본 연구는 기업의 사회적 책임과 지속가능경영이 전략적으로 매우 중요 해지고 있는 가운데, 아직도 국내기업들간에는 지속가능경영의 일환으로 추진 하고 있는 환경경영 활동이 투자라기보다는 비용으로 인식되고 있다는 문제의식 하에서 다음 몇 가지를 규명하는 데 초점을 두었다. 첫째, 기업의 환경경영이 자본시장에서 어떻게 평가되고 있는가, 둘째, 기업의 환경경영 가운데서도 직접 환경사업에 진출하는 경우에 기업가치에 어떻게 영향을 미 치는가, 셋째 업종별로 기업가치에 미치는 영향에 차이는 없는가를 규명하 고자 하였다. 이를 통해 지속가능경영의 관점에서 기업가치를 제고를 위한 기업의 경영전략에 실무적인 시사점을 주고자 하였다. 본 연구에서는 Feltham & Ohlson(1995)이 제시한 전통적인 기업가치 평 가모형에 ...
본 연구는 기업의 사회적 책임과 지속가능경영이 전략적으로 매우 중요 해지고 있는 가운데, 아직도 국내기업들간에는 지속가능경영의 일환으로 추진 하고 있는 환경경영 활동이 투자라기보다는 비용으로 인식되고 있다는 문제의식 하에서 다음 몇 가지를 규명하는 데 초점을 두었다. 첫째, 기업의 환경경영이 자본시장에서 어떻게 평가되고 있는가, 둘째, 기업의 환경경영 가운데서도 직접 환경사업에 진출하는 경우에 기업가치에 어떻게 영향을 미 치는가, 셋째 업종별로 기업가치에 미치는 영향에 차이는 없는가를 규명하 고자 하였다. 이를 통해 지속가능경영의 관점에서 기업가치를 제고를 위한 기업의 경영전략에 실무적인 시사점을 주고자 하였다. 본 연구에서는 Feltham & Ohlson(1995)이 제시한 전통적인 기업가치 평 가모형에 환경변수를 고려하여 모형을 설정했다. 따라서 본 연구모형에서 정의된 독립변수들 가운데 자기자본 장부가치와 당기순이익, 순배당흐름은 FO모형에서도 사용하고 있는 변수이며, 본 논문에서는 여기에 ISO(ISO 14001의 인증여부)와 BS(친환경 사업에의 진출여부) 더미변수를 각각 추가 했다. 환경관련 더미변수들인 ISO와 BS는 서로 나타내는 정보가 유사하기 때문에 각각을 독립적으로 사용한 2개의 모형을 분석하였다. 실증분석을 위해 국내 상장기업 199사를 대상으로 2005년부터 2009년까 지의 5년 동안의 데이터를 사용하였다. 전체 995개의 관측치 중 missing value가 발생한 관측치를 제외하고 분석대상 기업의 독립변수 자료들이 모 두 파악된 관측치들만 사용했으며, 실증분석시 자료의 정규성을 확보하기 위해서 자료에 대한 로그변환을 실시하였고, 자료특성을 반영하여 pooled regression과 panel regression을 병행했다. 이상 본 연구에서의 세가지 가설을 모형을 통해 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 기업의 친환경 경영활동은 기업가치에 유의한 양의 영향을 미칠 것 이다라는 본 논문의 <가설 1>은 ISO 더미변수의 추정계수를 통해 ISO 14001 인증을 획득한 기업은 획득하지 않은 기업에 비해 평균적으로 18% 정도 기업가치가 높다는 사실을 발견하였다. 이는 pooled regression이나 panel regression의 결과에서 거의 유사하게 나타났다. 특히 ISO 더미변수 는 시계열적 차이를 고려하더라도 유의하게 추정되었다. 둘째, 친환경 사업에 직접 진출하고 있는 기업은 그렇지 않은 기업보다 기업가치가 더 크게 증대될 것이다라는 <가설 2>도 pooled regression의 결과, 본 모형에 활용된 재무관련 변수들이 동일한 수준이라고 가정할 때, 친환경 사업에 직접 진출하는 기업은 그렇지 않은 기업보다 기업가치가 34% 정도 높은 것으로 추정되고 있다. 이는 panel regression 결과에서도 BS 더미변수의 경우 1% 유의수준에서 유의하게 추정되어 <가설 2>를 강 하게 지지하고 있다. 셋째, 기업의 친환경 경영활동이 기업가치에 미치는 영향은 업종별로 상 이할 것이다라는 <가설 3>의 경우에는 분석방법에 따라 다양한 결과가 도 출되었다. 먼저 pooled regression의 결과 ISO 14001 인증여부가 기업 가 치에 미치는 영향에 있어서는 산업군간에 유의적인 차이를 발견할 수 없었 으나, 친환경 사업에의 직접진출 여부는 모든 산업군에서 유의한 것으로 추 정되었다. panel regression 결과도 횡단면적 임의효과 모형과 시계열적 임의효과 모형에서 다른 결과가 도출되었다. 결론적으로 산업군별로 친환경 사업에 대한 진출 여부가 기업가치에 미치는 영향이 다를 것이라는 가설은 명확하게 입증하기 어렵다고 할 수 있다. 본 연구는 그 동안 재무회계적 관점에서 이루어져 온 기업가치 평가에 대한 연구를 지속가능경영의 관점으로 확대 적용했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 그러나 자료의 한계를 극복하고 분석 방법의 보완이 이루어진다면 보다 더 의미 있는 결론이 도출될 수도 있을 것으로 본다.
본 연구는 기업의 사회적 책임과 지속가능경영이 전략적으로 매우 중요 해지고 있는 가운데, 아직도 국내기업들간에는 지속가능경영의 일환으로 추진 하고 있는 환경경영 활동이 투자라기보다는 비용으로 인식되고 있다는 문제의식 하에서 다음 몇 가지를 규명하는 데 초점을 두었다. 첫째, 기업의 환경경영이 자본시장에서 어떻게 평가되고 있는가, 둘째, 기업의 환경경영 가운데서도 직접 환경사업에 진출하는 경우에 기업가치에 어떻게 영향을 미 치는가, 셋째 업종별로 기업가치에 미치는 영향에 차이는 없는가를 규명하 고자 하였다. 이를 통해 지속가능경영의 관점에서 기업가치를 제고를 위한 기업의 경영전략에 실무적인 시사점을 주고자 하였다. 본 연구에서는 Feltham & Ohlson(1995)이 제시한 전통적인 기업가치 평 가모형에 환경변수를 고려하여 모형을 설정했다. 따라서 본 연구모형에서 정의된 독립변수들 가운데 자기자본 장부가치와 당기순이익, 순배당흐름은 FO모형에서도 사용하고 있는 변수이며, 본 논문에서는 여기에 ISO(ISO 14001의 인증여부)와 BS(친환경 사업에의 진출여부) 더미변수를 각각 추가 했다. 환경관련 더미변수들인 ISO와 BS는 서로 나타내는 정보가 유사하기 때문에 각각을 독립적으로 사용한 2개의 모형을 분석하였다. 실증분석을 위해 국내 상장기업 199사를 대상으로 2005년부터 2009년까 지의 5년 동안의 데이터를 사용하였다. 전체 995개의 관측치 중 missing value가 발생한 관측치를 제외하고 분석대상 기업의 독립변수 자료들이 모 두 파악된 관측치들만 사용했으며, 실증분석시 자료의 정규성을 확보하기 위해서 자료에 대한 로그변환을 실시하였고, 자료특성을 반영하여 pooled regression과 panel regression을 병행했다. 이상 본 연구에서의 세가지 가설을 모형을 통해 검증한 결과를 요약하면 다음과 같다. 우선 기업의 친환경 경영활동은 기업가치에 유의한 양의 영향을 미칠 것 이다라는 본 논문의 <가설 1>은 ISO 더미변수의 추정계수를 통해 ISO 14001 인증을 획득한 기업은 획득하지 않은 기업에 비해 평균적으로 18% 정도 기업가치가 높다는 사실을 발견하였다. 이는 pooled regression이나 panel regression의 결과에서 거의 유사하게 나타났다. 특히 ISO 더미변수 는 시계열적 차이를 고려하더라도 유의하게 추정되었다. 둘째, 친환경 사업에 직접 진출하고 있는 기업은 그렇지 않은 기업보다 기업가치가 더 크게 증대될 것이다라는 <가설 2>도 pooled regression의 결과, 본 모형에 활용된 재무관련 변수들이 동일한 수준이라고 가정할 때, 친환경 사업에 직접 진출하는 기업은 그렇지 않은 기업보다 기업가치가 34% 정도 높은 것으로 추정되고 있다. 이는 panel regression 결과에서도 BS 더미변수의 경우 1% 유의수준에서 유의하게 추정되어 <가설 2>를 강 하게 지지하고 있다. 셋째, 기업의 친환경 경영활동이 기업가치에 미치는 영향은 업종별로 상 이할 것이다라는 <가설 3>의 경우에는 분석방법에 따라 다양한 결과가 도 출되었다. 먼저 pooled regression의 결과 ISO 14001 인증여부가 기업 가 치에 미치는 영향에 있어서는 산업군간에 유의적인 차이를 발견할 수 없었 으나, 친환경 사업에의 직접진출 여부는 모든 산업군에서 유의한 것으로 추 정되었다. panel regression 결과도 횡단면적 임의효과 모형과 시계열적 임의효과 모형에서 다른 결과가 도출되었다. 결론적으로 산업군별로 친환경 사업에 대한 진출 여부가 기업가치에 미치는 영향이 다를 것이라는 가설은 명확하게 입증하기 어렵다고 할 수 있다. 본 연구는 그 동안 재무회계적 관점에서 이루어져 온 기업가치 평가에 대한 연구를 지속가능경영의 관점으로 확대 적용했다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 그러나 자료의 한계를 극복하고 분석 방법의 보완이 이루어진다면 보다 더 의미 있는 결론이 도출될 수도 있을 것으로 본다.
Despite the strategically increasing importance of corporate social responsibility and corporate sustainable management, domestic companies still consider the environment management activities performed as a part of corporate sustainable management as costs rather than investment. Based on this noti...
Despite the strategically increasing importance of corporate social responsibility and corporate sustainable management, domestic companies still consider the environment management activities performed as a part of corporate sustainable management as costs rather than investment. Based on this notion, the followings investigated in this research: First, how are the firms’ environment managements evaluated in the capital markets?, Second, how does the firm’s direct involvement in environment projects as a way of environment management affect the firm value?, Third, do those impacts differ industry by industry? Practical implications for corporate strategies are derived from the results to enhance the firm values from the view of corporate sustainable management. In this research, the model is set up by including environment variables in the traditional firm value evaluation model suggested by Feltham and Ohlson (1995). Therefore, among the explanatory variables defined in the model, book value of equity, current net income, and net dividend flow are the variables employed in the Feltham and Ohlson’s model and two new dummy variables of ISO (certification of ISO 14001) and BS (involvement of eco-friendly businesses) are added to the model for this research. Because of the information similarities of indicator variables for environment, ISO and BS, two different models are analyzed by independently applying each dummy variable. For empirical analysis, data of 199 domestically-listed companies for five years from 2005 to 2009 are collected and used. Out of 995 observations, observations with missing values are excluded and observations with all explanatory variables available for the companies are employed. Data are log-transformed in order to guarantee the normality of data and both pooled regression and panel regression are performed to reflect the data characteristics. Results of testing the model for three propositions in this research can be summarized as follows: First, for the proposition 1 that firm’s eco-friendly management activities have significantly positive impacts on firm value, the estimated coefficient for ISO dummy variable suggests that the firm certified with ISO 14001 has 18 percent higher firm value on average than the firm without ISO certification. Results are similar both in pooled regression and in panel regression, and the estimation of ISO dummy variable is statistically significant even in case of considering the differences in time-series data. Second, for the proposition 2 that the value of the firm directly involved in eco-friendly businesses increases higher than that of the firm without the involvement, assuming the same level of financial variables used in the model, the results of pooled regression suggest that the value of the firm directly involved in eco-friendly businesses is estimated to be 34 percent higher. Proposition 2 is also strongly supported by the results from panel regression that estimates BS dummy variable at 1 percent significance level. Third, for the proposition 3 that the impacts of firm’s eco-friendly management activities on the firm value differ industry by industry, various results are derived from the different analysis methods. Results of pooled regression suggest that the ISO 14001 certification does not have significantly different impacts in industry groups, but the direct involvement in eco-friendly businesses has significant impacts in all industry groups. Results of panel regression are different from between cross-sectional random effect model and time series random effect model. It suggests that the differences in impacts by industry groups cannot be definitely supported. This study has significances in the research field of firm valuation to extend the views from financial accounting to corporate sustainable management. More meaningful implications can be derived if the limitation of data is overcome and methodologies of analysis are supplemented.
Despite the strategically increasing importance of corporate social responsibility and corporate sustainable management, domestic companies still consider the environment management activities performed as a part of corporate sustainable management as costs rather than investment. Based on this notion, the followings investigated in this research: First, how are the firms’ environment managements evaluated in the capital markets?, Second, how does the firm’s direct involvement in environment projects as a way of environment management affect the firm value?, Third, do those impacts differ industry by industry? Practical implications for corporate strategies are derived from the results to enhance the firm values from the view of corporate sustainable management. In this research, the model is set up by including environment variables in the traditional firm value evaluation model suggested by Feltham and Ohlson (1995). Therefore, among the explanatory variables defined in the model, book value of equity, current net income, and net dividend flow are the variables employed in the Feltham and Ohlson’s model and two new dummy variables of ISO (certification of ISO 14001) and BS (involvement of eco-friendly businesses) are added to the model for this research. Because of the information similarities of indicator variables for environment, ISO and BS, two different models are analyzed by independently applying each dummy variable. For empirical analysis, data of 199 domestically-listed companies for five years from 2005 to 2009 are collected and used. Out of 995 observations, observations with missing values are excluded and observations with all explanatory variables available for the companies are employed. Data are log-transformed in order to guarantee the normality of data and both pooled regression and panel regression are performed to reflect the data characteristics. Results of testing the model for three propositions in this research can be summarized as follows: First, for the proposition 1 that firm’s eco-friendly management activities have significantly positive impacts on firm value, the estimated coefficient for ISO dummy variable suggests that the firm certified with ISO 14001 has 18 percent higher firm value on average than the firm without ISO certification. Results are similar both in pooled regression and in panel regression, and the estimation of ISO dummy variable is statistically significant even in case of considering the differences in time-series data. Second, for the proposition 2 that the value of the firm directly involved in eco-friendly businesses increases higher than that of the firm without the involvement, assuming the same level of financial variables used in the model, the results of pooled regression suggest that the value of the firm directly involved in eco-friendly businesses is estimated to be 34 percent higher. Proposition 2 is also strongly supported by the results from panel regression that estimates BS dummy variable at 1 percent significance level. Third, for the proposition 3 that the impacts of firm’s eco-friendly management activities on the firm value differ industry by industry, various results are derived from the different analysis methods. Results of pooled regression suggest that the ISO 14001 certification does not have significantly different impacts in industry groups, but the direct involvement in eco-friendly businesses has significant impacts in all industry groups. Results of panel regression are different from between cross-sectional random effect model and time series random effect model. It suggests that the differences in impacts by industry groups cannot be definitely supported. This study has significances in the research field of firm valuation to extend the views from financial accounting to corporate sustainable management. More meaningful implications can be derived if the limitation of data is overcome and methodologies of analysis are supplemented.
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