본 연구는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 특별수업 교육 방안을 제시하였다. 근래 외국어 교육에 다양하게 활용되고 있는 영상매체 중에 한국어 교육에서 시도되지 않았던 리얼 버라이어티 프로그램을 활용하여 학습자의 흥미를 유발하고 학습에 효율적인 한국어 교육이 이루어지도록 하는데 목적이 있다. 이에 대한 방안으로 고급 학습자를 대상으로 한국문화 교육 방안을 연구하였다. 1장에서는 매체를 활용한 한국어 교육의 진행 방향과 앞으로의 발전 방향, 한국어 교육에서의 매체를 활용한 한국 문화 교육에 관한 연구를 살펴보고 본 논문에서 구현하고자 하는 교육 방안의 방향을 연구하였다. 2장에서는 영상 매체를 활용한 문화교육과 매체와 언어교육과의 관련성과 장점, 영상매체를 활용한 시청각 교수법 이론들을 살펴보았다. 3장에서는 리얼 버라이어티 프로그램의 정의와 개념, 특징 등을 짚어보고, 이를 바탕으로 한국 문화 교육에 있어 리얼 버라이어티 프로그램이 가지는 교육적 활용의 의의를 밝혔다. 4장에서는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 문화 교육을 위한 한국 문화 교육 항목을 재선정 하였다. 또한 한국 문화 교육에 적용할 수 있는 교육용 리얼 버라이어티 프로그램을 선정, 10주의 한국어 수업 특별과정 학생들을 위한 교수·학습 모형을 제시하였다. 5장에서는 앞 장에서 논의한 내용을 토대로 하여 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 구체적인 한국문화 ...
본 연구는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 특별수업 교육 방안을 제시하였다. 근래 외국어 교육에 다양하게 활용되고 있는 영상매체 중에 한국어 교육에서 시도되지 않았던 리얼 버라이어티 프로그램을 활용하여 학습자의 흥미를 유발하고 학습에 효율적인 한국어 교육이 이루어지도록 하는데 목적이 있다. 이에 대한 방안으로 고급 학습자를 대상으로 한국문화 교육 방안을 연구하였다. 1장에서는 매체를 활용한 한국어 교육의 진행 방향과 앞으로의 발전 방향, 한국어 교육에서의 매체를 활용한 한국 문화 교육에 관한 연구를 살펴보고 본 논문에서 구현하고자 하는 교육 방안의 방향을 연구하였다. 2장에서는 영상 매체를 활용한 문화교육과 매체와 언어교육과의 관련성과 장점, 영상매체를 활용한 시청각 교수법 이론들을 살펴보았다. 3장에서는 리얼 버라이어티 프로그램의 정의와 개념, 특징 등을 짚어보고, 이를 바탕으로 한국 문화 교육에 있어 리얼 버라이어티 프로그램이 가지는 교육적 활용의 의의를 밝혔다. 4장에서는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 문화 교육을 위한 한국 문화 교육 항목을 재선정 하였다. 또한 한국 문화 교육에 적용할 수 있는 교육용 리얼 버라이어티 프로그램을 선정, 10주의 한국어 수업 특별과정 학생들을 위한 교수·학습 모형을 제시하였다. 5장에서는 앞 장에서 논의한 내용을 토대로 하여 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 구체적인 한국문화 교수 기법과 선정된 프로그램의 한국문화 교육 방안을 제시하였다. 6장에서는 본 연구의 내용 및 결과를 요약하여 정리하였고, 의의와 한계점을 통해 후속 연구에 대한 제언을 하였다. 본 연구는 한국어 교육에서 다소 생소한 영상매체인 리얼 버라이어티 프로그램이 언어와 문화를 모두 학습할 수 있는 교육적 매체가 될 수 있음을 밝히고, 더 나아가 이를 활용한 한국문화 특별수업 교육 방안을 제시하고자 하였다. 다양한 영상매체의 한 종류로서 한국어 교육에 보탬이 되기를 바란다.
본 연구는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 특별수업 교육 방안을 제시하였다. 근래 외국어 교육에 다양하게 활용되고 있는 영상매체 중에 한국어 교육에서 시도되지 않았던 리얼 버라이어티 프로그램을 활용하여 학습자의 흥미를 유발하고 학습에 효율적인 한국어 교육이 이루어지도록 하는데 목적이 있다. 이에 대한 방안으로 고급 학습자를 대상으로 한국문화 교육 방안을 연구하였다. 1장에서는 매체를 활용한 한국어 교육의 진행 방향과 앞으로의 발전 방향, 한국어 교육에서의 매체를 활용한 한국 문화 교육에 관한 연구를 살펴보고 본 논문에서 구현하고자 하는 교육 방안의 방향을 연구하였다. 2장에서는 영상 매체를 활용한 문화교육과 매체와 언어교육과의 관련성과 장점, 영상매체를 활용한 시청각 교수법 이론들을 살펴보았다. 3장에서는 리얼 버라이어티 프로그램의 정의와 개념, 특징 등을 짚어보고, 이를 바탕으로 한국 문화 교육에 있어 리얼 버라이어티 프로그램이 가지는 교육적 활용의 의의를 밝혔다. 4장에서는 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 문화 교육을 위한 한국 문화 교육 항목을 재선정 하였다. 또한 한국 문화 교육에 적용할 수 있는 교육용 리얼 버라이어티 프로그램을 선정, 10주의 한국어 수업 특별과정 학생들을 위한 교수·학습 모형을 제시하였다. 5장에서는 앞 장에서 논의한 내용을 토대로 하여 리얼 버라이어티 프로그램을 활용한 구체적인 한국문화 교수 기법과 선정된 프로그램의 한국문화 교육 방안을 제시하였다. 6장에서는 본 연구의 내용 및 결과를 요약하여 정리하였고, 의의와 한계점을 통해 후속 연구에 대한 제언을 하였다. 본 연구는 한국어 교육에서 다소 생소한 영상매체인 리얼 버라이어티 프로그램이 언어와 문화를 모두 학습할 수 있는 교육적 매체가 될 수 있음을 밝히고, 더 나아가 이를 활용한 한국문화 특별수업 교육 방안을 제시하고자 하였다. 다양한 영상매체의 한 종류로서 한국어 교육에 보탬이 되기를 바란다.
This research project proposes an educational method that makes use of real variety programs. Real variety programs are a form of mass media education frequently being used for foreign language studies today yet have been unutilized for the study of Korean Language education. This program can be ben...
This research project proposes an educational method that makes use of real variety programs. Real variety programs are a form of mass media education frequently being used for foreign language studies today yet have been unutilized for the study of Korean Language education. This program can be beneficial in that it will provide a fun and entertaining educational experience for students, which will in turn lead to more effective Korean language education. The proposal involves the creation of special Korean culture and tradition studies classes for the highest achieving students.
Chapter 1 presents the current status of Korean language education using mass media as a teaching method tool and its future extensions. It explores research on Korean language education using mass media with a special focus on the cultural aspect and the future direction which the research projects plan to realize. Chapter 2 explores the use of visual media for cultural education. It also describes the relationship between media and language education, the benefits of such a relationship, and the theories involving the use of visual media for teaching.
Chapter 3 includes the definition and purpose of a real variety program and explores its unique characteristics. With this information in mind, it further explains the significance behind the use a real variety program for Korean cultural education.
Chapter 4 reestablishes the criteria of Korean cultural education for applying real variety program as cultural education. Moreover, select a real variety program as applicable to Korean cultural education, and build a 10 weeks of educational model for the students who are taking specialized Korean language course.
Chapter 5, based on the discussion from the previous chapter, presents in detail specific ways to implement a real variety program into the teaching methods of Korean cultural education.
Chapter 6 summarizes the details and results of the mentioned research project, followed by possible proposals for further implementation and development.
This research project is intended to present how real variety programs that are currently not utilized for the study of Korean language education can enhance the quality of both the lingual and cultural aspect of Korean language studies. As a Form of multimedia educational medium, real variety programs can greatly enhance educational quality and become a specialized teaching method form for Korean language and cultural education. the enhancement of educational quality and teaching methods is at the heart of this research project's proposal.
This research project proposes an educational method that makes use of real variety programs. Real variety programs are a form of mass media education frequently being used for foreign language studies today yet have been unutilized for the study of Korean Language education. This program can be beneficial in that it will provide a fun and entertaining educational experience for students, which will in turn lead to more effective Korean language education. The proposal involves the creation of special Korean culture and tradition studies classes for the highest achieving students.
Chapter 1 presents the current status of Korean language education using mass media as a teaching method tool and its future extensions. It explores research on Korean language education using mass media with a special focus on the cultural aspect and the future direction which the research projects plan to realize. Chapter 2 explores the use of visual media for cultural education. It also describes the relationship between media and language education, the benefits of such a relationship, and the theories involving the use of visual media for teaching.
Chapter 3 includes the definition and purpose of a real variety program and explores its unique characteristics. With this information in mind, it further explains the significance behind the use a real variety program for Korean cultural education.
Chapter 4 reestablishes the criteria of Korean cultural education for applying real variety program as cultural education. Moreover, select a real variety program as applicable to Korean cultural education, and build a 10 weeks of educational model for the students who are taking specialized Korean language course.
Chapter 5, based on the discussion from the previous chapter, presents in detail specific ways to implement a real variety program into the teaching methods of Korean cultural education.
Chapter 6 summarizes the details and results of the mentioned research project, followed by possible proposals for further implementation and development.
This research project is intended to present how real variety programs that are currently not utilized for the study of Korean language education can enhance the quality of both the lingual and cultural aspect of Korean language studies. As a Form of multimedia educational medium, real variety programs can greatly enhance educational quality and become a specialized teaching method form for Korean language and cultural education. the enhancement of educational quality and teaching methods is at the heart of this research project's proposal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.