본 연구에서는 한국교육과정의 변천과정에 대한 비교․분석을 통해 현시대의 교육에 있어서 체육교과 시수 감소에 따른 원인을 조사․분석하고 연구하였다. 더 나아가 올바른 체육교육의 가치를 분석함으로써 현시대의 교육정책에 있어서 체육교과의 발전 방향에 관한 다음과 같은 결론 도출을 얻었다. 제1차 교육과정에서 고등학교체육수업시수는 6단위였는데 5.16혁명과 제3공화국의 출범하였다. 제2차 고등학교 교육과정에서의 체육수업시수는 24단위로 늘어났었다. 반면 1969년 고등학교 교련 교과에 12단위를 할당하기 위하여 체육...
본 연구에서는 한국교육과정의 변천과정에 대한 비교․분석을 통해 현시대의 교육에 있어서 체육교과 시수 감소에 따른 원인을 조사․분석하고 연구하였다. 더 나아가 올바른 체육교육의 가치를 분석함으로써 현시대의 교육정책에 있어서 체육교과의 발전 방향에 관한 다음과 같은 결론 도출을 얻었다. 제1차 교육과정에서 고등학교체육수업시수는 6단위였는데 5.16혁명과 제3공화국의 출범하였다. 제2차 고등학교 교육과정에서의 체육수업시수는 24단위로 늘어났었다. 반면 1969년 고등학교 교련 교과에 12단위를 할당하기 위하여 체육교과의 시간을 18단위로 대폭 감소시키면서 체육수업시수는 줄어들기 시작하였다. 제3차 교육과정에서의 고등학교 체육수업시수는 14~18로 줄어들었다. 제4차 교육과정에서는 공통필수 6~8단위, 선택 8~10단위로 조정되었다. 제5차 교육과정에서는 체육수업시수를 공통필수 6단위, 선택 8단위로 총 14단위인데, 이를 학교장 재량으로 적절히 증감하여 운영할 수 있도록 하였다. 따라서 많은 학교가 체육교과에서서 2단위를 감축하여 이를 다른 교과로 운용함에 따라 결국 12단위를 채택하는 결과를 낳게 하였다. 제6차 교육과정에서는 공통필수과목인 체육Ⅰ은 8단위, 과정별 필수과목인 체육Ⅱ는 6단위로 구분하여 체육Ⅱ는 시․도교육청이 편성토록 되어 있었다. 특히 시․도 교육청의 결정 여하에 따라 각 학교에서는 아예 체육♊를 선택하지 않고 체육수업 시수를 8단위로만 실시하는 학교가 탄생하게 되었다. 제7차 교육과정의 체육수업시수는 국민 공통기본교과 4단위 일반선택과목 4단위 심화 선택과목 4단위로 구성되었다. 특히 체육교과는 그 특성상 내용영역에 있어서 개인의 한 가지 능력이 자신의 다른 능력과 상관관계가 유지되지 않을 수 있기 때문이다. 즉 전체시수에서 체육수업이 차지하는 최대시수비율을 살펴보면, 제1차 교육과정에서 2.86%, 제2차에서 11.8%, 3차에서 8.41%, 4차에서 8.33%, 제5차에서 6.48%, 제6차에서 6.86%, 제7차에서 5.56%로 줄었으며 전체시수에서 지육이 차지하는 비율은 제1차 교육과정에서 80% 제2차에서 73.53%, 3차에서 67.29%, 4차에서 66.67%, 제5차에서 55.56%, 제6차에서 75.98%, 제7차에서 63.89%로 전체교육과정에서 지육이 차지하는 비중이 절대적으로 높게 편중돼 있음을 알 수 있었다. 또한 필수교과에서 체육수업시수 순위는 제1차 교육과정에서 10과목 중 6순위, 제2차 교육과정에서 10과목 중 2순위, 제3차에서 8과목 중 4순위, 4차에서 12과목 중 6순위, 제5차에서 12과목 중 6순위, 제6차에서 11과목 중 5순위를 제7차에서는 13과목 중 9순위로 역대 교육과정 중 제7차 교육과정에서 체육과목의 위상이 제일 낮은 것을 알 수 있었다. 이와 같이 살펴본 바 체육교과 시수가 제1차에서 제7차에 이르는 동안 점점 줄어들었음을 알 수 있다. 그 이유로는 1) 정치적 성향에 따른 시수편성이다. 2) 체육교과의 중요성에 대한 인식의 부재이다. 3) 체육이 차지하는 국제적 위상의 중요성을 인식하지 못하고 있는 것이 바로 그것이다. 따라서 이러한 인식의 전환을 위해 체육교과 시수를 더욱 확보해야 할 것이다. 이에 관한 내용에 대하여 구체적으로 제안을 하자면 1) 체육교과의 이념을 확고히 설정해야 한다. 2) 교수학습 방법의 개선을 통해 스스로 하고 싶은 활동으로 즐겁고, 재미있고, 알찬수업이 되도록 강구하여야 한다. 3) 엘리트 체육과 생활체육을 병행하여야 한다. 4) 학생들의 심신건강의 향상을 위하여 종전의 체력장 형태를 개선하여 대입전형에 반영할 필요성이 강구되어야 할 것이다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 교육인적자원부에서는 체육교과의 중요성을 인식하여 체육교과 수업시수를 현재보다 더 늘리고 예산을 더욱 확충하여 질적․양적으로 학생들의 심신건강을 위해 체육교과목에 보다 더 힘을 기울여야 할 것이라 사료되는 바이다.
본 연구에서는 한국교육과정의 변천과정에 대한 비교․분석을 통해 현시대의 교육에 있어서 체육교과 시수 감소에 따른 원인을 조사․분석하고 연구하였다. 더 나아가 올바른 체육교육의 가치를 분석함으로써 현시대의 교육정책에 있어서 체육교과의 발전 방향에 관한 다음과 같은 결론 도출을 얻었다. 제1차 교육과정에서 고등학교체육수업시수는 6단위였는데 5.16혁명과 제3공화국의 출범하였다. 제2차 고등학교 교육과정에서의 체육수업시수는 24단위로 늘어났었다. 반면 1969년 고등학교 교련 교과에 12단위를 할당하기 위하여 체육교과의 시간을 18단위로 대폭 감소시키면서 체육수업시수는 줄어들기 시작하였다. 제3차 교육과정에서의 고등학교 체육수업시수는 14~18로 줄어들었다. 제4차 교육과정에서는 공통필수 6~8단위, 선택 8~10단위로 조정되었다. 제5차 교육과정에서는 체육수업시수를 공통필수 6단위, 선택 8단위로 총 14단위인데, 이를 학교장 재량으로 적절히 증감하여 운영할 수 있도록 하였다. 따라서 많은 학교가 체육교과에서서 2단위를 감축하여 이를 다른 교과로 운용함에 따라 결국 12단위를 채택하는 결과를 낳게 하였다. 제6차 교육과정에서는 공통필수과목인 체육Ⅰ은 8단위, 과정별 필수과목인 체육Ⅱ는 6단위로 구분하여 체육Ⅱ는 시․도교육청이 편성토록 되어 있었다. 특히 시․도 교육청의 결정 여하에 따라 각 학교에서는 아예 체육♊를 선택하지 않고 체육수업 시수를 8단위로만 실시하는 학교가 탄생하게 되었다. 제7차 교육과정의 체육수업시수는 국민 공통기본교과 4단위 일반선택과목 4단위 심화 선택과목 4단위로 구성되었다. 특히 체육교과는 그 특성상 내용영역에 있어서 개인의 한 가지 능력이 자신의 다른 능력과 상관관계가 유지되지 않을 수 있기 때문이다. 즉 전체시수에서 체육수업이 차지하는 최대시수비율을 살펴보면, 제1차 교육과정에서 2.86%, 제2차에서 11.8%, 3차에서 8.41%, 4차에서 8.33%, 제5차에서 6.48%, 제6차에서 6.86%, 제7차에서 5.56%로 줄었으며 전체시수에서 지육이 차지하는 비율은 제1차 교육과정에서 80% 제2차에서 73.53%, 3차에서 67.29%, 4차에서 66.67%, 제5차에서 55.56%, 제6차에서 75.98%, 제7차에서 63.89%로 전체교육과정에서 지육이 차지하는 비중이 절대적으로 높게 편중돼 있음을 알 수 있었다. 또한 필수교과에서 체육수업시수 순위는 제1차 교육과정에서 10과목 중 6순위, 제2차 교육과정에서 10과목 중 2순위, 제3차에서 8과목 중 4순위, 4차에서 12과목 중 6순위, 제5차에서 12과목 중 6순위, 제6차에서 11과목 중 5순위를 제7차에서는 13과목 중 9순위로 역대 교육과정 중 제7차 교육과정에서 체육과목의 위상이 제일 낮은 것을 알 수 있었다. 이와 같이 살펴본 바 체육교과 시수가 제1차에서 제7차에 이르는 동안 점점 줄어들었음을 알 수 있다. 그 이유로는 1) 정치적 성향에 따른 시수편성이다. 2) 체육교과의 중요성에 대한 인식의 부재이다. 3) 체육이 차지하는 국제적 위상의 중요성을 인식하지 못하고 있는 것이 바로 그것이다. 따라서 이러한 인식의 전환을 위해 체육교과 시수를 더욱 확보해야 할 것이다. 이에 관한 내용에 대하여 구체적으로 제안을 하자면 1) 체육교과의 이념을 확고히 설정해야 한다. 2) 교수학습 방법의 개선을 통해 스스로 하고 싶은 활동으로 즐겁고, 재미있고, 알찬수업이 되도록 강구하여야 한다. 3) 엘리트 체육과 생활체육을 병행하여야 한다. 4) 학생들의 심신건강의 향상을 위하여 종전의 체력장 형태를 개선하여 대입전형에 반영할 필요성이 강구되어야 할 것이다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 교육인적자원부에서는 체육교과의 중요성을 인식하여 체육교과 수업시수를 현재보다 더 늘리고 예산을 더욱 확충하여 질적․양적으로 학생들의 심신건강을 위해 체육교과목에 보다 더 힘을 기울여야 할 것이라 사료되는 바이다.
In this study, cause of instructional hour decrease in physical education(PE) of the present age was investigated, analyzed and studied through comparison and analysis about change process of physical education course. By studying the value of proper PE furthermore, the following conclusions about d...
In this study, cause of instructional hour decrease in physical education(PE) of the present age was investigated, analyzed and studied through comparison and analysis about change process of physical education course. By studying the value of proper PE furthermore, the following conclusions about development direction of PE in educational policy of the present age were drawn. In the first course of study high school PE instructional hour was 6 units but 5.16 revolutions and the third republic was constituted and in the second course of study, High school PE instructional hour had increased to 24 units. While in 1969, to allocate 12 units in high school training subject, time of PE was decreased to 18 units and PE instructional hour started to reduce sharply. In the third course of study, High school PE instructional hour decreased by 14~18 and in the fourth course of study, it was mediated to common compulsory of 6~8 unit and selection of 8~10 unit. In the fifth course of study, PE instructional hour was total of 14 units by common compulsory of 6 units and selection of 8 units and this was operated by school foundations discretion with proper fluctuation. Therefore, many schools selected 12 units in the end according as reducing 2 units from PE and applying it to other subject matters. Physical education ⅠⅠ, the common compulsory subject was 8 units and Physical education ⅡⅡ, required subject by process was divided into 6 units during the sixth course of study. So, the Education Bureau of Cities and Provinces organized physical education ⅡⅡ. According to Education Bureau of Cities and Provinces' decision, each school did not choose physical education ⅡⅡ at all and this have made schoolscarry out PE instructional hour only by 8 units. PE instructional hour of the seventh course of study was consisted of National common basis subject 4 units, general selective subject 4 units, and intensive selective subject 4 units. In particular, capability and interrelation of one's capability may not be kept in contents area because of physical educations special quality. That is, it decreased to 2.86% in the first, 11.8% in the second, 8,41% in the third, 8.33% in the fourth, 6.48% in the fifth, 6.86% in the sixth and 5.56% in the seventh course of study if examiningthe occupying maximum instructional hour of PE in whole instructional hour. Moreover, Ratio that mental education occupies in whole instructional hour clearly indicate that importance of mental education occupying is highly concentrated, unconditionally by 80% in the first, 73.53% in the second, 67.29% in the third, 66.67% in the fourth, 55.56% in the fifth, 75.98% in the sixth and 63.89% in the in the seventh course of study. PE instructional hour ranking in compulsory course is 6th out of 10 courses from the first, 2nd out of 10 courses from the second, 4th out of 8 courses from the third, 6th out of 12 courses from the fourth, 6th out of 12 courses from the fifth, 5th out of 11 courses from the sixth and 9th out of 13 courses from the seventh course of study, and this indicates that status of PE in the 7th course of study is the lowest out of course of study in history. Thus, it can be known that gradual decreaseappeared while PE instructional hour reaches from the first to 7th as examined. The reasons are 1) instructional hour organization of political inclination. 2) Absence of realization about the importance of PE. 3) Importance of international status occupied by PE is not recognized. Therefore, securing more PE instructional hour for conversion of this realization is necessary. To make proposes about these contents, 1) idea of PE must be established firmly. 2) Should make it as delightful, funny and worthy class by activity that are wanted to participate in naturally through improvement of professor studying method. 3) Manage elite PE and sports for all. 4) Will have to have the necessity to reflect in substitute model by improving previous physical charter form for elevation of mind and body health of students. After all the analysis of above research finding, Ministry of Education and Human Resources should increase more PE than at present and expand more budget by recognizing the importance of PE, and must incline more force in PE for mind and body health of students with qualitative and quantitatively.
In this study, cause of instructional hour decrease in physical education(PE) of the present age was investigated, analyzed and studied through comparison and analysis about change process of physical education course. By studying the value of proper PE furthermore, the following conclusions about development direction of PE in educational policy of the present age were drawn. In the first course of study high school PE instructional hour was 6 units but 5.16 revolutions and the third republic was constituted and in the second course of study, High school PE instructional hour had increased to 24 units. While in 1969, to allocate 12 units in high school training subject, time of PE was decreased to 18 units and PE instructional hour started to reduce sharply. In the third course of study, High school PE instructional hour decreased by 14~18 and in the fourth course of study, it was mediated to common compulsory of 6~8 unit and selection of 8~10 unit. In the fifth course of study, PE instructional hour was total of 14 units by common compulsory of 6 units and selection of 8 units and this was operated by school foundations discretion with proper fluctuation. Therefore, many schools selected 12 units in the end according as reducing 2 units from PE and applying it to other subject matters. Physical education ⅠⅠ, the common compulsory subject was 8 units and Physical education ⅡⅡ, required subject by process was divided into 6 units during the sixth course of study. So, the Education Bureau of Cities and Provinces organized physical education ⅡⅡ. According to Education Bureau of Cities and Provinces' decision, each school did not choose physical education ⅡⅡ at all and this have made schoolscarry out PE instructional hour only by 8 units. PE instructional hour of the seventh course of study was consisted of National common basis subject 4 units, general selective subject 4 units, and intensive selective subject 4 units. In particular, capability and interrelation of one's capability may not be kept in contents area because of physical educations special quality. That is, it decreased to 2.86% in the first, 11.8% in the second, 8,41% in the third, 8.33% in the fourth, 6.48% in the fifth, 6.86% in the sixth and 5.56% in the seventh course of study if examiningthe occupying maximum instructional hour of PE in whole instructional hour. Moreover, Ratio that mental education occupies in whole instructional hour clearly indicate that importance of mental education occupying is highly concentrated, unconditionally by 80% in the first, 73.53% in the second, 67.29% in the third, 66.67% in the fourth, 55.56% in the fifth, 75.98% in the sixth and 63.89% in the in the seventh course of study. PE instructional hour ranking in compulsory course is 6th out of 10 courses from the first, 2nd out of 10 courses from the second, 4th out of 8 courses from the third, 6th out of 12 courses from the fourth, 6th out of 12 courses from the fifth, 5th out of 11 courses from the sixth and 9th out of 13 courses from the seventh course of study, and this indicates that status of PE in the 7th course of study is the lowest out of course of study in history. Thus, it can be known that gradual decreaseappeared while PE instructional hour reaches from the first to 7th as examined. The reasons are 1) instructional hour organization of political inclination. 2) Absence of realization about the importance of PE. 3) Importance of international status occupied by PE is not recognized. Therefore, securing more PE instructional hour for conversion of this realization is necessary. To make proposes about these contents, 1) idea of PE must be established firmly. 2) Should make it as delightful, funny and worthy class by activity that are wanted to participate in naturally through improvement of professor studying method. 3) Manage elite PE and sports for all. 4) Will have to have the necessity to reflect in substitute model by improving previous physical charter form for elevation of mind and body health of students. After all the analysis of above research finding, Ministry of Education and Human Resources should increase more PE than at present and expand more budget by recognizing the importance of PE, and must incline more force in PE for mind and body health of students with qualitative and quantitatively.
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