본 연구는 위기 사건 중에서도 국민의 삶과 산업 전체에 영향력이 큰 식품관련 위기를 선정하여 식품회사의 위기 대응책 마련을 목적으로 커뮤니케이션 전략 유형과 정보원 유형, 식품안전활동에 따라서 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 세가지 요소에 미치는 영향에 차이가 있을 것이다 라는 가설을 검증하고자 한다. 본 연구는 기업 이미지 회복 전략의 효과를 알아보기 위해 실험연구를 선택하였으며 위기 커뮤니케이션 전략, 정보원 유형, 식품안전활동을 독립변인으로 설정하고 종속변인은 기업이미지 회복 전략의 효과 측정으로 설정하였다. 피험자는 대학생 390명을 편의표집하였고 분석방법은 ...
본 연구는 위기 사건 중에서도 국민의 삶과 산업 전체에 영향력이 큰 식품관련 위기를 선정하여 식품회사의 위기 대응책 마련을 목적으로 커뮤니케이션 전략 유형과 정보원 유형, 식품안전활동에 따라서 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 세가지 요소에 미치는 영향에 차이가 있을 것이다 라는 가설을 검증하고자 한다. 본 연구는 기업 이미지 회복 전략의 효과를 알아보기 위해 실험연구를 선택하였으며 위기 커뮤니케이션 전략, 정보원 유형, 식품안전활동을 독립변인으로 설정하고 종속변인은 기업이미지 회복 전략의 효과 측정으로 설정하였다. 피험자는 대학생 390명을 편의표집하였고 분석방법은 빈도분석과 3 way- ANOVA를 사용하였다. 연구 결과에 따르면, 식품 기업의 이물질 혼입 사고가 발생했을 경우 위기 커뮤니케이션 전략 중 잘못을 인정하고 문제점을 개선하려고 하는 사과전략/시정조치 전략과 같은 수용전략을 사용하는 것이 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 3가지 측면 모두에서 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 또한, 정보원 유형은 제3자 출처인 블로그가 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성과 수용성 부분에서 긍정적인 영향일 미치고 있었지만 효율성 부분에서는 자체 출처인 기업 홈페이지를 통할 때 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 그리고 식품안전활동은 HACCP 보다 모니터링 제도가 이미지 회복 전략의 효과에 긍정적인 영향력을 가진다는 것을 결과를 나타내었다. 본 연구에서는 세가지 변인간의 상호작용효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 하지만 기업 이미지회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 부분에서는 위기 커뮤니케이션 전략에 따른 주효과가 모두 존재하는 것으로 나타났고 진실성 부분에서는 식품안전활동의 유형도 주효과가 유의미한 것으로 나타났다. 본 연구는 위기관리 연구에서 제시되었던 이론들을 검증하여 기존 이론의 유효함을 보여 주었다. 또한, 식품 기업의 위기 시 기업 이미지 회복을 위해 선택해야 할 위기 커뮤니케이션 전략과 정보원 유형, 식품안전활동의 선택적 전략에 대한 실무적인 지침을 보여 줌으로써 PR의 위기관리적 관점에서 매우 의미 있는 결과를 나타내었다 볼 수 있다. 실제 기업들이 이와 유사한 위기를 겪을 때 성공적인 이미지 회복 전략을 위하여 메시지를 구성하고 공중과 커뮤니케이션을 통해 실제적인 재발방지를 위한 대책을 마련함에 있어 보다 효과적인 위기관리를 위한 지침을 보여주었다 할 수 있겠다.
본 연구는 위기 사건 중에서도 국민의 삶과 산업 전체에 영향력이 큰 식품관련 위기를 선정하여 식품회사의 위기 대응책 마련을 목적으로 커뮤니케이션 전략 유형과 정보원 유형, 식품안전활동에 따라서 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 세가지 요소에 미치는 영향에 차이가 있을 것이다 라는 가설을 검증하고자 한다. 본 연구는 기업 이미지 회복 전략의 효과를 알아보기 위해 실험연구를 선택하였으며 위기 커뮤니케이션 전략, 정보원 유형, 식품안전활동을 독립변인으로 설정하고 종속변인은 기업이미지 회복 전략의 효과 측정으로 설정하였다. 피험자는 대학생 390명을 편의표집하였고 분석방법은 빈도분석과 3 way- ANOVA를 사용하였다. 연구 결과에 따르면, 식품 기업의 이물질 혼입 사고가 발생했을 경우 위기 커뮤니케이션 전략 중 잘못을 인정하고 문제점을 개선하려고 하는 사과전략/시정조치 전략과 같은 수용전략을 사용하는 것이 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 3가지 측면 모두에서 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 또한, 정보원 유형은 제3자 출처인 블로그가 기업 이미지 회복 전략의 효과인 진실성과 수용성 부분에서 긍정적인 영향일 미치고 있었지만 효율성 부분에서는 자체 출처인 기업 홈페이지를 통할 때 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 그리고 식품안전활동은 HACCP 보다 모니터링 제도가 이미지 회복 전략의 효과에 긍정적인 영향력을 가진다는 것을 결과를 나타내었다. 본 연구에서는 세가지 변인간의 상호작용효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 하지만 기업 이미지회복 전략의 효과인 진실성, 수용성, 효율성 부분에서는 위기 커뮤니케이션 전략에 따른 주효과가 모두 존재하는 것으로 나타났고 진실성 부분에서는 식품안전활동의 유형도 주효과가 유의미한 것으로 나타났다. 본 연구는 위기관리 연구에서 제시되었던 이론들을 검증하여 기존 이론의 유효함을 보여 주었다. 또한, 식품 기업의 위기 시 기업 이미지 회복을 위해 선택해야 할 위기 커뮤니케이션 전략과 정보원 유형, 식품안전활동의 선택적 전략에 대한 실무적인 지침을 보여 줌으로써 PR의 위기관리적 관점에서 매우 의미 있는 결과를 나타내었다 볼 수 있다. 실제 기업들이 이와 유사한 위기를 겪을 때 성공적인 이미지 회복 전략을 위하여 메시지를 구성하고 공중과 커뮤니케이션을 통해 실제적인 재발방지를 위한 대책을 마련함에 있어 보다 효과적인 위기관리를 위한 지침을 보여주었다 할 수 있겠다.
The study aims to investigate the effect of strategies, truth, acceptance, and efficiency, for corporate image retrieval according to types of crisis communication strategies, source and food safety activities. To examine the research question, the study adopts an experiment that independent variabl...
The study aims to investigate the effect of strategies, truth, acceptance, and efficiency, for corporate image retrieval according to types of crisis communication strategies, source and food safety activities. To examine the research question, the study adopts an experiment that independent variable are crisis communication strategies, source and food safety activities and dependent variable is the effect of strategy for corporate image retrieval. For the experiment, 390 subjects were participated and the data was performed by 3-way ANOVA. As a result, when an accident is happened that alien matter is mixed to food product, using acceptance strategies of apology and correct influenced positively to the effect of strategies for corporate image retrieval on three dimensions: truth, acceptance, and efficiency. In types of source, a blog as the third party influenced positively to the truth and acceptance among three types of strategy effect, but in case of efficiency, using a corporate home page was best answer to retrieve corporate image. As food safety activities, a monitoring system was more positive than HACCP to retrieve corporate image. However, the interaction effect of three variables was not supported. In conclusion, the study showed that existed theories on crisis management are supported. In addition to, it suggested very practical guideline how food corporate has to make a choice types of crisis communication strategies, source and food safety activities when crisis of food corporate will be happened. The result is very meaningful on crisis management. When actual food corporate will be faced similar crisis, effective strategies which the study was examined are going to be very helpful to plan message and communicate with key publics for retrieving corporate image.
The study aims to investigate the effect of strategies, truth, acceptance, and efficiency, for corporate image retrieval according to types of crisis communication strategies, source and food safety activities. To examine the research question, the study adopts an experiment that independent variable are crisis communication strategies, source and food safety activities and dependent variable is the effect of strategy for corporate image retrieval. For the experiment, 390 subjects were participated and the data was performed by 3-way ANOVA. As a result, when an accident is happened that alien matter is mixed to food product, using acceptance strategies of apology and correct influenced positively to the effect of strategies for corporate image retrieval on three dimensions: truth, acceptance, and efficiency. In types of source, a blog as the third party influenced positively to the truth and acceptance among three types of strategy effect, but in case of efficiency, using a corporate home page was best answer to retrieve corporate image. As food safety activities, a monitoring system was more positive than HACCP to retrieve corporate image. However, the interaction effect of three variables was not supported. In conclusion, the study showed that existed theories on crisis management are supported. In addition to, it suggested very practical guideline how food corporate has to make a choice types of crisis communication strategies, source and food safety activities when crisis of food corporate will be happened. The result is very meaningful on crisis management. When actual food corporate will be faced similar crisis, effective strategies which the study was examined are going to be very helpful to plan message and communicate with key publics for retrieving corporate image.
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