오늘날 우리는 과학기술의 발달로 급변하는 시대에 편리하고 풍요로운 삶을 살게 되었다. 이러한 시대에 살고 있는 청소년들이 급격한 변화의 물결에 효과적으로 적응하지 못하고 문제행동으로 이어져 따돌림, 폭력, 가출, 불확실한 미래 등으로 인한 인간다움을 상실한 행위들이 빈번하게 일어나고 있다. 이러한 청소년들에게 우리의 전통문화와 예절, 도덕을 비롯하여 다른 사람과 더불어 살아가는 사회 질서를 익히도록 다도교육을 실시하는 것은 바람직한 일이 될 것이다. 다도교육은 청소년들의 예절바른 습관과 바른 품성을 길러주고 자아 정체감을 확립시켜 바른 인성을 함양할 수 있는 교육이라 할 수 있기 때문이다. 다도를 통한 인성교육의 가장 큰 특징은 오감을 느끼며 상대방을 배려하는 예절을 배운다. 또한 체험적으로 하는 교육이기 때문에 효과가 더욱 크다. 이에 인성교육은 다도체험교육을 바탕으로 내면적 성숙과 함께 우리의 전통생활 문화를 초석으로 삼아 교육을 향상시킨다. 그러므로 다도정신의 심미성·공정성·존경·배려·책임은 인성교육으로 넓게는 인간다움을 고양시킨다. 그리하여 본 논고에서는 다도교육프로그램으로 청소년들의 인성교육 방안을 적용하였다. 다도교육 체험프로그램은 행다, 다식만들기, 미용다도체험이다. 행다체험은 실천적 행다를 통하여 타인을 사랑하는 마음과 자기를 절제하고 타인을 존중하는 예절을 익힐 수 있다. 다식 만들기를 통한 체험교육은 ...
오늘날 우리는 과학기술의 발달로 급변하는 시대에 편리하고 풍요로운 삶을 살게 되었다. 이러한 시대에 살고 있는 청소년들이 급격한 변화의 물결에 효과적으로 적응하지 못하고 문제행동으로 이어져 따돌림, 폭력, 가출, 불확실한 미래 등으로 인한 인간다움을 상실한 행위들이 빈번하게 일어나고 있다. 이러한 청소년들에게 우리의 전통문화와 예절, 도덕을 비롯하여 다른 사람과 더불어 살아가는 사회 질서를 익히도록 다도교육을 실시하는 것은 바람직한 일이 될 것이다. 다도교육은 청소년들의 예절바른 습관과 바른 품성을 길러주고 자아 정체감을 확립시켜 바른 인성을 함양할 수 있는 교육이라 할 수 있기 때문이다. 다도를 통한 인성교육의 가장 큰 특징은 오감을 느끼며 상대방을 배려하는 예절을 배운다. 또한 체험적으로 하는 교육이기 때문에 효과가 더욱 크다. 이에 인성교육은 다도체험교육을 바탕으로 내면적 성숙과 함께 우리의 전통생활 문화를 초석으로 삼아 교육을 향상시킨다. 그러므로 다도정신의 심미성·공정성·존경·배려·책임은 인성교육으로 넓게는 인간다움을 고양시킨다. 그리하여 본 논고에서는 다도교육프로그램으로 청소년들의 인성교육 방안을 적용하였다. 다도교육 체험프로그램은 행다, 다식만들기, 미용다도체험이다. 행다체험은 실천적 행다를 통하여 타인을 사랑하는 마음과 자기를 절제하고 타인을 존중하는 예절을 익힐 수 있다. 다식 만들기를 통한 체험교육은 오방색을 이용해서 또래 친구들과 준비하고 만들고 나누는 과정 속에서 부정적인 요소를 줄이고 소통이 이루어지며 완성품을 통해 삶의 정직함, 성취감, 자신감이 생기며 자기 효능감은 인성에 긍정적 영향을 미치게 된다. 미용을 통한 다도체험은 차를 통한 심상법으로 심리적 안정을 유도하면서 자신에 대한 긍정적 영향을 만들어 낸다. 티(tea) 미인법은 지압이나 맛사지로 차와 교감을 통해 자연을 만나고, 사람과 교감을 통한 친밀감을 형성하는 등 관계회복이 된다. 이렇듯 교감을 나누며 진행되기 때문에 건전한 관계형성은 물론 인성교육의 공감·소통하는 의사소통 능력이나 갈등해결 능력 등 통합된 능력의 영역을 포함한 내용으로 적용된다고 할 수 있다. 또한 티 디톡스법의 디톡스는 몸에 축적된 독소와 노폐물을 배출하여 생명력을 회복시키기 위한 해독요법으로 차는 외적인 면과 내적인 면의 아름다움을 통해서 청소년의 인성형성에 긍정적 영향을 미칠 수 있는 요소를 갖고 있음을 알 수 있다. 이와 같이 인성 함양에 대한 다도체험교육은 청소년들의 불안정한 정신을 안정시키며, 올바른 자아를 형성시키므로, 자기 자신에 대한 긍정적인 영향을 미치는 인성교육으로서 충분한 가치가 인정되는 교육이라고 할 수 있다.
오늘날 우리는 과학기술의 발달로 급변하는 시대에 편리하고 풍요로운 삶을 살게 되었다. 이러한 시대에 살고 있는 청소년들이 급격한 변화의 물결에 효과적으로 적응하지 못하고 문제행동으로 이어져 따돌림, 폭력, 가출, 불확실한 미래 등으로 인한 인간다움을 상실한 행위들이 빈번하게 일어나고 있다. 이러한 청소년들에게 우리의 전통문화와 예절, 도덕을 비롯하여 다른 사람과 더불어 살아가는 사회 질서를 익히도록 다도교육을 실시하는 것은 바람직한 일이 될 것이다. 다도교육은 청소년들의 예절바른 습관과 바른 품성을 길러주고 자아 정체감을 확립시켜 바른 인성을 함양할 수 있는 교육이라 할 수 있기 때문이다. 다도를 통한 인성교육의 가장 큰 특징은 오감을 느끼며 상대방을 배려하는 예절을 배운다. 또한 체험적으로 하는 교육이기 때문에 효과가 더욱 크다. 이에 인성교육은 다도체험교육을 바탕으로 내면적 성숙과 함께 우리의 전통생활 문화를 초석으로 삼아 교육을 향상시킨다. 그러므로 다도정신의 심미성·공정성·존경·배려·책임은 인성교육으로 넓게는 인간다움을 고양시킨다. 그리하여 본 논고에서는 다도교육프로그램으로 청소년들의 인성교육 방안을 적용하였다. 다도교육 체험프로그램은 행다, 다식만들기, 미용다도체험이다. 행다체험은 실천적 행다를 통하여 타인을 사랑하는 마음과 자기를 절제하고 타인을 존중하는 예절을 익힐 수 있다. 다식 만들기를 통한 체험교육은 오방색을 이용해서 또래 친구들과 준비하고 만들고 나누는 과정 속에서 부정적인 요소를 줄이고 소통이 이루어지며 완성품을 통해 삶의 정직함, 성취감, 자신감이 생기며 자기 효능감은 인성에 긍정적 영향을 미치게 된다. 미용을 통한 다도체험은 차를 통한 심상법으로 심리적 안정을 유도하면서 자신에 대한 긍정적 영향을 만들어 낸다. 티(tea) 미인법은 지압이나 맛사지로 차와 교감을 통해 자연을 만나고, 사람과 교감을 통한 친밀감을 형성하는 등 관계회복이 된다. 이렇듯 교감을 나누며 진행되기 때문에 건전한 관계형성은 물론 인성교육의 공감·소통하는 의사소통 능력이나 갈등해결 능력 등 통합된 능력의 영역을 포함한 내용으로 적용된다고 할 수 있다. 또한 티 디톡스법의 디톡스는 몸에 축적된 독소와 노폐물을 배출하여 생명력을 회복시키기 위한 해독요법으로 차는 외적인 면과 내적인 면의 아름다움을 통해서 청소년의 인성형성에 긍정적 영향을 미칠 수 있는 요소를 갖고 있음을 알 수 있다. 이와 같이 인성 함양에 대한 다도체험교육은 청소년들의 불안정한 정신을 안정시키며, 올바른 자아를 형성시키므로, 자기 자신에 대한 긍정적인 영향을 미치는 인성교육으로서 충분한 가치가 인정되는 교육이라고 할 수 있다.
In this time of dramatic change, we are enjoying an affluent and convenient life thanks to the development of science technology. But, we often see an inhuman case committed by teenagers who mostly fail to adapt a fast changing world. This kind of failure generally leads them to school bullying, vio...
In this time of dramatic change, we are enjoying an affluent and convenient life thanks to the development of science technology. But, we often see an inhuman case committed by teenagers who mostly fail to adapt a fast changing world. This kind of failure generally leads them to school bullying, violence, running away from home and their uncertain future. It would be plausible to implement tea ceremony program for these teenagers in order for them to learn nation’s traditional etiquette, ethics and social order required for living with other people. It is because the tea ceremony is an education promoting cultivation of proper habit and kind personality, and establishment of self-identity. The main specialty of humanistic education made via tea ceremony is that it teaches how individual respects each other while feeling five senses. Its effectiveness is quite significant as the education is based on experience. Therefore, with foundation of the nation’s traditional culture, the humanistic education via tea etiquette will promote educational effect on teenagers, and help teenagers to have better inner maturity. In that sense, spirit of tea ceremony which involves aesthetic element, fairness, respect, consideration, responsibility will bring humanistic education and touches of humanity, in a broader sense. Therefore, in this discussion, tea ceremony is introduced as a method for juvenile humanistic education. Experience program of tea ceremony includes Haeng-Da (making & drinking tea), Making Dasik (kind of traditional snack taken with tea) and Tea Ceremony Experience with Beauty Treatment. Haeng-Da Experience which involves making and drinking tea, teaches how individual can love others and control themselves while respecting each other. An experience education via Making Dasik providing an arena where teenagers get together to share snacks (made with five colors) prepared by themselves. With this activity, sense of negative will be alleviated and close communication will be made among teenagers. Honesty, sense of achievement and confidence are formed via their own outcome, and self-efficacy will give positive effect on teenager’s character. Tea Ceremony Experience with Beauty Treatment, kind of metal therapy via tea, will induce psychological relaxation and give positive effect on individual’s inner character. Beauty Treatment via tea will provide restoration of relation by helping individuals to meet nature through message/finger-pressure therapy and communication with tea, and by establishing sense of closeness through communication with other people. Thanks to its communication involved, establishment of good relationship can be obtained. And, comprehensive ability, including communication skill required for sympathy and communication, and ability to resolve conflict, are included in the humanistic education. Besides, a detox made via Tea-detox is a detoxification therapy to eliminate waste matter from the system for restoration of vitality. With the above, it is found that tea can give positive effect on teenager’s character by promoting the beauty of inside and outside of individual. Therefore, Tea Ceremony Experience Education is the one which can be recognized with a worthy humanistic education giving positive effect on individual, because it provides relaxation for teenager having unstable mindset and forms a proper ego.
In this time of dramatic change, we are enjoying an affluent and convenient life thanks to the development of science technology. But, we often see an inhuman case committed by teenagers who mostly fail to adapt a fast changing world. This kind of failure generally leads them to school bullying, violence, running away from home and their uncertain future. It would be plausible to implement tea ceremony program for these teenagers in order for them to learn nation’s traditional etiquette, ethics and social order required for living with other people. It is because the tea ceremony is an education promoting cultivation of proper habit and kind personality, and establishment of self-identity. The main specialty of humanistic education made via tea ceremony is that it teaches how individual respects each other while feeling five senses. Its effectiveness is quite significant as the education is based on experience. Therefore, with foundation of the nation’s traditional culture, the humanistic education via tea etiquette will promote educational effect on teenagers, and help teenagers to have better inner maturity. In that sense, spirit of tea ceremony which involves aesthetic element, fairness, respect, consideration, responsibility will bring humanistic education and touches of humanity, in a broader sense. Therefore, in this discussion, tea ceremony is introduced as a method for juvenile humanistic education. Experience program of tea ceremony includes Haeng-Da (making & drinking tea), Making Dasik (kind of traditional snack taken with tea) and Tea Ceremony Experience with Beauty Treatment. Haeng-Da Experience which involves making and drinking tea, teaches how individual can love others and control themselves while respecting each other. An experience education via Making Dasik providing an arena where teenagers get together to share snacks (made with five colors) prepared by themselves. With this activity, sense of negative will be alleviated and close communication will be made among teenagers. Honesty, sense of achievement and confidence are formed via their own outcome, and self-efficacy will give positive effect on teenager’s character. Tea Ceremony Experience with Beauty Treatment, kind of metal therapy via tea, will induce psychological relaxation and give positive effect on individual’s inner character. Beauty Treatment via tea will provide restoration of relation by helping individuals to meet nature through message/finger-pressure therapy and communication with tea, and by establishing sense of closeness through communication with other people. Thanks to its communication involved, establishment of good relationship can be obtained. And, comprehensive ability, including communication skill required for sympathy and communication, and ability to resolve conflict, are included in the humanistic education. Besides, a detox made via Tea-detox is a detoxification therapy to eliminate waste matter from the system for restoration of vitality. With the above, it is found that tea can give positive effect on teenager’s character by promoting the beauty of inside and outside of individual. Therefore, Tea Ceremony Experience Education is the one which can be recognized with a worthy humanistic education giving positive effect on individual, because it provides relaxation for teenager having unstable mindset and forms a proper ego.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.