본 연구에서는 메디컬 스킨케어 고객들의 하위 특성에 따른 이용실태와 병원을 선택할 때 적용하는 선택요인이 무엇인지 탐색하고, 이를 바탕으로 이러한 선택요인에 대해 실제 소비자들이 어느 정도 만족하는지 그리고 중요도와 성취도를 고려한 전략적 방안은 무엇인지를 체계적으로 제시해 보고자 하였으며, 이를 위해 문헌연구 결과를 바탕으로 자료를 모은 뒤 설문조사를 실시하였다.
수집된 자료는 SPSS 13.0 for window 통계프로그램을 활용하여 분석을 실행하였다. 이때 활용된 주요 ...
본 연구에서는 메디컬 스킨케어 고객들의 하위 특성에 따른 이용실태와 병원을 선택할 때 적용하는 선택요인이 무엇인지 탐색하고, 이를 바탕으로 이러한 선택요인에 대해 실제 소비자들이 어느 정도 만족하는지 그리고 중요도와 성취도를 고려한 전략적 방안은 무엇인지를 체계적으로 제시해 보고자 하였으며, 이를 위해 문헌연구 결과를 바탕으로 자료를 모은 뒤 설문조사를 실시하였다.
수집된 자료는 SPSS 13.0 for window 통계프로그램을 활용하여 분석을 실행하였다. 이때 활용된 주요 분석기법은 빈도분석, 기술 분석, 요인분석, 신뢰성분석, 상관관계분석, t-검정, 분산분석, IP분석 등이다.
연구 결과 첫째, 피부관리에 대한 인식 및 태도에서는 노화로 인한 주름(27.27%)을 가장 큰 고민으로 꼽았으며, 피부 문제의 원인을 스트레스(44.62%) 때문이라고 인식하고 있었다. 피부관리를 원하는 이유는 자기만족(70.05%)이 가장 압도적이었으며, 가장 많이 이용하는 피부관리법은 병원 피부과(45.70%)를 이용하는 것이었다. 병원 관리실을 이용하는 이유는 바로 전문성(66.48%) 때문인 것으로 나타났다.
둘째, 메디컬 스킨케어의 이용실태에 대해서는 월 1회(35.48%) 정도 이용한다는 응답자들이 가장 많았으며, 1회 시술 비용은 약 3~5만원(23.03%)을 투자한다고 응답했다. 응답자들은 메디컬 스킨케어의 이용 기간이 6개월 미만(43.89%)인 경우가 많고, 대부분 2곳 이상을 이용하는 것으로 나타났다. 이용자들이 가장 많이 받은 시술은 여드름 치료(17.6%), 레이저 필링(16.4%), IPL(14.3%) 순으로 나타났으며, 메디컬 스킨케어의 개선 사항으로는 비용 인하(63.64%)를 가장 크게 원하는 것으로 나타났다,
셋째, 이용실태에 따라 피부 관심도, 병원만족도, 병원 재이용의사에 차이가 있는지 분석한 결과, 관심도에는 평균 시술 횟수, 이용 기간, 타 업소 이용 여부, 부작용에 따라 차이가 있는 것으로 나타났으며, 만족도에는 평균 시술 횟수, 이용기간, 시술 혜택에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 재이용 의사에는 평균 시술 횟수, 이용기간, 시술 비용에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 병원 선택속성에 대한 IP 분석 결과, 의료진의 전문성, 시설의 청결성, 좋은 시술 환경, 친절한 서비스, 병원의 연혁과 치료경험, 병원의 평판은 중요도와 성취도가 둘 다 높았고, 시술 비용은 중요도는 높지만 성취도가 낮은 것으로 나타났다. 최신 의료기기, 최신 시술방법, 시술 기간의 적절성, 시술 전후 홈케어에 대한 설명, 병원 이미지, 교통의 편리성, 접수 및 수납의 필요성, 병원 내 편의시설은 중요도는 낮지만 성취도가 높은 것으로 나타났다. 이동 거리 및 소요시간은 중요도와 성취도가 둘 다 낮은 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 도출된 결과가 메디컬 스킨케어 운영자들의 경영 전략 수립에 유용한 자료가 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 메디컬 스킨케어 고객들의 하위 특성에 따른 이용실태와 병원을 선택할 때 적용하는 선택요인이 무엇인지 탐색하고, 이를 바탕으로 이러한 선택요인에 대해 실제 소비자들이 어느 정도 만족하는지 그리고 중요도와 성취도를 고려한 전략적 방안은 무엇인지를 체계적으로 제시해 보고자 하였으며, 이를 위해 문헌연구 결과를 바탕으로 자료를 모은 뒤 설문조사를 실시하였다.
수집된 자료는 SPSS 13.0 for window 통계프로그램을 활용하여 분석을 실행하였다. 이때 활용된 주요 분석기법은 빈도분석, 기술 분석, 요인분석, 신뢰성분석, 상관관계분석, t-검정, 분산분석, IP분석 등이다.
연구 결과 첫째, 피부관리에 대한 인식 및 태도에서는 노화로 인한 주름(27.27%)을 가장 큰 고민으로 꼽았으며, 피부 문제의 원인을 스트레스(44.62%) 때문이라고 인식하고 있었다. 피부관리를 원하는 이유는 자기만족(70.05%)이 가장 압도적이었으며, 가장 많이 이용하는 피부관리법은 병원 피부과(45.70%)를 이용하는 것이었다. 병원 관리실을 이용하는 이유는 바로 전문성(66.48%) 때문인 것으로 나타났다.
둘째, 메디컬 스킨케어의 이용실태에 대해서는 월 1회(35.48%) 정도 이용한다는 응답자들이 가장 많았으며, 1회 시술 비용은 약 3~5만원(23.03%)을 투자한다고 응답했다. 응답자들은 메디컬 스킨케어의 이용 기간이 6개월 미만(43.89%)인 경우가 많고, 대부분 2곳 이상을 이용하는 것으로 나타났다. 이용자들이 가장 많이 받은 시술은 여드름 치료(17.6%), 레이저 필링(16.4%), IPL(14.3%) 순으로 나타났으며, 메디컬 스킨케어의 개선 사항으로는 비용 인하(63.64%)를 가장 크게 원하는 것으로 나타났다,
셋째, 이용실태에 따라 피부 관심도, 병원만족도, 병원 재이용의사에 차이가 있는지 분석한 결과, 관심도에는 평균 시술 횟수, 이용 기간, 타 업소 이용 여부, 부작용에 따라 차이가 있는 것으로 나타났으며, 만족도에는 평균 시술 횟수, 이용기간, 시술 혜택에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 재이용 의사에는 평균 시술 횟수, 이용기간, 시술 비용에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 병원 선택속성에 대한 IP 분석 결과, 의료진의 전문성, 시설의 청결성, 좋은 시술 환경, 친절한 서비스, 병원의 연혁과 치료경험, 병원의 평판은 중요도와 성취도가 둘 다 높았고, 시술 비용은 중요도는 높지만 성취도가 낮은 것으로 나타났다. 최신 의료기기, 최신 시술방법, 시술 기간의 적절성, 시술 전후 홈케어에 대한 설명, 병원 이미지, 교통의 편리성, 접수 및 수납의 필요성, 병원 내 편의시설은 중요도는 낮지만 성취도가 높은 것으로 나타났다. 이동 거리 및 소요시간은 중요도와 성취도가 둘 다 낮은 것으로 나타났다.
본 연구를 통해 도출된 결과가 메디컬 스킨케어 운영자들의 경영 전략 수립에 유용한 자료가 될 수 있을 것이다.
The aims of this study is to investigate the actual conditions of using Medical Skin Care Services by sub-traits and the selection factors applied when Medical Skin Care customers select hospitals, and based on this, measure satisfaction of actual consumers for such selection attributes and systemat...
The aims of this study is to investigate the actual conditions of using Medical Skin Care Services by sub-traits and the selection factors applied when Medical Skin Care customers select hospitals, and based on this, measure satisfaction of actual consumers for such selection attributes and systematically propose strategic plans which consider related importance and achievement. To achieve such objectives, literature review was conducted and followed with a survey. The collected data was analyzed using SPSS 13.0 for windows statistical program. The primary forms of statistical analysis used were frequency analysis, technical analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, t-test, ANOVA, and IP analysis. The results of the study are as follows. First, as for the recognition and attitudes for skin care, most respondents selected wrinkles due to aging (27.27%) as the biggest concern, while recognizing stress (44.62%) as the biggest cause for skin troubles. As for desire to receive skin care, self-satisfaction ranked highest at 70.05% while most respondents selected hospital skin facilities as the most frequently used method for skin care (45.70%). The main reason for using hospital facilities was shown to be professionalism (66.48%). Second, the frequency of using medical skin care showed most respondents to use 1 time a month (35.48%), while most responded the cost of each use to be around 30,000 ~50,000 won (23.03%). As for duration of use, most respondents answered under 6 months (43.89%) while most also responded that they used 2 different places. The treatments most frequently received were acne treatment (17.6%), laser pealing (16.4%), and IPL (14.3%). In terms of areas for improving medical skin care, most responded reduced costs (63.64%). Third, the results of analysing for differences between level of interest in skin, hospital satisfaction and hospital reuse intention, level of interest showed differences according to average treatment frequency, use duration, use of other facility, and side effects. As for satisfaction, differences were shown for average treatment frequency, use duration, and treatment benefits. In addition, as for reuse intention, differences were shown for average treatment frequency, use duration and treatment costs. Fourth, the results of IP analysis for hospital selection attributes showed that professionalism of medical staff, facility cleanliness, good treatment environment, kind service, hospital history, treatment experience and hospital reputation all had high importance and achievement. As for treatment cost, while importance was high, achievement was shown to be low. While latest medical equipment, latest treatment methods, appropriateness of treatment duration, explanation of post treatment home care, hospital image, convenience of transportation, requirement for registration and receipt, and convenience facilities within hospital all showed high importance, achievement was shown to be low. Traveling distance and time showed low importance and achievement. Through the results demonstrated in this study, this study may serve as useful data in establishing business strategies by medical skin care operators.
The aims of this study is to investigate the actual conditions of using Medical Skin Care Services by sub-traits and the selection factors applied when Medical Skin Care customers select hospitals, and based on this, measure satisfaction of actual consumers for such selection attributes and systematically propose strategic plans which consider related importance and achievement. To achieve such objectives, literature review was conducted and followed with a survey. The collected data was analyzed using SPSS 13.0 for windows statistical program. The primary forms of statistical analysis used were frequency analysis, technical analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, t-test, ANOVA, and IP analysis. The results of the study are as follows. First, as for the recognition and attitudes for skin care, most respondents selected wrinkles due to aging (27.27%) as the biggest concern, while recognizing stress (44.62%) as the biggest cause for skin troubles. As for desire to receive skin care, self-satisfaction ranked highest at 70.05% while most respondents selected hospital skin facilities as the most frequently used method for skin care (45.70%). The main reason for using hospital facilities was shown to be professionalism (66.48%). Second, the frequency of using medical skin care showed most respondents to use 1 time a month (35.48%), while most responded the cost of each use to be around 30,000 ~50,000 won (23.03%). As for duration of use, most respondents answered under 6 months (43.89%) while most also responded that they used 2 different places. The treatments most frequently received were acne treatment (17.6%), laser pealing (16.4%), and IPL (14.3%). In terms of areas for improving medical skin care, most responded reduced costs (63.64%). Third, the results of analysing for differences between level of interest in skin, hospital satisfaction and hospital reuse intention, level of interest showed differences according to average treatment frequency, use duration, use of other facility, and side effects. As for satisfaction, differences were shown for average treatment frequency, use duration, and treatment benefits. In addition, as for reuse intention, differences were shown for average treatment frequency, use duration and treatment costs. Fourth, the results of IP analysis for hospital selection attributes showed that professionalism of medical staff, facility cleanliness, good treatment environment, kind service, hospital history, treatment experience and hospital reputation all had high importance and achievement. As for treatment cost, while importance was high, achievement was shown to be low. While latest medical equipment, latest treatment methods, appropriateness of treatment duration, explanation of post treatment home care, hospital image, convenience of transportation, requirement for registration and receipt, and convenience facilities within hospital all showed high importance, achievement was shown to be low. Traveling distance and time showed low importance and achievement. Through the results demonstrated in this study, this study may serve as useful data in establishing business strategies by medical skin care operators.
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