본 연구는 공립유치원 단일학급 교사가 직무수행에서 갖는 어려움을 밝힘으로써 유아교육 현장의 개선 방향을 설정하고 공립유치원 단일학급 교사들을 지원하기 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정했다.
공립유치원 단일학급 교사들이 직무를 수행하면서 겪는 어려움은 무엇인가?
본 연구는 공립유치원 단일학급에서 근무하고 있는 6명의 교사를 대상으로 2009년 8월 ~ 2010년 2월까지 집단면담 및 개별면담, 교사 저널, 교무회의록과 공문서 등 각종 문서 자료를 수집해 ...
본 연구는 공립유치원 단일학급 교사가 직무수행에서 갖는 어려움을 밝힘으로써 유아교육 현장의 개선 방향을 설정하고 공립유치원 단일학급 교사들을 지원하기 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정했다.
공립유치원 단일학급 교사들이 직무를 수행하면서 겪는 어려움은 무엇인가?
본 연구는 공립유치원 단일학급에서 근무하고 있는 6명의 교사를 대상으로 2009년 8월 ~ 2010년 2월까지 집단면담 및 개별면담, 교사 저널, 교무회의록과 공문서 등 각종 문서 자료를 수집해 질적 연구를 실시했다. 연구자는 수집한 자료를 분석하여 단일학급 교사들의 직무를 교육과정 운영하기, 모호한 보호하기, 행정업무 처리하기, 전문성 신장시키기, 관계 형성과 대외업무 수행하기로 범주화 하고, 각각에 해당되는 직무 수행의 어려움을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 단일학급 교사들은 교육과정을 운영하면서 동료교사나 협력체계 없이 단독으로 교육과정을 수립·운영하고, 만 3~5세 혼합연령 학급을 운영하며 종일반을 전담하면서 업무 과중과 시간 부족의 어려움을 겪는다. 둘째, 단일학급 교사들은 보조 인력이 없고 한명의 교사에게 모든 직무 수행이 요구되기 때문에 어쩔 수 없이 아이들을 방치했고, 하루 8시간 이상을 3년 동안 지도하기 때문에 교육자로서의 역할이 약화되며, 만 2세아 청강생까지 돌봐야 하는 어려움을 겪는다. 셋째, 단일학급 교사들은 공문처리, 예산 관련 업무 등 유치원 운영관리를 위한 직무를 혼자 수행하면서 업무 과다 및 시간 부족을 겪었다. 교사의 근무 시간 내내 아이들을 지도해야 하기 때문에 행정 업무 처리에 집중할 수 있는 시간이 없어 추진의 효율성, 집중도가 떨어졌으며 수업 시간까지 방해를 받는다. 넷째, 단일학급 교사들은 관리자나 선배 교사에게 현장에서 요구되는 실천적 지식을 배우거나 선의의 경쟁을 하면서 조력할 동료교사가 없기 때문에 전문성 향상의 기회가 상대적으로 매우 부족했다. 원내에서 할 수 없는 전문성 향상의 기회를 채우기 위해 다른 유치원의 수업 공개 참석, 연수 참석 등의 방법을 시도했지만 종일반을 전담하면서 대체 인력이 없기 때문에 이마저도 어려운 형편이었다. 이를 보완하기 위해 개별적으로 전문성 향상을 위해 노력했지만 이를 위한 절대적인 시간이 부족하다. 다섯째, 단일학급 교사들은 초등학교에서 홀로 유치원교사로서의 직무를 수행하면서 정서적인 외로움을 겪고 있었고, 초등학교 교직원 및 겸임 원장, 원감의 유치원 교육에 대한 몰이해로 인해 어려움을 가중시켰다. 또한 단일학급이기 때문에 재원하는 원아들의 학부모들과 3년 이상 긴밀한 관계를 맺어야 하는 특수성으로 인해 학부모들과 교사와 학부모로서 적당한 거리를 유지하고 중립적인 위치와 권위를 지키는 것을 어려워했다.
본 연구는 공립유치원 단일학급 교사가 직무수행에서 갖는 어려움을 밝힘으로써 유아교육 현장의 개선 방향을 설정하고 공립유치원 단일학급 교사들을 지원하기 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정했다.
공립유치원 단일학급 교사들이 직무를 수행하면서 겪는 어려움은 무엇인가?
본 연구는 공립유치원 단일학급에서 근무하고 있는 6명의 교사를 대상으로 2009년 8월 ~ 2010년 2월까지 집단면담 및 개별면담, 교사 저널, 교무회의록과 공문서 등 각종 문서 자료를 수집해 질적 연구를 실시했다. 연구자는 수집한 자료를 분석하여 단일학급 교사들의 직무를 교육과정 운영하기, 모호한 보호하기, 행정업무 처리하기, 전문성 신장시키기, 관계 형성과 대외업무 수행하기로 범주화 하고, 각각에 해당되는 직무 수행의 어려움을 알아보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 단일학급 교사들은 교육과정을 운영하면서 동료교사나 협력체계 없이 단독으로 교육과정을 수립·운영하고, 만 3~5세 혼합연령 학급을 운영하며 종일반을 전담하면서 업무 과중과 시간 부족의 어려움을 겪는다. 둘째, 단일학급 교사들은 보조 인력이 없고 한명의 교사에게 모든 직무 수행이 요구되기 때문에 어쩔 수 없이 아이들을 방치했고, 하루 8시간 이상을 3년 동안 지도하기 때문에 교육자로서의 역할이 약화되며, 만 2세아 청강생까지 돌봐야 하는 어려움을 겪는다. 셋째, 단일학급 교사들은 공문처리, 예산 관련 업무 등 유치원 운영관리를 위한 직무를 혼자 수행하면서 업무 과다 및 시간 부족을 겪었다. 교사의 근무 시간 내내 아이들을 지도해야 하기 때문에 행정 업무 처리에 집중할 수 있는 시간이 없어 추진의 효율성, 집중도가 떨어졌으며 수업 시간까지 방해를 받는다. 넷째, 단일학급 교사들은 관리자나 선배 교사에게 현장에서 요구되는 실천적 지식을 배우거나 선의의 경쟁을 하면서 조력할 동료교사가 없기 때문에 전문성 향상의 기회가 상대적으로 매우 부족했다. 원내에서 할 수 없는 전문성 향상의 기회를 채우기 위해 다른 유치원의 수업 공개 참석, 연수 참석 등의 방법을 시도했지만 종일반을 전담하면서 대체 인력이 없기 때문에 이마저도 어려운 형편이었다. 이를 보완하기 위해 개별적으로 전문성 향상을 위해 노력했지만 이를 위한 절대적인 시간이 부족하다. 다섯째, 단일학급 교사들은 초등학교에서 홀로 유치원교사로서의 직무를 수행하면서 정서적인 외로움을 겪고 있었고, 초등학교 교직원 및 겸임 원장, 원감의 유치원 교육에 대한 몰이해로 인해 어려움을 가중시켰다. 또한 단일학급이기 때문에 재원하는 원아들의 학부모들과 3년 이상 긴밀한 관계를 맺어야 하는 특수성으로 인해 학부모들과 교사와 학부모로서 적당한 거리를 유지하고 중립적인 위치와 권위를 지키는 것을 어려워했다.
This study aims at creating an improvement direction for early-childhood education spot and offering a basic information to support teachers in one-class public kindergarten. With these aims above, following study question was set up.
What difficulties do the teachers face when performing t...
This study aims at creating an improvement direction for early-childhood education spot and offering a basic information to support teachers in one-class public kindergarten. With these aims above, following study question was set up.
What difficulties do the teachers face when performing tasks in one-class public kindergarten?
The research involved a group of 6 teachers working in one-class public kindergarten and was carried on qualitatively from August 2009 to February 2010 by collecting various documents such as group/individual interviews, teacher's journals, minutes of school administration and official documents. The researcher analyzed the collected materials and categorized the tasks of teachers in one-class public kindergarten as managing curriculum, protecting, processing administrative duties, expanding professionalism and forming relationships and performing outside works and investigated difficulties in performing tasks respectively. This study resulted as follows. First, teachers in one-class public kindergarten establish and run the curriculum without any fellow teachers and cooperative system and have difficulties in heavy workload and lack of time while assuming a full-day mixed class of 3-5 year-old children. Second, having no assistant, teachers in one-class public kindergarten necessarily neglect children because all the work is assigned to one teacher, and also the role of the teacher weakens by having to instruct the same children 8 hours a day for 3 years. Furthermore, teachers have a hard time taking care of 2 year-old auditors. Third, teachers in one-class public kindergarten go through work burden and shortage of time while carrying on the tasks alone for management of kindergarten such as processing official documents and budget-related work. Fourth, teachers in one-class public kindergarten relatively have no opportunities for enhancing professionalism since they have no fellow teachers to learn practical knowledge from and compete in good faith with. Teachers try to attending open-classes in other kindergarten and training programs in order to have chances to develop their specialism but still lack of substitutes makes it difficult for teachers in full-day class. Accordingly individual effort is needed to compensate this problem, but teachers have barely enough time to make it out. Finally, teachers in one-class public kindergarten suffer form emotional loneliness by working alone in elementary school and lack of understanding for early-childhood education from elementary school teachers and adjunct directors adds the difficulties. Moreover, since there is only one class, teachers feel difficulties to have a close relationship with parents of pupils more than 3 years but at the same time they have to maintain their distance by keeping neutral position and authority with the parents.
This study aims at creating an improvement direction for early-childhood education spot and offering a basic information to support teachers in one-class public kindergarten. With these aims above, following study question was set up.
What difficulties do the teachers face when performing tasks in one-class public kindergarten?
The research involved a group of 6 teachers working in one-class public kindergarten and was carried on qualitatively from August 2009 to February 2010 by collecting various documents such as group/individual interviews, teacher's journals, minutes of school administration and official documents. The researcher analyzed the collected materials and categorized the tasks of teachers in one-class public kindergarten as managing curriculum, protecting, processing administrative duties, expanding professionalism and forming relationships and performing outside works and investigated difficulties in performing tasks respectively. This study resulted as follows. First, teachers in one-class public kindergarten establish and run the curriculum without any fellow teachers and cooperative system and have difficulties in heavy workload and lack of time while assuming a full-day mixed class of 3-5 year-old children. Second, having no assistant, teachers in one-class public kindergarten necessarily neglect children because all the work is assigned to one teacher, and also the role of the teacher weakens by having to instruct the same children 8 hours a day for 3 years. Furthermore, teachers have a hard time taking care of 2 year-old auditors. Third, teachers in one-class public kindergarten go through work burden and shortage of time while carrying on the tasks alone for management of kindergarten such as processing official documents and budget-related work. Fourth, teachers in one-class public kindergarten relatively have no opportunities for enhancing professionalism since they have no fellow teachers to learn practical knowledge from and compete in good faith with. Teachers try to attending open-classes in other kindergarten and training programs in order to have chances to develop their specialism but still lack of substitutes makes it difficult for teachers in full-day class. Accordingly individual effort is needed to compensate this problem, but teachers have barely enough time to make it out. Finally, teachers in one-class public kindergarten suffer form emotional loneliness by working alone in elementary school and lack of understanding for early-childhood education from elementary school teachers and adjunct directors adds the difficulties. Moreover, since there is only one class, teachers feel difficulties to have a close relationship with parents of pupils more than 3 years but at the same time they have to maintain their distance by keeping neutral position and authority with the parents.
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