<국문초록> 이 논문은 우리나라 현행 미술교육의 기초가 되는 학문중심 교육사상을 검토하기 위해 그 중심에 있는 아이스너의 미술교육 사상을 연구하여 앞으로 우리나라 미술교육에 맞는 도입과 발전 방향을 모색한 것이다. 먼저 현행 교육과정에 영향을 준 아이스너의 미술교육 사상에 대한 분석을 하였고, 제7차 미술과 교육과정에 대해서 알아보았다. 아이스너는 지각심리학의 영향으로 본질주의 철학과 학문중심 교육과정을 바탕으로 하고 있다. 미술을 다른 것의 수단으로 여기는 것을 비판하면서 본질주의적 측면을 강조하였고, 미술을 중요한 문화적 자원으로 보고 그 자체의 고유성과 독창성을 강조하며 교육의 정당성을 주장하였다. 아이스너의 미술교육 사상에서 미술학습은 학생들의 자연적인 성숙의 결과가 아니라 학습에 의해서 발달될 수 있다고 보았다. 이를 전제로 미술의 영역을 제작, 비평, 문화적 영역으로 제시하였다. 이러한 아이스너의 학문중심 교육은 미술의 독자성을 강조하고, 미술에 대한 이해와 감상교육을 중요시한다. 또한 교육과정과 ...
<국문초록> 이 논문은 우리나라 현행 미술교육의 기초가 되는 학문중심 교육사상을 검토하기 위해 그 중심에 있는 아이스너의 미술교육 사상을 연구하여 앞으로 우리나라 미술교육에 맞는 도입과 발전 방향을 모색한 것이다. 먼저 현행 교육과정에 영향을 준 아이스너의 미술교육 사상에 대한 분석을 하였고, 제7차 미술과 교육과정에 대해서 알아보았다. 아이스너는 지각심리학의 영향으로 본질주의 철학과 학문중심 교육과정을 바탕으로 하고 있다. 미술을 다른 것의 수단으로 여기는 것을 비판하면서 본질주의적 측면을 강조하였고, 미술을 중요한 문화적 자원으로 보고 그 자체의 고유성과 독창성을 강조하며 교육의 정당성을 주장하였다. 아이스너의 미술교육 사상에서 미술학습은 학생들의 자연적인 성숙의 결과가 아니라 학습에 의해서 발달될 수 있다고 보았다. 이를 전제로 미술의 영역을 제작, 비평, 문화적 영역으로 제시하였다. 이러한 아이스너의 학문중심 교육은 미술의 독자성을 강조하고, 미술에 대한 이해와 감상교육을 중요시한다. 또한 교육과정과 교사의 역할을 강조하고 수업의 모든 부분을 평가하는 등의 특징을 갖는다. 제7차 미술과 교육과정은 21세기 세계화・정보화 시대를 주도할 자율적이며 창의적인 한국인을 육성하기 위해 마련되었다. 이를 위해 학문중심 교육과정을 적극 수용하여 미술교육의 정당성을 인식시키기 위해 노력하였다. 또한 표현중심교육에서 벗어나 미술 이해 측면을 고려하여 감상 교육을 적극 수용하고, 체계적인 교육과정을 구성하였으며, 교사의 역할을 강조하고 수업의 결과와 과정을 균형 있게 평가하기 위해 다양한 평가 시기와 방법을 제시하였다. 하지만 제7차 미술과 교육과정은 아이스너의 미술교육론을 여과 없이 그대로 우리나라 학교 현장에 적용하여 여러 가지 문제점이 나타나게 되었다. 본 연구자는 문제점을 교육과정, 교과서, 교육여건으로 나누어 분석해보고 그것을 토대로 우리나라 교육현장에 맞는 미술교육 방안을 몇 가지 제시할 수 있었다. 첫째, 본질주의와 맥락주의의 조화로운 관점을 제시하여 미술교육에 대한 정당성을 인식하고 알려야 한다. 둘째, 다양한 영역을 경험하게 하고 이해력과 관심을 높일 수 있는 통합교육과정에 대한 연구가 필요하다. 이는 부족한 시수에 많은 영역을 학습시키는데 도움을 줄 것이다. 셋째, 학생들의 발달 단계에 맞춘 차별적이고 단계적인 교육과정 연구가 필요하다. 넷째, 교사에게 수업에 필요한 다양한 자료와 교수・학습 방법을 제시해야 하고 교사의 역량을 높일 수 있는 지속적인 재교육이 이루어져야 한다. 다섯째, 교사1인 담당 학생 인원수의 조정이 필요하다. 여섯째, 물리적인 환경개선이 필요하다. 우리나라 교육과정의 문제점을 살펴보면서 새로운 사상을 받아들여 교육과정을 제시한 것이 문제가 아니라 실제 교육여건을 고려하여 제시하지 못했기 때문이라는 것을 알 수 있었다. 따라서 개선방안은 교육과정 내에서 찾을 수 있었다. 서구의 선진교육을 그대로 수용한다고 해서 우리나라의 교육이 선진교육이 되는 것은 아니다. 진보된 교육을 이해하고 한국 미술교육에 필요한 것이 무엇인지 연구하여 필요한 부분을 모방하고 개선하여 우리만의 교육의 틀을 확립하는 것이 앞으로 한국미술 교육이 나아가야 할 방향일 것이다.
<국문초록> 이 논문은 우리나라 현행 미술교육의 기초가 되는 학문중심 교육사상을 검토하기 위해 그 중심에 있는 아이스너의 미술교육 사상을 연구하여 앞으로 우리나라 미술교육에 맞는 도입과 발전 방향을 모색한 것이다. 먼저 현행 교육과정에 영향을 준 아이스너의 미술교육 사상에 대한 분석을 하였고, 제7차 미술과 교육과정에 대해서 알아보았다. 아이스너는 지각심리학의 영향으로 본질주의 철학과 학문중심 교육과정을 바탕으로 하고 있다. 미술을 다른 것의 수단으로 여기는 것을 비판하면서 본질주의적 측면을 강조하였고, 미술을 중요한 문화적 자원으로 보고 그 자체의 고유성과 독창성을 강조하며 교육의 정당성을 주장하였다. 아이스너의 미술교육 사상에서 미술학습은 학생들의 자연적인 성숙의 결과가 아니라 학습에 의해서 발달될 수 있다고 보았다. 이를 전제로 미술의 영역을 제작, 비평, 문화적 영역으로 제시하였다. 이러한 아이스너의 학문중심 교육은 미술의 독자성을 강조하고, 미술에 대한 이해와 감상교육을 중요시한다. 또한 교육과정과 교사의 역할을 강조하고 수업의 모든 부분을 평가하는 등의 특징을 갖는다. 제7차 미술과 교육과정은 21세기 세계화・정보화 시대를 주도할 자율적이며 창의적인 한국인을 육성하기 위해 마련되었다. 이를 위해 학문중심 교육과정을 적극 수용하여 미술교육의 정당성을 인식시키기 위해 노력하였다. 또한 표현중심교육에서 벗어나 미술 이해 측면을 고려하여 감상 교육을 적극 수용하고, 체계적인 교육과정을 구성하였으며, 교사의 역할을 강조하고 수업의 결과와 과정을 균형 있게 평가하기 위해 다양한 평가 시기와 방법을 제시하였다. 하지만 제7차 미술과 교육과정은 아이스너의 미술교육론을 여과 없이 그대로 우리나라 학교 현장에 적용하여 여러 가지 문제점이 나타나게 되었다. 본 연구자는 문제점을 교육과정, 교과서, 교육여건으로 나누어 분석해보고 그것을 토대로 우리나라 교육현장에 맞는 미술교육 방안을 몇 가지 제시할 수 있었다. 첫째, 본질주의와 맥락주의의 조화로운 관점을 제시하여 미술교육에 대한 정당성을 인식하고 알려야 한다. 둘째, 다양한 영역을 경험하게 하고 이해력과 관심을 높일 수 있는 통합교육과정에 대한 연구가 필요하다. 이는 부족한 시수에 많은 영역을 학습시키는데 도움을 줄 것이다. 셋째, 학생들의 발달 단계에 맞춘 차별적이고 단계적인 교육과정 연구가 필요하다. 넷째, 교사에게 수업에 필요한 다양한 자료와 교수・학습 방법을 제시해야 하고 교사의 역량을 높일 수 있는 지속적인 재교육이 이루어져야 한다. 다섯째, 교사1인 담당 학생 인원수의 조정이 필요하다. 여섯째, 물리적인 환경개선이 필요하다. 우리나라 교육과정의 문제점을 살펴보면서 새로운 사상을 받아들여 교육과정을 제시한 것이 문제가 아니라 실제 교육여건을 고려하여 제시하지 못했기 때문이라는 것을 알 수 있었다. 따라서 개선방안은 교육과정 내에서 찾을 수 있었다. 서구의 선진교육을 그대로 수용한다고 해서 우리나라의 교육이 선진교육이 되는 것은 아니다. 진보된 교육을 이해하고 한국 미술교육에 필요한 것이 무엇인지 연구하여 필요한 부분을 모방하고 개선하여 우리만의 교육의 틀을 확립하는 것이 앞으로 한국미술 교육이 나아가야 할 방향일 것이다.
This thesis researches the Eisner's art education idea located in its center and searches for its introduction and development direction suitable for the art education of our country in the future in order to investigate discipline-centered education that becomes a basis of the current art educatio...
This thesis researches the Eisner's art education idea located in its center and searches for its introduction and development direction suitable for the art education of our country in the future in order to investigate discipline-centered education that becomes a basis of the current art education of our country. First, this thesis analyzed on the Eisner's art education idea affecting the current curriculum, and investigated the 7th art curriculum. Eisner is based on philosophy of essentialism and discipline-centered education due to the influence of perception psychology. He stressed an essentialism aspect while criticizing that the art is regarded as a means of other thing, and viewed the art as important cultural resources and asserted justification of the art education while stressing a peculiarity and originality of the art itself. It was viewed that the art study can be developed not by the result of natural maturity of students, but by its study in the art education idea of Eisner. He suggested the art domain as a productive, critical and cultural domain on the premise of this view. The discipline-centered education of Eisner like this stresses individuality of the art and emphasizes understanding and appreciation education on the art. Also, the discipline-centered education has a characteristic that stresses a curriculum and a role of teachers and evaluates all parts of teaching, etc. The 7th art curriculum was prepared to foster autonomous and creative Korean people who will lead the 21st century's globalization・informationization age. For this purpose, the 7th art curriculum actively accepted the discipline-centered education and made effort to allow justification of the art education to be recognized. Also, the 7th art curriculum overcomes representation-centered education, actively accepts appreciation education by considering an art understanding aspect, composed a systematic curriculum and suggested various assessment periods and methods to stress a role of a teacher and assess the result and process of teaching in balance. However, the 7th art curriculum became to show several problems because it straightly applied the art education theory without filtration to the school field of our country. The present researcher divided its problems into a curriculum, a textbook and an educational environment and analyzed it, so several art education methods suitable for the educational site of our country could be suggested on the basis of this. First, the justification of art education should be recognized and informed by suggesting a harmonious viewpoint of essentialism and contextualism. Second, the research on the integrated curriculum that can make students experience various domains and raise understanding and interest is necessary. This will give a help in making students learn much domains for insufficient time. Third, the differentiated and stepwise curriculum research that fits the development step of students is necessary. Fourth, various materials and teaching and study methods necessary for the class should be suggested and the continuous reeducation that can raise capacity of teachers should be carried out. Fifth, the adjustment of the number of student personnel per teacher is necessary. Sixth, the physical environmental improvement is necessary. While viewing problems of our country's curriculum, it could be understood that suggesting a curriculum by accepting a new idea is not a problem, but it is a problem that the curriculum wasn't suggested after the actual education environment was considered. Accordingly, its improvement method could be found in our curriculum. Even if we accept Western advanced education straightly, our country's education doesn't become advanced education. What we understand advanced education, research on what is necessary for Korea's art education, imitate and improve a necessary portion and establish our own educational frame would be a direction that the Korea's art education should move forward in the future.
This thesis researches the Eisner's art education idea located in its center and searches for its introduction and development direction suitable for the art education of our country in the future in order to investigate discipline-centered education that becomes a basis of the current art education of our country. First, this thesis analyzed on the Eisner's art education idea affecting the current curriculum, and investigated the 7th art curriculum. Eisner is based on philosophy of essentialism and discipline-centered education due to the influence of perception psychology. He stressed an essentialism aspect while criticizing that the art is regarded as a means of other thing, and viewed the art as important cultural resources and asserted justification of the art education while stressing a peculiarity and originality of the art itself. It was viewed that the art study can be developed not by the result of natural maturity of students, but by its study in the art education idea of Eisner. He suggested the art domain as a productive, critical and cultural domain on the premise of this view. The discipline-centered education of Eisner like this stresses individuality of the art and emphasizes understanding and appreciation education on the art. Also, the discipline-centered education has a characteristic that stresses a curriculum and a role of teachers and evaluates all parts of teaching, etc. The 7th art curriculum was prepared to foster autonomous and creative Korean people who will lead the 21st century's globalization・informationization age. For this purpose, the 7th art curriculum actively accepted the discipline-centered education and made effort to allow justification of the art education to be recognized. Also, the 7th art curriculum overcomes representation-centered education, actively accepts appreciation education by considering an art understanding aspect, composed a systematic curriculum and suggested various assessment periods and methods to stress a role of a teacher and assess the result and process of teaching in balance. However, the 7th art curriculum became to show several problems because it straightly applied the art education theory without filtration to the school field of our country. The present researcher divided its problems into a curriculum, a textbook and an educational environment and analyzed it, so several art education methods suitable for the educational site of our country could be suggested on the basis of this. First, the justification of art education should be recognized and informed by suggesting a harmonious viewpoint of essentialism and contextualism. Second, the research on the integrated curriculum that can make students experience various domains and raise understanding and interest is necessary. This will give a help in making students learn much domains for insufficient time. Third, the differentiated and stepwise curriculum research that fits the development step of students is necessary. Fourth, various materials and teaching and study methods necessary for the class should be suggested and the continuous reeducation that can raise capacity of teachers should be carried out. Fifth, the adjustment of the number of student personnel per teacher is necessary. Sixth, the physical environmental improvement is necessary. While viewing problems of our country's curriculum, it could be understood that suggesting a curriculum by accepting a new idea is not a problem, but it is a problem that the curriculum wasn't suggested after the actual education environment was considered. Accordingly, its improvement method could be found in our curriculum. Even if we accept Western advanced education straightly, our country's education doesn't become advanced education. What we understand advanced education, research on what is necessary for Korea's art education, imitate and improve a necessary portion and establish our own educational frame would be a direction that the Korea's art education should move forward in the future.
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