스토리텔링을 활용한 한국어 교육방법 방안 연구 : 인터넷 동화를 중심으로 A study on Teaching Methodology of Korean Language Through The Medium of Storytelling : With Fairy Tales on the Internet원문보기
한국어교육의 위상이 높아지고 있는 요즈음. 다매체 시대에 노출된 학습자들의 한국어 교육에 대한 요구도 다양해지고 있다. 이러한 요구에 발맞추어 다양한 방법의 한국어교육이 연구되고 제안되고 있다. 하지만 한국어교육에 있어서 스토리텔링을 활용한 교육에 관한 연구는 아직 미흡한 실정이다.
스토리텔링은 외국어 학습에 대한 긍정적 태도를 개발하며 흥미와 도움을 주어 학습 동기를 유발할 수 있다. 또한 이야기를 들음으로써 한국 사회와 문화의 경험을 공유할 수 있게 된다. 재미있고 실감나는 스토리텔링을 접하면서 단어나 문장 등을 보다 쉽게 이해할 수 있게 되며 명료한 문맥과 삽화를 통해 제시되는 이야기 속의 주제나 내용을 쉽게 이해하고 기억할 수 있게 한다.
이에 본 연구자는 친숙하고 다양한 환경에서 외국어를 습득할 수 있게 해줄 수 있는 방법으로 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제안하고자 한다.
이를 위해 제 1장에서는 스토리텔링을 활용한 한국어교육이 효과적일 것이라고 보고, 연국 목적과 필요성, 선행연구를 검토하여 본 연구의 전반적인 방향 제시를 하였다.
제 2장에서는 스토리텔링에 관한 제반 이론을 정리하고 한국어교육에서 가지는 스토리텔링의 의의 및 한국어교육에서의 이야기 선정기준도 제시하였다. 또한 실제 수업에 적용하기에 앞서 스토리텔링을 한국어교육에 적용시킨 후 학습자 대상으로 사후 설문을 실시하여 분석하였다. 또한 두 집단 간의 비교실험 결과를 제시하여 스토리텔링을 활용한 한국어교육의 효과에 대해 기술하였다.
제 4장에서는 수업모형의 실제 설계의 예를 제시하고자 한다. 수업방안을 제시하기에 앞서 인터넷 동화 자료의 현황을 살펴보고 인터넷 동화 선정기준 및 구체적인 인터넷 동화 목록을 제시하였다. 실제 한국어교육 현장에서 적용할 수 있는 수업 모형을 스팟으로 활용하는 방안, 일일 집중 학습 방안, 반복 학습 방안 등 세 가지로 나누어 제안하였다. 제안할 세 가지 방안의 경우 특징 및 절차, 초⦁중⦁고급 각 단계별 고려할 사항 및 개별 방안의 특색에 맞는 방법 제시를 하였으며 실제 교안과 활동지, 학습자들의 작품을 부록으로 제시하였다.
설문이나 실험에 있어서 다소 제한점이 있었다는 점과 논문에서 제시한 인터넷 동화 ...
한국어교육의 위상이 높아지고 있는 요즈음. 다매체 시대에 노출된 학습자들의 한국어 교육에 대한 요구도 다양해지고 있다. 이러한 요구에 발맞추어 다양한 방법의 한국어교육이 연구되고 제안되고 있다. 하지만 한국어교육에 있어서 스토리텔링을 활용한 교육에 관한 연구는 아직 미흡한 실정이다.
스토리텔링은 외국어 학습에 대한 긍정적 태도를 개발하며 흥미와 도움을 주어 학습 동기를 유발할 수 있다. 또한 이야기를 들음으로써 한국 사회와 문화의 경험을 공유할 수 있게 된다. 재미있고 실감나는 스토리텔링을 접하면서 단어나 문장 등을 보다 쉽게 이해할 수 있게 되며 명료한 문맥과 삽화를 통해 제시되는 이야기 속의 주제나 내용을 쉽게 이해하고 기억할 수 있게 한다.
이에 본 연구자는 친숙하고 다양한 환경에서 외국어를 습득할 수 있게 해줄 수 있는 방법으로 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제안하고자 한다.
이를 위해 제 1장에서는 스토리텔링을 활용한 한국어교육이 효과적일 것이라고 보고, 연국 목적과 필요성, 선행연구를 검토하여 본 연구의 전반적인 방향 제시를 하였다.
제 2장에서는 스토리텔링에 관한 제반 이론을 정리하고 한국어교육에서 가지는 스토리텔링의 의의 및 한국어교육에서의 이야기 선정기준도 제시하였다. 또한 실제 수업에 적용하기에 앞서 스토리텔링을 한국어교육에 적용시킨 후 학습자 대상으로 사후 설문을 실시하여 분석하였다. 또한 두 집단 간의 비교실험 결과를 제시하여 스토리텔링을 활용한 한국어교육의 효과에 대해 기술하였다.
제 4장에서는 수업모형의 실제 설계의 예를 제시하고자 한다. 수업방안을 제시하기에 앞서 인터넷 동화 자료의 현황을 살펴보고 인터넷 동화 선정기준 및 구체적인 인터넷 동화 목록을 제시하였다. 실제 한국어교육 현장에서 적용할 수 있는 수업 모형을 스팟으로 활용하는 방안, 일일 집중 학습 방안, 반복 학습 방안 등 세 가지로 나누어 제안하였다. 제안할 세 가지 방안의 경우 특징 및 절차, 초⦁중⦁고급 각 단계별 고려할 사항 및 개별 방안의 특색에 맞는 방법 제시를 하였으며 실제 교안과 활동지, 학습자들의 작품을 부록으로 제시하였다.
설문이나 실험에 있어서 다소 제한점이 있었다는 점과 논문에서 제시한 인터넷 동화 콘텐츠의 경우 외국인 학습자를 위해 만들어진 것이 아니므로 그 적용에 다소 무리가 있다는 점이 아쉬운 점이기는 하나 실제 교육 현장에 스토리텔링 수업을 적용하고 실험을 통해 얻은 결과라는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다. 본 논문은 스토리텔링의 장점을 살려 학습자들의 흥미를 유발하며 학습효과를 살릴 수 있도록 인터넷 동화를 선택하여 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제시하였다. 이는 다른 매체를 활용한 스토리텔링에도 적용될 수 있는 방안들이며 앞으로 한국어 교육 현장에서 보다 적극 활용되기를 바란다.
한국어교육의 위상이 높아지고 있는 요즈음. 다매체 시대에 노출된 학습자들의 한국어 교육에 대한 요구도 다양해지고 있다. 이러한 요구에 발맞추어 다양한 방법의 한국어교육이 연구되고 제안되고 있다. 하지만 한국어교육에 있어서 스토리텔링을 활용한 교육에 관한 연구는 아직 미흡한 실정이다.
스토리텔링은 외국어 학습에 대한 긍정적 태도를 개발하며 흥미와 도움을 주어 학습 동기를 유발할 수 있다. 또한 이야기를 들음으로써 한국 사회와 문화의 경험을 공유할 수 있게 된다. 재미있고 실감나는 스토리텔링을 접하면서 단어나 문장 등을 보다 쉽게 이해할 수 있게 되며 명료한 문맥과 삽화를 통해 제시되는 이야기 속의 주제나 내용을 쉽게 이해하고 기억할 수 있게 한다.
이에 본 연구자는 친숙하고 다양한 환경에서 외국어를 습득할 수 있게 해줄 수 있는 방법으로 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제안하고자 한다.
이를 위해 제 1장에서는 스토리텔링을 활용한 한국어교육이 효과적일 것이라고 보고, 연국 목적과 필요성, 선행연구를 검토하여 본 연구의 전반적인 방향 제시를 하였다.
제 2장에서는 스토리텔링에 관한 제반 이론을 정리하고 한국어교육에서 가지는 스토리텔링의 의의 및 한국어교육에서의 이야기 선정기준도 제시하였다. 또한 실제 수업에 적용하기에 앞서 스토리텔링을 한국어교육에 적용시킨 후 학습자 대상으로 사후 설문을 실시하여 분석하였다. 또한 두 집단 간의 비교실험 결과를 제시하여 스토리텔링을 활용한 한국어교육의 효과에 대해 기술하였다.
제 4장에서는 수업모형의 실제 설계의 예를 제시하고자 한다. 수업방안을 제시하기에 앞서 인터넷 동화 자료의 현황을 살펴보고 인터넷 동화 선정기준 및 구체적인 인터넷 동화 목록을 제시하였다. 실제 한국어교육 현장에서 적용할 수 있는 수업 모형을 스팟으로 활용하는 방안, 일일 집중 학습 방안, 반복 학습 방안 등 세 가지로 나누어 제안하였다. 제안할 세 가지 방안의 경우 특징 및 절차, 초⦁중⦁고급 각 단계별 고려할 사항 및 개별 방안의 특색에 맞는 방법 제시를 하였으며 실제 교안과 활동지, 학습자들의 작품을 부록으로 제시하였다.
설문이나 실험에 있어서 다소 제한점이 있었다는 점과 논문에서 제시한 인터넷 동화 콘텐츠의 경우 외국인 학습자를 위해 만들어진 것이 아니므로 그 적용에 다소 무리가 있다는 점이 아쉬운 점이기는 하나 실제 교육 현장에 스토리텔링 수업을 적용하고 실험을 통해 얻은 결과라는 점에서 그 의의를 찾을 수 있을 것이다. 본 논문은 스토리텔링의 장점을 살려 학습자들의 흥미를 유발하며 학습효과를 살릴 수 있도록 인터넷 동화를 선택하여 스토리텔링을 활용한 한국어 교육 방안을 제시하였다. 이는 다른 매체를 활용한 스토리텔링에도 적용될 수 있는 방안들이며 앞으로 한국어 교육 현장에서 보다 적극 활용되기를 바란다.
In recent days, the importance of teaching Korean language to foreigner increases and the students who are exposed to wide media expect various methods of Korean language education. Therefore, a diversity of Korean Language teaching methods have been studied and suggested to meet that kind of needs....
In recent days, the importance of teaching Korean language to foreigner increases and the students who are exposed to wide media expect various methods of Korean language education. Therefore, a diversity of Korean Language teaching methods have been studied and suggested to meet that kind of needs. But the research concerning teaching method utilizing story telling in Korean Language is insufficient as yet.
Storytelling develops the students’ positive attitudes and motivations for learning foreign language as providing amusement and help. And also it can the learners experience Korean society and culture by listening to the stories. The students can understand word and sentence, identify theme and synopsis of the tales more easily and remember them through interesting and vivid storytelling.
This research is to suggest teaching method using storytelling in order to have the non-native students learn Korean Language under more familiar and various circumstances.
The first chapter, as teaching Korean language through storytelling is considered efficient, is about the general direction of this study by reviewing the purpose, necessity and precedent study of this research.
In the second chapter, general theory about storytelling is reviewed and the importance of storytelling and the criteria of selecting tales in teaching Korean language are provided. Moreover terms about storytelling will be specified and reviewed as ‘viewing’, ‘hearing & listening’, ‘reading’ and ‘telling’ before applying to practical class. And the specific method and procedure of storytelling will be reviewed also in this chapter.
The third chapter, it is about that a survey was carried out between teacher and students as advance preparations for exampling the lessons and another after-survey for the students was done and analyzed after applying storytelling to Korean language lesson. And it is written about the effectiveness of teaching Korean language on the uses storytelling as suggesting the result of experimental study between two groups.
In the fourth chapter, the actual sample of exampling lessons is provided. Before this, the status of existing fairy tales on the internet is reviewed and also a concrete list and the selection criteria for fairy tales are specified.
Lesson examples available for practical Korean language class are divided into three methods as ‘using as a spot’, ‘one day intensive course’ and ‘repeating course’. The three methods are provided in detail including the characteristics, procedures, considerations on stage as beginner, intermediate and high level and distinctive plans for each method. And also the teaching plan, activity record and the students’ output are presented as an appendix.
It is a pity that there are somewhat limitations on the survey and the experiment carried out for this study and it could be a little bit inappropriate for applying to non-native students as the fairy tales on the internet were not written especially for them. Nevertheless, the significance of this study lies in the fact that the storytelling was applied for real educational situation and it draws the result from the experiment.
This study proposes the teaching methodology of Korean language through the medium of storytelling in order to provoke the students’ interest for the class and enhance the learning effect, using the advantage of storytelling.
This can be applied for storytelling on the uses of other medium and this method are looked forward positively to being used for Korean teaching educational fields.
In recent days, the importance of teaching Korean language to foreigner increases and the students who are exposed to wide media expect various methods of Korean language education. Therefore, a diversity of Korean Language teaching methods have been studied and suggested to meet that kind of needs. But the research concerning teaching method utilizing story telling in Korean Language is insufficient as yet.
Storytelling develops the students’ positive attitudes and motivations for learning foreign language as providing amusement and help. And also it can the learners experience Korean society and culture by listening to the stories. The students can understand word and sentence, identify theme and synopsis of the tales more easily and remember them through interesting and vivid storytelling.
This research is to suggest teaching method using storytelling in order to have the non-native students learn Korean Language under more familiar and various circumstances.
The first chapter, as teaching Korean language through storytelling is considered efficient, is about the general direction of this study by reviewing the purpose, necessity and precedent study of this research.
In the second chapter, general theory about storytelling is reviewed and the importance of storytelling and the criteria of selecting tales in teaching Korean language are provided. Moreover terms about storytelling will be specified and reviewed as ‘viewing’, ‘hearing & listening’, ‘reading’ and ‘telling’ before applying to practical class. And the specific method and procedure of storytelling will be reviewed also in this chapter.
The third chapter, it is about that a survey was carried out between teacher and students as advance preparations for exampling the lessons and another after-survey for the students was done and analyzed after applying storytelling to Korean language lesson. And it is written about the effectiveness of teaching Korean language on the uses storytelling as suggesting the result of experimental study between two groups.
In the fourth chapter, the actual sample of exampling lessons is provided. Before this, the status of existing fairy tales on the internet is reviewed and also a concrete list and the selection criteria for fairy tales are specified.
Lesson examples available for practical Korean language class are divided into three methods as ‘using as a spot’, ‘one day intensive course’ and ‘repeating course’. The three methods are provided in detail including the characteristics, procedures, considerations on stage as beginner, intermediate and high level and distinctive plans for each method. And also the teaching plan, activity record and the students’ output are presented as an appendix.
It is a pity that there are somewhat limitations on the survey and the experiment carried out for this study and it could be a little bit inappropriate for applying to non-native students as the fairy tales on the internet were not written especially for them. Nevertheless, the significance of this study lies in the fact that the storytelling was applied for real educational situation and it draws the result from the experiment.
This study proposes the teaching methodology of Korean language through the medium of storytelling in order to provoke the students’ interest for the class and enhance the learning effect, using the advantage of storytelling.
This can be applied for storytelling on the uses of other medium and this method are looked forward positively to being used for Korean teaching educational fields.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.