본 연구는 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구로써 체육의 이론적 기초지식을 학습하여 체육 현상에 보다 올바른 이해를 증진하며, 실제 운동 참여시 지식을 적절하게 활용할 수 있는 능력을 기른다. 또 운동을 통하여 개인적으로 정서적 만족을 얻어 자아실현을 추구하고, 사회적으로 바람직한 태도를 가진다. 체육교과는 타 교과와 다른 고유한 교과 특성을 지니고 있다. 체육교육은 인간 움직임에 의한, 움직임을 통한 교육이다. 다시 말하면, 선택된 움직임 경험이나 신체 활동을 통하여, 전인 교육과 학생 발달에 공헌하는 교육활동의 하나인 것이다. 또한 학교 체육교육은 생활과 밀접한 여러 가지 문제들을 해결하는 방법의 습득과 관련되어 있다. 예를 들어, 협동하면서 공정하게 경쟁하는 학습을 통하여 학생들은 사회적으로 적절한 방법으로 살아 나가는데 직면할 수 있는 문제들을 해결하는 법을 배우게 되며, 신체의 효율적인 가동 및 기본 움직임 증력의 습득은 안전한 생활의 기초가 된다. 본 연구의 목적인 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구를 하기 위해 남ㆍ여 중ㆍ고등학생 300명(남자 200명, 여자 100명)을 선정하여 성별, 학년별, 성적별 체육수업에 관한 인식도를 일원변량분석 One-Way ...
본 연구는 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구로써 체육의 이론적 기초지식을 학습하여 체육 현상에 보다 올바른 이해를 증진하며, 실제 운동 참여시 지식을 적절하게 활용할 수 있는 능력을 기른다. 또 운동을 통하여 개인적으로 정서적 만족을 얻어 자아실현을 추구하고, 사회적으로 바람직한 태도를 가진다. 체육교과는 타 교과와 다른 고유한 교과 특성을 지니고 있다. 체육교육은 인간 움직임에 의한, 움직임을 통한 교육이다. 다시 말하면, 선택된 움직임 경험이나 신체 활동을 통하여, 전인 교육과 학생 발달에 공헌하는 교육활동의 하나인 것이다. 또한 학교 체육교육은 생활과 밀접한 여러 가지 문제들을 해결하는 방법의 습득과 관련되어 있다. 예를 들어, 협동하면서 공정하게 경쟁하는 학습을 통하여 학생들은 사회적으로 적절한 방법으로 살아 나가는데 직면할 수 있는 문제들을 해결하는 법을 배우게 되며, 신체의 효율적인 가동 및 기본 움직임 증력의 습득은 안전한 생활의 기초가 된다. 본 연구의 목적인 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구를 하기 위해 남ㆍ여 중ㆍ고등학생 300명(남자 200명, 여자 100명)을 선정하여 성별, 학년별, 성적별 체육수업에 관한 인식도를 일원변량분석 One-Way ANOVA, 교차분석을 실시하여 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째 체육수업에 대한 인식에서는 남ㆍ녀 모두 중요하다고 나타났다. 둘째 체육수업의 운영에 관한 인식은 2시간으로 줄어든 체육수업을 다시 3시간의 체육수업을 받기를 원했다. 셋째, 체육수업의 비중에서는 남학생은 적절히 이루어지고 있다고 나타났으며, 여학생은 실기수업 비중이 더 많다고 나타났다. 학년의 경우 학년이 올라갈수록 실기수업 비중 더 많다고 나타났으며, 성적그룹별에서는 상위권학생들은 실기가 많은 것으로 나타났으며, 중상위권, 중위권, 하위권으로 내려갈수록 체육수업에 대한 이론과 실기 비중수업이 적당하다고 나타났다. 넷째 방과 후 별도의 체육활동을 하고 있는지에 대한 내용에서는 남학생들은 활동을 하지만 여학생들의 경우 활동을 하지 않는 것으로 나타났다. 학년이 올라갈수록 활동을 하지 않는 것으로 나타났으며, 성적그룹별 상위권 학생들은 체육활동을 하지 않는 반면, 내려갈수록 체육활동을 선호 하는 것으로 나타났다. 결론적으로 체육수업의 운영은 학생들의 요구가 반영되어야 하며 학교체육시설의 확충으로 활발한 체육활동이 학생들에게 제공되어야하며, 체육교사들은 학생들에게 체육의 중요성을 인지시키는데 더 많은 노력이 필요하며 또한 학생중심의 내용을 선정, 구성하여, 학생들이 체육수업에 대한 동기와 흥미를 가질 수 있도록 다양한 방법의 수업방식을 위해 더 많은 연구가 필요하다.
본 연구는 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구로써 체육의 이론적 기초지식을 학습하여 체육 현상에 보다 올바른 이해를 증진하며, 실제 운동 참여시 지식을 적절하게 활용할 수 있는 능력을 기른다. 또 운동을 통하여 개인적으로 정서적 만족을 얻어 자아실현을 추구하고, 사회적으로 바람직한 태도를 가진다. 체육교과는 타 교과와 다른 고유한 교과 특성을 지니고 있다. 체육교육은 인간 움직임에 의한, 움직임을 통한 교육이다. 다시 말하면, 선택된 움직임 경험이나 신체 활동을 통하여, 전인 교육과 학생 발달에 공헌하는 교육활동의 하나인 것이다. 또한 학교 체육교육은 생활과 밀접한 여러 가지 문제들을 해결하는 방법의 습득과 관련되어 있다. 예를 들어, 협동하면서 공정하게 경쟁하는 학습을 통하여 학생들은 사회적으로 적절한 방법으로 살아 나가는데 직면할 수 있는 문제들을 해결하는 법을 배우게 되며, 신체의 효율적인 가동 및 기본 움직임 증력의 습득은 안전한 생활의 기초가 된다. 본 연구의 목적인 중ㆍ고등학교 체육수업에 관한 인식과 개선방안에 대한 연구를 하기 위해 남ㆍ여 중ㆍ고등학생 300명(남자 200명, 여자 100명)을 선정하여 성별, 학년별, 성적별 체육수업에 관한 인식도를 일원변량분석 One-Way ANOVA, 교차분석을 실시하여 분석한 결론은 다음과 같다. 첫째 체육수업에 대한 인식에서는 남ㆍ녀 모두 중요하다고 나타났다. 둘째 체육수업의 운영에 관한 인식은 2시간으로 줄어든 체육수업을 다시 3시간의 체육수업을 받기를 원했다. 셋째, 체육수업의 비중에서는 남학생은 적절히 이루어지고 있다고 나타났으며, 여학생은 실기수업 비중이 더 많다고 나타났다. 학년의 경우 학년이 올라갈수록 실기수업 비중 더 많다고 나타났으며, 성적그룹별에서는 상위권학생들은 실기가 많은 것으로 나타났으며, 중상위권, 중위권, 하위권으로 내려갈수록 체육수업에 대한 이론과 실기 비중수업이 적당하다고 나타났다. 넷째 방과 후 별도의 체육활동을 하고 있는지에 대한 내용에서는 남학생들은 활동을 하지만 여학생들의 경우 활동을 하지 않는 것으로 나타났다. 학년이 올라갈수록 활동을 하지 않는 것으로 나타났으며, 성적그룹별 상위권 학생들은 체육활동을 하지 않는 반면, 내려갈수록 체육활동을 선호 하는 것으로 나타났다. 결론적으로 체육수업의 운영은 학생들의 요구가 반영되어야 하며 학교체육시설의 확충으로 활발한 체육활동이 학생들에게 제공되어야하며, 체육교사들은 학생들에게 체육의 중요성을 인지시키는데 더 많은 노력이 필요하며 또한 학생중심의 내용을 선정, 구성하여, 학생들이 체육수업에 대한 동기와 흥미를 가질 수 있도록 다양한 방법의 수업방식을 위해 더 많은 연구가 필요하다.
With the foundation of positive interest on physical activities learned in elementary school, the middle school physical education (PE) has the characteristics of stage to promote the leaning of life-long sports activities that will be emphasized in the physical education in high school. Therefore, ...
With the foundation of positive interest on physical activities learned in elementary school, the middle school physical education (PE) has the characteristics of stage to promote the leaning of life-long sports activities that will be emphasized in the physical education in high school. Therefore, the students have to experience exercises in diverse field, learn improved skills and promote physical strength of health. And, they have to learn the theoretical basic knowledge of PE to develop correct understanding on the physical phenomenon while developing the competency of appropriately utilize the knowledge when actually participating in sports. Furthermore, through exercise, students are earned with the emotional satisfaction on personal level, pursued the realization of self-awareness and develop desirable social attitude. PE curriculum has unique curriculum feature different from other curriculums. PE is an education by the human movement and through the motion. In other words, One of the PE activities is to contribute to the education of wholesome person and student development through the selected movement experience or physical activities. In addition, the middle school PE is closely related to learning how to resolve many problems related to living. For example, through the learning of cooperating while fair competing, students learn how to solve the problems that they encounter in appropriate social means, and efficient use of body and basic movement and strength become the foundation of safe living. The conclusions drawn in this study are as follows. First, the recognition on the PE class shows very important in both male and female. Second, the recognition of PE class operation was shown in wanting for 3 hours of PE class that was shrunk to 2 hours before. Third, for the issue of ratio of PE class, the male students responded that it is appropriately made and the female students responded that the practical class ratio is more. For each class, the higher graders indicated that the ratio of practical class was more, and for each grade group, the students with higher grade indicated that the practical classes were more, and as the lower grades of students indicated that the theory and practical classes are appropriate. Forth, for the inquiry on whether the extracurriculum activities involve separate physical activities, male students responded positively while the female students responded as not having them. As the class gets higher, students do not take much of physical activities, and the students with higher grade do not take physical activities while the lower grade students prefer to take physical activities. In conclusion, the operation of PE class has to reflect the demands of students, and the active physical activities have to be provided for students with the expansion of school PE facilities, and the PE teachers have to place more efforts in having the students to realize the importance of PE. Furthermore, the student-oriented details have to be selected and composed with more studies for various means of class method in a way of bring more motivation and interest for students on PE class.
With the foundation of positive interest on physical activities learned in elementary school, the middle school physical education (PE) has the characteristics of stage to promote the leaning of life-long sports activities that will be emphasized in the physical education in high school. Therefore, the students have to experience exercises in diverse field, learn improved skills and promote physical strength of health. And, they have to learn the theoretical basic knowledge of PE to develop correct understanding on the physical phenomenon while developing the competency of appropriately utilize the knowledge when actually participating in sports. Furthermore, through exercise, students are earned with the emotional satisfaction on personal level, pursued the realization of self-awareness and develop desirable social attitude. PE curriculum has unique curriculum feature different from other curriculums. PE is an education by the human movement and through the motion. In other words, One of the PE activities is to contribute to the education of wholesome person and student development through the selected movement experience or physical activities. In addition, the middle school PE is closely related to learning how to resolve many problems related to living. For example, through the learning of cooperating while fair competing, students learn how to solve the problems that they encounter in appropriate social means, and efficient use of body and basic movement and strength become the foundation of safe living. The conclusions drawn in this study are as follows. First, the recognition on the PE class shows very important in both male and female. Second, the recognition of PE class operation was shown in wanting for 3 hours of PE class that was shrunk to 2 hours before. Third, for the issue of ratio of PE class, the male students responded that it is appropriately made and the female students responded that the practical class ratio is more. For each class, the higher graders indicated that the ratio of practical class was more, and for each grade group, the students with higher grade indicated that the practical classes were more, and as the lower grades of students indicated that the theory and practical classes are appropriate. Forth, for the inquiry on whether the extracurriculum activities involve separate physical activities, male students responded positively while the female students responded as not having them. As the class gets higher, students do not take much of physical activities, and the students with higher grade do not take physical activities while the lower grade students prefer to take physical activities. In conclusion, the operation of PE class has to reflect the demands of students, and the active physical activities have to be provided for students with the expansion of school PE facilities, and the PE teachers have to place more efforts in having the students to realize the importance of PE. Furthermore, the student-oriented details have to be selected and composed with more studies for various means of class method in a way of bring more motivation and interest for students on PE class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.