불안은 위협을 주는 자극이나 위협이 예상되는 상황에 대한 반응으로 인간이라는 유기체가 갖는 보편적 정서이지만, 과도하여 일상에 장해를 초래하게 되면 심각한 불안 문제가 되어 개입 및 치료가 요구된다. 불안은 학령기 아동에게 학업부진이나 자존감 저하, 고립감, 신체화 증상 등 부정적 영향을 끼친다. 아동기 불안은 적절한 개입이나 치료가 이루어지지 않는다면 이후 청소년기나 성인기까지 지속되는 만성적인 정신병리라 할 수 있다. 따라서 아동기에 불안을 조기 발견은 이후 생애전반의 정신건강을 유지하기 위해 매우 중요하다고 할 수 있다. 이와 같이 아동기 불안은 이처럼 ...
불안은 위협을 주는 자극이나 위협이 예상되는 상황에 대한 반응으로 인간이라는 유기체가 갖는 보편적 정서이지만, 과도하여 일상에 장해를 초래하게 되면 심각한 불안 문제가 되어 개입 및 치료가 요구된다. 불안은 학령기 아동에게 학업부진이나 자존감 저하, 고립감, 신체화 증상 등 부정적 영향을 끼친다. 아동기 불안은 적절한 개입이나 치료가 이루어지지 않는다면 이후 청소년기나 성인기까지 지속되는 만성적인 정신병리라 할 수 있다. 따라서 아동기에 불안을 조기 발견은 이후 생애전반의 정신건강을 유지하기 위해 매우 중요하다고 할 수 있다. 이와 같이 아동기 불안은 이처럼 삶의 질에 영향을 끼치는 중요한 요소이지만, 아동 불안을 평가하기 위한 도구 개발에 대한 연구는 그다지 활발히 일어나지 못하였다. 대부분의 불안척도들이 외국에서 개발된 것으로 외국의 사회문화 환경에 초점이 맞추어져 있으며, 또한 청소년기 이후 성인기를 대상으로 하고 있기 때문에 아동의 발달 특성을 고려하지 못하였기 때문에 아동의 불안을 평가하는데 어려움이 많다. 그러므로 본 연구는 우리나라의 사회문화적 환경 및 아동기 발달 특성을 고려한 아동 불안 선별도구의 개발을 목적으로 하고 있다. 그러므로 본 연구는 아동 불안 선별도구를 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증하고자 하였다. 또한 이를 활용하여 아동 불안의 경향을 살펴보아 아동 불안을 진단하고 예방, 개입 및 치료를 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 기초연구, 예비연구인 일차연구, 타당화 연구인 이차연구로 나누어 연구과정 및 절차를 진행하여 타당도와 신뢰도를 검증하고 관련변인과의 관계를 살펴보았다. 우선 기초연구에서는 DSM-IV-TR 및 ICD-10의 진단체계와 선행 불안 평정도구를 고찰하여 총 42문항의 예비문항을 구성하였다. 예비연구인 일차연구에서는 서울시 및 경기도 소재 초등학교 3개소에 재학 중인 초등학생 304명을 대상으로 신뢰도 검증과 문항간 상관계수 검증을 하여 8개 문항을 제거하고, 총 34문항을 구성하였다. 타당화 연구인 이차연구는 서울시 및 경기도 소재 초등학교 6개소에 재학 중인 초등학생 2234명을 대상으로 타당도와 신뢰도를 검증하고 관련변인과의 관계를 살펴보았다. 본 연구의 분석을 위하여 17.0 spss 및 Amos 프로그램을 이용하였는데 그 결과는 다음과 같다. 첫째로 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’의 타당도가 어떠한가를 살펴보기 위하여 구성타당도, 수렴타당도, 공인타당도를 실시하였다. 우선 구성타당도를 구하기 위하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 ‘신체증상’, ‘과잉불안’, ‘분리불안’, ‘시험불안’, ‘강박증상’의 5개의 하위요인이 추출되었으며, 낮은 공통성과 요인적재치를 보인 4문항을 제거하여 총 30개 문항을 구성하였다. 확인적 요인 분석에서는 모형의 적절성을 위해 절대적합도 지수와 증분 적합도 지수를 구하였는데 대체적으로 양호하게 나타났다. 모형의 구조방정식을 구하여 요인적재치와 상관계수를 살펴본 결과 본 연구의 아동 불안척도의 모델이 적절한 것으로 보여진다. 공인타당도를 위하여 본 연구에서 개발한 아동 불안 선별도구와 선행 불안척도인 AI-Y와의 상관관계를 살펴보았는데, 전체적으로 .74, 하위요인별로 .27~.70으로 나타나 타당성이 입증되고 있다. 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’의 신뢰도는 내적일치도를 나타내는 Cronbach's Alpha 값이 전체적으로는 .89이며 하위요인별로는 .83~85로 나타났다. 검사-재검사 일치도를 검증하기 위하여 이차연구 대상 중 208명에게 재검사를 실시하여 전체적으로 .93, 하위요인별로 .81~.87의 상관계수를 구하여 신뢰성을 입증하였다. 다음으로는 심각한 불안 문제를 가진 아동을 선별하기 위하여 평균 및 표준편차, 상위집단의 점수분포, 그리고 기준점수 및 표준점수를 구하여 제시하였다. 기준점수 및 표준점수는 전체 대상에서 아동 개인의 수준을 확인하고, 임상군 및 위험군을 선별하는 기준으로 활용할 수 있다. 마지막으로 사회인구학적 변인인 성, 학년, 부학력, 모학력, 모취업유무 등에 따라 아동불안의 차이가 나타나는지를 살펴보았다. 성별에서는 여아, 학년별로는 2학년, 4학년, 6학년이 유의미한 차이를 보이며, 학년이 높아질수록 불안수준이 낮게 나타났다. 부 학력에서는 대학원졸업 집단이 대졸집단에 비해 유의미한 차이를 보이며 불안수준이 높게 나타났다. 모 학력은 전체적으로는 차이를 보이지 않았지만, 하위요인 중 ‘강박증상’에서 유의미한 차이를 보이며 대학원졸업 집단이 고졸집단에 비해 높게 나타났다. 모 취업 유무에 따라서 아동불안은 전체적으로는 차이가 없었지만 ‘과잉불안’에서 취업모의 자녀가 유의미한 차이를 보이며 높게 나타났다. 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’는 ‘신체증상’, ‘과잉불안’, ‘분리불안’, ‘시험불안’, ‘강박증상’의 5개 하위요인, 총 30문항으로 구성되어 아동기에 흔히 나타나는 다양한 불안장애를 평가하는데 연구의 의의가 있다 하겠다. 그리고 타당도와 신뢰도가 입증되어 이후 객관적이고 신뢰로운 도구로 활용이 가능하며, 아동 불안에 대한 폭넓은 연구를 하기 위한 토대를 제공하고자 한다. 또한 아동 불안의 조기 개입이나 예방 등 치료 영역 및 프로그램 개발에 활용할 수 있다.
불안은 위협을 주는 자극이나 위협이 예상되는 상황에 대한 반응으로 인간이라는 유기체가 갖는 보편적 정서이지만, 과도하여 일상에 장해를 초래하게 되면 심각한 불안 문제가 되어 개입 및 치료가 요구된다. 불안은 학령기 아동에게 학업부진이나 자존감 저하, 고립감, 신체화 증상 등 부정적 영향을 끼친다. 아동기 불안은 적절한 개입이나 치료가 이루어지지 않는다면 이후 청소년기나 성인기까지 지속되는 만성적인 정신병리라 할 수 있다. 따라서 아동기에 불안을 조기 발견은 이후 생애전반의 정신건강을 유지하기 위해 매우 중요하다고 할 수 있다. 이와 같이 아동기 불안은 이처럼 삶의 질에 영향을 끼치는 중요한 요소이지만, 아동 불안을 평가하기 위한 도구 개발에 대한 연구는 그다지 활발히 일어나지 못하였다. 대부분의 불안척도들이 외국에서 개발된 것으로 외국의 사회문화 환경에 초점이 맞추어져 있으며, 또한 청소년기 이후 성인기를 대상으로 하고 있기 때문에 아동의 발달 특성을 고려하지 못하였기 때문에 아동의 불안을 평가하는데 어려움이 많다. 그러므로 본 연구는 우리나라의 사회문화적 환경 및 아동기 발달 특성을 고려한 아동 불안 선별도구의 개발을 목적으로 하고 있다. 그러므로 본 연구는 아동 불안 선별도구를 개발하여 타당도와 신뢰도를 검증하고자 하였다. 또한 이를 활용하여 아동 불안의 경향을 살펴보아 아동 불안을 진단하고 예방, 개입 및 치료를 위한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 기초연구, 예비연구인 일차연구, 타당화 연구인 이차연구로 나누어 연구과정 및 절차를 진행하여 타당도와 신뢰도를 검증하고 관련변인과의 관계를 살펴보았다. 우선 기초연구에서는 DSM-IV-TR 및 ICD-10의 진단체계와 선행 불안 평정도구를 고찰하여 총 42문항의 예비문항을 구성하였다. 예비연구인 일차연구에서는 서울시 및 경기도 소재 초등학교 3개소에 재학 중인 초등학생 304명을 대상으로 신뢰도 검증과 문항간 상관계수 검증을 하여 8개 문항을 제거하고, 총 34문항을 구성하였다. 타당화 연구인 이차연구는 서울시 및 경기도 소재 초등학교 6개소에 재학 중인 초등학생 2234명을 대상으로 타당도와 신뢰도를 검증하고 관련변인과의 관계를 살펴보았다. 본 연구의 분석을 위하여 17.0 spss 및 Amos 프로그램을 이용하였는데 그 결과는 다음과 같다. 첫째로 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’의 타당도가 어떠한가를 살펴보기 위하여 구성타당도, 수렴타당도, 공인타당도를 실시하였다. 우선 구성타당도를 구하기 위하여 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 탐색적 요인분석 결과 ‘신체증상’, ‘과잉불안’, ‘분리불안’, ‘시험불안’, ‘강박증상’의 5개의 하위요인이 추출되었으며, 낮은 공통성과 요인적재치를 보인 4문항을 제거하여 총 30개 문항을 구성하였다. 확인적 요인 분석에서는 모형의 적절성을 위해 절대적합도 지수와 증분 적합도 지수를 구하였는데 대체적으로 양호하게 나타났다. 모형의 구조방정식을 구하여 요인적재치와 상관계수를 살펴본 결과 본 연구의 아동 불안척도의 모델이 적절한 것으로 보여진다. 공인타당도를 위하여 본 연구에서 개발한 아동 불안 선별도구와 선행 불안척도인 AI-Y와의 상관관계를 살펴보았는데, 전체적으로 .74, 하위요인별로 .27~.70으로 나타나 타당성이 입증되고 있다. 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’의 신뢰도는 내적일치도를 나타내는 Cronbach's Alpha 값이 전체적으로는 .89이며 하위요인별로는 .83~85로 나타났다. 검사-재검사 일치도를 검증하기 위하여 이차연구 대상 중 208명에게 재검사를 실시하여 전체적으로 .93, 하위요인별로 .81~.87의 상관계수를 구하여 신뢰성을 입증하였다. 다음으로는 심각한 불안 문제를 가진 아동을 선별하기 위하여 평균 및 표준편차, 상위집단의 점수분포, 그리고 기준점수 및 표준점수를 구하여 제시하였다. 기준점수 및 표준점수는 전체 대상에서 아동 개인의 수준을 확인하고, 임상군 및 위험군을 선별하는 기준으로 활용할 수 있다. 마지막으로 사회인구학적 변인인 성, 학년, 부학력, 모학력, 모취업유무 등에 따라 아동불안의 차이가 나타나는지를 살펴보았다. 성별에서는 여아, 학년별로는 2학년, 4학년, 6학년이 유의미한 차이를 보이며, 학년이 높아질수록 불안수준이 낮게 나타났다. 부 학력에서는 대학원졸업 집단이 대졸집단에 비해 유의미한 차이를 보이며 불안수준이 높게 나타났다. 모 학력은 전체적으로는 차이를 보이지 않았지만, 하위요인 중 ‘강박증상’에서 유의미한 차이를 보이며 대학원졸업 집단이 고졸집단에 비해 높게 나타났다. 모 취업 유무에 따라서 아동불안은 전체적으로는 차이가 없었지만 ‘과잉불안’에서 취업모의 자녀가 유의미한 차이를 보이며 높게 나타났다. 본 연구에서 개발한 ‘아동 불안 선별도구’는 ‘신체증상’, ‘과잉불안’, ‘분리불안’, ‘시험불안’, ‘강박증상’의 5개 하위요인, 총 30문항으로 구성되어 아동기에 흔히 나타나는 다양한 불안장애를 평가하는데 연구의 의의가 있다 하겠다. 그리고 타당도와 신뢰도가 입증되어 이후 객관적이고 신뢰로운 도구로 활용이 가능하며, 아동 불안에 대한 폭넓은 연구를 하기 위한 토대를 제공하고자 한다. 또한 아동 불안의 조기 개입이나 예방 등 치료 영역 및 프로그램 개발에 활용할 수 있다.
Anxiety is a response towards the stimulation which makes threats or the situation which would cause threats. Even if it is a universal emotion obtained by an organism called as a human being, an excessive amount of such an emotion would harm one's daily life and become a cause of the emotional diso...
Anxiety is a response towards the stimulation which makes threats or the situation which would cause threats. Even if it is a universal emotion obtained by an organism called as a human being, an excessive amount of such an emotion would harm one's daily life and become a cause of the emotional disorder, making it necessary to carry out intervention and treatment. Anxiety would cause the children in their academic period to experience a slump for their academic affairs or a declining sense of self-respect. Also, it provides some negative influences including a sense of isolation and symptoms of somaticzation. If the childhood anxiety is not intervened or treated properly, it will become the chronic psychological pathology that will continuously become influential in one's adolescent or adulthood. Therefore, it is very important to find the children's anxiety early to help the child who suffers from it to maintain mental health throughout his or her entire life. As shown above, children's anxiety is an important element that influences the quality of life. However, there have not been many researches for the development of tools for the evaluation of children's anxiety. Most criteria for children's anxiety have been developed overseas. As a result, they focus on the social cultural environment of other countries. Also, they focus on the adulthood after the adolescent period. As a result, they do not actually consider the children's developmental characteristics, making it difficult to evaluate children's anxiety. Therefore, the objective of this research is to develop screening inventory for children's anxiety by considering the social cultural environment and the children's developmental characteristics in Korea. Therefore, this research focuses on the development of the screening inventory for children's anxiety, in order to verify reliability and validity. Also, by using such a criterion, this research considers the characteristics and trends of children's anxiety to diagnose children's anxiety, in order to provide the basic data for prevention, intervention and treatment of children's anxiety. This study progresses basic research, first research as preliminary research and second research as validity research to exam validity and reliability and to related factors. At first, the basic research had composed 42 items to consider DSM-IV-TR and ICD-10 diagnosis system and investigation of preceding research. The first research as preliminary research was target total 304 elementary school children and the collected data from the survey to exam reliability and coefficient of correlation, so the scale composed 34 items to remove 8 items. The second research as validity research was target total 2234 elementary school children to exam validity and reliability and to related factors. The survey was processed for analysis by using 17.0 spss and amos program. The summary of this research is as follows. Firstly, this research have verified the constructed validity, convergent validity and the concurrent validity for the validation. At first, this study have done exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. So we get 30 items with 5 subscales as 'somatic symptom', 'generalized anxiety', 'separated anxiety', 'test anxiety', and 'obsessive-compulsive symptom' to remove 4 items by low communality and factor loading. For concurrent validity, this research have analyzed correlation to this scale and AI-Y. It represented .74 in total items and .27~.70 in subscales. This ‘Children's Anxiety Screening Inventory' had revealed the reliability of Cronbach's alpha and test-retest reliability that showed .83~.85, so it also formidable. Next, this study have analyzed mean, standard deviation, high score group's range, cut-off score and standard score for select severe anxiety children. At last, this research have analyzed to differ by demographic factors as sex, grade, father's academic attainment, mother's academic attainment, mom's working. As a result, it showed significant differ by mostly demographic factors. This research had purpose that to development 'Chidren's Anxiety Screening Inventory'. It had consist of 5 subscales and total 30 items including 'somatic symptom', 'generalized anxiety', 'separated anxiety', 'test anxiety', and 'obsessive-compulsive symptom'. And it will be providing the meaning of the research for the evaluation of various factors anxiety problems in one's childhood. Also, 'Children's Anxiety Screening Inventory' of this research has been verified for reliability and validity. Therefore, it will be possible to use it as an objective and reliable criterion in the future. The meaning of the research is to provide a foundation for a wide range of researches for children's anxiety.
Anxiety is a response towards the stimulation which makes threats or the situation which would cause threats. Even if it is a universal emotion obtained by an organism called as a human being, an excessive amount of such an emotion would harm one's daily life and become a cause of the emotional disorder, making it necessary to carry out intervention and treatment. Anxiety would cause the children in their academic period to experience a slump for their academic affairs or a declining sense of self-respect. Also, it provides some negative influences including a sense of isolation and symptoms of somaticzation. If the childhood anxiety is not intervened or treated properly, it will become the chronic psychological pathology that will continuously become influential in one's adolescent or adulthood. Therefore, it is very important to find the children's anxiety early to help the child who suffers from it to maintain mental health throughout his or her entire life. As shown above, children's anxiety is an important element that influences the quality of life. However, there have not been many researches for the development of tools for the evaluation of children's anxiety. Most criteria for children's anxiety have been developed overseas. As a result, they focus on the social cultural environment of other countries. Also, they focus on the adulthood after the adolescent period. As a result, they do not actually consider the children's developmental characteristics, making it difficult to evaluate children's anxiety. Therefore, the objective of this research is to develop screening inventory for children's anxiety by considering the social cultural environment and the children's developmental characteristics in Korea. Therefore, this research focuses on the development of the screening inventory for children's anxiety, in order to verify reliability and validity. Also, by using such a criterion, this research considers the characteristics and trends of children's anxiety to diagnose children's anxiety, in order to provide the basic data for prevention, intervention and treatment of children's anxiety. This study progresses basic research, first research as preliminary research and second research as validity research to exam validity and reliability and to related factors. At first, the basic research had composed 42 items to consider DSM-IV-TR and ICD-10 diagnosis system and investigation of preceding research. The first research as preliminary research was target total 304 elementary school children and the collected data from the survey to exam reliability and coefficient of correlation, so the scale composed 34 items to remove 8 items. The second research as validity research was target total 2234 elementary school children to exam validity and reliability and to related factors. The survey was processed for analysis by using 17.0 spss and amos program. The summary of this research is as follows. Firstly, this research have verified the constructed validity, convergent validity and the concurrent validity for the validation. At first, this study have done exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. So we get 30 items with 5 subscales as 'somatic symptom', 'generalized anxiety', 'separated anxiety', 'test anxiety', and 'obsessive-compulsive symptom' to remove 4 items by low communality and factor loading. For concurrent validity, this research have analyzed correlation to this scale and AI-Y. It represented .74 in total items and .27~.70 in subscales. This ‘Children's Anxiety Screening Inventory' had revealed the reliability of Cronbach's alpha and test-retest reliability that showed .83~.85, so it also formidable. Next, this study have analyzed mean, standard deviation, high score group's range, cut-off score and standard score for select severe anxiety children. At last, this research have analyzed to differ by demographic factors as sex, grade, father's academic attainment, mother's academic attainment, mom's working. As a result, it showed significant differ by mostly demographic factors. This research had purpose that to development 'Chidren's Anxiety Screening Inventory'. It had consist of 5 subscales and total 30 items including 'somatic symptom', 'generalized anxiety', 'separated anxiety', 'test anxiety', and 'obsessive-compulsive symptom'. And it will be providing the meaning of the research for the evaluation of various factors anxiety problems in one's childhood. Also, 'Children's Anxiety Screening Inventory' of this research has been verified for reliability and validity. Therefore, it will be possible to use it as an objective and reliable criterion in the future. The meaning of the research is to provide a foundation for a wide range of researches for children's anxiety.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.