본연구의 목적은 집단음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력과 공격성에 미치는 효과에 대해 알아보고자 함이다. 연구의 대상은 K시에 소재한 중학교의 무단 결석을 3번 이상 한 청소년 가운데 교사의 추천에 의해 10명을 선정하였다. 본연구의 실험집단은 주 1회 1시간 20분으로 총 15회기 집단음악치료를 실시하였고, 실험집단의 자기 통제력과 공격성을 사전-사후에 측정하여 효과성에 대해 알아보았다. 학교부적응 청소년을 집단음악치료 프로그램 실시의 사전 검사와 사후 검사 간의 ...
본연구의 목적은 집단음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력과 공격성에 미치는 효과에 대해 알아보고자 함이다. 연구의 대상은 K시에 소재한 중학교의 무단 결석을 3번 이상 한 청소년 가운데 교사의 추천에 의해 10명을 선정하였다. 본연구의 실험집단은 주 1회 1시간 20분으로 총 15회기 집단음악치료를 실시하였고, 실험집단의 자기 통제력과 공격성을 사전-사후에 측정하여 효과성에 대해 알아보았다. 학교부적응 청소년을 집단음악치료 프로그램 실시의 사전 검사와 사후 검사 간의 대응표본 t-test 검증한 결과 자기 통제력 영역에서 실험집단은 사전-사후 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 공격성 영역에서 실험집단의 총점을 비교해 본 결과 약간의 증가는 보였으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 자기 통제력에서 단기 만족은 약간의 증가를 보였으나 장기 만족에서는 오히려 감소를 보였다. 그 원인은 많은 음악치료 기법 가운데 행동을 통제할 수 있도록 즉흥연주와 신체활동을 선택하였는데 이는 장기 만족도에 해당되는 문제에 대해 사고를 하고 해결점을 찾는 과정이 부족했다고 볼 수 있다. 또한 공격성에 있어서 부정성은 유의미하게 감소되었으며 폭력, 간접적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성에도 약간의 감소를 보였다. 부정성은 가장 먼저 변화를 보이는 감정이므로 부정성의 유의미한 감소는 폭력, 간접적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성에도 연계가 이루어질 것으로 생각된다. 결론적으로 본 연구에서는 음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력과 공격성에 유의미한 결과를 얻지는 못했지만 음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력에 미치는 영향에 관한 국내 연구가 부족한 만큼 앞으로의 많은 연구자들에게 방향을 제시하고자 한다.
본연구의 목적은 집단음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력과 공격성에 미치는 효과에 대해 알아보고자 함이다. 연구의 대상은 K시에 소재한 중학교의 무단 결석을 3번 이상 한 청소년 가운데 교사의 추천에 의해 10명을 선정하였다. 본연구의 실험집단은 주 1회 1시간 20분으로 총 15회기 집단음악치료를 실시하였고, 실험집단의 자기 통제력과 공격성을 사전-사후에 측정하여 효과성에 대해 알아보았다. 학교부적응 청소년을 집단음악치료 프로그램 실시의 사전 검사와 사후 검사 간의 대응표본 t-test 검증한 결과 자기 통제력 영역에서 실험집단은 사전-사후 간에 통계적으로 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 공격성 영역에서 실험집단의 총점을 비교해 본 결과 약간의 증가는 보였으나 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 자기 통제력에서 단기 만족은 약간의 증가를 보였으나 장기 만족에서는 오히려 감소를 보였다. 그 원인은 많은 음악치료 기법 가운데 행동을 통제할 수 있도록 즉흥연주와 신체활동을 선택하였는데 이는 장기 만족도에 해당되는 문제에 대해 사고를 하고 해결점을 찾는 과정이 부족했다고 볼 수 있다. 또한 공격성에 있어서 부정성은 유의미하게 감소되었으며 폭력, 간접적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성에도 약간의 감소를 보였다. 부정성은 가장 먼저 변화를 보이는 감정이므로 부정성의 유의미한 감소는 폭력, 간접적 공격성, 언어적 공격성, 흥분성에도 연계가 이루어질 것으로 생각된다. 결론적으로 본 연구에서는 음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력과 공격성에 유의미한 결과를 얻지는 못했지만 음악치료가 학교부적응 청소년의 자기 통제력에 미치는 영향에 관한 국내 연구가 부족한 만큼 앞으로의 많은 연구자들에게 방향을 제시하고자 한다.
The purpose of the study is to find out the effects of group music therapy on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents. The subjects of the study are students absent without leave more than three times in a middle school in K city. Among them, the teachers selected 10 studen...
The purpose of the study is to find out the effects of group music therapy on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents. The subjects of the study are students absent without leave more than three times in a middle school in K city. Among them, the teachers selected 10 students. The experimental group participated in group music therapy in a total of 15 sessions, for 1 hour and 20 minutes each, once a week. It measured the effects on self-control and aggressiveness before and after the program. T-test was conducted between the tests before and after the group music therapy with the subjects of school maladjusted adolescents. In both self-control and aggressiveness, the experimental group didn't show statistically significant difference between the tests before and after the program. But in aggressiveness, a little bit of increase appeared. The group showed no significant difference in self-control. But it showed a little increase in short-term satisfaction, while it showed decrease in long-term satisfaction. Improvisation and physical activities were chosen to help them to control themselves. But the process of thinking and finding solution points must not have been enough. Therefore, it is thought not to have had an effect on long-term satisfaction. In negativeness as a sub-field of aggressiveness, there was a significant decrease. And in violence, indirect aggressiveness, verbal aggressiveness, and irritability, there was a little decrease. First of all, negativeness shows the quickest change, so it is thought that the significant decrease in negativeness is related to violence, indirect aggressiveness, verbal aggressiveness, and irritability. Consequently, the study didn't get the significant conclusion that group music therapy has an effect on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents. But considering the lack of domestic researches about the effects of music therapy on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents, it is expected to offer research directions to researchers of the future.
The purpose of the study is to find out the effects of group music therapy on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents. The subjects of the study are students absent without leave more than three times in a middle school in K city. Among them, the teachers selected 10 students. The experimental group participated in group music therapy in a total of 15 sessions, for 1 hour and 20 minutes each, once a week. It measured the effects on self-control and aggressiveness before and after the program. T-test was conducted between the tests before and after the group music therapy with the subjects of school maladjusted adolescents. In both self-control and aggressiveness, the experimental group didn't show statistically significant difference between the tests before and after the program. But in aggressiveness, a little bit of increase appeared. The group showed no significant difference in self-control. But it showed a little increase in short-term satisfaction, while it showed decrease in long-term satisfaction. Improvisation and physical activities were chosen to help them to control themselves. But the process of thinking and finding solution points must not have been enough. Therefore, it is thought not to have had an effect on long-term satisfaction. In negativeness as a sub-field of aggressiveness, there was a significant decrease. And in violence, indirect aggressiveness, verbal aggressiveness, and irritability, there was a little decrease. First of all, negativeness shows the quickest change, so it is thought that the significant decrease in negativeness is related to violence, indirect aggressiveness, verbal aggressiveness, and irritability. Consequently, the study didn't get the significant conclusion that group music therapy has an effect on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents. But considering the lack of domestic researches about the effects of music therapy on self-control and aggressiveness of school maladjusted adolescents, it is expected to offer research directions to researchers of the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.