[학위논문]인지행동 놀이치료 프로그램이 저소득 한부모 가정 아동의 공격성에 미치는 효과 Effects of Cognitive-behavior Play Therapy Program on Aggression of Children in Low-income Single Parent Families원문보기
본 연구는 인지행동놀이치료 프로그램이 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구대상은 D시 영구임대 아파트 단지 내 H사회복지관 방과 후 공부방을 이용하는 저소득 한 부모 가정 아동 중에서 담당사회 복지 사 및 공부방 교사가 공격성 문제 때문에 프로그램에 의뢰한 아동 6명이다. 연구문제는 첫째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성 하위영역(신체적, 언어적, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)에 영향을 미치는가, 둘째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 회기 내 공격행동에 영향을 미치는 가이다. 프로그램은 O'Connor(2000)가 제안한 집단 놀이치료 단계에 따라 이완활동(20분)은 신체적․정서적 긴장을 해소하고 즐거움을 주는 신체놀이로 프로그램의 참여도를 높이고 최상의 학습 상태를 받아들일 수 있도록 하였다. 구조화 활동(45분)은 ...
본 연구는 인지행동놀이치료 프로그램이 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구대상은 D시 영구임대 아파트 단지 내 H사회복지관 방과 후 공부방을 이용하는 저소득 한 부모 가정 아동 중에서 담당사회 복지 사 및 공부방 교사가 공격성 문제 때문에 프로그램에 의뢰한 아동 6명이다. 연구문제는 첫째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성 하위영역(신체적, 언어적, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)에 영향을 미치는가, 둘째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 회기 내 공격행동에 영향을 미치는 가이다. 프로그램은 O'Connor(2000)가 제안한 집단 놀이치료 단계에 따라 이완활동(20분)은 신체적․정서적 긴장을 해소하고 즐거움을 주는 신체놀이로 프로그램의 참여도를 높이고 최상의 학습 상태를 받아들일 수 있도록 하였다. 구조화 활동(45분)은 인지행동치료를 적용하여 아동의 스트레스 상황과 감정, 사고를 탐색하는 중재전략과 문제를 해결하기 위해 ‘주장훈련, 자기교시훈련, 긴장 이완 훈련 법, 분노진정방법’을 중재전략의 활동으로 진행하였다. 또래 및 연구자의 피드백과 상호 의견을 교환하는 토론 과정을 이완활동 후 5분, 구조화 활동 후 10분씩 두었으며 프로그램은 한 회기 80분, 주 2회, 총 10회기를 실시하였다. 공격성의 변화는 공격성 검사로 사전․사후․추후에 측정 비교하였고, 회기 내 아동의 공격행동(신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)을 자유놀이 상황에서 행동관찰 목록에 근거해 공격행동의 빈도를 체크하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 공격성 검사에서 공격성을 감소시켰고, 공격성의 하위영역인 신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성을 모두 감소시켰다. 둘째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 회기 내에서 아동의 공격행동(신체적 공격, 언어적 공격, 우회적 공격, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)의 빈도를 감소시켰다. 따라서 본 연구는 소수사례 연구로서 일반화하는데 제한 점은 있으나 인지행동 놀이치료 프로그램이 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성을 감소시키는데 효과적이었음을 알 수 있다.
본 연구는 인지행동 놀이치료 프로그램이 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 연구대상은 D시 영구임대 아파트 단지 내 H사회복지관 방과 후 공부방을 이용하는 저소득 한 부모 가정 아동 중에서 담당사회 복지 사 및 공부방 교사가 공격성 문제 때문에 프로그램에 의뢰한 아동 6명이다. 연구문제는 첫째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성 하위영역(신체적, 언어적, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)에 영향을 미치는가, 둘째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 저소득 한 부모 가정 아동의 회기 내 공격행동에 영향을 미치는 가이다. 프로그램은 O'Connor(2000)가 제안한 집단 놀이치료 단계에 따라 이완활동(20분)은 신체적․정서적 긴장을 해소하고 즐거움을 주는 신체놀이로 프로그램의 참여도를 높이고 최상의 학습 상태를 받아들일 수 있도록 하였다. 구조화 활동(45분)은 인지행동치료를 적용하여 아동의 스트레스 상황과 감정, 사고를 탐색하는 중재전략과 문제를 해결하기 위해 ‘주장훈련, 자기교시훈련, 긴장 이완 훈련 법, 분노진정방법’을 중재전략의 활동으로 진행하였다. 또래 및 연구자의 피드백과 상호 의견을 교환하는 토론 과정을 이완활동 후 5분, 구조화 활동 후 10분씩 두었으며 프로그램은 한 회기 80분, 주 2회, 총 10회기를 실시하였다. 공격성의 변화는 공격성 검사로 사전․사후․추후에 측정 비교하였고, 회기 내 아동의 공격행동(신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)을 자유놀이 상황에서 행동관찰 목록에 근거해 공격행동의 빈도를 체크하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 공격성 검사에서 공격성을 감소시켰고, 공격성의 하위영역인 신체적 공격성, 언어적 공격성, 우회적 공격성, 부정 성, 흥분 성, 적의 성을 모두 감소시켰다. 둘째, 인지행동 놀이치료 프로그램은 회기 내에서 아동의 공격행동(신체적 공격, 언어적 공격, 우회적 공격, 부정 성, 흥분 성, 적의 성)의 빈도를 감소시켰다. 따라서 본 연구는 소수사례 연구로서 일반화하는데 제한 점은 있으나 인지행동 놀이치료 프로그램이 저소득 한 부모 가정 아동의 공격성을 감소시키는데 효과적이었음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to examine the effects of cognitive-behavior play therapy program on aggression of children in low-income single parent families. The research subjects are 6 children commissioned by a responsible social worker and a study-room teacher due to a problem about aggression a...
The purpose of this study is to examine the effects of cognitive-behavior play therapy program on aggression of children in low-income single parent families. The research subjects are 6 children commissioned by a responsible social worker and a study-room teacher due to a problem about aggression among children in low-income single parent families who use a study room after school at H Social Welfare Center within the permanent rental apartment housing complex in D city. The research problems include, first, does the cognitive-behavior play therapy program have influence upon sub-spheres(physical, verbal, and indirect aggression, negativity, irritability, hostility) for aggression of children in low-income single parent families? and second, does the cognitive-behavior play therapy program have influence upon aggressive behavior within session of children in low-income single parent families? As for program, the relaxation activity(20 minutes) was allowed to possibly increase participatory level in program and accept the best learning state with the physical play that solves physical and emotional tension and gives pleasure according to the group play therapy stage suggested by O'Connor(2000). The structured activity(45 minutes) was progressed the intervention strategy of exploring children's stress situation, emotion and thought by applying the cognitive behavior therapy, and was progressed ‘assertion training, self-instruction training, tension-relaxation training method, and anger-suppressing method’ with the intervention strategy, in order to solve a problem. The feedback in peers and researcher and the discussion process in exchanging mutual opinions were put, respectively, 5 minutes after the relaxation activity, and 10 minutes after the structured activity. The program was carried out over totally 10 sessions with 80 minutes per one session and twice a week. A change in aggression was measured and compared before․after․later with the aggression test. As for children's aggressive behavior(physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, hostility) within session, the frequency of aggressive behavior was checked on the basis of the behavior observation list in a free-play situation. The results of this study are as follows. First, the cognitive-behavior play therapy program reduced aggression in the aggression test. It reduced all of physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, and hostility, which are sub-spheres of aggression. Second, the cognitive-behavior play therapy program reduced frequency of children's aggressive behavior(physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, and hostility) within session. Accordingly, this is a minor-case study, thereby having limitation in generalizing. However, the cognitive-behavior play therapy program can be known to be effective for reducing aggression of children in low-income single parent families.
The purpose of this study is to examine the effects of cognitive-behavior play therapy program on aggression of children in low-income single parent families. The research subjects are 6 children commissioned by a responsible social worker and a study-room teacher due to a problem about aggression among children in low-income single parent families who use a study room after school at H Social Welfare Center within the permanent rental apartment housing complex in D city. The research problems include, first, does the cognitive-behavior play therapy program have influence upon sub-spheres(physical, verbal, and indirect aggression, negativity, irritability, hostility) for aggression of children in low-income single parent families? and second, does the cognitive-behavior play therapy program have influence upon aggressive behavior within session of children in low-income single parent families? As for program, the relaxation activity(20 minutes) was allowed to possibly increase participatory level in program and accept the best learning state with the physical play that solves physical and emotional tension and gives pleasure according to the group play therapy stage suggested by O'Connor(2000). The structured activity(45 minutes) was progressed the intervention strategy of exploring children's stress situation, emotion and thought by applying the cognitive behavior therapy, and was progressed ‘assertion training, self-instruction training, tension-relaxation training method, and anger-suppressing method’ with the intervention strategy, in order to solve a problem. The feedback in peers and researcher and the discussion process in exchanging mutual opinions were put, respectively, 5 minutes after the relaxation activity, and 10 minutes after the structured activity. The program was carried out over totally 10 sessions with 80 minutes per one session and twice a week. A change in aggression was measured and compared before․after․later with the aggression test. As for children's aggressive behavior(physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, hostility) within session, the frequency of aggressive behavior was checked on the basis of the behavior observation list in a free-play situation. The results of this study are as follows. First, the cognitive-behavior play therapy program reduced aggression in the aggression test. It reduced all of physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, and hostility, which are sub-spheres of aggression. Second, the cognitive-behavior play therapy program reduced frequency of children's aggressive behavior(physical aggression, verbal aggression, indirect aggression, negativity, irritability, and hostility) within session. Accordingly, this is a minor-case study, thereby having limitation in generalizing. However, the cognitive-behavior play therapy program can be known to be effective for reducing aggression of children in low-income single parent families.
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