 하였다.
둘째, 진로교육의 가장 중요한 내용 영역으로 자기 이해를 위한 내용이 가장 많았고, 직업정보탐색을 위한 내용, 진학정보탐색을 위한 내용, 진로계획 수립을 위한 내용 순으로 응답했다. 자기 이해를 위한 내용에서는 직업적성검사, 직업 흥미검사, 진로성숙도검사, 직업가치관 순으로 꼽았다. 직업정보탐색을 위한 내용에서는 전문가가 말하는 나의 직업에 가장 많이 응답했으며, 진로계획을 위한 내용에서는 진로의사결정유형검사에 가장 많이 응답했다. 진로교육 시 선호하는 교육자료에는 성공한 사람들의 초청 강연에 가장 많이 응답했으며, 동영상자료, 진로관련 도서를 그 다음으로 꼽았다. 진로교육 시 선호하는 교육방법에는 진로·직업 체험활동이 압도적으로 많았으며 면담·상담, 활동지 작성활동, 토론식 수업, 소집단활동 순으로 응답했다.
셋째, 진로교육의 가장 적합한 시수에는 1년에 5시간, 진로교육의 적합한 운영시간대에는 창의적 재량활동시간을, 진로교육의 적합한 담당자에는 진로교육 전문상담교사를 각각 1순위로 꼽았다. 진로교육 교과목 「진로와 직업」교과선택의 필요성에 대해서는 29.2%가 매우 그렇다에 41%가 대체로 그렇다에 응답해 대다수가 필요하다고 인식하고 있었다.
넷째, 진로교육의 문제점은 내용에 충실하기보다 형식적으로 운영된다, 내용이 체계적이지 않다, 교사들의 전문성이 미흡하다, 진로교육 수업시수가 부족하다, 진로교육이 운영되는 시간이 적절하지 못하다 순으로 응답했다. 효율적인 진로교육을 위해 우선적으로 기대하는 일에 대해서는 실제적이고도 현실적인 내용으로 자기주도적으로 진로개발 능력을 향상시킨다가 압도적으로 높게 나왔다. 진로상담 시 상담받고 싶은 내용에 진학·진로가 가장 많았으며 다음으로는 공부·성적을 꼽았다. 진로상담 시 상담 받고 싶은 유형은 개인 대면상담이 압도적으로 많았으며 상담의 내용에 따라 다르게, 집단상담, 사이버상담, 전화상담 순으로 꼽았다.
The purpose of this study was to investigate middle school students' perception of career education. For this purpose, the following questions were set.
First, how do middle school students perceive the purpose and need of career education?
Second, how do middle school students perceive ...
The purpose of this study was to investigate middle school students' perception of career education. For this purpose, the following questions were set.
First, how do middle school students perceive the purpose and need of career education?
Second, how do middle school students perceive the contents and methods of career education?
Third, how do middle school students perceive the operating system of career education (number of classes, teachers, selection of the subject of Career and Vocation)?
Fourth, what do middle school students think is the problem with career education and what do they expect for desirable career education?
The research obtained the following results.
First, middle school students recognized the purpose of career education that "I can live a happy life, doing what I want." They showed overwhelming agreement (91.2%) to the need of career education, because they could get a chance to think of their career by experiencing various career activities.
Second, middle school students answered that the most important content area of career education was self-understanding, followed by information search for vocation, information search for entrance to a school of higher grade, and establishment of career plan. For self-understanding, vocational aptitude test was considered to be most important, followed by vocational interest test, career maturity test, and vocational values. They gave the highest response ratio to "my vocation suggested by an expert" in terms of information search for vocation, and to "career decision-making type test" in terms of career plan. The most preferred teaching material for career education was lecture by successful guest speakers, followed by moving-pictures and career-related books. The most preferred teaching method for career education was remarkably career and vocational experience activities, followed by interview and counseling, writing an activity journal, discussion-based classes, and small-group activities.
Third, middle school students answered that the most suitable number of classes for career education was five classes a year, that the most suitable time for career education was the creative extracurricular activity class, and that a teacher specializing in counseling for career education was most suitable for career education. 29.2% of the students urgently indicated the need to select the subject of Career and Vocation for career education and 41% generally indicated it, showing that the majority of middle school students perceived the need to select the subject.
Fourth, they answered that the most serious problem with career education was formal operation rather than being faithful to the contents, followed by unsystematic contents, poor expertise of teachers, lack of classes for career education, and unsuitable time for career education. As for what was most of all expected for efficient career education, they gave the highest response ratio to "improvement of the ability to develop career in a self-directed way with practical and pragmatic contents. The most preferred content for career counseling was entrance to a school of higher grade and career, followed by school work and grades. The most preferred type of career counseling was remarkably counseling based on personal interview, followed by group counseling, cyber-counseling, and telephone counseling, which depended on the contents of counseling.
The purpose of this study was to investigate middle school students' perception of career education. For this purpose, the following questions were set.
First, how do middle school students perceive the purpose and need of career education?
Second, how do middle school students perceive the contents and methods of career education?
Third, how do middle school students perceive the operating system of career education (number of classes, teachers, selection of the subject of Career and Vocation)?
Fourth, what do middle school students think is the problem with career education and what do they expect for desirable career education?
The research obtained the following results.
First, middle school students recognized the purpose of career education that "I can live a happy life, doing what I want." They showed overwhelming agreement (91.2%) to the need of career education, because they could get a chance to think of their career by experiencing various career activities.
Second, middle school students answered that the most important content area of career education was self-understanding, followed by information search for vocation, information search for entrance to a school of higher grade, and establishment of career plan. For self-understanding, vocational aptitude test was considered to be most important, followed by vocational interest test, career maturity test, and vocational values. They gave the highest response ratio to "my vocation suggested by an expert" in terms of information search for vocation, and to "career decision-making type test" in terms of career plan. The most preferred teaching material for career education was lecture by successful guest speakers, followed by moving-pictures and career-related books. The most preferred teaching method for career education was remarkably career and vocational experience activities, followed by interview and counseling, writing an activity journal, discussion-based classes, and small-group activities.
Third, middle school students answered that the most suitable number of classes for career education was five classes a year, that the most suitable time for career education was the creative extracurricular activity class, and that a teacher specializing in counseling for career education was most suitable for career education. 29.2% of the students urgently indicated the need to select the subject of Career and Vocation for career education and 41% generally indicated it, showing that the majority of middle school students perceived the need to select the subject.
Fourth, they answered that the most serious problem with career education was formal operation rather than being faithful to the contents, followed by unsystematic contents, poor expertise of teachers, lack of classes for career education, and unsuitable time for career education. As for what was most of all expected for efficient career education, they gave the highest response ratio to "improvement of the ability to develop career in a self-directed way with practical and pragmatic contents. The most preferred content for career counseling was entrance to a school of higher grade and career, followed by school work and grades. The most preferred type of career counseling was remarkably counseling based on personal interview, followed by group counseling, cyber-counseling, and telephone counseling, which depended on the contents of counseling.
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