본 연구는 모더니즘에 입각한 시적 방법론을 통해 시 세계를 견지하려고 했던 오규원 시의 현대성과 자연 인식을 규명하는 것을 목적으로 한다. 오규원의 시적 여정은 언어에 대한 탐색 과정이었으며, 모더니스트로서 보여준 미적 갱신과 세계에 대한 현대적 인식이었다. 그의 시는 외재적 측면에서뿐만 아니라 내재적 측면에서도 현대성의 원리에 의해 구조화된다. 그런 만큼 오규원의 시는 현대 문명사회를 재현하는 경우가 많다. 특히 중기시에서 보여준 현대성에 대한 인식과 시적 발화는 현대 문명사회가 전달하는 비극적 세계관을 효과적으로 전달한다. <...
본 연구는 모더니즘에 입각한 시적 방법론을 통해 시 세계를 견지하려고 했던 오규원 시의 현대성과 자연 인식을 규명하는 것을 목적으로 한다. 오규원의 시적 여정은 언어에 대한 탐색 과정이었으며, 모더니스트로서 보여준 미적 갱신과 세계에 대한 현대적 인식이었다. 그의 시는 외재적 측면에서뿐만 아니라 내재적 측면에서도 현대성의 원리에 의해 구조화된다. 그런 만큼 오규원의 시는 현대 문명사회를 재현하는 경우가 많다. 특히 중기시에서 보여준 현대성에 대한 인식과 시적 발화는 현대 문명사회가 전달하는 비극적 세계관을 효과적으로 전달한다.
현대성과 함께 오규원은 자연에 주목했다. 오규원은 특히 초기시와 후기시를 통해 깊이 있는 자연 인식을 보여주었다. 오규원에게 자연은 시적 지향점이자 근원이었다. 그가 인식하고 있는 자연과 일반적으로 인식되는 자연은 본질적으로 다르지 않다. 그러나 오규원이 자연을 대하는 태도는 이성적 판단에 의해 치밀하게 구조화한 것이었다. 자연에 대한 오규원의 시쓰기는 자연발생적인 감정을 노출시키거나 자연적 서정의 방식을 따르지 않는다. 오규원 시의 자연은 현대성의 원리에 의해 구조화된 세계이다. 오규원은 현대 도시문명뿐만 아니라 자연까지 시적 방법론을 통해 조직한다. 그런 점에서 현대성에 대한 오규원의 인식은 단순한 소재주의 차원에서 이루어진 것이 아니라 시적 방법론이라는, 보다 근본적인 것으로부터 비롯된 것이다.
이 논문의 Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ장을 포괄하는 내용은 오규원이 보여준 언어와 세계에 대한 현대적 인식의 흐름이다. 그중에서 Ⅱ장과 Ⅳ장에서 특별히 주목한 것은 자연에 대한 오규원의 시적 인식과 변모 양상이다.
Ⅱ장에서는 오규원의 초기시인 "분명한 사건", "순례" 등에 나타난 시적 언술의 현대성과 자연 인식을 다루었다. 오규원 시의 시적 언술이 드러내는 세계를 분석함으로써 오규원 시가 지니고 있는 현대성을 밝히고자 했다. 아울러 그간 본격적인 논의의 영역 밖에 있었던 자연에 대한 분석을 통해, 오규원 시가 보여주고 있는 자연 인식을 현대성의 관점에서 논의했다. 자연 인식은 오규원 시를 관통하고 있는 중요한 지점임에도 불구하고 본격적인 논의가 진행되지 않았다. 그동안 오규원 시에서 주목을 끌었던 지점은 현대 도시문명 속에 존재하는 모더니스트로서의 모습이었다. 자연에 대한 시인의 호명과 관심이 지속적으로 이루어졌음에도 불구하고, 오규원 시의 자연은 즉물적 세계를 표현하는 시적 방법론의 그늘에 가려져 있었다. Ⅱ장에서는 오규원 시에 드러난 자연 인식을 통해 그의 또 다른 시적 여정을 탐색하고자 했다. 자연 인식에 대한 논의는 식물적 상상력을 중심으로 뜰과 나무, 길과 들의 의미를 통해 분석하였다.
Ⅲ장에서는 시·공간 인식의 변화와 현대적 언어 양상을 통해 중기시를 분석했다. 중기시에 해당하는 시집은 "왕자가 아닌 한 아이에게", "이 땅에 씌어지는 서정시", "가끔은 주목받는 생이고 싶다"이다. 오규원은 시·공간에 대한 인식 변화를 통해 초기시와 구별되는 중기시의 세계를 구축했다. 또한 중기시 내에서도 시·공간에 대한 변모 양상을 드러낸다. 초기시의 시·공간 인식이 내부를 지향하는 데 반해 중기시의 시·공간 인식은 외부를 지향한다. 오규원은 "순례"의 ‘길’과 ‘들’을 통해 외부에 대한 관심을 표면화한다.
현대적 언어 양상은 반어와 역설, 패러디를 중심으로 논의한다. 중기시의 시적 방법론은 반어와 역설, 그리고 패러디를 주요한 것으로 사용하고 있다. 반어와 역설, 패러디는 그것들이 비판적 태도를 견지하고 있다는 점에서 현대 문명사회를 보여주는 데 효과적인 표현법이다. 중기시의 중요한 시적 방법론인 반어와 역설, 패러디를 분석함으로써 오규원 시의 현대적 특성을 구체화했다.
Ⅳ장은 오규원 자신이 ‘날이미지시론’을 통해 시적 방법론을 완결시키고자 했던 "사랑의 감옥", "길, 골목, 호텔 그리고 강물소리", "토마토는 붉다 아니 달콤하다", "새와 나무와 새똥 그리고 돌멩이", "두두" 등의 후기시를 분석했다. 후기시에 이르러 오규원은 ‘날이미지시론’을 통해 자신의 시 세계를 확립해 나갔다. Ⅳ장에서는 시적 표현 양상을 ‘날이미지시론’과 ‘날이미지시’를 중심으로 분석했으며, 후기시에 나타난 자연 인식의 변모 양상을 검토했다.
본 연구는 언어에 대해 치열했던 오규원 시의 현대성과 자연 인식을, 시적 변모 양상과 연계하여 논의했다. 오규원 시의 시·공간 인식의 변화와 자연 인식에 대한 논의는 그동안 본격적으로 다루어지지 않았다. 시·공간 인식의 변화와 자연 인식에 대한 연구를 통해 오규원 시의 새로운 면모를 밝히고자 했다. 이와 같은 연구는 기존의 현대성 연구나 ‘날이미지시’ 연구와도 연계되어 확장된 논의를 진전시킨다. 물론 ‘날이미지시’를 통해 대상의 본질만을 남기고자 한 오규원의 시적 방법론은 시적 표현의 아름다움과 감흥이라는 측면에서 문제 제기가 있을 수 있다. 그러나 끊임없는 미적 갱신을 통해 새로운 시적 지평을 열었다는 점에서 그의 시는 독자적인 영역을 지닌다고 할 수 있다.
본 연구는 모더니즘에 입각한 시적 방법론을 통해 시 세계를 견지하려고 했던 오규원 시의 현대성과 자연 인식을 규명하는 것을 목적으로 한다. 오규원의 시적 여정은 언어에 대한 탐색 과정이었으며, 모더니스트로서 보여준 미적 갱신과 세계에 대한 현대적 인식이었다. 그의 시는 외재적 측면에서뿐만 아니라 내재적 측면에서도 현대성의 원리에 의해 구조화된다. 그런 만큼 오규원의 시는 현대 문명사회를 재현하는 경우가 많다. 특히 중기시에서 보여준 현대성에 대한 인식과 시적 발화는 현대 문명사회가 전달하는 비극적 세계관을 효과적으로 전달한다.
현대성과 함께 오규원은 자연에 주목했다. 오규원은 특히 초기시와 후기시를 통해 깊이 있는 자연 인식을 보여주었다. 오규원에게 자연은 시적 지향점이자 근원이었다. 그가 인식하고 있는 자연과 일반적으로 인식되는 자연은 본질적으로 다르지 않다. 그러나 오규원이 자연을 대하는 태도는 이성적 판단에 의해 치밀하게 구조화한 것이었다. 자연에 대한 오규원의 시쓰기는 자연발생적인 감정을 노출시키거나 자연적 서정의 방식을 따르지 않는다. 오규원 시의 자연은 현대성의 원리에 의해 구조화된 세계이다. 오규원은 현대 도시문명뿐만 아니라 자연까지 시적 방법론을 통해 조직한다. 그런 점에서 현대성에 대한 오규원의 인식은 단순한 소재주의 차원에서 이루어진 것이 아니라 시적 방법론이라는, 보다 근본적인 것으로부터 비롯된 것이다.
이 논문의 Ⅱ, Ⅲ, Ⅳ장을 포괄하는 내용은 오규원이 보여준 언어와 세계에 대한 현대적 인식의 흐름이다. 그중에서 Ⅱ장과 Ⅳ장에서 특별히 주목한 것은 자연에 대한 오규원의 시적 인식과 변모 양상이다.
Ⅱ장에서는 오규원의 초기시인 "분명한 사건", "순례" 등에 나타난 시적 언술의 현대성과 자연 인식을 다루었다. 오규원 시의 시적 언술이 드러내는 세계를 분석함으로써 오규원 시가 지니고 있는 현대성을 밝히고자 했다. 아울러 그간 본격적인 논의의 영역 밖에 있었던 자연에 대한 분석을 통해, 오규원 시가 보여주고 있는 자연 인식을 현대성의 관점에서 논의했다. 자연 인식은 오규원 시를 관통하고 있는 중요한 지점임에도 불구하고 본격적인 논의가 진행되지 않았다. 그동안 오규원 시에서 주목을 끌었던 지점은 현대 도시문명 속에 존재하는 모더니스트로서의 모습이었다. 자연에 대한 시인의 호명과 관심이 지속적으로 이루어졌음에도 불구하고, 오규원 시의 자연은 즉물적 세계를 표현하는 시적 방법론의 그늘에 가려져 있었다. Ⅱ장에서는 오규원 시에 드러난 자연 인식을 통해 그의 또 다른 시적 여정을 탐색하고자 했다. 자연 인식에 대한 논의는 식물적 상상력을 중심으로 뜰과 나무, 길과 들의 의미를 통해 분석하였다.
Ⅲ장에서는 시·공간 인식의 변화와 현대적 언어 양상을 통해 중기시를 분석했다. 중기시에 해당하는 시집은 "왕자가 아닌 한 아이에게", "이 땅에 씌어지는 서정시", "가끔은 주목받는 생이고 싶다"이다. 오규원은 시·공간에 대한 인식 변화를 통해 초기시와 구별되는 중기시의 세계를 구축했다. 또한 중기시 내에서도 시·공간에 대한 변모 양상을 드러낸다. 초기시의 시·공간 인식이 내부를 지향하는 데 반해 중기시의 시·공간 인식은 외부를 지향한다. 오규원은 "순례"의 ‘길’과 ‘들’을 통해 외부에 대한 관심을 표면화한다.
현대적 언어 양상은 반어와 역설, 패러디를 중심으로 논의한다. 중기시의 시적 방법론은 반어와 역설, 그리고 패러디를 주요한 것으로 사용하고 있다. 반어와 역설, 패러디는 그것들이 비판적 태도를 견지하고 있다는 점에서 현대 문명사회를 보여주는 데 효과적인 표현법이다. 중기시의 중요한 시적 방법론인 반어와 역설, 패러디를 분석함으로써 오규원 시의 현대적 특성을 구체화했다.
Ⅳ장은 오규원 자신이 ‘날이미지시론’을 통해 시적 방법론을 완결시키고자 했던 "사랑의 감옥", "길, 골목, 호텔 그리고 강물소리", "토마토는 붉다 아니 달콤하다", "새와 나무와 새똥 그리고 돌멩이", "두두" 등의 후기시를 분석했다. 후기시에 이르러 오규원은 ‘날이미지시론’을 통해 자신의 시 세계를 확립해 나갔다. Ⅳ장에서는 시적 표현 양상을 ‘날이미지시론’과 ‘날이미지시’를 중심으로 분석했으며, 후기시에 나타난 자연 인식의 변모 양상을 검토했다.
본 연구는 언어에 대해 치열했던 오규원 시의 현대성과 자연 인식을, 시적 변모 양상과 연계하여 논의했다. 오규원 시의 시·공간 인식의 변화와 자연 인식에 대한 논의는 그동안 본격적으로 다루어지지 않았다. 시·공간 인식의 변화와 자연 인식에 대한 연구를 통해 오규원 시의 새로운 면모를 밝히고자 했다. 이와 같은 연구는 기존의 현대성 연구나 ‘날이미지시’ 연구와도 연계되어 확장된 논의를 진전시킨다. 물론 ‘날이미지시’를 통해 대상의 본질만을 남기고자 한 오규원의 시적 방법론은 시적 표현의 아름다움과 감흥이라는 측면에서 문제 제기가 있을 수 있다. 그러나 끊임없는 미적 갱신을 통해 새로운 시적 지평을 열었다는 점에서 그의 시는 독자적인 영역을 지닌다고 할 수 있다.
The purpose of this study was to examine the modernity and perception of nature in Oh Gyu-won's poetry of which perspective to the poetic world was modernism-oriented poetic methodology. Oh Gyu-won's poetic journey was the process of language exploration and modernist's aesthetic renewal and percept...
The purpose of this study was to examine the modernity and perception of nature in Oh Gyu-won's poetry of which perspective to the poetic world was modernism-oriented poetic methodology. Oh Gyu-won's poetic journey was the process of language exploration and modernist's aesthetic renewal and perception of the world. His poetry is organized by the principle of modernity not only from the aspect of externality but from the aspect of internality. Therefore, his poems reproduce modern civilized society frequently. The perception of modernity and the poetic discourse of modernity in his middle period poetry, in particular, effectively deliver his tragic standpoint of the world derived from the modern civilized society.
Together with modernity, Oh Gyu-won paid attention to nature. Via his early and late period poetry, in particular, he presented profound perception of nature. To him, nature is a poetic goal and source. The nature he perceived is not substantially different from the nature commonly recognized. However, his attitude toward nature is the one which is elaborately organized on the basis of rational judgment. His writing of poetry for nature did not expose naturally generated emotions and follow the natural lyrical techniques. The nature in his poetry was the world organized by the principle of modernity. He organized not only modern urban civilization but also nature via poetic methodology. In this vein, his perception of modernity was not begun with the simple materialistic dimension but begun with a more fundamental one, namely a poetic methodology.
The flow of Oh Gyu-won's modernistic perception of language and the world was comprehensively presented in the second to the fourth chapter. In particular, these chapters dealt with the modality of his poetic perception and modification of nature.
In the second chapter, the investigator examined the modernity of poetic discourse and the perception of nature, presented in Oh Gyu-won's early poems, such as Plain Incidents and Pilgrimage. By analyzing the world presented by Oh Gyu-won's poetic discourse, the investigator tried to clarify the modernity of his poetry. In addition, via analyzing nature which had been ruled out from the full-scale discussion for the time being, the investigator discussed about the perception of nature presented in Oh Gyu-won's poetry from the aspect of modernity. The perception of nature was an important point that penetrating Oh Gyu-won's poetry, but its discussion has not been carried out so far in full-scale. The point that has attracted people's attention in Oh Gyu-won's poetry was the appearance of modernist placed in the urban civilization. Although his calls and interests in nature have been realized continuously, the nature in Oh Gyu-won's poetry has been covered with poetic methodology that presenting realistic world. In the second chapter, via the perception of nature, presented in Oh Gyu-won's poetry, the investigator tried to explore his another poetic journey. The discussion about the perception of nature was analyzed with the meaning of garden, tree, road and field, focusing on botanical imaginations.
In the third chapter, via the change of perception of time and space and the modality of modernistic language, the investigator examined his middle period poetry. The collection of poems, which corresponding to his middle period poetry, are To a Child who is not a Prince, Lyrics Written in the Land and Sometimes I Want to live such a Life that Receiving Attention. Via the perceptive change of time and space, Oh Gyu-won established the world of his middle period poetry that was distinctive from his early period poetry. He also presented the changing modality of time and space even in his middle period poetry. The perception of time and space in his early period poetry aimed at internality, whereas the perception of time and space in his middle period poetry aimed at externality. He revealed his interests in externality via the 'road' and 'field' of Pilgrimage. The modernistic modality of language was examined focusing on irony, paradox and parody. His middle period poetry used irony, paradox and parody as poetic methodologies. Since irony, paradox and parody stick to critical attitudes, they are effective methods of expression in revealing modern civilized society. By examining irony, paradox and parody―important poetic methodologies―in his middle period poetry, the investigator materialized the modernistic characteristics of Oh Gyu-won's poetry.
In the fourth chapter, the investigator examined such Oh Gyu-won's late period poems as Love Prison; Road, Alley, Hotel and River Sound; Tomato is Red, Nay It is Sweet; Birds, Trees, Bird Droppings and Stones; and Dudu with which he tried to complete his poetic methodology based on his 'Raw Image Poetics'. In his late period poetry, Oh Gyu-won secured his poetic world via 'Raw Image Poetics'. In the fourth chapter, the investigator analyzed Oh Gyu-won's poetry focusing on 'Raw Image Poetics' and 'Raw Image Poetry' and examined the changing modality of perception of nature presented in his late period poetry.
In this study, the poetic modernity and perception of nature of Oh Gyu-won, who was intense in language, were examined in connection with the changing modality of poetry. The discussion about the changes of perception of time/space and the perception of nature in Oh Gyu-won's poetry has not been dealt with in full-scale. By examining the changes of perception of time/space and the perception of nature, the investigator tried to find out the new appearance of Oh Gyu-won's poetry. This kind of study can link to the existing studies on modernity and 'Raw Image Poetry' and then promote extended discussion. Oh Gyu-won's poetic methodology that tried to leave only the substance of objects through 'Raw Image Poetry', of course, can be doubted from the aspect of beauty and inspiration of poetic expression. However, from the aspect of opening a new poetic horizon through endless aesthetic renewal, Oh Gyu-won's poetry seems to pave the way for his independent sphere.
The purpose of this study was to examine the modernity and perception of nature in Oh Gyu-won's poetry of which perspective to the poetic world was modernism-oriented poetic methodology. Oh Gyu-won's poetic journey was the process of language exploration and modernist's aesthetic renewal and perception of the world. His poetry is organized by the principle of modernity not only from the aspect of externality but from the aspect of internality. Therefore, his poems reproduce modern civilized society frequently. The perception of modernity and the poetic discourse of modernity in his middle period poetry, in particular, effectively deliver his tragic standpoint of the world derived from the modern civilized society.
Together with modernity, Oh Gyu-won paid attention to nature. Via his early and late period poetry, in particular, he presented profound perception of nature. To him, nature is a poetic goal and source. The nature he perceived is not substantially different from the nature commonly recognized. However, his attitude toward nature is the one which is elaborately organized on the basis of rational judgment. His writing of poetry for nature did not expose naturally generated emotions and follow the natural lyrical techniques. The nature in his poetry was the world organized by the principle of modernity. He organized not only modern urban civilization but also nature via poetic methodology. In this vein, his perception of modernity was not begun with the simple materialistic dimension but begun with a more fundamental one, namely a poetic methodology.
The flow of Oh Gyu-won's modernistic perception of language and the world was comprehensively presented in the second to the fourth chapter. In particular, these chapters dealt with the modality of his poetic perception and modification of nature.
In the second chapter, the investigator examined the modernity of poetic discourse and the perception of nature, presented in Oh Gyu-won's early poems, such as Plain Incidents and Pilgrimage. By analyzing the world presented by Oh Gyu-won's poetic discourse, the investigator tried to clarify the modernity of his poetry. In addition, via analyzing nature which had been ruled out from the full-scale discussion for the time being, the investigator discussed about the perception of nature presented in Oh Gyu-won's poetry from the aspect of modernity. The perception of nature was an important point that penetrating Oh Gyu-won's poetry, but its discussion has not been carried out so far in full-scale. The point that has attracted people's attention in Oh Gyu-won's poetry was the appearance of modernist placed in the urban civilization. Although his calls and interests in nature have been realized continuously, the nature in Oh Gyu-won's poetry has been covered with poetic methodology that presenting realistic world. In the second chapter, via the perception of nature, presented in Oh Gyu-won's poetry, the investigator tried to explore his another poetic journey. The discussion about the perception of nature was analyzed with the meaning of garden, tree, road and field, focusing on botanical imaginations.
In the third chapter, via the change of perception of time and space and the modality of modernistic language, the investigator examined his middle period poetry. The collection of poems, which corresponding to his middle period poetry, are To a Child who is not a Prince, Lyrics Written in the Land and Sometimes I Want to live such a Life that Receiving Attention. Via the perceptive change of time and space, Oh Gyu-won established the world of his middle period poetry that was distinctive from his early period poetry. He also presented the changing modality of time and space even in his middle period poetry. The perception of time and space in his early period poetry aimed at internality, whereas the perception of time and space in his middle period poetry aimed at externality. He revealed his interests in externality via the 'road' and 'field' of Pilgrimage. The modernistic modality of language was examined focusing on irony, paradox and parody. His middle period poetry used irony, paradox and parody as poetic methodologies. Since irony, paradox and parody stick to critical attitudes, they are effective methods of expression in revealing modern civilized society. By examining irony, paradox and parody―important poetic methodologies―in his middle period poetry, the investigator materialized the modernistic characteristics of Oh Gyu-won's poetry.
In the fourth chapter, the investigator examined such Oh Gyu-won's late period poems as Love Prison; Road, Alley, Hotel and River Sound; Tomato is Red, Nay It is Sweet; Birds, Trees, Bird Droppings and Stones; and Dudu with which he tried to complete his poetic methodology based on his 'Raw Image Poetics'. In his late period poetry, Oh Gyu-won secured his poetic world via 'Raw Image Poetics'. In the fourth chapter, the investigator analyzed Oh Gyu-won's poetry focusing on 'Raw Image Poetics' and 'Raw Image Poetry' and examined the changing modality of perception of nature presented in his late period poetry.
In this study, the poetic modernity and perception of nature of Oh Gyu-won, who was intense in language, were examined in connection with the changing modality of poetry. The discussion about the changes of perception of time/space and the perception of nature in Oh Gyu-won's poetry has not been dealt with in full-scale. By examining the changes of perception of time/space and the perception of nature, the investigator tried to find out the new appearance of Oh Gyu-won's poetry. This kind of study can link to the existing studies on modernity and 'Raw Image Poetry' and then promote extended discussion. Oh Gyu-won's poetic methodology that tried to leave only the substance of objects through 'Raw Image Poetry', of course, can be doubted from the aspect of beauty and inspiration of poetic expression. However, from the aspect of opening a new poetic horizon through endless aesthetic renewal, Oh Gyu-won's poetry seems to pave the way for his independent sphere.
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