국 문 초 록 초등교사의 직무부담과 교직전문성 인식의 관계 경인교육대학교 교육대학원 초등교육행정 전공 김 현 구 본 연구에서는 초등교사의 직무부담 인식과 교직전문성 인식 간에 배경변인별로 어떤 관계가 있는지를 살펴보고 직무부담과 교직전문성 간에 어떤 상관관계가 있는지 밝히는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구를 추진하였다. 첫째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 직무부담은 어떠한가? 둘째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 교직전문성 수준은 어떠한가? 셋째, 초등교사의 직무부담과 교직 전문성 인식의 관계는 어떠한가? 본 연구는 인천광역시 관할 소재에 공립초등학교 교사를 대상으로 설문지를 배포하여 총 300명의 교사에게 설문지를 배부하여 295부(98.3%)를 회수하였으며 이 중에서 불성실한 응답이나 일부 문항에 응답하지 않아 통계처리가 곤란한 설문지 5부를 제외하고 유효한 설문지 290부(96.7%)를 통계분석에 사용하였다. 본 연구는 통계자료 처리를 위해 i-STATistics 프로그램을 사용하였다. 먼저, 초등 교사들의 직무부담과 교직전문성을 측정한 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach-α 신뢰도 계수를 산출하고 초등 교사들의 개인 배경 변인을 알아보기 위해 성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별 ...
국 문 초 록 초등교사의 직무부담과 교직전문성 인식의 관계 경인교육대학교 교육대학원 초등교육행정 전공 김 현 구 본 연구에서는 초등교사의 직무부담 인식과 교직전문성 인식 간에 배경변인별로 어떤 관계가 있는지를 살펴보고 직무부담과 교직전문성 간에 어떤 상관관계가 있는지 밝히는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구를 추진하였다. 첫째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 직무부담은 어떠한가? 둘째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 교직전문성 수준은 어떠한가? 셋째, 초등교사의 직무부담과 교직 전문성 인식의 관계는 어떠한가? 본 연구는 인천광역시 관할 소재에 공립초등학교 교사를 대상으로 설문지를 배포하여 총 300명의 교사에게 설문지를 배부하여 295부(98.3%)를 회수하였으며 이 중에서 불성실한 응답이나 일부 문항에 응답하지 않아 통계처리가 곤란한 설문지 5부를 제외하고 유효한 설문지 290부(96.7%)를 통계분석에 사용하였다. 본 연구는 통계자료 처리를 위해 i-STATistics 프로그램을 사용하였다. 먼저, 초등 교사들의 직무부담과 교직전문성을 측정한 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach-α 신뢰도 계수를 산출하고 초등 교사들의 개인 배경 변인을 알아보기 위해 성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별 빈도분석(Frequency Analysis)을 통해 기초분석을 하였다. 다음으로는 초등 교사의 배경변인에 따라 직무부담과 교직전문성에 대한 인식의 차이를 검증하기 위하여 평균값과 t/F 검정(t-test, Oneway-ANOVA)을 실시하였다. 또한 초등 교사가 인식하는 직무부담과 과 교직전문성과의 관계를 알아보기 위해 직무부담과 교직전문성의 세부 하위 요소간의 상관분석과 직무부담의 각 요소와 교직전문성 구성요소 간의 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였는데, 이러한 통계 방법에 의해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교사들의 직무부담 인식은 모든 변인에 있어서 고르게 부담을 느끼고 있었으며 특히, 남교사 보다는 여교사가 각종 장학 및 연수활동에 부담을 더 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 초등교사의 경력이 쌓일수록 수업지도 및 학생의 생활지도, 사무처리에 부담을 느끼는 정도가 높아지나 20년 이상의 경력에서는 그 부담이 약간 줄어드는 것으로 나타났다. 그러나 학급경영 및 연수 연구 활동에서는 경력이 쌓일수록 그 부담이 계속 증가하는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 사무처리의 경우 일반교사 보다는 부장교사의 직무부담 인식이 더 높은 것을 나타났다. 학교에서의 공문량이나 사무 처리량이 부장교사가 많다는 것을 보여주는 것이다. 넷째, 수업시수나 학교의 각종 행사로 인한 부담감은 비담임 교사보다 담임교사가 훨씬 높게 나타났다. 교과지도 이외에 학교의 대소사에 학생들이 참여하고 이를 담임교사가 지원하는 구조로 되어 있어 담임교사의 부담감이 더 높은 것으로 분석된다. 다섯째, 학교규모가 적은 학교에서 수업지도에 수업지도나 준비에 부담이 적은 것으로 나타났다. 이는 학급 인원수가 상대적으로 적은 소규모 학교에서 수업이 편안하게 진행된다고 분석된다. 여섯째, 컨설팅 장학 등 각종 장학에서 18~35학급 규모의 학교에서 부담이 가장 큰 것으로 나타났으며, 36학급 이상의 규모를 가진 학교에서 교사들의 연수를 더 많이 강조하여 부담을 더 느끼는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등 교사들의 교직전문성 인식 수준을 살펴보면 여교사가 남교사보다 학생 생활지도에 필요한 전문적인 지식을 갖추고 있으며, 학급 경영 및 관리에 더 신경을 쓰는 것으로 나타났다. 여덟째, 초등 교사의 경력이 쌓일수록 교직전문성 전 요인에서 인식 수준이 높았으나 전문적 자질 및 태도 영역을 제외하고는 경력 20년 이상의 그룹에서 교직전문성 인식 수준이 조금 낮아지는 것으로 나타났다. 아홉째, 교직전문성의 인식 수준은 전 영역에서 일반교사보다 부장교사의 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 이는 교육과정위원회를 통해 학교의 전체적인 사안에 대해 협의를 하는 부장교사와 그 내용 중 필요한 내용만을 전달 받는 일반교사의 경험적 차이라고 해석된다. 열째, 담임교사와 비담임 교사의 교직전문성 인식 수준은 차이가 없는 것으로 나타났다. 열한째, 학교규모가 17학급 미만인 그룹에서 교육과정 개발 및 운영에 높인 인식 수준을 나타냈으며 학생과의 유대관계가 높은 것으로 나타났다. 열둘째, 초등교사의 직무부담 인식과 전문성과의 관계를 살펴보면 매우 밀접하게 연관되어 필요충분조건으로 존재하고 있다고 할 수 있다. 직무부담의 변인들과 전문성의 변인들이 대부분 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그것은 곧 교사의 직무부담이 교직전문성을 신장시키고 있으며, 교직전문성 신장은 곧바로 교사의 직무부담을 성실하게 감당할 수 있게 하는 것을 의미한다. 그러나 여기에서 나타나는 문
국 문 초 록 초등교사의 직무부담과 교직전문성 인식의 관계 경인교육대학교 교육대학원 초등교육행정 전공 김 현 구 본 연구에서는 초등교사의 직무부담 인식과 교직전문성 인식 간에 배경변인별로 어떤 관계가 있는지를 살펴보고 직무부담과 교직전문성 간에 어떤 상관관계가 있는지 밝히는데 그 목적이 있다. 위와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구를 추진하였다. 첫째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 직무부담은 어떠한가? 둘째, 배경변인(성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별)에 따라 초등교사가 인식하는 교직전문성 수준은 어떠한가? 셋째, 초등교사의 직무부담과 교직 전문성 인식의 관계는 어떠한가? 본 연구는 인천광역시 관할 소재에 공립초등학교 교사를 대상으로 설문지를 배포하여 총 300명의 교사에게 설문지를 배부하여 295부(98.3%)를 회수하였으며 이 중에서 불성실한 응답이나 일부 문항에 응답하지 않아 통계처리가 곤란한 설문지 5부를 제외하고 유효한 설문지 290부(96.7%)를 통계분석에 사용하였다. 본 연구는 통계자료 처리를 위해 i-STATistics 프로그램을 사용하였다. 먼저, 초등 교사들의 직무부담과 교직전문성을 측정한 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach-α 신뢰도 계수를 산출하고 초등 교사들의 개인 배경 변인을 알아보기 위해 성별, 경력별, 직위별, 담임여부별, 학교규모별 빈도분석(Frequency Analysis)을 통해 기초분석을 하였다. 다음으로는 초등 교사의 배경변인에 따라 직무부담과 교직전문성에 대한 인식의 차이를 검증하기 위하여 평균값과 t/F 검정(t-test, Oneway-ANOVA)을 실시하였다. 또한 초등 교사가 인식하는 직무부담과 과 교직전문성과의 관계를 알아보기 위해 직무부담과 교직전문성의 세부 하위 요소간의 상관분석과 직무부담의 각 요소와 교직전문성 구성요소 간의 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 실시하였는데, 이러한 통계 방법에 의해 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 교사들의 직무부담 인식은 모든 변인에 있어서 고르게 부담을 느끼고 있었으며 특히, 남교사 보다는 여교사가 각종 장학 및 연수활동에 부담을 더 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 초등교사의 경력이 쌓일수록 수업지도 및 학생의 생활지도, 사무처리에 부담을 느끼는 정도가 높아지나 20년 이상의 경력에서는 그 부담이 약간 줄어드는 것으로 나타났다. 그러나 학급경영 및 연수 연구 활동에서는 경력이 쌓일수록 그 부담이 계속 증가하는 것으로 나타났다. 셋째, 학교 사무처리의 경우 일반교사 보다는 부장교사의 직무부담 인식이 더 높은 것을 나타났다. 학교에서의 공문량이나 사무 처리량이 부장교사가 많다는 것을 보여주는 것이다. 넷째, 수업시수나 학교의 각종 행사로 인한 부담감은 비담임 교사보다 담임교사가 훨씬 높게 나타났다. 교과지도 이외에 학교의 대소사에 학생들이 참여하고 이를 담임교사가 지원하는 구조로 되어 있어 담임교사의 부담감이 더 높은 것으로 분석된다. 다섯째, 학교규모가 적은 학교에서 수업지도에 수업지도나 준비에 부담이 적은 것으로 나타났다. 이는 학급 인원수가 상대적으로 적은 소규모 학교에서 수업이 편안하게 진행된다고 분석된다. 여섯째, 컨설팅 장학 등 각종 장학에서 18~35학급 규모의 학교에서 부담이 가장 큰 것으로 나타났으며, 36학급 이상의 규모를 가진 학교에서 교사들의 연수를 더 많이 강조하여 부담을 더 느끼는 것으로 나타났다. 일곱째, 초등 교사들의 교직전문성 인식 수준을 살펴보면 여교사가 남교사보다 학생 생활지도에 필요한 전문적인 지식을 갖추고 있으며, 학급 경영 및 관리에 더 신경을 쓰는 것으로 나타났다. 여덟째, 초등 교사의 경력이 쌓일수록 교직전문성 전 요인에서 인식 수준이 높았으나 전문적 자질 및 태도 영역을 제외하고는 경력 20년 이상의 그룹에서 교직전문성 인식 수준이 조금 낮아지는 것으로 나타났다. 아홉째, 교직전문성의 인식 수준은 전 영역에서 일반교사보다 부장교사의 인식 수준이 높은 것으로 나타났다. 이는 교육과정위원회를 통해 학교의 전체적인 사안에 대해 협의를 하는 부장교사와 그 내용 중 필요한 내용만을 전달 받는 일반교사의 경험적 차이라고 해석된다. 열째, 담임교사와 비담임 교사의 교직전문성 인식 수준은 차이가 없는 것으로 나타났다. 열한째, 학교규모가 17학급 미만인 그룹에서 교육과정 개발 및 운영에 높인 인식 수준을 나타냈으며 학생과의 유대관계가 높은 것으로 나타났다. 열둘째, 초등교사의 직무부담 인식과 전문성과의 관계를 살펴보면 매우 밀접하게 연관되어 필요충분조건으로 존재하고 있다고 할 수 있다. 직무부담의 변인들과 전문성의 변인들이 대부분 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그것은 곧 교사의 직무부담이 교직전문성을 신장시키고 있으며, 교직전문성 신장은 곧바로 교사의 직무부담을 성실하게 감당할 수 있게 하는 것을 의미한다. 그러나 여기에서 나타나는 문
ABSTRACT The Relationship between the Elementary Teachers' Cognition about the Work-burden and the Teaching Professionality Kim, Hyun-Gu Elementary Educational Administration The purpose of this study is to examine the work-burden's cognition of the elementary teachers and teacher's professionality,...
ABSTRACT The Relationship between the Elementary Teachers' Cognition about the Work-burden and the Teaching Professionality Kim, Hyun-Gu Elementary Educational Administration The purpose of this study is to examine the work-burden's cognition of the elementary teachers and teacher's professionality, and then to discover the correlation with the work-burden and teacher's professionality. Questions posed to achieve such purposes mentioned above are as follows: First, what kinds of differences are there in Elementary school teacher's work-burden according to background variables such as gender, career, position, class teacher, school size? Second, what kinds of differences are there in Elementary school teacher's professionality according to the same background variables as above? Third, what is the correlation between teacher's work-burden and the teacher's professionality in elementary school? This study was conducted on 300 elementary school teachers serving in Incheon and a total of 295(98.3%) questionnaires were collected. Disregarding inadequate questionnaires, 290(96.7%) out of 300 questionnaires were processed for the statistical results. The collected data for this study was analyzed by I-STATisticks program. Measuring tools were prepared by making questionnaires on the cognition of teacher's work-burden and teacher's professionality based on the advice from the advising professor and previous research materials. To better understand the background variables like gender, career, position, class teacher, school size of elementary school teachers' personal characteristics, an elementary analysis has been conductedusing frequency analysis. As analysis tools, t-test and ANOVA were used to analyze the differences of both teacher's work-burden and teacher's professionality by background variables The relationship between teacher's work-burden and teacher's professionality was analyzed by correlation analysis method and Multiple Regression Analysis used to know what teacher's work-burden influence teacher's professionality. Below are the brief findings of this study. First, overall the cognition of elementary school teacher's work-burden ranked average in all variables, especially male teachers felt work-burden heavier than female teachers in ceremony preparation and study activities. But female teachers felt heavier burden than male teachers in promotion of study and training activity. Second, it showed that the more experienced they are felt a burden in study instructing activities, indoor living guidance, office work, classroom management and training activity. But teachers in 20 years of experience reduced a burden in indoor living guidance and office work. Third, chief teachers felt heavier burden than teachers in office work. Because they were very busy in management of official affairs. Fourth, home room teachers felt heavier burden than teachers in each subject per week and ceremonies. They felt burdan that students got in on ceremonies because they should support students. Fifth, teachers in small size school felt little burden in study instructing activities and study support activities. Because the numbers of students in small-sized school less than a large-sized school. In other words, teachers in small-sized school felt more comfortable than those in large-sized school. Sixth, Consulting in promotion of study and other promotion of study from 18 to 35 class sizes schools showed the greatest burden, And 36 classes or more in size, training of teachers in schools with more emphasis felt more pressure. Seventh, female teachers were more satisfied with indoor living guidance than male teachers and classroom management. Eighth, it showed that the more experienced they were more satisfied in overall. But teachers in 20 years of experience reduced the teacher's professionality in almost professional variables except for professional attribute. Ninth, most chief teachers responded that they equipped the teacher's professionality in almost professional variables. Through the school's curriculum committee discussed the whole matter to the Director of the content necessary for teachers and general education teachers who deliver only be interpreted as the difference of the empirical. Tenth, it appeared that home room teachers were no difference other group. Eleventh, it appeared that school class size is less than 17 showed a high level in curriculum development. Because teacher had a good rapport with their students. Twelfth, it was explained that the relation between work-burden's cognition of the elementary teachers and teacher's professionality were very reciprocal intimately. And it was analyzed that all work-burden's variables correlated professionality's variables mutually. In other words, teacher's work-burden enhanced teacher's professionality and enhancement of teacher's professionality could take charge of their work-burden faithfully. But in fact seeing the conclusion that the relationship between teacher's work-burden and teacher's professionality was analyzed by correlation analysis method, the problem that teachers recognized concentrated on study and office work. Students, parents, teachers and teacher's emphasis on character education to improve the quality of education in the various studies underway, but the current climate knowledge, the teacher simply forwarder, business practitioners, as is thought to make. To solve this problem, or exhibition event ceremonies, eliminating the burden of duties reduces the degree of teachers to lead students in a relaxed atmosphere to help create an educational climate is an urgent need. In addition, the job duties of the school should be unbiased one side. The teacher will faithfully execute the duties given to him as a teacher, teaching expertise and effort to posture for the kidney is required.
ABSTRACT The Relationship between the Elementary Teachers' Cognition about the Work-burden and the Teaching Professionality Kim, Hyun-Gu Elementary Educational Administration The purpose of this study is to examine the work-burden's cognition of the elementary teachers and teacher's professionality, and then to discover the correlation with the work-burden and teacher's professionality. Questions posed to achieve such purposes mentioned above are as follows: First, what kinds of differences are there in Elementary school teacher's work-burden according to background variables such as gender, career, position, class teacher, school size? Second, what kinds of differences are there in Elementary school teacher's professionality according to the same background variables as above? Third, what is the correlation between teacher's work-burden and the teacher's professionality in elementary school? This study was conducted on 300 elementary school teachers serving in Incheon and a total of 295(98.3%) questionnaires were collected. Disregarding inadequate questionnaires, 290(96.7%) out of 300 questionnaires were processed for the statistical results. The collected data for this study was analyzed by I-STATisticks program. Measuring tools were prepared by making questionnaires on the cognition of teacher's work-burden and teacher's professionality based on the advice from the advising professor and previous research materials. To better understand the background variables like gender, career, position, class teacher, school size of elementary school teachers' personal characteristics, an elementary analysis has been conductedusing frequency analysis. As analysis tools, t-test and ANOVA were used to analyze the differences of both teacher's work-burden and teacher's professionality by background variables The relationship between teacher's work-burden and teacher's professionality was analyzed by correlation analysis method and Multiple Regression Analysis used to know what teacher's work-burden influence teacher's professionality. Below are the brief findings of this study. First, overall the cognition of elementary school teacher's work-burden ranked average in all variables, especially male teachers felt work-burden heavier than female teachers in ceremony preparation and study activities. But female teachers felt heavier burden than male teachers in promotion of study and training activity. Second, it showed that the more experienced they are felt a burden in study instructing activities, indoor living guidance, office work, classroom management and training activity. But teachers in 20 years of experience reduced a burden in indoor living guidance and office work. Third, chief teachers felt heavier burden than teachers in office work. Because they were very busy in management of official affairs. Fourth, home room teachers felt heavier burden than teachers in each subject per week and ceremonies. They felt burdan that students got in on ceremonies because they should support students. Fifth, teachers in small size school felt little burden in study instructing activities and study support activities. Because the numbers of students in small-sized school less than a large-sized school. In other words, teachers in small-sized school felt more comfortable than those in large-sized school. Sixth, Consulting in promotion of study and other promotion of study from 18 to 35 class sizes schools showed the greatest burden, And 36 classes or more in size, training of teachers in schools with more emphasis felt more pressure. Seventh, female teachers were more satisfied with indoor living guidance than male teachers and classroom management. Eighth, it showed that the more experienced they were more satisfied in overall. But teachers in 20 years of experience reduced the teacher's professionality in almost professional variables except for professional attribute. Ninth, most chief teachers responded that they equipped the teacher's professionality in almost professional variables. Through the school's curriculum committee discussed the whole matter to the Director of the content necessary for teachers and general education teachers who deliver only be interpreted as the difference of the empirical. Tenth, it appeared that home room teachers were no difference other group. Eleventh, it appeared that school class size is less than 17 showed a high level in curriculum development. Because teacher had a good rapport with their students. Twelfth, it was explained that the relation between work-burden's cognition of the elementary teachers and teacher's professionality were very reciprocal intimately. And it was analyzed that all work-burden's variables correlated professionality's variables mutually. In other words, teacher's work-burden enhanced teacher's professionality and enhancement of teacher's professionality could take charge of their work-burden faithfully. But in fact seeing the conclusion that the relationship between teacher's work-burden and teacher's professionality was analyzed by correlation analysis method, the problem that teachers recognized concentrated on study and office work. Students, parents, teachers and teacher's emphasis on character education to improve the quality of education in the various studies underway, but the current climate knowledge, the teacher simply forwarder, business practitioners, as is thought to make. To solve this problem, or exhibition event ceremonies, eliminating the burden of duties reduces the degree of teachers to lead students in a relaxed atmosphere to help create an educational climate is an urgent need. In addition, the job duties of the school should be unbiased one side. The teacher will faithfully execute the duties given to him as a teacher, teaching expertise and effort to posture for the kidney is required.
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