오늘날 사회가 급속도로 변화하면서 전통적인 가정의 교육과 윤리 의식마저 변화하고 있다. 그리하여 여러 가지 사회적인 문제가 나타나고 있는데 이러한 문제들은 정서적인 문제들과 연관되어 진다. 정서는 어린 시절 경험을 통해 형성되고 개인의 일생에 지속적으로 영향을 미치므로 이것은 고정된 것이라기보다는 변화 가능한 개념으로 생각하고, 측정 가능한 구체적인 행동습관으로 학습되어져야 한다. 이러한 정서의 결정적인 시기 중의 하나인 초등학교의 시기는 발달의 어느 과정보다도 중요하다고 할 수 있다. 또한 다도는 차를 매개체로 하여 생활 속에 구현되는 정신문화로, 인간의 정서는 그들이 속한 민족 문화의 정서에 영향을 받으므로 다도는 ...
오늘날 사회가 급속도로 변화하면서 전통적인 가정의 교육과 윤리 의식마저 변화하고 있다. 그리하여 여러 가지 사회적인 문제가 나타나고 있는데 이러한 문제들은 정서적인 문제들과 연관되어 진다. 정서는 어린 시절 경험을 통해 형성되고 개인의 일생에 지속적으로 영향을 미치므로 이것은 고정된 것이라기보다는 변화 가능한 개념으로 생각하고, 측정 가능한 구체적인 행동습관으로 학습되어져야 한다. 이러한 정서의 결정적인 시기 중의 하나인 초등학교의 시기는 발달의 어느 과정보다도 중요하다고 할 수 있다. 또한 다도는 차를 매개체로 하여 생활 속에 구현되는 정신문화로, 인간의 정서는 그들이 속한 민족 문화의 정서에 영향을 받으므로 다도는 정서지능에 어떠한 영향을 미치는 가를 본 연구를 통하여 알아보고자 한다. 본 연구의 대상은 2010년 3월 2일부터 4월 1일까지 경상북도에 소재한 초등학교에 재학 중인 학생 중 30명으로써 실험 집단 15명, 통제집단 15명으로 무선 배치하여 실험하였다. 총 5주간의 실험에서 그룹별로 주 2회, 매회 50분씩 총 10회의 그룹 실험을 진행하였다. 연구의 결과 다도프로그램에 참여한 집단은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며( p< .05), 하위영역 중에서도 정서인식, 정서표현, 감정이입, 감정조절에 유의미한 행상을 나타내었다.( p< .05). 이상의 결과로 다도 프로그램은 초등학생의 정서지능 발달에 효과적이라는 결론을 얻었다.
오늘날 사회가 급속도로 변화하면서 전통적인 가정의 교육과 윤리 의식마저 변화하고 있다. 그리하여 여러 가지 사회적인 문제가 나타나고 있는데 이러한 문제들은 정서적인 문제들과 연관되어 진다. 정서는 어린 시절 경험을 통해 형성되고 개인의 일생에 지속적으로 영향을 미치므로 이것은 고정된 것이라기보다는 변화 가능한 개념으로 생각하고, 측정 가능한 구체적인 행동습관으로 학습되어져야 한다. 이러한 정서의 결정적인 시기 중의 하나인 초등학교의 시기는 발달의 어느 과정보다도 중요하다고 할 수 있다. 또한 다도는 차를 매개체로 하여 생활 속에 구현되는 정신문화로, 인간의 정서는 그들이 속한 민족 문화의 정서에 영향을 받으므로 다도는 정서지능에 어떠한 영향을 미치는 가를 본 연구를 통하여 알아보고자 한다. 본 연구의 대상은 2010년 3월 2일부터 4월 1일까지 경상북도에 소재한 초등학교에 재학 중인 학생 중 30명으로써 실험 집단 15명, 통제집단 15명으로 무선 배치하여 실험하였다. 총 5주간의 실험에서 그룹별로 주 2회, 매회 50분씩 총 10회의 그룹 실험을 진행하였다. 연구의 결과 다도프로그램에 참여한 집단은 통제집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이를 보였으며( p< .05), 하위영역 중에서도 정서인식, 정서표현, 감정이입, 감정조절에 유의미한 행상을 나타내었다.( p< .05). 이상의 결과로 다도 프로그램은 초등학생의 정서지능 발달에 효과적이라는 결론을 얻었다.
Nowadays society is changing rapidly, while education and ethics of the traditional family has even changed. Thus, many social problems have appeared with emotional problems related to these issues are. Emotions are formed through the childhood experience and affect continuously a lifetime of the in...
Nowadays society is changing rapidly, while education and ethics of the traditional family has even changed. Thus, many social problems have appeared with emotional problems related to these issues are. Emotions are formed through the childhood experience and affect continuously a lifetime of the individual, so it is the concept of change considered possible and learn from measurable concrete actions and habits.
One of the crucial period of these emotions in elementary school when all the important process of development which can be.
The tea ceremony is implemented as a mediator of the spiritual culture and life. and the human emotions affect that they belong to the national culture. So this study is to evaluate the effect of tea ceremony on development emotional intelligence
The subjects, 2010 March 2 to April 1, is 30 elementary school students located in Gyeongsangbuk-do out of 15 people as the experimental group and the others as the control group tested randomly. In total five weeks of the experiment, each group shares two times a week, 10 times the total group of 50 minutes every time the experiment also analyzed. Results of the study group who participated in the ceremony program, compared to the control group showed a statistically significant difference (p <.05), emotion recognition among sub-regions, emotional expression, empathy, emotion regulation showed a statistically significant vendors. (P <.05). In conclusion, the tea ceremony program, elementary school students is effective in the development of emotional intelligence concluded.
Nowadays society is changing rapidly, while education and ethics of the traditional family has even changed. Thus, many social problems have appeared with emotional problems related to these issues are. Emotions are formed through the childhood experience and affect continuously a lifetime of the individual, so it is the concept of change considered possible and learn from measurable concrete actions and habits.
One of the crucial period of these emotions in elementary school when all the important process of development which can be.
The tea ceremony is implemented as a mediator of the spiritual culture and life. and the human emotions affect that they belong to the national culture. So this study is to evaluate the effect of tea ceremony on development emotional intelligence
The subjects, 2010 March 2 to April 1, is 30 elementary school students located in Gyeongsangbuk-do out of 15 people as the experimental group and the others as the control group tested randomly. In total five weeks of the experiment, each group shares two times a week, 10 times the total group of 50 minutes every time the experiment also analyzed. Results of the study group who participated in the ceremony program, compared to the control group showed a statistically significant difference (p <.05), emotion recognition among sub-regions, emotional expression, empathy, emotion regulation showed a statistically significant vendors. (P <.05). In conclusion, the tea ceremony program, elementary school students is effective in the development of emotional intelligence concluded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.