본 연구는 Bruner의 EIS이론을 바탕으로 문장제 문제 해결을 위하여 요구되는 문제 해결과정 4단계를 활동적(Enactive)표현, 영상적(Iconic)표현, 상징적(Symbolic) 표현 단계로 구분하여 문제 해결을 위한 모형을 만들고, 이를 이용하여 실제 수업에 효과적인 활용을 할 수 있는 실제 수업의 예를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경에서는 문장제 문제의 개념과 유형, 문제 해결의 의미를 살펴보고, Bruner의 교육이론과 활동적, 영상적, 상징적 표현 단계로 이루어진 EIS이론을 알아보았다. 수학 교과...
본 연구는 Bruner의 EIS이론을 바탕으로 문장제 문제 해결을 위하여 요구되는 문제 해결과정 4단계를 활동적(Enactive)표현, 영상적(Iconic)표현, 상징적(Symbolic) 표현 단계로 구분하여 문제 해결을 위한 모형을 만들고, 이를 이용하여 실제 수업에 효과적인 활용을 할 수 있는 실제 수업의 예를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경에서는 문장제 문제의 개념과 유형, 문제 해결의 의미를 살펴보고, Bruner의 교육이론과 활동적, 영상적, 상징적 표현 단계로 이루어진 EIS이론을 알아보았다. 수학 교과서 중학교 일부 과정에서의 문장제 문제를 문제해결 모형을 이용하여 실제 수업의 예로 제시 하였다. 이어 EIS이론을 바탕으로 문제 해결에 따른 실제 수업의 예에서 제기되는 문제점이 무엇이 있는지 지적하고 더 나은 활용 방안을 제언 하였다. 본 연구에서는 제언한 바와 같이 장점을 살려 적절히 활용되어 다양한 학습 자료들을 계속 개발하여 보급되었으면 한다.
본 연구는 Bruner의 EIS이론을 바탕으로 문장제 문제 해결을 위하여 요구되는 문제 해결과정 4단계를 활동적(Enactive)표현, 영상적(Iconic)표현, 상징적(Symbolic) 표현 단계로 구분하여 문제 해결을 위한 모형을 만들고, 이를 이용하여 실제 수업에 효과적인 활용을 할 수 있는 실제 수업의 예를 제시하는데 목적이 있다. 본 연구의 이론적 배경에서는 문장제 문제의 개념과 유형, 문제 해결의 의미를 살펴보고, Bruner의 교육이론과 활동적, 영상적, 상징적 표현 단계로 이루어진 EIS이론을 알아보았다. 수학 교과서 중학교 일부 과정에서의 문장제 문제를 문제해결 모형을 이용하여 실제 수업의 예로 제시 하였다. 이어 EIS이론을 바탕으로 문제 해결에 따른 실제 수업의 예에서 제기되는 문제점이 무엇이 있는지 지적하고 더 나은 활용 방안을 제언 하였다. 본 연구에서는 제언한 바와 같이 장점을 살려 적절히 활용되어 다양한 학습 자료들을 계속 개발하여 보급되었으면 한다.
The objective of this study is to set up a Word problem solving process divided into enactive, iconic, and symbolic expressions based on 4 steps of EIS theory of Bruner and to show an example of an effective model of a real class using this process. We have looked through the concept and the types o...
The objective of this study is to set up a Word problem solving process divided into enactive, iconic, and symbolic expressions based on 4 steps of EIS theory of Bruner and to show an example of an effective model of a real class using this process. We have looked through the concept and the types of Word problem, and the meaning of the problem solving. Also, we have learned the theory of Bruner and the EIS theory that consists of enactive, iconic, and symbolic expressions. I presented an example of a real class that use the Word problem solving process with Math textbooks of middle school 1,2,3 grade 1st semester. Also, I suggested a better solution from the analysis of the problems from the real class based on the EIS theory. I hope that many other materials will be developed utilizing the advantage of this study.
The objective of this study is to set up a Word problem solving process divided into enactive, iconic, and symbolic expressions based on 4 steps of EIS theory of Bruner and to show an example of an effective model of a real class using this process. We have looked through the concept and the types of Word problem, and the meaning of the problem solving. Also, we have learned the theory of Bruner and the EIS theory that consists of enactive, iconic, and symbolic expressions. I presented an example of a real class that use the Word problem solving process with Math textbooks of middle school 1,2,3 grade 1st semester. Also, I suggested a better solution from the analysis of the problems from the real class based on the EIS theory. I hope that many other materials will be developed utilizing the advantage of this study.
주제어
#Bruner EIS이론 문장제문제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.