김기동은 초기 한국 기독교의 부흥을 이루어 낸 길선주, 김익두, 이용도 등처럼 한국교회사나 한국설교사에서 결코 누락될 수 없는 인물이다. 더구나 김기동은 세계교회사에서도 종교개혁자들인 마르틴 루터나 존 칼빈, 요한 웨슬레 등과 비견될 수 있는 ‘하나님의 의도’ (신학)의 주창자이며 19세기의 위대한 설교자들인 찰스 스펄젼, 필립스 브룩스 혹은 20세기의 칼 바르트 등의 거장과 비교할 때도 전혀 손색이 없는 설교자라 할 수 있다. 김기동의 설교를 탐구할 때 본고는 먼저 현금의 기독교 설교에 관한 여러 논점을 다루면서 자연스럽게 김기동의 설교관도 비교, 개진하였다. 이때 가장 유명한 필립스 브룩스의 “인격을 통한 진리 전달”은 설교의 정의로서 중요한 의미를 지니며 “설교는 설득용 목적으로 하나님의 진리를 구두로 전달하는 것”이라는 패티슨의 정의나 “진정한 설교는 성육신사건을 그 시대 안으로 확장시키는 것이요, 십자가와 부활사건을 과거의 오랜 사실로부터 현재의 살아있는 현실 속으로 변형시키는 것”이라는 ...
김기동은 초기 한국 기독교의 부흥을 이루어 낸 길선주, 김익두, 이용도 등처럼 한국교회사나 한국설교사에서 결코 누락될 수 없는 인물이다. 더구나 김기동은 세계교회사에서도 종교개혁자들인 마르틴 루터나 존 칼빈, 요한 웨슬레 등과 비견될 수 있는 ‘하나님의 의도’ (신학)의 주창자이며 19세기의 위대한 설교자들인 찰스 스펄젼, 필립스 브룩스 혹은 20세기의 칼 바르트 등의 거장과 비교할 때도 전혀 손색이 없는 설교자라 할 수 있다. 김기동의 설교를 탐구할 때 본고는 먼저 현금의 기독교 설교에 관한 여러 논점을 다루면서 자연스럽게 김기동의 설교관도 비교, 개진하였다. 이때 가장 유명한 필립스 브룩스의 “인격을 통한 진리 전달”은 설교의 정의로서 중요한 의미를 지니며 “설교는 설득용 목적으로 하나님의 진리를 구두로 전달하는 것”이라는 패티슨의 정의나 “진정한 설교는 성육신사건을 그 시대 안으로 확장시키는 것이요, 십자가와 부활사건을 과거의 오랜 사실로부터 현재의 살아있는 현실 속으로 변형시키는 것”이라는 밀러의 정의도 상당히 타당한 측면이 있다. 그러나 김기동은 이에서 더 나아가 말씀이 육신이 되어 오신 하나님의 독생자의 피와 살을 나눠 주는 외침이, 참된 성찬으로서의 설교라 역설한다. 또한 설교의 위기를 많은 학자들은 비성경적인 설교의 범람과 남의 설교 도용, 새로운 문화의 출현과 권위 구조의 변화 등에서 찾지만 김기동은 설교자들이 설교를 잘 못한다는 데서 찾는다. 성령에 감동되지 못한, 능력이 없는 설교가 원인이라는 주장이다. 성경적인 설교가 무엇인가에 대해선 개혁주의 신학자들이나 설교자들은 “오직 성경을” 설교하며 “성경 전부”를 전체적으로 균형 있게 설교하는 것이라 주장하지만 김기동의 주장은 더욱 강력하다. 그는 성경적인 설교란 바로 성경적인 이적을 동반하는 ‘살아 있는’ 설교요, ‘이적의 실천으로서의 설교’라 강조하며 모든 설교자들이, 하나님 나라의 복음을 전하며 축사와 치유 등 수많은 이적을 행하셨던 예수나 그의 제자들을 닮을 것을 강력히 촉구한다. 본 연구는 이러한 참다운 설교에 관한 김기동의 입장이 가장 성경적이라 동의하며, 한국 교계가 이런 성경적인 설교를 하는 김기동의 신학과 설교를 경청해 줄 것을 촉구하는 바이다. 김기동의 모든 설교와 신앙, 신학과 목회는 오직 그의 특유의 ‘하나님의 의도’에서 발원하지만 실제 설교에 있어 세 가지 원리가 작용하고 있는바 그것은 절대 실존주의, 절대 보편주의, 절대 체험주의라 할 수 있다. 절대 실존주의는 “세 영적 존재”로 다시 바꿔 말할 수 있는바 성경이 말하는 영적 존재들이 모두- 특히 현실적으로 간과되고 있는 실정인 천사와 귀신 등도-실재한다는 당연한 사실이다. 절대 보편주의는 말씀이 육체로 오신 예수 곧 복음은 모든 시대 모든 인류에 대한 하나님의 보편적 처방이요, 보편적 현실 타개의 열쇠라는 원리이며 이때 복음에 따르는 능력도 보편적이라는 주장이다. 절대 체험주의는 예수 그리스도는 어제나 오늘이나 영원토록 동일하신 것처럼(히 13:8) 그의 말씀 혹은 권능(행1:8) 역시 성령으로 말미암아 오늘날도 그대로 체험할 수 있다는 김기동의 설교의 대전제이다. 실제 김기동의 설교가 어떻게 이루어지는가를 살펴보면 김기동에 있어 설교의 제목은 압축된 ‘가장 짧은 설교’이며 식물의 씨앗처럼 그 안에 설교의 모든 것이 이미 담겨 있다. 설교의 제목은 반드시 하나님의 속성 혹은 성품과 관계되어야 하며 설교의 내용 역시 성경의 각 사건이 그렇듯이 하나님의 속성을 보여 주어야 한다. 따라서 김기동의 설교의 첫 마디는 “하나님은 생명의 아버지이시다” 등의 하나님의 속성을 소개하는 말로 시작된다. 곧 서론에서 하나님(성부)을 말하며 본론에서는 이 하나님의 속성이 아들의 공생애를 통해 실현된 것을 말하고 결론에서는 그리스도의 공생애를 통해 보여 진 하나님의 성품이 성령으로 말미암아 우리(교회)에게 실현되어야 할 것을 말한다. 그러므로 김기동의 설교는 항상 결단을 촉구하는 다짐과 열렬한 기도로 끝난다. 김기동은 또한 일반적으로 널리 통용되는 예화(일화)를 거의 사용하지 않으며 원고 없이 성경 어디서에서부터라도 설교할 수 있는, ‘원고로부터 자유한’ 특출한 설교자이다. 김기동의 설교의 가장 중요한 특성은 통전적이라 할 수 있다. 이것은 성경 전체를 균형 있게 설교한다는 뜻이 아니라 신구약 전체를 ‘손바닥을 들여다보듯이’ ‘알고’ 하는 설교를 말한다. 예컨대 김기동은 성경을 ‘하나님의 이름’의 책이라 말하며 성경 전체를 하나님의 이름의 관점에서 50여회 이상 설교하기도 했다. 이것은 성경 전체를 통전 적으로 알지 못하면 전혀 불가능한 일이라 할 수 있다. 김기동의 설교의 두 번째 특징은 영감 있는 설교라 할 수 있다. 성경의 기자와 동등한 영감이 있어야 성경 본문의 바른 해석이 가능하다고 주장하는 김기동의 성경(본문) 해석은 여타의 설교자들과 다른 깊은 영감을 보여 주고 있는 바, 그는 전적으로 성령의 감동과 인도에만 의지하는, 이 시대에 보기 드문
김기동은 초기 한국 기독교의 부흥을 이루어 낸 길선주, 김익두, 이용도 등처럼 한국교회사나 한국설교사에서 결코 누락될 수 없는 인물이다. 더구나 김기동은 세계교회사에서도 종교개혁자들인 마르틴 루터나 존 칼빈, 요한 웨슬레 등과 비견될 수 있는 ‘하나님의 의도’ (신학)의 주창자이며 19세기의 위대한 설교자들인 찰스 스펄젼, 필립스 브룩스 혹은 20세기의 칼 바르트 등의 거장과 비교할 때도 전혀 손색이 없는 설교자라 할 수 있다. 김기동의 설교를 탐구할 때 본고는 먼저 현금의 기독교 설교에 관한 여러 논점을 다루면서 자연스럽게 김기동의 설교관도 비교, 개진하였다. 이때 가장 유명한 필립스 브룩스의 “인격을 통한 진리 전달”은 설교의 정의로서 중요한 의미를 지니며 “설교는 설득용 목적으로 하나님의 진리를 구두로 전달하는 것”이라는 패티슨의 정의나 “진정한 설교는 성육신사건을 그 시대 안으로 확장시키는 것이요, 십자가와 부활사건을 과거의 오랜 사실로부터 현재의 살아있는 현실 속으로 변형시키는 것”이라는 밀러의 정의도 상당히 타당한 측면이 있다. 그러나 김기동은 이에서 더 나아가 말씀이 육신이 되어 오신 하나님의 독생자의 피와 살을 나눠 주는 외침이, 참된 성찬으로서의 설교라 역설한다. 또한 설교의 위기를 많은 학자들은 비성경적인 설교의 범람과 남의 설교 도용, 새로운 문화의 출현과 권위 구조의 변화 등에서 찾지만 김기동은 설교자들이 설교를 잘 못한다는 데서 찾는다. 성령에 감동되지 못한, 능력이 없는 설교가 원인이라는 주장이다. 성경적인 설교가 무엇인가에 대해선 개혁주의 신학자들이나 설교자들은 “오직 성경을” 설교하며 “성경 전부”를 전체적으로 균형 있게 설교하는 것이라 주장하지만 김기동의 주장은 더욱 강력하다. 그는 성경적인 설교란 바로 성경적인 이적을 동반하는 ‘살아 있는’ 설교요, ‘이적의 실천으로서의 설교’라 강조하며 모든 설교자들이, 하나님 나라의 복음을 전하며 축사와 치유 등 수많은 이적을 행하셨던 예수나 그의 제자들을 닮을 것을 강력히 촉구한다. 본 연구는 이러한 참다운 설교에 관한 김기동의 입장이 가장 성경적이라 동의하며, 한국 교계가 이런 성경적인 설교를 하는 김기동의 신학과 설교를 경청해 줄 것을 촉구하는 바이다. 김기동의 모든 설교와 신앙, 신학과 목회는 오직 그의 특유의 ‘하나님의 의도’에서 발원하지만 실제 설교에 있어 세 가지 원리가 작용하고 있는바 그것은 절대 실존주의, 절대 보편주의, 절대 체험주의라 할 수 있다. 절대 실존주의는 “세 영적 존재”로 다시 바꿔 말할 수 있는바 성경이 말하는 영적 존재들이 모두- 특히 현실적으로 간과되고 있는 실정인 천사와 귀신 등도-실재한다는 당연한 사실이다. 절대 보편주의는 말씀이 육체로 오신 예수 곧 복음은 모든 시대 모든 인류에 대한 하나님의 보편적 처방이요, 보편적 현실 타개의 열쇠라는 원리이며 이때 복음에 따르는 능력도 보편적이라는 주장이다. 절대 체험주의는 예수 그리스도는 어제나 오늘이나 영원토록 동일하신 것처럼(히 13:8) 그의 말씀 혹은 권능(행1:8) 역시 성령으로 말미암아 오늘날도 그대로 체험할 수 있다는 김기동의 설교의 대전제이다. 실제 김기동의 설교가 어떻게 이루어지는가를 살펴보면 김기동에 있어 설교의 제목은 압축된 ‘가장 짧은 설교’이며 식물의 씨앗처럼 그 안에 설교의 모든 것이 이미 담겨 있다. 설교의 제목은 반드시 하나님의 속성 혹은 성품과 관계되어야 하며 설교의 내용 역시 성경의 각 사건이 그렇듯이 하나님의 속성을 보여 주어야 한다. 따라서 김기동의 설교의 첫 마디는 “하나님은 생명의 아버지이시다” 등의 하나님의 속성을 소개하는 말로 시작된다. 곧 서론에서 하나님(성부)을 말하며 본론에서는 이 하나님의 속성이 아들의 공생애를 통해 실현된 것을 말하고 결론에서는 그리스도의 공생애를 통해 보여 진 하나님의 성품이 성령으로 말미암아 우리(교회)에게 실현되어야 할 것을 말한다. 그러므로 김기동의 설교는 항상 결단을 촉구하는 다짐과 열렬한 기도로 끝난다. 김기동은 또한 일반적으로 널리 통용되는 예화(일화)를 거의 사용하지 않으며 원고 없이 성경 어디서에서부터라도 설교할 수 있는, ‘원고로부터 자유한’ 특출한 설교자이다. 김기동의 설교의 가장 중요한 특성은 통전적이라 할 수 있다. 이것은 성경 전체를 균형 있게 설교한다는 뜻이 아니라 신구약 전체를 ‘손바닥을 들여다보듯이’ ‘알고’ 하는 설교를 말한다. 예컨대 김기동은 성경을 ‘하나님의 이름’의 책이라 말하며 성경 전체를 하나님의 이름의 관점에서 50여회 이상 설교하기도 했다. 이것은 성경 전체를 통전 적으로 알지 못하면 전혀 불가능한 일이라 할 수 있다. 김기동의 설교의 두 번째 특징은 영감 있는 설교라 할 수 있다. 성경의 기자와 동등한 영감이 있어야 성경 본문의 바른 해석이 가능하다고 주장하는 김기동의 성경(본문) 해석은 여타의 설교자들과 다른 깊은 영감을 보여 주고 있는 바, 그는 전적으로 성령의 감동과 인도에만 의지하는, 이 시대에 보기 드문
Ki Dong Kim is a prominent figure like Sun Joo Kil, Ik Doo Kim, Yong Doh Lee who caused the revival in Korean Christianity in its early days, and who thus cannot be omitted in the history of the Korean Church or preaching. Moreover, Kim is the founder of "The Picture of God's Will" (theology) and st...
Ki Dong Kim is a prominent figure like Sun Joo Kil, Ik Doo Kim, Yong Doh Lee who caused the revival in Korean Christianity in its early days, and who thus cannot be omitted in the history of the Korean Church or preaching. Moreover, Kim is the founder of "The Picture of God's Will" (theology) and stands beside Martin Luther, John Calvin and John Wesley, the religious reformers in the world church history; he is by no means inferior to the great preachers of the 19th century such as Charles Spurgeon, Phillips Brooks, or Karl Barth and other giants of the 20th century. In the study of Kim's sermons, first, several issues on sermons related to offerings were dealt with, to then progress naturally toward a comparison with Kim's view of preaching. Here, Phillips Brooks' famous definition of sermon as the "transmission of truth through a person" is very significant. So is Pettison's definition that "a sermon conveys orally God's truth with the goal of persuasion" or Miller's considerably plausible definition that "a true sermon is the enlargement of the Incarnation in the given era, the transformation of the Crucifixion and Resurrection from old facts of the past into living reality of the present." However, Ki Dong Kim goes farther and asserts paradoxically that the outcry to distribute the blood and flesh of God's Only Begotten, the Word incarnate constitutes a sermon as true Holy Communion. According to numerous scholars, unbiblical sermons, the illegal use of others' sermons, the appearance of a new culture and changes in power structure etc. endanger sermons, whereas to Kim the very lack of the preachers's skill causes the crisis. He affirms that powerless sermons and ones which are not influenced by the Holy Spirit are the cause. As to the definition of biblical sermons, Reformed theologians and preachers state that it means to preach "only the Bible," and to preach the "entire Bible" with balance, but Kim's affirmation is much stronger. He defines a biblical sermon as a 'living' one that is accompanied by biblical signs; he insists that it is a “sermon as the practice of signs” and exhorts all preachers to preach the gospel of the kingdom of heaven and to take after Jesus or his disciples who expelled demons and performed healing and many other signs. The present study agrees that Kim's statement on true sermon is the very biblical one and urges Korean circles to give ears to his theology and sermons as he is actually preaching such biblical sermons. All of Kim's sermons, faith, theology and pastoral ministry originate from his particular "Picture of God's Will," but three principles actually apply to his sermons, which are "absolute existentialism," "absolute universalism" and "absolute empiricism." Absolute existentialism refers to the obvious affirmation that the "three spiritual beings" mentioned in the Bible, actually exist - the existence of angels and demons can be perceived in real situations. Absolute universalism is the assertion that Jesus, the Word incarnate, i.e., the gospel is God's universal treatment for the entire humankind in all eras and the principle or the universal key to change reality, and that the accompanying power is also universal. Absolute empiricism is the major premise of Ki Dong Kim's sermons that one can also experience equally today the word of Jesus Christ or powers (Acts 1:8) through the Holy Spirit, just as he is the same yesterday, today and forever (Hebrews 13:8). Upon the examination of the actual process of Kim's sermons, one discovers that the sermon title itself is the summarized "shortest sermon" and like a plant seed, contains already all the sermon's components. The sermon title must be related to God's attribute or trait which the sermon must reveal just as each event of the Bible does. Therefore, the beginning of his sermons such as, "God is the Father of life" introduces God's attribute. In other words, the introduction is about God (Father), the main part deals with the fulfillment of this God's attribute through the Son's public life, and the conclusion is the need for us (Church) to fulfill and reveal this attribute by the Holy Spirit. Thus, Kim's sermons always end by urging the audience to make a decision and pray fervently. Kim rarely has recourse to the generally wide-spread example-stories (anecdotes) and sermon manuscript; he is an outstanding "manuscript-free" preacher who can start to preach on any given verse of the Bible. The most important characteristic of Kim's sermons is its holism, which does not signify that he preaches with balance on the entire Bible, but that he preaches "in full knowledge of what he is saying" as if he could see the Old and New Testament in the palm of his hands. For instance, Kim asserts that the Bible is the 'book of God's name" and preached more than fifty sermons from the entire Bible on this theme. This would be utterly impossible without a holistic knowledge of the total Bible. The second characteristic of his sermons is inspiration. Kim's biblical hermeneutics, which asserts the necessity of having the same inspiration as any authors of the Bible discloses a profound inspiration that differs drastically from other preachers', which demonstrates his total reliance on the Holy Spirit's guidance and influence, and which generates the kind of inspired sermons which are very rare in our times. Moreover, the word of authority and powers can be defined as another characteristic of his sermons. Here, authority refers to the royal authority (sovereignty) which one has received from God the Sole Sovereign, while powers refers to the saint-helping force or might, which can increase or decrease. Kim has confessed once that his preaching, pastoral ministry, missions etc. all his activities were performed through powers, the force of powers, namely angels whom God uses as His hand (fingers). In plain words, his sermons are the word of authority destroying the prince of this world, i.e., the a
Ki Dong Kim is a prominent figure like Sun Joo Kil, Ik Doo Kim, Yong Doh Lee who caused the revival in Korean Christianity in its early days, and who thus cannot be omitted in the history of the Korean Church or preaching. Moreover, Kim is the founder of "The Picture of God's Will" (theology) and stands beside Martin Luther, John Calvin and John Wesley, the religious reformers in the world church history; he is by no means inferior to the great preachers of the 19th century such as Charles Spurgeon, Phillips Brooks, or Karl Barth and other giants of the 20th century. In the study of Kim's sermons, first, several issues on sermons related to offerings were dealt with, to then progress naturally toward a comparison with Kim's view of preaching. Here, Phillips Brooks' famous definition of sermon as the "transmission of truth through a person" is very significant. So is Pettison's definition that "a sermon conveys orally God's truth with the goal of persuasion" or Miller's considerably plausible definition that "a true sermon is the enlargement of the Incarnation in the given era, the transformation of the Crucifixion and Resurrection from old facts of the past into living reality of the present." However, Ki Dong Kim goes farther and asserts paradoxically that the outcry to distribute the blood and flesh of God's Only Begotten, the Word incarnate constitutes a sermon as true Holy Communion. According to numerous scholars, unbiblical sermons, the illegal use of others' sermons, the appearance of a new culture and changes in power structure etc. endanger sermons, whereas to Kim the very lack of the preachers's skill causes the crisis. He affirms that powerless sermons and ones which are not influenced by the Holy Spirit are the cause. As to the definition of biblical sermons, Reformed theologians and preachers state that it means to preach "only the Bible," and to preach the "entire Bible" with balance, but Kim's affirmation is much stronger. He defines a biblical sermon as a 'living' one that is accompanied by biblical signs; he insists that it is a “sermon as the practice of signs” and exhorts all preachers to preach the gospel of the kingdom of heaven and to take after Jesus or his disciples who expelled demons and performed healing and many other signs. The present study agrees that Kim's statement on true sermon is the very biblical one and urges Korean circles to give ears to his theology and sermons as he is actually preaching such biblical sermons. All of Kim's sermons, faith, theology and pastoral ministry originate from his particular "Picture of God's Will," but three principles actually apply to his sermons, which are "absolute existentialism," "absolute universalism" and "absolute empiricism." Absolute existentialism refers to the obvious affirmation that the "three spiritual beings" mentioned in the Bible, actually exist - the existence of angels and demons can be perceived in real situations. Absolute universalism is the assertion that Jesus, the Word incarnate, i.e., the gospel is God's universal treatment for the entire humankind in all eras and the principle or the universal key to change reality, and that the accompanying power is also universal. Absolute empiricism is the major premise of Ki Dong Kim's sermons that one can also experience equally today the word of Jesus Christ or powers (Acts 1:8) through the Holy Spirit, just as he is the same yesterday, today and forever (Hebrews 13:8). Upon the examination of the actual process of Kim's sermons, one discovers that the sermon title itself is the summarized "shortest sermon" and like a plant seed, contains already all the sermon's components. The sermon title must be related to God's attribute or trait which the sermon must reveal just as each event of the Bible does. Therefore, the beginning of his sermons such as, "God is the Father of life" introduces God's attribute. In other words, the introduction is about God (Father), the main part deals with the fulfillment of this God's attribute through the Son's public life, and the conclusion is the need for us (Church) to fulfill and reveal this attribute by the Holy Spirit. Thus, Kim's sermons always end by urging the audience to make a decision and pray fervently. Kim rarely has recourse to the generally wide-spread example-stories (anecdotes) and sermon manuscript; he is an outstanding "manuscript-free" preacher who can start to preach on any given verse of the Bible. The most important characteristic of Kim's sermons is its holism, which does not signify that he preaches with balance on the entire Bible, but that he preaches "in full knowledge of what he is saying" as if he could see the Old and New Testament in the palm of his hands. For instance, Kim asserts that the Bible is the 'book of God's name" and preached more than fifty sermons from the entire Bible on this theme. This would be utterly impossible without a holistic knowledge of the total Bible. The second characteristic of his sermons is inspiration. Kim's biblical hermeneutics, which asserts the necessity of having the same inspiration as any authors of the Bible discloses a profound inspiration that differs drastically from other preachers', which demonstrates his total reliance on the Holy Spirit's guidance and influence, and which generates the kind of inspired sermons which are very rare in our times. Moreover, the word of authority and powers can be defined as another characteristic of his sermons. Here, authority refers to the royal authority (sovereignty) which one has received from God the Sole Sovereign, while powers refers to the saint-helping force or might, which can increase or decrease. Kim has confessed once that his preaching, pastoral ministry, missions etc. all his activities were performed through powers, the force of powers, namely angels whom God uses as His hand (fingers). In plain words, his sermons are the word of authority destroying the prince of this world, i.e., the a
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.