현재 우리나라의 초등교육에서 학급 담임교사에 대한 역할이 중요하며 학생과 학부모 및 교육행정을 담당하는 교장, 교감의 기대는 매우 크다. 그럼에도 불구하고 학급 담임을 배정함에 있어서 아동과 교사의 다양한 특성을 고려한 규정이 거의 없으며, 학급 담임을 희망할 때에도 특정학년에 편중하여 고학년 특히 6학년 담임을 기피하는 현상이 뚜렷이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 현행 초등학교 담임 배정 현황을 살펴보고 6학년 담임 기피현상의 요인을 분석하여 합리적이고 바람직한 담임 배정 방안과 6학년 담임교사들을 위한 지원책에 시사점을 얻고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 부산광역시 관내 초등학교 학급담임 배정 현황은 어떠한가? 2. 초등학교 교사들이 6학년 담임을 기피하는 요인은 무엇인가? 가. 교수학습지도상의 요인은 무엇인가? 나. 생활지도상의 요인은 무엇인가? 다. 학교업무상의 요인은 무엇인가? 3. 초등학교 6학년 담임을 위한 지원책은 무엇인가? 이러한 연구문제를 규명하기 위하여 부산광역시교육청 관내의 초등학교에 근무하는 교사 12명을 대상으로 면담조사 했다. 이들은 모두 6학년 담임을 한 경험이 있고 연구에 정보를 적극적으로 줄 수 있는 교사로서 심층 면담을 통하여 학급담임 배정현황과 문제점, 6학년 담임교사 기피요인 그리고 6학년 담임을 위한 지원책 등을 분석하였다. 이러한 과정을 통해 분석된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부산시 관내 초등학교의 학급담임 배정에서 전입교사는 빈자리 채우기식으로 불리한 입장에서 담임배정이 이루어지고 있으며 각 학교마다 다른 인사규정도 교사들에게 신뢰를 얻지 못하고 있다. 특히 남교사와 저경력 교사의 의견이 반영되지 못하며 아무런 보상도 없이 행정편의 위주의 학급담임 배정이 이루어져 불만이 커지고 있다. 둘째, 초등학교 6학년 담임을 기피하는 원인은 현실과 동떨어진 방대한 양의 교육과정으로 교재연구 시간이 부족하고 아이들의 큰 수준차이로 인하여 수업에 어려움을 느끼며 아동들의 학습 흥미도의 상실로 6학년 담임을 더욱 힘들게 하기 때문이다. 또, 학교폭력문제, ...
현재 우리나라의 초등교육에서 학급 담임교사에 대한 역할이 중요하며 학생과 학부모 및 교육행정을 담당하는 교장, 교감의 기대는 매우 크다. 그럼에도 불구하고 학급 담임을 배정함에 있어서 아동과 교사의 다양한 특성을 고려한 규정이 거의 없으며, 학급 담임을 희망할 때에도 특정학년에 편중하여 고학년 특히 6학년 담임을 기피하는 현상이 뚜렷이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 현행 초등학교 담임 배정 현황을 살펴보고 6학년 담임 기피현상의 요인을 분석하여 합리적이고 바람직한 담임 배정 방안과 6학년 담임교사들을 위한 지원책에 시사점을 얻고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 부산광역시 관내 초등학교 학급담임 배정 현황은 어떠한가? 2. 초등학교 교사들이 6학년 담임을 기피하는 요인은 무엇인가? 가. 교수학습지도상의 요인은 무엇인가? 나. 생활지도상의 요인은 무엇인가? 다. 학교업무상의 요인은 무엇인가? 3. 초등학교 6학년 담임을 위한 지원책은 무엇인가? 이러한 연구문제를 규명하기 위하여 부산광역시교육청 관내의 초등학교에 근무하는 교사 12명을 대상으로 면담조사 했다. 이들은 모두 6학년 담임을 한 경험이 있고 연구에 정보를 적극적으로 줄 수 있는 교사로서 심층 면담을 통하여 학급담임 배정현황과 문제점, 6학년 담임교사 기피요인 그리고 6학년 담임을 위한 지원책 등을 분석하였다. 이러한 과정을 통해 분석된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부산시 관내 초등학교의 학급담임 배정에서 전입교사는 빈자리 채우기식으로 불리한 입장에서 담임배정이 이루어지고 있으며 각 학교마다 다른 인사규정도 교사들에게 신뢰를 얻지 못하고 있다. 특히 남교사와 저경력 교사의 의견이 반영되지 못하며 아무런 보상도 없이 행정편의 위주의 학급담임 배정이 이루어져 불만이 커지고 있다. 둘째, 초등학교 6학년 담임을 기피하는 원인은 현실과 동떨어진 방대한 양의 교육과정으로 교재연구 시간이 부족하고 아이들의 큰 수준차이로 인하여 수업에 어려움을 느끼며 아동들의 학습 흥미도의 상실로 6학년 담임을 더욱 힘들게 하기 때문이다. 또, 학교폭력문제, 성(性)과 관련된 문제행동 유발, 흡연 및 교우관계 등의 생활지도 어려움 때문에 6학년 담임을 기피하는 것으로 나타났다. 그리고 불공평한 학교 업무분장과 수업과 관련이 없는 학교업무의 증가로 인하여 수업 및 생활지도가 힘든 6학년 담임을 기피하고 있었다. 셋째, 6학년 담임을 유인 또는 지원하기 위해서는 6학년에 대한 교과전담제 확대로 수업시수 감소, 국가적 시험 폐지를 통한 스트레스 해소, 6학년 급당 인원수 감축, 교사 업무의 대폭 축소 등을 통해서 6학년 담임교사를 지원해야 할 것이다.
현재 우리나라의 초등교육에서 학급 담임교사에 대한 역할이 중요하며 학생과 학부모 및 교육행정을 담당하는 교장, 교감의 기대는 매우 크다. 그럼에도 불구하고 학급 담임을 배정함에 있어서 아동과 교사의 다양한 특성을 고려한 규정이 거의 없으며, 학급 담임을 희망할 때에도 특정학년에 편중하여 고학년 특히 6학년 담임을 기피하는 현상이 뚜렷이 나타나고 있다. 이에 본 연구는 현행 초등학교 담임 배정 현황을 살펴보고 6학년 담임 기피현상의 요인을 분석하여 합리적이고 바람직한 담임 배정 방안과 6학년 담임교사들을 위한 지원책에 시사점을 얻고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 부산광역시 관내 초등학교 학급담임 배정 현황은 어떠한가? 2. 초등학교 교사들이 6학년 담임을 기피하는 요인은 무엇인가? 가. 교수학습지도상의 요인은 무엇인가? 나. 생활지도상의 요인은 무엇인가? 다. 학교업무상의 요인은 무엇인가? 3. 초등학교 6학년 담임을 위한 지원책은 무엇인가? 이러한 연구문제를 규명하기 위하여 부산광역시교육청 관내의 초등학교에 근무하는 교사 12명을 대상으로 면담조사 했다. 이들은 모두 6학년 담임을 한 경험이 있고 연구에 정보를 적극적으로 줄 수 있는 교사로서 심층 면담을 통하여 학급담임 배정현황과 문제점, 6학년 담임교사 기피요인 그리고 6학년 담임을 위한 지원책 등을 분석하였다. 이러한 과정을 통해 분석된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부산시 관내 초등학교의 학급담임 배정에서 전입교사는 빈자리 채우기식으로 불리한 입장에서 담임배정이 이루어지고 있으며 각 학교마다 다른 인사규정도 교사들에게 신뢰를 얻지 못하고 있다. 특히 남교사와 저경력 교사의 의견이 반영되지 못하며 아무런 보상도 없이 행정편의 위주의 학급담임 배정이 이루어져 불만이 커지고 있다. 둘째, 초등학교 6학년 담임을 기피하는 원인은 현실과 동떨어진 방대한 양의 교육과정으로 교재연구 시간이 부족하고 아이들의 큰 수준차이로 인하여 수업에 어려움을 느끼며 아동들의 학습 흥미도의 상실로 6학년 담임을 더욱 힘들게 하기 때문이다. 또, 학교폭력문제, 성(性)과 관련된 문제행동 유발, 흡연 및 교우관계 등의 생활지도 어려움 때문에 6학년 담임을 기피하는 것으로 나타났다. 그리고 불공평한 학교 업무분장과 수업과 관련이 없는 학교업무의 증가로 인하여 수업 및 생활지도가 힘든 6학년 담임을 기피하고 있었다. 셋째, 6학년 담임을 유인 또는 지원하기 위해서는 6학년에 대한 교과전담제 확대로 수업시수 감소, 국가적 시험 폐지를 통한 스트레스 해소, 6학년 급당 인원수 감축, 교사 업무의 대폭 축소 등을 통해서 6학년 담임교사를 지원해야 할 것이다.
The role of Elementary homeroom teachers is very significant these days in Korea, and there is a high expectation on the principals and the vice principals who are in charge of the students, parents, and the educational administration. However, there are no such rules on appointing homeroom teachers...
The role of Elementary homeroom teachers is very significant these days in Korea, and there is a high expectation on the principals and the vice principals who are in charge of the students, parents, and the educational administration. However, there are no such rules on appointing homeroom teachers based on their diverse characteristics of managing their students, and when they have a preference to be placed in a certain grade; they tend to choose the lower grade levels which others would most likely choose. It is very certain that homeroom teachers especially avoid being placed in the sixth grade. Therefore, this study focuses on analyzing the reasons of current Elementary homeroom teachers’ avoidance of being in charge of the sixth grade and supporting rational and ideal way to assign regular homeroom teachers at Elementary schools. To pursue these objectives, these research questions were posed: 1.What is the current situation on assigning Elementary homeroom teachers within Busan Metropolitan province? 2.What are the reasons on avoidance of being sixth grade homeroom teacher? a. What are the teaching and learning instruction issues? b. What are the guidance instruction issues? c. What are the school-task issues? 3. What are the supportive solutions for the Elementary sixth grade homeroom teachers? To test the research questions, an indepth interview was given to twelve homeroom teachers in Busan Metropolitan province who had taught sixth graders and who could give specific information on our research. The findings of this study were as follows: First, when assigning the Elementary homeroom teachers within Busan Metropolitan province, teachers are at a disadvantage since the schools assign homeroom teachers just to fill in the vacancy positions and the different personnel regulation based on each schools do not earn a trust from many teachers. Especially, the male and low-experienced teacher’s opinion does not reflect when assigning them as a homeroom teacher, and they do not receive any rewards. The teacher’s dissatisfaction increases as the school focus on administration’s preference. Second, the reason that teachers avoid being assigned in sixth grade is that the teachers do not have enough time to develop teaching materials due to vast course curriculums which is different from the reality. The teachers also feel difficulty when teaching students because there is a big disparity in student levels and the gap between the student levels reduces their interest in learning. Also, the teachers avoid being assigned in sixth grade because it is very difficult to guide students with many problems such as the school violence, motivation of sexual harassment, smoking and fellowship problems. Another reason is that it is difficult to focus on guiding and teaching students when there are many school duties which does not relate to teaching classes and unfair work task assignment within teachers. Third, to attract or to support sixth grade homeroom teachers, the school should expand extra curriculums to reduce the class hours, number of student per class, homeroom teacher’s duties and reduce stress from the abolition of national examination.
The role of Elementary homeroom teachers is very significant these days in Korea, and there is a high expectation on the principals and the vice principals who are in charge of the students, parents, and the educational administration. However, there are no such rules on appointing homeroom teachers based on their diverse characteristics of managing their students, and when they have a preference to be placed in a certain grade; they tend to choose the lower grade levels which others would most likely choose. It is very certain that homeroom teachers especially avoid being placed in the sixth grade. Therefore, this study focuses on analyzing the reasons of current Elementary homeroom teachers’ avoidance of being in charge of the sixth grade and supporting rational and ideal way to assign regular homeroom teachers at Elementary schools. To pursue these objectives, these research questions were posed: 1.What is the current situation on assigning Elementary homeroom teachers within Busan Metropolitan province? 2.What are the reasons on avoidance of being sixth grade homeroom teacher? a. What are the teaching and learning instruction issues? b. What are the guidance instruction issues? c. What are the school-task issues? 3. What are the supportive solutions for the Elementary sixth grade homeroom teachers? To test the research questions, an indepth interview was given to twelve homeroom teachers in Busan Metropolitan province who had taught sixth graders and who could give specific information on our research. The findings of this study were as follows: First, when assigning the Elementary homeroom teachers within Busan Metropolitan province, teachers are at a disadvantage since the schools assign homeroom teachers just to fill in the vacancy positions and the different personnel regulation based on each schools do not earn a trust from many teachers. Especially, the male and low-experienced teacher’s opinion does not reflect when assigning them as a homeroom teacher, and they do not receive any rewards. The teacher’s dissatisfaction increases as the school focus on administration’s preference. Second, the reason that teachers avoid being assigned in sixth grade is that the teachers do not have enough time to develop teaching materials due to vast course curriculums which is different from the reality. The teachers also feel difficulty when teaching students because there is a big disparity in student levels and the gap between the student levels reduces their interest in learning. Also, the teachers avoid being assigned in sixth grade because it is very difficult to guide students with many problems such as the school violence, motivation of sexual harassment, smoking and fellowship problems. Another reason is that it is difficult to focus on guiding and teaching students when there are many school duties which does not relate to teaching classes and unfair work task assignment within teachers. Third, to attract or to support sixth grade homeroom teachers, the school should expand extra curriculums to reduce the class hours, number of student per class, homeroom teacher’s duties and reduce stress from the abolition of national examination.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.