오늘날 교육환경의 급격한 변화로 각 대학들은 새로운 대학의 이미지를 구축하기 위해 이미지 통합 작업인 UI(University Identity)를 개발하고 있다. UI는 외적으로는 대학을 상징하는 요소로 대학의 이미지를 전달하는 역할을 하며 내적으로는 교직원들의 의식을 개혁하고 단합함으로써 전 교직원 및 학생들에게 귀속감과 일체감을 느끼게 해주어 대학에 대한 자부심을 갖게 한다. 이러한 UI개발에서 ...
오늘날 교육환경의 급격한 변화로 각 대학들은 새로운 대학의 이미지를 구축하기 위해 이미지 통합 작업인 UI(University Identity)를 개발하고 있다. UI는 외적으로는 대학을 상징하는 요소로 대학의 이미지를 전달하는 역할을 하며 내적으로는 교직원들의 의식을 개혁하고 단합함으로써 전 교직원 및 학생들에게 귀속감과 일체감을 느끼게 해주어 대학에 대한 자부심을 갖게 한다. 이러한 UI개발에서 VI(Visual Identity)인 심벌마크는 그 시각적 효과가 커 대학이 이미지를 확립하는데 중요한 요인이 되며, 타 대학과의 차별화를 이루는 중요한 역할을 하고 있다. 대학 이미지 제고 활동의 광범위한 영역에는 UI가 포함되며, UI를 효과적으로 제작하는 데는 디자인이 존재하며, 디자인의 역할은 대학이미지의 성장과 발전을 도모해 주는 실질적인 목표를 세우고, 시각화하고, 전달하는 수단이다. 따라서 대학 이미지 제고에 있어서 대학의 이미지를 상징화하여 심벌마크 디자인의 중요성을 인식시키고, 현재 우리나라 4년제 150개 대학교 심벌마크를 대상으로 디자인 분석을 하였다. 교육환경과 시대에 따라 변해온 심벌마크 디자인의 특성을 살펴보고, 최근 심벌마크를 리뉴얼한 대학들의 심벌마크 변천과정을 조사하였다. 150개 대학의 심벌마크 현황을 살펴, 심벌마크를 형태별, 상징별, 색채별, 지역별로 분류하여 특성과 개발 현황을 분석하고, 심벌마크 디자인 경향에 대해 살펴보았다. 그 결과, 새로운 이미지를 구축하고 대학이 새로운 교육목표 및 미래에 대한 비전을 위해 UI를 리뉴얼 하고 있으며, 대학의 이념이나 이미지를 담은 심벌마크는 시대와 환경에 따라 그 디자인이 변화하고 있음을 알 수 있다. 최근 국제화·세계화 시대를 맞이하여 국제적 커뮤니케이션이 가능한 디자인이 필요해 짐에 따라 대학에서도 기존의 정원, 다각형 형태의 디자인과 한글표기의 대학명을 사용하였던 학교 심벌마크를, 추상형과 대학의 이니셜 및 명문표기로 대학명을 바꾸기 시작하였으며 최근에는 이니셜과 영문로고만을 사용한 워드마크 대학심벌마크 개발이 활발해지고 있다. 이처럼 심벌마크는 시대의 변화와 패러다임에 따라 그 디자인과 형태가 변하고 있음을 알 수 있다. 그러나 시대의 변화에만 민감한 디자인이 아닌 대학이 지향하는 바를 잘 고려하여 제작한 대학의 고유한 심벌마크 디자인 개발로, 그 대학만의 특색 있는 심벌마크가 제작되기를 바란다.
오늘날 교육환경의 급격한 변화로 각 대학들은 새로운 대학의 이미지를 구축하기 위해 이미지 통합 작업인 UI(University Identity)를 개발하고 있다. UI는 외적으로는 대학을 상징하는 요소로 대학의 이미지를 전달하는 역할을 하며 내적으로는 교직원들의 의식을 개혁하고 단합함으로써 전 교직원 및 학생들에게 귀속감과 일체감을 느끼게 해주어 대학에 대한 자부심을 갖게 한다. 이러한 UI개발에서 VI(Visual Identity)인 심벌마크는 그 시각적 효과가 커 대학이 이미지를 확립하는데 중요한 요인이 되며, 타 대학과의 차별화를 이루는 중요한 역할을 하고 있다. 대학 이미지 제고 활동의 광범위한 영역에는 UI가 포함되며, UI를 효과적으로 제작하는 데는 디자인이 존재하며, 디자인의 역할은 대학이미지의 성장과 발전을 도모해 주는 실질적인 목표를 세우고, 시각화하고, 전달하는 수단이다. 따라서 대학 이미지 제고에 있어서 대학의 이미지를 상징화하여 심벌마크 디자인의 중요성을 인식시키고, 현재 우리나라 4년제 150개 대학교 심벌마크를 대상으로 디자인 분석을 하였다. 교육환경과 시대에 따라 변해온 심벌마크 디자인의 특성을 살펴보고, 최근 심벌마크를 리뉴얼한 대학들의 심벌마크 변천과정을 조사하였다. 150개 대학의 심벌마크 현황을 살펴, 심벌마크를 형태별, 상징별, 색채별, 지역별로 분류하여 특성과 개발 현황을 분석하고, 심벌마크 디자인 경향에 대해 살펴보았다. 그 결과, 새로운 이미지를 구축하고 대학이 새로운 교육목표 및 미래에 대한 비전을 위해 UI를 리뉴얼 하고 있으며, 대학의 이념이나 이미지를 담은 심벌마크는 시대와 환경에 따라 그 디자인이 변화하고 있음을 알 수 있다. 최근 국제화·세계화 시대를 맞이하여 국제적 커뮤니케이션이 가능한 디자인이 필요해 짐에 따라 대학에서도 기존의 정원, 다각형 형태의 디자인과 한글표기의 대학명을 사용하였던 학교 심벌마크를, 추상형과 대학의 이니셜 및 명문표기로 대학명을 바꾸기 시작하였으며 최근에는 이니셜과 영문로고만을 사용한 워드마크 대학심벌마크 개발이 활발해지고 있다. 이처럼 심벌마크는 시대의 변화와 패러다임에 따라 그 디자인과 형태가 변하고 있음을 알 수 있다. 그러나 시대의 변화에만 민감한 디자인이 아닌 대학이 지향하는 바를 잘 고려하여 제작한 대학의 고유한 심벌마크 디자인 개발로, 그 대학만의 특색 있는 심벌마크가 제작되기를 바란다.
As educational environment changes rapidly for the present, universities develop university identity (UI)―an image integration work―to establish new images. UI is a symbolic element of university externally and plays the role of delivering the image of university to the outside world. Whereas it ref...
As educational environment changes rapidly for the present, universities develop university identity (UI)―an image integration work―to establish new images. UI is a symbolic element of university externally and plays the role of delivering the image of university to the outside world. Whereas it reforms and unifies the teaching staff's consciousness internally and provides the teaching staff and students the sense of belonging and unity, thus making them have self-esteem for their school. In this development of UI, the visual effect of the symbol mark, namely visual identity (VI), is great and therefore it plays an important role in securing the image of a university and differentiating it from other universities. The broad sphere of university image enhancing activity includes UI. And there is design for the effective production of UI. The role of design is to establish, visualize and deliver a practical goal that realizing the growth and development of university image. Therefore, the investigator symbolized university images and presented the importance of symbol mark design in the enhancement of university images. And the investigator examined the design of symbol marks of 150 domestic four-year-course universities. The characteristics of symbol mark design, which had been changed by educational environment and time, were looked into. The changing process of symbol marks of universities which made renewals of their symbol marks was examined. And the current status of symbol marks of the 150 universities was examined and classified them into forms, symbols, colors and regions, thus examining the tendency of design. Study findings are as follows: Universities renewed their UI to establish new images and new visions for their educational goals and future. The design of symbol marks that containing the ideology or image of university changed according to times and environments. Recently, with the advent of internalization and globalization era, such a design that making international communication possible was required. So, universities began to convert their traditional circular or polygonal formation design-oriented symbol marks and Korean letter-oriented names into abstract symbol marks and initial letter- or English letter-oriented names. Recently, the development of word mark-oriented university symbol marks which only using initials or English logos was active. In conclusion, the design and form of symbol marks has changed according to the change and paradigm of the times. The investigator hopes universities' development of symbol marks must focus not on such a design that is sensitive to the change of the times but on such a design that is unique for the inherent characteristic of university which taking into account the goals of university.
As educational environment changes rapidly for the present, universities develop university identity (UI)―an image integration work―to establish new images. UI is a symbolic element of university externally and plays the role of delivering the image of university to the outside world. Whereas it reforms and unifies the teaching staff's consciousness internally and provides the teaching staff and students the sense of belonging and unity, thus making them have self-esteem for their school. In this development of UI, the visual effect of the symbol mark, namely visual identity (VI), is great and therefore it plays an important role in securing the image of a university and differentiating it from other universities. The broad sphere of university image enhancing activity includes UI. And there is design for the effective production of UI. The role of design is to establish, visualize and deliver a practical goal that realizing the growth and development of university image. Therefore, the investigator symbolized university images and presented the importance of symbol mark design in the enhancement of university images. And the investigator examined the design of symbol marks of 150 domestic four-year-course universities. The characteristics of symbol mark design, which had been changed by educational environment and time, were looked into. The changing process of symbol marks of universities which made renewals of their symbol marks was examined. And the current status of symbol marks of the 150 universities was examined and classified them into forms, symbols, colors and regions, thus examining the tendency of design. Study findings are as follows: Universities renewed their UI to establish new images and new visions for their educational goals and future. The design of symbol marks that containing the ideology or image of university changed according to times and environments. Recently, with the advent of internalization and globalization era, such a design that making international communication possible was required. So, universities began to convert their traditional circular or polygonal formation design-oriented symbol marks and Korean letter-oriented names into abstract symbol marks and initial letter- or English letter-oriented names. Recently, the development of word mark-oriented university symbol marks which only using initials or English logos was active. In conclusion, the design and form of symbol marks has changed according to the change and paradigm of the times. The investigator hopes universities' development of symbol marks must focus not on such a design that is sensitive to the change of the times but on such a design that is unique for the inherent characteristic of university which taking into account the goals of university.
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