사회․문화 전반에 걸쳐 세계화가 보편되고 있는 현대사회 속에서 각 국가는 자국의 문화적 정체성과 독창성을 찾기 위한 노력을 하고 있는 가운데 우리나라도 한류의 기류를 타고 전통의 문화를 세계에 알리고자 힘쓰고 있다. 우리의 전통매듭은 현대의 다양한 디자인을 위한 기법으로 문화 민족으로서의 자긍심을 갖게 하는 가치 있는 전통문화요소 중의 하나로 한국적 이미지의 아름다움과 특성을 전통매듭에서 재발견하고 현대적 감각으로 재창조할 때 한국적인 전통미를 나타낼 수 있을 것이라 예측하고 이에 본 논문은 전통주머니매듭의 조형성을 응용하여 실용적인 가치를 지닌 가방디자인을 개발함으로써 우리의 전통문화에 대한 인식을 새롭게 하고 현대패션과 우리의 전통문화가 어우러질 수 있도록 현대생활에 필요한 가방에 매듭의 조형성을 응용한 디자인을 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에는 문헌고찰과 선행연구를 토대로 전통주머니와 매듭에 대한 역사와 종류, 용도를 살펴보았고 전통주머니매듭에 나타난 조형적 특성을 주머니의 형태에 따라 매듭의 조형이미지, 매듭형태, 색상배색을 분석 하여 전통주머니매듭의 조형성을 미적 특성으로 분류하고 매듭의 조형성을 응용한 디자인 사례는 현재 매듭작가들의 작품들을 중심으로 ...
사회․문화 전반에 걸쳐 세계화가 보편되고 있는 현대사회 속에서 각 국가는 자국의 문화적 정체성과 독창성을 찾기 위한 노력을 하고 있는 가운데 우리나라도 한류의 기류를 타고 전통의 문화를 세계에 알리고자 힘쓰고 있다. 우리의 전통매듭은 현대의 다양한 디자인을 위한 기법으로 문화 민족으로서의 자긍심을 갖게 하는 가치 있는 전통문화요소 중의 하나로 한국적 이미지의 아름다움과 특성을 전통매듭에서 재발견하고 현대적 감각으로 재창조할 때 한국적인 전통미를 나타낼 수 있을 것이라 예측하고 이에 본 논문은 전통주머니매듭의 조형성을 응용하여 실용적인 가치를 지닌 가방디자인을 개발함으로써 우리의 전통문화에 대한 인식을 새롭게 하고 현대패션과 우리의 전통문화가 어우러질 수 있도록 현대생활에 필요한 가방에 매듭의 조형성을 응용한 디자인을 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에는 문헌고찰과 선행연구를 토대로 전통주머니와 매듭에 대한 역사와 종류, 용도를 살펴보았고 전통주머니매듭에 나타난 조형적 특성을 주머니의 형태에 따라 매듭의 조형이미지, 매듭형태, 색상배색을 분석 하여 전통주머니매듭의 조형성을 미적 특성으로 분류하고 매듭의 조형성을 응용한 디자인 사례는 현재 매듭작가들의 작품들을 중심으로 사례연구를 하였다. 이상의 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째. 전통주머니매듭은 삼국시대 이전에는 주머니를 묶어주거나 매달 수 있는 기능적인 목적에서 시작하여 조선시대에 와서는 기능적인 면과 함께 주머니를 아름답게 나타내는 장식적으로 변화되어 왔으며 현대에 와서는 주머니가 사라짐에 따라 장식적인 액세서리 등으로 활용되고 있다. 둘째, 전통주머니매듭의 형태는 매듭의 모양이 식물과 동물, 일상생활에 쓰이는 사물의 형태를 모방하여 자연스럽고 편안한 선의 아름다움과 사실적인 느낌을 그대로 표현 하였으며 매듭을 맺는 방법도 끈 목을 반으로 접어서 양쪽이 대칭이 되며 조이는 과정에서도 차례로 질서 있게 조여야 아름다운 매듭이 될 수 있었다. 또한 매듭이 갖는 상징적인 의미로 남자용 주머니매듭에서는 잠자리매듭을 맺은 후 날개를 옆으로 길게 뻬 내어 동적이면서 강한 이미지를 나타내었고 여자용 주머니매듭에서는 나비매듭의 아름답고 섬세한 곡선으로 귀엽고 우아하게 나타내고 있다. 셋째, 전통주머니매듭의 색상은 홍색을 주를 이루고 다음으로 청색과 노란색, 흰색이었다. 이는 음양오행사상을 바탕으로 나타낸 색으로 매듭의 색상은 주머니와 동일배색을 하거나 매듭을 강조한 대조색상배색 음양의 조화를 주머니와 매듭의 배색으로 표현하였다. 넷째, 조형성에 대한 미적 특성의 분류에서는 자연미로 표현한 분류가 많이 나타났는데 본 연구에서는 자연미와 여유미를 자연미, 질서와 균형을 균형 미 그리고 벽사 미와 주술 미, 상징 미를 전통주머니매듭의 조형성으로 분류하였다. 이상의 이론적 고찰과 전통주머니매듭의 조형성분석 및 사례를 바탕으로 매듭의 조형성을 응용하여 가방디자인을 기획하여 매듭의 조형특성을 자연미, 균형 미, 상징미로 나누어 현대패션과 어울릴 수 있는 작품개발을 하였다. 전통매듭의 다양한 표현요소와 예술적 조형미가 전통공예의 한 부분으로 우리의 전통미를 독창성과 함께 창조성을 표현할 수 있는 영역으로 디자인개발의 활용도가 뛰어나다. 현대생활 전반에 걸쳐 응용한 디자인의 체계화를 위한 계기가 되기 위해 실크 사와 인견사로 매듭을 맺어온 것에서 벗어나 다양한 질감을 느낄 수 있는 소재를 개발하여 우리의 전통미를 현대적인 느낌으로 다양한 분야에 응용되기 위해 지속적인 연구가 필요하며 이에 본 연구가 전통매듭의 전승․발전과 디자인 개발에 조금이나마 도움이 되기를 기대한다.
사회․문화 전반에 걸쳐 세계화가 보편되고 있는 현대사회 속에서 각 국가는 자국의 문화적 정체성과 독창성을 찾기 위한 노력을 하고 있는 가운데 우리나라도 한류의 기류를 타고 전통의 문화를 세계에 알리고자 힘쓰고 있다. 우리의 전통매듭은 현대의 다양한 디자인을 위한 기법으로 문화 민족으로서의 자긍심을 갖게 하는 가치 있는 전통문화요소 중의 하나로 한국적 이미지의 아름다움과 특성을 전통매듭에서 재발견하고 현대적 감각으로 재창조할 때 한국적인 전통미를 나타낼 수 있을 것이라 예측하고 이에 본 논문은 전통주머니매듭의 조형성을 응용하여 실용적인 가치를 지닌 가방디자인을 개발함으로써 우리의 전통문화에 대한 인식을 새롭게 하고 현대패션과 우리의 전통문화가 어우러질 수 있도록 현대생활에 필요한 가방에 매듭의 조형성을 응용한 디자인을 개발하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에는 문헌고찰과 선행연구를 토대로 전통주머니와 매듭에 대한 역사와 종류, 용도를 살펴보았고 전통주머니매듭에 나타난 조형적 특성을 주머니의 형태에 따라 매듭의 조형이미지, 매듭형태, 색상배색을 분석 하여 전통주머니매듭의 조형성을 미적 특성으로 분류하고 매듭의 조형성을 응용한 디자인 사례는 현재 매듭작가들의 작품들을 중심으로 사례연구를 하였다. 이상의 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째. 전통주머니매듭은 삼국시대 이전에는 주머니를 묶어주거나 매달 수 있는 기능적인 목적에서 시작하여 조선시대에 와서는 기능적인 면과 함께 주머니를 아름답게 나타내는 장식적으로 변화되어 왔으며 현대에 와서는 주머니가 사라짐에 따라 장식적인 액세서리 등으로 활용되고 있다. 둘째, 전통주머니매듭의 형태는 매듭의 모양이 식물과 동물, 일상생활에 쓰이는 사물의 형태를 모방하여 자연스럽고 편안한 선의 아름다움과 사실적인 느낌을 그대로 표현 하였으며 매듭을 맺는 방법도 끈 목을 반으로 접어서 양쪽이 대칭이 되며 조이는 과정에서도 차례로 질서 있게 조여야 아름다운 매듭이 될 수 있었다. 또한 매듭이 갖는 상징적인 의미로 남자용 주머니매듭에서는 잠자리매듭을 맺은 후 날개를 옆으로 길게 뻬 내어 동적이면서 강한 이미지를 나타내었고 여자용 주머니매듭에서는 나비매듭의 아름답고 섬세한 곡선으로 귀엽고 우아하게 나타내고 있다. 셋째, 전통주머니매듭의 색상은 홍색을 주를 이루고 다음으로 청색과 노란색, 흰색이었다. 이는 음양오행사상을 바탕으로 나타낸 색으로 매듭의 색상은 주머니와 동일배색을 하거나 매듭을 강조한 대조색상배색 음양의 조화를 주머니와 매듭의 배색으로 표현하였다. 넷째, 조형성에 대한 미적 특성의 분류에서는 자연미로 표현한 분류가 많이 나타났는데 본 연구에서는 자연미와 여유미를 자연미, 질서와 균형을 균형 미 그리고 벽사 미와 주술 미, 상징 미를 전통주머니매듭의 조형성으로 분류하였다. 이상의 이론적 고찰과 전통주머니매듭의 조형성분석 및 사례를 바탕으로 매듭의 조형성을 응용하여 가방디자인을 기획하여 매듭의 조형특성을 자연미, 균형 미, 상징미로 나누어 현대패션과 어울릴 수 있는 작품개발을 하였다. 전통매듭의 다양한 표현요소와 예술적 조형미가 전통공예의 한 부분으로 우리의 전통미를 독창성과 함께 창조성을 표현할 수 있는 영역으로 디자인개발의 활용도가 뛰어나다. 현대생활 전반에 걸쳐 응용한 디자인의 체계화를 위한 계기가 되기 위해 실크 사와 인견사로 매듭을 맺어온 것에서 벗어나 다양한 질감을 느낄 수 있는 소재를 개발하여 우리의 전통미를 현대적인 느낌으로 다양한 분야에 응용되기 위해 지속적인 연구가 필요하며 이에 본 연구가 전통매듭의 전승․발전과 디자인 개발에 조금이나마 도움이 되기를 기대한다.
In contemporary society where globalization is generalized throughout the entire society and culture, as each country makes efforts to find its own cultural identity and originality, Korea, also, makes efforts to let the world know its traditional culture in the stream of Korean wave. Korean traditi...
In contemporary society where globalization is generalized throughout the entire society and culture, as each country makes efforts to find its own cultural identity and originality, Korea, also, makes efforts to let the world know its traditional culture in the stream of Korean wave. Korean traditional knot is one of the techniques for various contemporary designs, and of the valuable traditional cultural elements that makes Koreans have pride of a civilized nation, and it is expected that Korean traditional beauty can be shown when the beauty and characteristics of Korean images are rediscovered and they are recreated by contemporary senses, so this paper attempted to develop a design applying the formative characteristics of bag need for contemporary life to renew the recognition of Korean traditional culture and make it harmonized with contemporary fashion, applying the formative characteristics of traditional bag knot and developing bag design with practical value. For this purpose, this study examined the history, kinds and uses of the traditional bag and knot based on bibliographical study and preceding study and analyzed formative characteristics shown in the traditional bag knot such as formative image, knot form and coloring by the shape of bag, classified the formative characteristics of the traditional bag knot into aesthetic properties, and examined case studies focusing on the current works by knot artists for design examples applying formative characteristics of knot. Conclusions obtained from the above study are as follows: First, traditional bag knot started from the functional purpose of tying or hang bags before the Era of Three Kingdoms and was changed into decorative purpose of showing bag beautifully in Joseon Dynasty Period and into used as decorative accessory as the traditional bag disappeared in contemporary times. Second, the traditional bag knot imitated that of plants, animals and things used in daily life and expressed the beauty and realistic feel of the line intactly and the method of tying knot could be beautiful when tied in order folding the braid to be symmetrical. For the symbolic meaning of knot, bag knot for male shows dynamic and strong image by drawing out the wing long to the side after tying rainbow knot and that for female looks pretty and elegant with the beautiful and delicate curve of butterfly knot. Third, the color of the traditional bag knot was mainly red, followed by blue, yellow and white. This is a color based on the ideas of the Yin-/Yang and the Five Elements and the color of the knot is the same as that of the bag or emphasizes the knot, expressing the harmony between Yin and Yang. Fourth, in the classification of aesthetic properties for formative characteristics, classification expressed in natural beauty was shown frequently, and this study classified the formative characteristics of traditional bag knot into natural beauty including natural beauty and composure beauty; order and balance into balance beauty, and exorcist, occult and symbolic beauty into symbolic beauty. Based on the above theoretical examination, the analysis of the formative characteristics of traditional bag knot, applying the formative characteristics of knot, bag design was planned, and works were developed which can be harmonized with the contemporary fashion subdividing the formative characteristics into line meaning and form meaning for natural beauty; symmetrical beauty and asymmetrical beauty for balance beauty; and male beauty and female beauty. Various expressive elements and artistic formative beauty of traditional knot, as part of the traditional craft, are a field that expresses Korean traditional beauty with creativity and originality, which have an excellent use of design development. For an opportunity for the systematization of design applied to the entire contemporary life, to apply Korean traditional beauty to various areas with modern feel by developing materials which can feel various textures apart from silk and rayon knot, continuous researches are necessary, and this study is expected to contribute to the succession and development of the traditional knot and the development of design.
In contemporary society where globalization is generalized throughout the entire society and culture, as each country makes efforts to find its own cultural identity and originality, Korea, also, makes efforts to let the world know its traditional culture in the stream of Korean wave. Korean traditional knot is one of the techniques for various contemporary designs, and of the valuable traditional cultural elements that makes Koreans have pride of a civilized nation, and it is expected that Korean traditional beauty can be shown when the beauty and characteristics of Korean images are rediscovered and they are recreated by contemporary senses, so this paper attempted to develop a design applying the formative characteristics of bag need for contemporary life to renew the recognition of Korean traditional culture and make it harmonized with contemporary fashion, applying the formative characteristics of traditional bag knot and developing bag design with practical value. For this purpose, this study examined the history, kinds and uses of the traditional bag and knot based on bibliographical study and preceding study and analyzed formative characteristics shown in the traditional bag knot such as formative image, knot form and coloring by the shape of bag, classified the formative characteristics of the traditional bag knot into aesthetic properties, and examined case studies focusing on the current works by knot artists for design examples applying formative characteristics of knot. Conclusions obtained from the above study are as follows: First, traditional bag knot started from the functional purpose of tying or hang bags before the Era of Three Kingdoms and was changed into decorative purpose of showing bag beautifully in Joseon Dynasty Period and into used as decorative accessory as the traditional bag disappeared in contemporary times. Second, the traditional bag knot imitated that of plants, animals and things used in daily life and expressed the beauty and realistic feel of the line intactly and the method of tying knot could be beautiful when tied in order folding the braid to be symmetrical. For the symbolic meaning of knot, bag knot for male shows dynamic and strong image by drawing out the wing long to the side after tying rainbow knot and that for female looks pretty and elegant with the beautiful and delicate curve of butterfly knot. Third, the color of the traditional bag knot was mainly red, followed by blue, yellow and white. This is a color based on the ideas of the Yin-/Yang and the Five Elements and the color of the knot is the same as that of the bag or emphasizes the knot, expressing the harmony between Yin and Yang. Fourth, in the classification of aesthetic properties for formative characteristics, classification expressed in natural beauty was shown frequently, and this study classified the formative characteristics of traditional bag knot into natural beauty including natural beauty and composure beauty; order and balance into balance beauty, and exorcist, occult and symbolic beauty into symbolic beauty. Based on the above theoretical examination, the analysis of the formative characteristics of traditional bag knot, applying the formative characteristics of knot, bag design was planned, and works were developed which can be harmonized with the contemporary fashion subdividing the formative characteristics into line meaning and form meaning for natural beauty; symmetrical beauty and asymmetrical beauty for balance beauty; and male beauty and female beauty. Various expressive elements and artistic formative beauty of traditional knot, as part of the traditional craft, are a field that expresses Korean traditional beauty with creativity and originality, which have an excellent use of design development. For an opportunity for the systematization of design applied to the entire contemporary life, to apply Korean traditional beauty to various areas with modern feel by developing materials which can feel various textures apart from silk and rayon knot, continuous researches are necessary, and this study is expected to contribute to the succession and development of the traditional knot and the development of design.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.