초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육프로그램 개발 및 효과성 검증 The Development and Effectiveness of a Self-directed Career Education Program for Children's Career Awarenss and Career Self-Efficacy원문보기
본 연구는 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발ㆍ적용하였으며, 진로인식 척도와 진로자기효능감 척도를 이용한 성취도평가와 연구자의 관찰 및 학생들의 소감문 분석을 통해 프로그램의 효과성을 검증하였다. 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 먼저 프로그램 개발을 위한 요구조사 및 선행연구 분석을 토대로 프로그램 구성의 시사점을 도출하고 프로그램의 성격, 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발ㆍ적용한 자기주도적 진로교육 프로그램은 학습이나 적응보다는 진로영역에 초점을 맞춘 예방적이고 발달적인 성격을 가지며, 자신에 대한 긍정적 자아개념과 미래에 대한 기대 및 자신감을 길러 자신의 진로와 관련된 모든 행동들을 수행하는 진로자기효능감을 향상시킴으로써 학생들의 전반적인 진로발달을 돕기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도적 진로교육 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 효과성 검증을 위한 사전 사후 검사 도구 및 프로그램의 제시전략을 수립하였다. 프로그램의 순서는 하위 활동들의 논리적 계열성을 높여 전체적인 프로그램의 효과를 높이기 위하여 ...
본 연구는 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발ㆍ적용하였으며, 진로인식 척도와 진로자기효능감 척도를 이용한 성취도평가와 연구자의 관찰 및 학생들의 소감문 분석을 통해 프로그램의 효과성을 검증하였다. 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 먼저 프로그램 개발을 위한 요구조사 및 선행연구 분석을 토대로 프로그램 구성의 시사점을 도출하고 프로그램의 성격, 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발ㆍ적용한 자기주도적 진로교육 프로그램은 학습이나 적응보다는 진로영역에 초점을 맞춘 예방적이고 발달적인 성격을 가지며, 자신에 대한 긍정적 자아개념과 미래에 대한 기대 및 자신감을 길러 자신의 진로와 관련된 모든 행동들을 수행하는 진로자기효능감을 향상시킴으로써 학생들의 전반적인 진로발달을 돕기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도적 진로교육 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 효과성 검증을 위한 사전 사후 검사 도구 및 프로그램의 제시전략을 수립하였다. 프로그램의 순서는 하위 활동들의 논리적 계열성을 높여 전체적인 프로그램의 효과를 높이기 위하여 자기주도학습의 플래닝의 단계를 접목하였으며, 자발적이고 개방적인 분위기를 유지하기 위하여 동기유발 전략과 선택활동요소를 활용하였다. 프로그램 효과성 검증을 위해서는 진혜영(2005)이 개발한 진로인식 척도와 본연구자가 개발한 진로자기효능감 척도를 사용하였다. 프로그램 개발 단계에서는 분석 단계의 결과를 토대로 프로그램 설계 준거를 설정하고, 이에 따라 각 프로그램 회기별 내용과 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 교사 대상의 설문조사와 진로교육 관련 선행 연구들을 참고하여 프로그램의 영역을 자기이해, 일과 직업세계의 이해, 일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관, 합리적인 진로결정을 위한 진로목표 및 전략 수립의 4가지로 선정하였다. 그리고 각 영역에 자기주도성의 하위요인인 내재적 가치, 목표지향성, 개방성, 독립성 구현에 효과적인 활동들을 추출하여 40분 단위, 총 12회기의 자기주도적 진로교육 프로그램 프로그램을 개발하였다. 이후 형성평가 단계에서는 본 연구에서 구안한 프로그램 중 10회기를 실시하여 평가한 후 수정ㆍ보완하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 B초등학교 5학년 2개 학급 학생 52명을 대상으로 진로인식 및 진로자기효능감 척도 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 동질성이 검증된 다른 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 6주 동안 12회기의 자기주도적 진로교육 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 진로인식 및 진로자기효능감 척도 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가를 진행하였다. 먼저 집단 간 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였는데, 진로인식 및 진로자기효능감 사전 검사 결과 모든 하위요인에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 집단 간 진로인식 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단과 통제집단의 진로인식 하위 요소인 자기이해, 일과 직업세계의 이해, 합리적인 진로결정을 위한 진로목표 및 전략 수립영역에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p <0.05, p <0.01). 또한 집단 간 진로자기효능감 사전-사후 검사 분석 결과 진로자기효능감의 세 하위요인인 진로탐색효능감, 진로결정효능감, 진로수행효능감에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p <0.05, p <0.01). 이상의 연구 결과를 통해 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육 프로그램은 초등학생의 자기이해 및 일과 직업세계의 이해를 돕고 합리적인 진로목표 및 전략수립을 경험하게 함으로써 자기효능감, 내재적 가치, 목표 지향성을 높여 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 아동의 발달 상태에 적합하며 현장에의 적용가능성을 고려한 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발하여 적용한 점, 학생 개개인의 특성 이해를 바탕으로 학생 중심의 활동위주로 프로그램을 구성했다는 점, 인지적 영역의 학업성취 향상을 위한 방법으로 연구되어오던 자기주도 학습이론을 진로교육에 접목하여 진로교육 프로그램을 개발했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로도 학생들이 자신에 대한 객관적인 이해를 바탕으로 자신의 미래를 주도적으로 계획하고 실천할 수 있도록 내재된 자기주도성을 최대한 이끌어 낼 수 있는 진로교육 프로그램의 개발이 요구되며, 프로그램을 통해 향상된 진로인식 및 진로자기효능감의 유지와 지속적인 발달을 위한 후속 연구들이 더욱 필요하다.
본 연구는 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는데 목적이 있다. 위와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발ㆍ적용하였으며, 진로인식 척도와 진로자기효능감 척도를 이용한 성취도평가와 연구자의 관찰 및 학생들의 소감문 분석을 통해 프로그램의 효과성을 검증하였다. 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 먼저 프로그램 개발을 위한 요구조사 및 선행연구 분석을 토대로 프로그램 구성의 시사점을 도출하고 프로그램의 성격, 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발ㆍ적용한 자기주도적 진로교육 프로그램은 학습이나 적응보다는 진로영역에 초점을 맞춘 예방적이고 발달적인 성격을 가지며, 자신에 대한 긍정적 자아개념과 미래에 대한 기대 및 자신감을 길러 자신의 진로와 관련된 모든 행동들을 수행하는 진로자기효능감을 향상시킴으로써 학생들의 전반적인 진로발달을 돕기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도적 진로교육 프로그램의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 효과성 검증을 위한 사전 사후 검사 도구 및 프로그램의 제시전략을 수립하였다. 프로그램의 순서는 하위 활동들의 논리적 계열성을 높여 전체적인 프로그램의 효과를 높이기 위하여 자기주도학습의 플래닝의 단계를 접목하였으며, 자발적이고 개방적인 분위기를 유지하기 위하여 동기유발 전략과 선택활동요소를 활용하였다. 프로그램 효과성 검증을 위해서는 진혜영(2005)이 개발한 진로인식 척도와 본연구자가 개발한 진로자기효능감 척도를 사용하였다. 프로그램 개발 단계에서는 분석 단계의 결과를 토대로 프로그램 설계 준거를 설정하고, 이에 따라 각 프로그램 회기별 내용과 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 교사 대상의 설문조사와 진로교육 관련 선행 연구들을 참고하여 프로그램의 영역을 자기이해, 일과 직업세계의 이해, 일에 대한 긍정적인 태도 및 가치관, 합리적인 진로결정을 위한 진로목표 및 전략 수립의 4가지로 선정하였다. 그리고 각 영역에 자기주도성의 하위요인인 내재적 가치, 목표지향성, 개방성, 독립성 구현에 효과적인 활동들을 추출하여 40분 단위, 총 12회기의 자기주도적 진로교육 프로그램 프로그램을 개발하였다. 이후 형성평가 단계에서는 본 연구에서 구안한 프로그램 중 10회기를 실시하여 평가한 후 수정ㆍ보완하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 B초등학교 5학년 2개 학급 학생 52명을 대상으로 진로인식 및 진로자기효능감 척도 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 동질성이 검증된 다른 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 6주 동안 12회기의 자기주도적 진로교육 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 진로인식 및 진로자기효능감 척도 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가를 진행하였다. 먼저 집단 간 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t-검증을 실시하였는데, 진로인식 및 진로자기효능감 사전 검사 결과 모든 하위요인에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단이 동질집단임을 확인하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 집단 간 진로인식 사전-사후 검사 분석 결과 실험집단과 통제집단의 진로인식 하위 요소인 자기이해, 일과 직업세계의 이해, 합리적인 진로결정을 위한 진로목표 및 전략 수립영역에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p <0.05, p <0.01). 또한 집단 간 진로자기효능감 사전-사후 검사 분석 결과 진로자기효능감의 세 하위요인인 진로탐색효능감, 진로결정효능감, 진로수행효능감에서 모두 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p <0.05, p <0.01). 이상의 연구 결과를 통해 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상을 위한 자기주도적 진로교육 프로그램은 초등학생의 자기이해 및 일과 직업세계의 이해를 돕고 합리적인 진로목표 및 전략수립을 경험하게 함으로써 자기효능감, 내재적 가치, 목표 지향성을 높여 초등학생의 진로인식 및 진로자기효능감 향상에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 아동의 발달 상태에 적합하며 현장에의 적용가능성을 고려한 자기주도적 진로교육 프로그램을 개발하여 적용한 점, 학생 개개인의 특성 이해를 바탕으로 학생 중심의 활동위주로 프로그램을 구성했다는 점, 인지적 영역의 학업성취 향상을 위한 방법으로 연구되어오던 자기주도 학습이론을 진로교육에 접목하여 진로교육 프로그램을 개발했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로도 학생들이 자신에 대한 객관적인 이해를 바탕으로 자신의 미래를 주도적으로 계획하고 실천할 수 있도록 내재된 자기주도성을 최대한 이끌어 낼 수 있는 진로교육 프로그램의 개발이 요구되며, 프로그램을 통해 향상된 진로인식 및 진로자기효능감의 유지와 지속적인 발달을 위한 후속 연구들이 더욱 필요하다.
This study aims to develop a self-directed career education program that improves elementary school students’ career awareness and career self-efficacy and to test its effectiveness. To these purposes, this study develops a new self-directed career education program according to the systematic progr...
This study aims to develop a self-directed career education program that improves elementary school students’ career awareness and career self-efficacy and to test its effectiveness. To these purposes, this study develops a new self-directed career education program according to the systematic program development model and test its effectiveness through the achievement test with the career awareness scale and the career self-efficacy scale and through the researcher’s observation and the analysis of students review. First of all, this study establishes program characteristics, areas of study and research goals based on the first survey and the analysis of previous studies according to the systematic program development model. The newly developed self-directed career education program is preventive focusing on introducing career areas rather than learning or adaptation. Specifically, it aims to help students develop overall career development capacity through enhancing students’ overall self-efficacy which constructs positive self-concepts, confidence and future expectations. In the design phase, this study sets program design criteria and presents a pre-post test tool to verify the effectiveness of the program. The order of sub-activities of the program increases the overall availability of the logical series of programs to improve the effectiveness of self-directed learning were combined steps of planning, voluntary and open atmosphere and selection strategies in order to maintain incentives for active elements were used. In order to validate the effectiveness of the program, this study designs a new career self-efficacy scale along with the career path recognition scale developed by Jin (2005) . In the program development phase, this study sets criteria for program design based on the results of the analysis phase and presents a guideline for each program. Based on the teachers survey and previous studies on career education program, the study presents four areas of study such as understanding of the self, understanding of the work and vocational world, forming positive attitude and values about career and developing a strategy for reasonable career choice. Each area includes activities effective for developing sub-elements of self-directedness such as intrinsic values, goal orientation, openness and independence. Overall, the program consists of twelve 40 minute sessions. In the formative evaluation phase, this study runs a field test with 10 sessions and modifies the program. In the execution phase, this study conducts the pre-test for self-awareness and self-efficacy on the two 5th grade classes in B elementary school in Seoul. Each class has 52 students. The pre-test suggests that two classes are homogenous. Then, the researcher’s class is set to an experimental group and another class is set to a control group. The students in the experimental group are treated with 12 sessions of self-directed career education program lasting for 6 weeks. The students in the control group do not receive any treatment. After six weeks, the post-test for career path recognition and self-efficacy has been conducted. In the program evaluation phase, this study conducts program evaluation and performance assessment using step tests and research tool as well as researcher’s observation and the analysis of students review. First, the difference between the groups pre-test of independent samples t-test to find out was carried out, career awareness and career self-efficacy pre-test results from all sub-factors, no significant score differences between the two groups did not appear the two groups confirmed the homogeneous group was. Program for verifying the effectiveness of the pre-career recognition between the groups - the experimental group post-test analysis and the control group sub-elements of the career self-awareness, understanding, and jobs in the understanding of the world, for a rational career decision career goals and strategies in the area of significant difference was (p <0.05, p <0.01). Career self-efficacy between the groups pre - post-test analysis, career self-efficacy of the three sub efficacy of career exploration, career decision efficacy, career performing on both efficacy showed no statistically significant differences (p <0.05, p <0.01). These results suggest that the self-directed career education program contributes to improving career recognition of elementary school students and their career self-efficacy. Specifically, the program improves self-efficacy, intrinsic values and goal-orientation of elementary school students through enhancing their understanding of the self, the vocation and the career and through providing a chance to experience reasonable career goals and strategic planning. This study contributes to previous scholarly efforts to develop career education program in the following aspects. First, it develops a new self-directed career education program considering the child’s developmental status and the appropriateness to on-site training. Second, it organizes the program with student-centered activities based on understanding of the characteristics of individual students. Third, it applies the self-directed learning theory, often considered as a way to improve students’ academic achievement, to career education. Future research needs to develop a career education program, which helps students build their own career plans and implement them through cultivating inherent self-driven initiatives. Also, it needs to consider how to maintain improved career awareness and career self-efficacy.
This study aims to develop a self-directed career education program that improves elementary school students’ career awareness and career self-efficacy and to test its effectiveness. To these purposes, this study develops a new self-directed career education program according to the systematic program development model and test its effectiveness through the achievement test with the career awareness scale and the career self-efficacy scale and through the researcher’s observation and the analysis of students review. First of all, this study establishes program characteristics, areas of study and research goals based on the first survey and the analysis of previous studies according to the systematic program development model. The newly developed self-directed career education program is preventive focusing on introducing career areas rather than learning or adaptation. Specifically, it aims to help students develop overall career development capacity through enhancing students’ overall self-efficacy which constructs positive self-concepts, confidence and future expectations. In the design phase, this study sets program design criteria and presents a pre-post test tool to verify the effectiveness of the program. The order of sub-activities of the program increases the overall availability of the logical series of programs to improve the effectiveness of self-directed learning were combined steps of planning, voluntary and open atmosphere and selection strategies in order to maintain incentives for active elements were used. In order to validate the effectiveness of the program, this study designs a new career self-efficacy scale along with the career path recognition scale developed by Jin (2005) . In the program development phase, this study sets criteria for program design based on the results of the analysis phase and presents a guideline for each program. Based on the teachers survey and previous studies on career education program, the study presents four areas of study such as understanding of the self, understanding of the work and vocational world, forming positive attitude and values about career and developing a strategy for reasonable career choice. Each area includes activities effective for developing sub-elements of self-directedness such as intrinsic values, goal orientation, openness and independence. Overall, the program consists of twelve 40 minute sessions. In the formative evaluation phase, this study runs a field test with 10 sessions and modifies the program. In the execution phase, this study conducts the pre-test for self-awareness and self-efficacy on the two 5th grade classes in B elementary school in Seoul. Each class has 52 students. The pre-test suggests that two classes are homogenous. Then, the researcher’s class is set to an experimental group and another class is set to a control group. The students in the experimental group are treated with 12 sessions of self-directed career education program lasting for 6 weeks. The students in the control group do not receive any treatment. After six weeks, the post-test for career path recognition and self-efficacy has been conducted. In the program evaluation phase, this study conducts program evaluation and performance assessment using step tests and research tool as well as researcher’s observation and the analysis of students review. First, the difference between the groups pre-test of independent samples t-test to find out was carried out, career awareness and career self-efficacy pre-test results from all sub-factors, no significant score differences between the two groups did not appear the two groups confirmed the homogeneous group was. Program for verifying the effectiveness of the pre-career recognition between the groups - the experimental group post-test analysis and the control group sub-elements of the career self-awareness, understanding, and jobs in the understanding of the world, for a rational career decision career goals and strategies in the area of significant difference was (p <0.05, p <0.01). Career self-efficacy between the groups pre - post-test analysis, career self-efficacy of the three sub efficacy of career exploration, career decision efficacy, career performing on both efficacy showed no statistically significant differences (p <0.05, p <0.01). These results suggest that the self-directed career education program contributes to improving career recognition of elementary school students and their career self-efficacy. Specifically, the program improves self-efficacy, intrinsic values and goal-orientation of elementary school students through enhancing their understanding of the self, the vocation and the career and through providing a chance to experience reasonable career goals and strategic planning. This study contributes to previous scholarly efforts to develop career education program in the following aspects. First, it develops a new self-directed career education program considering the child’s developmental status and the appropriateness to on-site training. Second, it organizes the program with student-centered activities based on understanding of the characteristics of individual students. Third, it applies the self-directed learning theory, often considered as a way to improve students’ academic achievement, to career education. Future research needs to develop a career education program, which helps students build their own career plans and implement them through cultivating inherent self-driven initiatives. Also, it needs to consider how to maintain improved career awareness and career self-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.