이 연구는 통합교육을 시행하고 있는 기관의 원감과 원장의 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력교수에 대한 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 둘째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 협력에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위해 자료 수집은 유아특수학급이 설치된 전국의 공립유치원 45개원(각 원에 2부씩 배부)을 선정하여 90명의 원감과 원장들에게 질문지를 배부하였고, 수집된 자료의 처리 및 분석은 ...
이 연구는 통합교육을 시행하고 있는 기관의 원감과 원장의 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력교수에 대한 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 둘째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 협력에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위해 자료 수집은 유아특수학급이 설치된 전국의 공립유치원 45개원(각 원에 2부씩 배부)을 선정하여 90명의 원감과 원장들에게 질문지를 배부하였고, 수집된 자료의 처리 및 분석은 SPSS 14.0 통계 프로그램을 이용하였다. 관리자가 인식한 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력에 대한 인식을 알아보기 위해 각각 평균과 표준편차를 산출하고, 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할에 평점 순위의 결과 관리자들은 유아교육교사와 유아특수교육 교사의 역할 참여에 대한 인식의 차이가 있음을 알 수 있으며, 교사의 역할에 있어 유아교육 교사보다 유아특수교육교사의 상대적인 인식을 살펴볼 때, 모든 항목에서 유아특수교육 교사가 유아교육 교사보다 수행할 필요성이 더 많은 것으로 인식하고 있었다. 이것은 관리자들이 장애유아의 지도는 특수교육 교사가 주책임을 지고 수행해야 한다는 인식을 엿볼 수 있다. 둘째, 유아통합교육기관에서 관리자들의 인식에 있어 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 협력에 평점 순위의 결과 크게 차이가 나타나지 않았다. 그러나 교사의 협력에 있어 유아교육 교사보다 유아특수교육교사의 상대적인 인식을 살펴볼 때, 모든 항목에서 유아특수교육 교사가 유아교육 교사보다 수행할 필요성이 더 많은 것으로 인식하고 있었다. 이것은 교사의 협력에 있어서도 관리자들이 장애유아의 지도는 특수교육 교사가 주책임을 지고 수행해야 한다는 인식을 엿볼 수 있다. 이와 같은 결론에 근거하여 향후 연구에서는 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할과 협력의 세부 항목을 설정하는데 있어 다양한 영역을 설정하여 설문지를 작성할 필요성과 관리자의 인식 차이를 알아보는데 있어 관리자의 배경 변인을 배제하였으므로 관리자의 다양한 배경 변인을 제시한 연구가 필요함을 제안한다.
이 연구는 통합교육을 시행하고 있는 기관의 원감과 원장의 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력교수에 대한 인식을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 둘째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 협력에 대한 관리자의 인식 차이는 어떠한가? 본 연구를 위해 자료 수집은 유아특수학급이 설치된 전국의 공립유치원 45개원(각 원에 2부씩 배부)을 선정하여 90명의 원감과 원장들에게 질문지를 배부하였고, 수집된 자료의 처리 및 분석은 SPSS 14.0 통계 프로그램을 이용하였다. 관리자가 인식한 유아교사와 유아특수교사의 역할과 협력에 대한 인식을 알아보기 위해 각각 평균과 표준편차를 산출하고, 차이를 알아보기 위하여 t-test를 실시하였다. 이 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 유아통합교육기관에서 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할에 평점 순위의 결과 관리자들은 유아교육교사와 유아특수교육 교사의 역할 참여에 대한 인식의 차이가 있음을 알 수 있으며, 교사의 역할에 있어 유아교육 교사보다 유아특수교육교사의 상대적인 인식을 살펴볼 때, 모든 항목에서 유아특수교육 교사가 유아교육 교사보다 수행할 필요성이 더 많은 것으로 인식하고 있었다. 이것은 관리자들이 장애유아의 지도는 특수교육 교사가 주책임을 지고 수행해야 한다는 인식을 엿볼 수 있다. 둘째, 유아통합교육기관에서 관리자들의 인식에 있어 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 협력에 평점 순위의 결과 크게 차이가 나타나지 않았다. 그러나 교사의 협력에 있어 유아교육 교사보다 유아특수교육교사의 상대적인 인식을 살펴볼 때, 모든 항목에서 유아특수교육 교사가 유아교육 교사보다 수행할 필요성이 더 많은 것으로 인식하고 있었다. 이것은 교사의 협력에 있어서도 관리자들이 장애유아의 지도는 특수교육 교사가 주책임을 지고 수행해야 한다는 인식을 엿볼 수 있다. 이와 같은 결론에 근거하여 향후 연구에서는 유아교육 교사와 유아특수교육 교사의 역할과 협력의 세부 항목을 설정하는데 있어 다양한 영역을 설정하여 설문지를 작성할 필요성과 관리자의 인식 차이를 알아보는데 있어 관리자의 배경 변인을 배제하였으므로 관리자의 다양한 배경 변인을 제시한 연구가 필요함을 제안한다.
This study aimed at examining the awareness of managers of integrated early childhood education institutions on the roles of, and cooperation among, teachers of early childhood education and those of early childhood special education. The key issues of the study are as follows: First, what are the d...
This study aimed at examining the awareness of managers of integrated early childhood education institutions on the roles of, and cooperation among, teachers of early childhood education and those of early childhood special education. The key issues of the study are as follows: First, what are the differences in the awareness of the managers on the roles of the teachers of early childhood education and those of early childhood special education? Second, what are the difference in the awareness of the managers on the cooperation among the teachers of early childhood education and those of early childhood special education? Toward this end, the study selected 45 public kindergartens nationwide in which a special early childhood class is established and sent questionnaires (two copies per institution) to 90 managers. The process and analysis of the collected data was performed with SPSS 14.0. To determine the awareness of the managers on the roles of, and cooperation among, these teachers, the study evaluated the average value and standard deviation and conducted a t-test for determining any difference. The result of the study is as follows: First, the result of the average score evaluation on the roles of the teachers of early childhood education and those of early childhood special education in integrated early childhood education institutions showed that there was a difference in the awareness of the managers on the roles, and particularly, the managers understood that the teachers of early childhood special education had more roles to perform in all questions. This shows that the mangers recognize that the guidance of handicapped children should be mainly taken care of by the teachers of early childhood special education. Second, the result of the average score evaluation on the cooperation among the teachers showed that there was no significant difference. However, the mangers understood that the teachers of early childhood special education needed to cooperative more, which shows that the managers recognize that the guidance of handicapped children should be mainly taken care of by the teachers of early childhood special education. Based on such results, the study proposed that in setting detailed items on the roles and cooperation of teachers of early childhood education and those of early childhood special education, it is advised to create questionnaires based on diverse areas. Considering that this study excluded the variable of the managers’ background in determining the difference in the awareness of these managers, it is suggested that future studies need to include the variable of the managers’ diverse backgrounds.
This study aimed at examining the awareness of managers of integrated early childhood education institutions on the roles of, and cooperation among, teachers of early childhood education and those of early childhood special education. The key issues of the study are as follows: First, what are the differences in the awareness of the managers on the roles of the teachers of early childhood education and those of early childhood special education? Second, what are the difference in the awareness of the managers on the cooperation among the teachers of early childhood education and those of early childhood special education? Toward this end, the study selected 45 public kindergartens nationwide in which a special early childhood class is established and sent questionnaires (two copies per institution) to 90 managers. The process and analysis of the collected data was performed with SPSS 14.0. To determine the awareness of the managers on the roles of, and cooperation among, these teachers, the study evaluated the average value and standard deviation and conducted a t-test for determining any difference. The result of the study is as follows: First, the result of the average score evaluation on the roles of the teachers of early childhood education and those of early childhood special education in integrated early childhood education institutions showed that there was a difference in the awareness of the managers on the roles, and particularly, the managers understood that the teachers of early childhood special education had more roles to perform in all questions. This shows that the mangers recognize that the guidance of handicapped children should be mainly taken care of by the teachers of early childhood special education. Second, the result of the average score evaluation on the cooperation among the teachers showed that there was no significant difference. However, the mangers understood that the teachers of early childhood special education needed to cooperative more, which shows that the managers recognize that the guidance of handicapped children should be mainly taken care of by the teachers of early childhood special education. Based on such results, the study proposed that in setting detailed items on the roles and cooperation of teachers of early childhood education and those of early childhood special education, it is advised to create questionnaires based on diverse areas. Considering that this study excluded the variable of the managers’ background in determining the difference in the awareness of these managers, it is suggested that future studies need to include the variable of the managers’ diverse backgrounds.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.