마태복음 12장은 예수의 사역에 있어서 전환점이 되는 핵심 장이다. 그 이전까지는 예수의 사역에 대해 커다란 반대나 논쟁이 없었다. 그러나 12장에서 예수는 처음으로 자신을 반대하는 자들을 만났고 그들과 큰 논쟁을 벌이게 되었다. 이 사건을 바알세불 논쟁이라고 한다. 바알세불 논쟁은 예수가 안식일에 회당에서 손 마른 사람의 병을 고쳐 준 것이 발단이 되었다. 이 일을 인하여 바리새인은 예수를 죽이기 위해 의논을 하기 시작한다. 그 후 예수가 다시 눈멀고 벙어리 된 자를 고쳐 주었는데, 이 일을 두고 바리새인은 예수가 귀신의 왕 바알세불을 힘입지 않고는 귀신을 쫓아내지 못한다고 비난하였고, 예수는 이에 대해 자신은 바알세불을 힘입은 것이 아니라 성령을 힘입어 귀신을 쫓아냈다고 반박하였다. 이러한 바알세불 논쟁 후에 서기관과 바리새인 유대인들은 예수에게 표적을 구하였으나, 예수는 요나의 표적 외에는 다른 표적이 없다고 거절하였다. 그 후에도 ...
마태복음 12장은 예수의 사역에 있어서 전환점이 되는 핵심 장이다. 그 이전까지는 예수의 사역에 대해 커다란 반대나 논쟁이 없었다. 그러나 12장에서 예수는 처음으로 자신을 반대하는 자들을 만났고 그들과 큰 논쟁을 벌이게 되었다. 이 사건을 바알세불 논쟁이라고 한다. 바알세불 논쟁은 예수가 안식일에 회당에서 손 마른 사람의 병을 고쳐 준 것이 발단이 되었다. 이 일을 인하여 바리새인은 예수를 죽이기 위해 의논을 하기 시작한다. 그 후 예수가 다시 눈멀고 벙어리 된 자를 고쳐 주었는데, 이 일을 두고 바리새인은 예수가 귀신의 왕 바알세불을 힘입지 않고는 귀신을 쫓아내지 못한다고 비난하였고, 예수는 이에 대해 자신은 바알세불을 힘입은 것이 아니라 성령을 힘입어 귀신을 쫓아냈다고 반박하였다. 이러한 바알세불 논쟁 후에 서기관과 바리새인 유대인들은 예수에게 표적을 구하였으나, 예수는 요나의 표적 외에는 다른 표적이 없다고 거절하였다. 그 후에도 수차에 걸쳐서 표적을 요구하였지만 예수는 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 말하였다. 예수가 말한 요나의 표적은 무엇인가? 왜 예수는 유대인에게 요나의 표적을 말하였는가? 예수는 무엇 때문에 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 한 것인가? 일반적으로 요나의 표적은 크게 두 가지 방향에서 언급되고 있다. 그것은 부활의 관점과 선교의 관점에서 바라보는 것이다. 그러나 본 논문은 이러한 관점과는 다른, 새로운 관점에서 요나의 표적을 접근하려고 한다. 그것은 바로 마태복음 13장과 관련이 있다고 할 것이다. 마태복음을 교차대칭 구조로 보았을 때 그 핵심이 되는 장이 13장이며, 13장의 핵심은 천국에 관한 것이다. 따라서 12장을 통하여 어떠한 자가 천국에 가게 되는지를 보여주고 있다. 즉 요나의 표적을 예수의 경고와 회개의 관점에서 접근하는 것이다. 이전의 주된 연구는 예수의 죽음과 부활에 맞추어 있었다. 즉 요나의 물고기 뱃속에서 삼 일이 예수의 죽음, 즉 무덤 속 삼 일을 의미한다는 것이다. 또한 이에 대한 반박과 예수가 삼 일만에 부활한 것이 맞는지에 대한 논의가 주를 이루었다. 다른 한편으로는 요나가 뱃사람과 니느웨 백성을 구원한 선교적 관점의 접근에 대한 논의가 주를 이루었다. 그러나 본 논문에서 요나의 표적은 유대인의 불신앙에 대한 예수의 경고를 의미한다. 요나의 표적 안에는 요나의 경고를 듣고 회개한 니느웨 사람들과 솔로몬의 지혜를 듣고자 먼 길을 찾아온 남방여왕에 대한 이야기가 있다. 예수는 이 이야기를 통해 유대인들에게 회개하라고 말하고 있는 것이다. 즉 예수가 말한 요나의 표적은 유대인의 불신앙에 대한 경고와 예수의 말을 듣고 회개하여 돌이키라는 메시지이다. 니느웨 사람들이 요나의 경고를 듣고 왕으로부터 짐승까지 회개하였듯이, 유대인들도 예수의 경고를 듣고 회개하라는 것을 예수께서 간접적으로 피력한 것이다. 그러나 유대인들은 그의 말을 듣지 않았고 그를 죽이려고 하였다. 예수는 자기의 말을 듣지 않으려고 하는 유대인들에게 요나의 표적을 언급하며 이방인들도 선지자를 통한 하나님의 경고를 듣고 회개하였는데, 요나보다 더 큰이의 말을 듣지 않는 유대인들은 불신앙에서 돌아서지 않는다고 경고한 것이다. 예수의 표적은 한 번도 믿음 없는 곳에서 사용되지 않았다. 예수는 유대인들에게 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 계속 강조하였지만, 실제로는 이적을 지속적으로 행하며 병자들을 고쳐 주었다. 예수는 유대인의 마음속에 간절한 믿음을 본 것이 아니라, 그들의 마음속에 믿음 없는 간교함을 보았던 것이다. 그렇기 때문에 믿음이 없이 행하는 표적은 무의미하다고 본 것이다. 표적은 오직 영혼을 구원하는 일에만 사용되었기 때문이다. 그렇다면 요나의 표적과 돌아온 귀신은 어떠한 관계가 있는 것일까? 먼저 돌아온 귀신기사는 단순한 비유가 아니라는 점이다. 돌아온 귀신의 이야기는 영적인 세계를 보여주는 비유이다. 여기서 한 귀신이 물 없는 곳을 다니며 쉬기를 구했는데 그귀신이 머문 곳은 어디였나? 귀신은 물 없는 곳을 찾아다녔지만 결국은 빈집을 찾아 머물렀던 것이다. 따라서 ‘물 없는 곳’은 ‘침례’나 ‘말씀’을 의미하는 것이 아니라 ‘광야’나 ‘사막’을 의미한다. 즉 귀신이 거하기 괴로운 환경이다. 이제 이러한 돌아온 귀신의 이야기와 요나의 표적은 어떠한 관계가 있는가? 요나의 표적 다음에 언급한 돌아온 귀신의 비유는 더 강력한 경고를 담고 있는 것이다. 즉 현재 예수와 함께 있는 유대인들의 상태는 귀신이 나가 있는 상태이지만, 귀신이 다시 들어올 수 있는 상황이기 때문이다. 이는 마귀의 일을 멸하러 오신 예수가 유대인들에게 영적 자유를 주고 계심을 반영하고 있다. 따라서 귀신의 힘은 예수를 통해 제어되고 있는 것이다. 이것은 바알세불 논쟁에 나왔던 말씀을 잘 기억하면 알 수 있다. “사람이 먼저 강한 자를 결박하지 않고서야 어떻게 그 강한 자의 집에 들어가 그 세간을 늑탈하겠느냐 결박한 후에야 그 집을 늑탈하리라(마 12:29).” 지금 예수를 받아들이지
마태복음 12장은 예수의 사역에 있어서 전환점이 되는 핵심 장이다. 그 이전까지는 예수의 사역에 대해 커다란 반대나 논쟁이 없었다. 그러나 12장에서 예수는 처음으로 자신을 반대하는 자들을 만났고 그들과 큰 논쟁을 벌이게 되었다. 이 사건을 바알세불 논쟁이라고 한다. 바알세불 논쟁은 예수가 안식일에 회당에서 손 마른 사람의 병을 고쳐 준 것이 발단이 되었다. 이 일을 인하여 바리새인은 예수를 죽이기 위해 의논을 하기 시작한다. 그 후 예수가 다시 눈멀고 벙어리 된 자를 고쳐 주었는데, 이 일을 두고 바리새인은 예수가 귀신의 왕 바알세불을 힘입지 않고는 귀신을 쫓아내지 못한다고 비난하였고, 예수는 이에 대해 자신은 바알세불을 힘입은 것이 아니라 성령을 힘입어 귀신을 쫓아냈다고 반박하였다. 이러한 바알세불 논쟁 후에 서기관과 바리새인 유대인들은 예수에게 표적을 구하였으나, 예수는 요나의 표적 외에는 다른 표적이 없다고 거절하였다. 그 후에도 수차에 걸쳐서 표적을 요구하였지만 예수는 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 말하였다. 예수가 말한 요나의 표적은 무엇인가? 왜 예수는 유대인에게 요나의 표적을 말하였는가? 예수는 무엇 때문에 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 한 것인가? 일반적으로 요나의 표적은 크게 두 가지 방향에서 언급되고 있다. 그것은 부활의 관점과 선교의 관점에서 바라보는 것이다. 그러나 본 논문은 이러한 관점과는 다른, 새로운 관점에서 요나의 표적을 접근하려고 한다. 그것은 바로 마태복음 13장과 관련이 있다고 할 것이다. 마태복음을 교차대칭 구조로 보았을 때 그 핵심이 되는 장이 13장이며, 13장의 핵심은 천국에 관한 것이다. 따라서 12장을 통하여 어떠한 자가 천국에 가게 되는지를 보여주고 있다. 즉 요나의 표적을 예수의 경고와 회개의 관점에서 접근하는 것이다. 이전의 주된 연구는 예수의 죽음과 부활에 맞추어 있었다. 즉 요나의 물고기 뱃속에서 삼 일이 예수의 죽음, 즉 무덤 속 삼 일을 의미한다는 것이다. 또한 이에 대한 반박과 예수가 삼 일만에 부활한 것이 맞는지에 대한 논의가 주를 이루었다. 다른 한편으로는 요나가 뱃사람과 니느웨 백성을 구원한 선교적 관점의 접근에 대한 논의가 주를 이루었다. 그러나 본 논문에서 요나의 표적은 유대인의 불신앙에 대한 예수의 경고를 의미한다. 요나의 표적 안에는 요나의 경고를 듣고 회개한 니느웨 사람들과 솔로몬의 지혜를 듣고자 먼 길을 찾아온 남방여왕에 대한 이야기가 있다. 예수는 이 이야기를 통해 유대인들에게 회개하라고 말하고 있는 것이다. 즉 예수가 말한 요나의 표적은 유대인의 불신앙에 대한 경고와 예수의 말을 듣고 회개하여 돌이키라는 메시지이다. 니느웨 사람들이 요나의 경고를 듣고 왕으로부터 짐승까지 회개하였듯이, 유대인들도 예수의 경고를 듣고 회개하라는 것을 예수께서 간접적으로 피력한 것이다. 그러나 유대인들은 그의 말을 듣지 않았고 그를 죽이려고 하였다. 예수는 자기의 말을 듣지 않으려고 하는 유대인들에게 요나의 표적을 언급하며 이방인들도 선지자를 통한 하나님의 경고를 듣고 회개하였는데, 요나보다 더 큰이의 말을 듣지 않는 유대인들은 불신앙에서 돌아서지 않는다고 경고한 것이다. 예수의 표적은 한 번도 믿음 없는 곳에서 사용되지 않았다. 예수는 유대인들에게 요나의 표적 외에 다른 표적은 없다고 계속 강조하였지만, 실제로는 이적을 지속적으로 행하며 병자들을 고쳐 주었다. 예수는 유대인의 마음속에 간절한 믿음을 본 것이 아니라, 그들의 마음속에 믿음 없는 간교함을 보았던 것이다. 그렇기 때문에 믿음이 없이 행하는 표적은 무의미하다고 본 것이다. 표적은 오직 영혼을 구원하는 일에만 사용되었기 때문이다. 그렇다면 요나의 표적과 돌아온 귀신은 어떠한 관계가 있는 것일까? 먼저 돌아온 귀신기사는 단순한 비유가 아니라는 점이다. 돌아온 귀신의 이야기는 영적인 세계를 보여주는 비유이다. 여기서 한 귀신이 물 없는 곳을 다니며 쉬기를 구했는데 그귀신이 머문 곳은 어디였나? 귀신은 물 없는 곳을 찾아다녔지만 결국은 빈집을 찾아 머물렀던 것이다. 따라서 ‘물 없는 곳’은 ‘침례’나 ‘말씀’을 의미하는 것이 아니라 ‘광야’나 ‘사막’을 의미한다. 즉 귀신이 거하기 괴로운 환경이다. 이제 이러한 돌아온 귀신의 이야기와 요나의 표적은 어떠한 관계가 있는가? 요나의 표적 다음에 언급한 돌아온 귀신의 비유는 더 강력한 경고를 담고 있는 것이다. 즉 현재 예수와 함께 있는 유대인들의 상태는 귀신이 나가 있는 상태이지만, 귀신이 다시 들어올 수 있는 상황이기 때문이다. 이는 마귀의 일을 멸하러 오신 예수가 유대인들에게 영적 자유를 주고 계심을 반영하고 있다. 따라서 귀신의 힘은 예수를 통해 제어되고 있는 것이다. 이것은 바알세불 논쟁에 나왔던 말씀을 잘 기억하면 알 수 있다. “사람이 먼저 강한 자를 결박하지 않고서야 어떻게 그 강한 자의 집에 들어가 그 세간을 늑탈하겠느냐 결박한 후에야 그 집을 늑탈하리라(마 12:29).” 지금 예수를 받아들이지
Chapter 12 in the Gospel of Matthew is a crucial chapter, for it constitutes a turning point in the ministry of Jesus. There was previously no great controversy or opposition about it. However, Jesus met for the first time his opponents and debated with them. This is called the controversy of Beelze...
Chapter 12 in the Gospel of Matthew is a crucial chapter, for it constitutes a turning point in the ministry of Jesus. There was previously no great controversy or opposition about it. However, Jesus met for the first time his opponents and debated with them. This is called the controversy of Beelzebub, which started when Jesus healed a man with a dry hand on the Sabbath in the synagogue. Thenceforth, the Pharisees started to discuss about the way to kill Jesus. Afterwards, Jesus healed again a man who was blind and mute, and the Pharisees accused him of expelling demons by Beelzebub, the prince of demons. Jesus replied that he did not depend on Beelzebub but on the Holy Spirit. After this controversy, the Pharisees and the scribes and then the Jews sought signs from Jesus, who replied that none would be given except the sign of Jonah. Similar attempts occurred several times even later, but Jesus' answer remained the same. What was the sign of Jonah, which Jesus spoke of? Why did he speak of it to the Jews? For which reason did he say that there was no other sign? These were the numerous questions that come to one's mind. In general, the sign of Jonah is dealt with in two directions, namely the perspective of resurrection and that of missions. However, the current thesis attempts to approach from another perspective, namely to assert the connection with chapter 13. The chapter in question is the core of the Gospel of Matthew in the structure of crossing symmetry and its main theme is the kingdom of heaven. Therefore, one can know who can have access to it through chapter 13. In other words, one approaches the sign of Jonah from the perspective of Jesus' warning and repentance. Most of the studies in the past focused on Jesus' death and resurrection. They asserted that the three days Jonah spent in the belly of the fish signify death, namely the three days when Jesus was in the tomb. Moreover, the refutation of this assertion and the argument on the correctness of Jesus' resurrection in three days dominated the field.. On the other hand, the missional approach regarding Jonah's rescue of the men in the boat was predominant. However, the present study affirms that the sign of Jonah signifies Jesus' warning of the Jews' Unbelieving. It tells the story of the men of Nineveh, who repented at the preaching of Jonah, and of the Queen of the South, who came from the ends of the earth to listen to Solomon's wisdom. Jesus demanded that the Jews repent. This study regards the sign of Jonah as Jesus' message of warning to the Jews' Unbelieving and his demand to repent and return to God. It was the indirect expression of his request for repentance. However, the Jews did not listen to Jesus, greater than Jonah and wanted to kill him. He had warned them in mentioning the repentance of even the Gentiles who had listened to the prophet's warning. Jesus never used signs where faith was absent. He continued to insist that no signs would be given but the sign of Jonah. He nevertheless performed miraculous signs and healed the sick. He did not see fervent faith in the Jews' hearts but he must have seen falsehood, devoid of faith instead. For this reason, it was meaningless for him to perform signs in the absence of faith, because they were used for soul winning alone. Then, what is the relationship between the sign of Jonah and the returned demon? First, the returned demon is not a simple parable. Through this story, one can see through the spiritual world. It is said here that one demon went through waterless places. What are they? In fact, demons do not seek waterless places, they seek unoccupied houses. Therefore, "arid places" do not signify "baptism" or "God's word" but "wilderness" or "desert," a tormentful dwelling place for demons, What is the relationship between the demon that returned and the sign of Jonah? Jesus pronounced a stronger warning through the parable of the returned demon. In other words, the Jews who were currently with Jesus were in the state in which demons are expelled. One can realize that Jesus, who came to destroy the devil's works, was giving them spiritual freedom and thus controlling demonic influence. One can realize it in his words during the controversy of Beelzebub, "Or again, how can anyone enter a strong man's house and carry off his possessions unless he first ties up the strong man? Then he can rob his house" (Matt. 12:29). The state of the Jews who did not accept Jesus was that of the unoccupied house. As they did not receive him, they remained under the authority of the devil, which would lead them eventually to perishment and curses only. Through the parable of the returned demon, Jesus pronounced a stronger warning.
Chapter 12 in the Gospel of Matthew is a crucial chapter, for it constitutes a turning point in the ministry of Jesus. There was previously no great controversy or opposition about it. However, Jesus met for the first time his opponents and debated with them. This is called the controversy of Beelzebub, which started when Jesus healed a man with a dry hand on the Sabbath in the synagogue. Thenceforth, the Pharisees started to discuss about the way to kill Jesus. Afterwards, Jesus healed again a man who was blind and mute, and the Pharisees accused him of expelling demons by Beelzebub, the prince of demons. Jesus replied that he did not depend on Beelzebub but on the Holy Spirit. After this controversy, the Pharisees and the scribes and then the Jews sought signs from Jesus, who replied that none would be given except the sign of Jonah. Similar attempts occurred several times even later, but Jesus' answer remained the same. What was the sign of Jonah, which Jesus spoke of? Why did he speak of it to the Jews? For which reason did he say that there was no other sign? These were the numerous questions that come to one's mind. In general, the sign of Jonah is dealt with in two directions, namely the perspective of resurrection and that of missions. However, the current thesis attempts to approach from another perspective, namely to assert the connection with chapter 13. The chapter in question is the core of the Gospel of Matthew in the structure of crossing symmetry and its main theme is the kingdom of heaven. Therefore, one can know who can have access to it through chapter 13. In other words, one approaches the sign of Jonah from the perspective of Jesus' warning and repentance. Most of the studies in the past focused on Jesus' death and resurrection. They asserted that the three days Jonah spent in the belly of the fish signify death, namely the three days when Jesus was in the tomb. Moreover, the refutation of this assertion and the argument on the correctness of Jesus' resurrection in three days dominated the field.. On the other hand, the missional approach regarding Jonah's rescue of the men in the boat was predominant. However, the present study affirms that the sign of Jonah signifies Jesus' warning of the Jews' Unbelieving. It tells the story of the men of Nineveh, who repented at the preaching of Jonah, and of the Queen of the South, who came from the ends of the earth to listen to Solomon's wisdom. Jesus demanded that the Jews repent. This study regards the sign of Jonah as Jesus' message of warning to the Jews' Unbelieving and his demand to repent and return to God. It was the indirect expression of his request for repentance. However, the Jews did not listen to Jesus, greater than Jonah and wanted to kill him. He had warned them in mentioning the repentance of even the Gentiles who had listened to the prophet's warning. Jesus never used signs where faith was absent. He continued to insist that no signs would be given but the sign of Jonah. He nevertheless performed miraculous signs and healed the sick. He did not see fervent faith in the Jews' hearts but he must have seen falsehood, devoid of faith instead. For this reason, it was meaningless for him to perform signs in the absence of faith, because they were used for soul winning alone. Then, what is the relationship between the sign of Jonah and the returned demon? First, the returned demon is not a simple parable. Through this story, one can see through the spiritual world. It is said here that one demon went through waterless places. What are they? In fact, demons do not seek waterless places, they seek unoccupied houses. Therefore, "arid places" do not signify "baptism" or "God's word" but "wilderness" or "desert," a tormentful dwelling place for demons, What is the relationship between the demon that returned and the sign of Jonah? Jesus pronounced a stronger warning through the parable of the returned demon. In other words, the Jews who were currently with Jesus were in the state in which demons are expelled. One can realize that Jesus, who came to destroy the devil's works, was giving them spiritual freedom and thus controlling demonic influence. One can realize it in his words during the controversy of Beelzebub, "Or again, how can anyone enter a strong man's house and carry off his possessions unless he first ties up the strong man? Then he can rob his house" (Matt. 12:29). The state of the Jews who did not accept Jesus was that of the unoccupied house. As they did not receive him, they remained under the authority of the devil, which would lead them eventually to perishment and curses only. Through the parable of the returned demon, Jesus pronounced a stronger warning.
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