이 연구의 목적은 이주노동자 대상 한국어 교육 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석함으로써 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 제시하는 것이다. 최근 20년 동안 한국에 들어오는 이주노동자의 수가 지속적으로 증가하고 있고, 앞으로도 한국 사회의 저출산, 고령화에 따른 인구 감소로 지속적인 유입이 예상되고 있다. 정부의 이주노동자 정책은 여러 번 수립되고 교체되어 왔지만 이주노동자들은 여전히 한국어 구사에 어려움을 느끼고 있다. 그래서 다음과 같이 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 비교 분석하여 그 결과를 바탕으로 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 논의하였다. 1장에서는 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 연구의 목적을 밝히고, 이 연구의 내용과 방법을 제시하였으며, 선행 연구를 검토하였다. 선행 연구는 이주노동자 정책 관련 연구와 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 관련 연구를 우선 검토하였고, 아울러 이주노동자 대상 한국어 교육의 각 영역별 연구 중에 교육과정과 교재에 관한 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이 정책 연구의 대상인 이주노동자와 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황에 대해 조사하였다. 우선 이주노동자의 형성과 현황에 대해 살펴보고, 이주노동자 대상 한국어 교육을 취업 전 교육과 취업 후 교육으로 나누어 알아보았다. 또한 면접 조사를 통해 이주노동자가 실제로 거친 한국어 교육 과정의 사례를 정리하였다. 3장에서는 먼저 한국의 이주노동자 정책과 한국어 교육 정책을 조사하였다. 정부 정책의 변화를 시간 순으로 정리하고, 법적 기반이 되는 법률, 시행령, 시행규칙, 정책 계획을 바탕으로 이주노동자 정책과 이주노동자 대상 한국어 교육 정책이 어떻게 제시되고 있는지 분석하였다. 그리고 한국의 정책에 대한 평가와 더 나은 정책 방향을 제시하기 위해 국외의 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 조사하였는데, 이 연구에서는 그 ...
이 연구의 목적은 이주노동자 대상 한국어 교육 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석함으로써 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 제시하는 것이다. 최근 20년 동안 한국에 들어오는 이주노동자의 수가 지속적으로 증가하고 있고, 앞으로도 한국 사회의 저출산, 고령화에 따른 인구 감소로 지속적인 유입이 예상되고 있다. 정부의 이주노동자 정책은 여러 번 수립되고 교체되어 왔지만 이주노동자들은 여전히 한국어 구사에 어려움을 느끼고 있다. 그래서 다음과 같이 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 비교 분석하여 그 결과를 바탕으로 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 논의하였다. 1장에서는 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 연구의 목적을 밝히고, 이 연구의 내용과 방법을 제시하였으며, 선행 연구를 검토하였다. 선행 연구는 이주노동자 정책 관련 연구와 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 관련 연구를 우선 검토하였고, 아울러 이주노동자 대상 한국어 교육의 각 영역별 연구 중에 교육과정과 교재에 관한 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이 정책 연구의 대상인 이주노동자와 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황에 대해 조사하였다. 우선 이주노동자의 형성과 현황에 대해 살펴보고, 이주노동자 대상 한국어 교육을 취업 전 교육과 취업 후 교육으로 나누어 알아보았다. 또한 면접 조사를 통해 이주노동자가 실제로 거친 한국어 교육 과정의 사례를 정리하였다. 3장에서는 먼저 한국의 이주노동자 정책과 한국어 교육 정책을 조사하였다. 정부 정책의 변화를 시간 순으로 정리하고, 법적 기반이 되는 법률, 시행령, 시행규칙, 정책 계획을 바탕으로 이주노동자 정책과 이주노동자 대상 한국어 교육 정책이 어떻게 제시되고 있는지 분석하였다. 그리고 한국의 정책에 대한 평가와 더 나은 정책 방향을 제시하기 위해 국외의 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 조사하였는데, 이 연구에서는 그 비교 대상 국가로 일본, 대만, 독일을 선정하여 살펴보았다. 4장에서는 3장에서 조사한 결과를 바탕으로 국내외의 이주노동자 정책과 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석하였다. 이주노동자 정책의 비교 분석은 정책의 변화, 정책의 목표, 정책의 기본 방향, 이주노동자의 체류자격 부여, 관련법을 기준으로 하였고, 이주노동자의 취업 과정에서의 언어 교육 정책과 입국 후 사회 통합 측면에서의 언어 교육 정책도 함께 비교 분석하였다. 그리고 이와 같은 비교 분석 결과를 논의하여 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향을 제시하고자 하였다. 마지막으로 5장에서는 앞에서 논의한 내용을 정리하고 이주노동자 대상 한국어 교육 정책에 대해 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 이주노동자 도입 과정에서부터의 한국어 교육을 정책적으로 강화해야 한다. 둘째, 정부 정책에서 한국어 교육을 중심으로 한 사회통합의 대상으로 이주노동자를 적극 포함하여야 한다. 셋째, 이주노동자의 취업 후 한국어 교육에 있어서 정부는 민간 단체와의 긴밀한 협력체계를 구축해야 한다. 이 연구는 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 연구가 부족한 시점에 이주노동자 대상 한국어 교육 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석함으로써 한국의 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 제시했다는 데 의의가 있다. 앞으로 좀 더 심도 있는 정책 연구가 이루어지고, 이에 부응하는 정책이 수립되어 이주노동자들에게 도움이 되는 한국어 교육이 이루어지기를 기대한다.
이 연구의 목적은 이주노동자 대상 한국어 교육 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석함으로써 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 제시하는 것이다. 최근 20년 동안 한국에 들어오는 이주노동자의 수가 지속적으로 증가하고 있고, 앞으로도 한국 사회의 저출산, 고령화에 따른 인구 감소로 지속적인 유입이 예상되고 있다. 정부의 이주노동자 정책은 여러 번 수립되고 교체되어 왔지만 이주노동자들은 여전히 한국어 구사에 어려움을 느끼고 있다. 그래서 다음과 같이 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 비교 분석하여 그 결과를 바탕으로 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 논의하였다. 1장에서는 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 연구의 목적을 밝히고, 이 연구의 내용과 방법을 제시하였으며, 선행 연구를 검토하였다. 선행 연구는 이주노동자 정책 관련 연구와 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 관련 연구를 우선 검토하였고, 아울러 이주노동자 대상 한국어 교육의 각 영역별 연구 중에 교육과정과 교재에 관한 연구를 살펴보았다. 2장에서는 이 정책 연구의 대상인 이주노동자와 이주노동자 대상 한국어 교육의 현황에 대해 조사하였다. 우선 이주노동자의 형성과 현황에 대해 살펴보고, 이주노동자 대상 한국어 교육을 취업 전 교육과 취업 후 교육으로 나누어 알아보았다. 또한 면접 조사를 통해 이주노동자가 실제로 거친 한국어 교육 과정의 사례를 정리하였다. 3장에서는 먼저 한국의 이주노동자 정책과 한국어 교육 정책을 조사하였다. 정부 정책의 변화를 시간 순으로 정리하고, 법적 기반이 되는 법률, 시행령, 시행규칙, 정책 계획을 바탕으로 이주노동자 정책과 이주노동자 대상 한국어 교육 정책이 어떻게 제시되고 있는지 분석하였다. 그리고 한국의 정책에 대한 평가와 더 나은 정책 방향을 제시하기 위해 국외의 이주노동자 정책과 언어 교육 정책을 조사하였는데, 이 연구에서는 그 비교 대상 국가로 일본, 대만, 독일을 선정하여 살펴보았다. 4장에서는 3장에서 조사한 결과를 바탕으로 국내외의 이주노동자 정책과 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석하였다. 이주노동자 정책의 비교 분석은 정책의 변화, 정책의 목표, 정책의 기본 방향, 이주노동자의 체류자격 부여, 관련법을 기준으로 하였고, 이주노동자의 취업 과정에서의 언어 교육 정책과 입국 후 사회 통합 측면에서의 언어 교육 정책도 함께 비교 분석하였다. 그리고 이와 같은 비교 분석 결과를 논의하여 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향을 제시하고자 하였다. 마지막으로 5장에서는 앞에서 논의한 내용을 정리하고 이주노동자 대상 한국어 교육 정책에 대해 다음과 같이 제안하였다. 첫째, 이주노동자 도입 과정에서부터의 한국어 교육을 정책적으로 강화해야 한다. 둘째, 정부 정책에서 한국어 교육을 중심으로 한 사회통합의 대상으로 이주노동자를 적극 포함하여야 한다. 셋째, 이주노동자의 취업 후 한국어 교육에 있어서 정부는 민간 단체와의 긴밀한 협력체계를 구축해야 한다. 이 연구는 이주노동자 대상 한국어 교육 정책 연구가 부족한 시점에 이주노동자 대상 한국어 교육 현황을 조사하고, 국내외 이주노동자 대상 언어 교육 정책을 비교 분석함으로써 한국의 이주노동자 대상 한국어 교육 정책의 방향과 대안을 제시했다는 데 의의가 있다. 앞으로 좀 더 심도 있는 정책 연구가 이루어지고, 이에 부응하는 정책이 수립되어 이주노동자들에게 도움이 되는 한국어 교육이 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to survey present situation of Korean language education for migrant workers and to suggest direction of Korean language educational policy for migrant workers and its alternatives by comparative analysis of language educational policy for migrant workers in and out of c...
The purpose of this study is to survey present situation of Korean language education for migrant workers and to suggest direction of Korean language educational policy for migrant workers and its alternatives by comparative analysis of language educational policy for migrant workers in and out of countries. In chapter 1, the aims of study of Korean language educational policy for migrant workers has been examined, and subject of this study and methodology was suggested, and previous study was considered. In previous study survey on administrative policy for migrant workers and research on Korean language educational policy for migrant workers have been proceeded, and survey on the study of each section in Korean language education for migrant workers concerning on educational process and text book were considered. In chapter 2, survey has been proceeded on the migrant workers the target of policy study and present condition of Korean language education for migrant workers. First of all, formation and present state of migrant workers were surveyed, and study on Korean language education for migrant workers by education before employment and after employment was surveyed. Also actual sample cases of Korean language educational process in which migrant workers experienced were considered. In chapter 3, administrative policy of Korea for migrant workers and educational policy of Korean language were examined. Changes of Government policy were arranged by time sequence, and analyzed how administrative policy for migrant workers and Korean language educational policy for migrant workers are provided on the basis of laws, ordinance, regulation and administrative planning which are the legal basis. And we also investigated migrant workers policy and language education policy of foreign countries to suggest effective evaluation of Korean policy and better administrative direction, and in this research was surveyed as Japan, Taiwan and Germany were selected as comparative target countries. In chapter 4, migrant workers policy of domestic and foreign countries and language education policy for migrant workers were surveyed for comparative analysis on the basis of survey results of chapter 3. For comparative analysis of policy for migrant workers we've surveyed changes of policy, target of policy, basic direction of policy, permission of qualification of stay for migrant workers, and related laws, and we also examined language educational policy during employing process of migrant workers and language educational policy in the perspective of social integration after entrance into Korea. And we've tried to suggest direction of Korean language educational policy for migrant workers through discussion of results of these comparative analysis. Finally in chapter 5, after arrangement of subject of discussed contents above, suggestion were provided on the subject of Korean language educational policy for migrant workers as followings. First, Korean language education from the time of incoming of migrant workers should be strengthened in administrative policy. Second, in the perspectives of Governmental policy migrant workers should be included as target of social integration positive way through Korean language education. Third, on education of Korean language after employment of migrant workers Government must initiate intimate cooperative relationship with civil organization. This research has significant meaning by suggesting the direction of Korean language education and its alternatives for immigrant labor forces in Korea through the survey of present situation of Korean language education for immigrant labor workers at the time of shortness of study on Korean language educational policy for immigrant labor forces, and by analysis of language educational policy for migrant workers in domestic or foreign countries. I'm expecting that there would be Korean language education helpful to those migrant workers by complementing deeper study of policy and setting responsive administration so far.
The purpose of this study is to survey present situation of Korean language education for migrant workers and to suggest direction of Korean language educational policy for migrant workers and its alternatives by comparative analysis of language educational policy for migrant workers in and out of countries. In chapter 1, the aims of study of Korean language educational policy for migrant workers has been examined, and subject of this study and methodology was suggested, and previous study was considered. In previous study survey on administrative policy for migrant workers and research on Korean language educational policy for migrant workers have been proceeded, and survey on the study of each section in Korean language education for migrant workers concerning on educational process and text book were considered. In chapter 2, survey has been proceeded on the migrant workers the target of policy study and present condition of Korean language education for migrant workers. First of all, formation and present state of migrant workers were surveyed, and study on Korean language education for migrant workers by education before employment and after employment was surveyed. Also actual sample cases of Korean language educational process in which migrant workers experienced were considered. In chapter 3, administrative policy of Korea for migrant workers and educational policy of Korean language were examined. Changes of Government policy were arranged by time sequence, and analyzed how administrative policy for migrant workers and Korean language educational policy for migrant workers are provided on the basis of laws, ordinance, regulation and administrative planning which are the legal basis. And we also investigated migrant workers policy and language education policy of foreign countries to suggest effective evaluation of Korean policy and better administrative direction, and in this research was surveyed as Japan, Taiwan and Germany were selected as comparative target countries. In chapter 4, migrant workers policy of domestic and foreign countries and language education policy for migrant workers were surveyed for comparative analysis on the basis of survey results of chapter 3. For comparative analysis of policy for migrant workers we've surveyed changes of policy, target of policy, basic direction of policy, permission of qualification of stay for migrant workers, and related laws, and we also examined language educational policy during employing process of migrant workers and language educational policy in the perspective of social integration after entrance into Korea. And we've tried to suggest direction of Korean language educational policy for migrant workers through discussion of results of these comparative analysis. Finally in chapter 5, after arrangement of subject of discussed contents above, suggestion were provided on the subject of Korean language educational policy for migrant workers as followings. First, Korean language education from the time of incoming of migrant workers should be strengthened in administrative policy. Second, in the perspectives of Governmental policy migrant workers should be included as target of social integration positive way through Korean language education. Third, on education of Korean language after employment of migrant workers Government must initiate intimate cooperative relationship with civil organization. This research has significant meaning by suggesting the direction of Korean language education and its alternatives for immigrant labor forces in Korea through the survey of present situation of Korean language education for immigrant labor workers at the time of shortness of study on Korean language educational policy for immigrant labor forces, and by analysis of language educational policy for migrant workers in domestic or foreign countries. I'm expecting that there would be Korean language education helpful to those migrant workers by complementing deeper study of policy and setting responsive administration so far.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.