21세기 현 사회에서 문화관광은 현대사회를 살아가는 현대인들에게서 빼 놓을 수 없는 생활의 한 단편이 되고 있다. 문화 관광의 영향은 국가에 지대한 영향력을 갖고 있다 할 수 있는데 관광객이 관광지에서 지출한 금액으로 인한 직접효과와 지역산업 발전, 고용증대 등의 간접효과로 인해 국가 및 지역 경제 활성화에 기여하게 된다. 또한 문화예술을 더욱 진흥시키는 효과를 얻을 수 있으며, 직접 방문하여 문화현장을 체험함으로써 지식습득의 장이 되는 등 교육적인 효과를 얻을 수 있다. 이러한 문화관광의 한 부분으로 우리의 전통과 정신세계의 지킴이가 될 수 있는 차문화관광에 대한 접근이 시도되고 있다.
본 논고에서는 차문화 관광 육성 방안을 제시하고 있다. 이것은 차문화관광에 관한 관심을 확대 시키고 나아가 한국 차문화 관광이 국가적 브랜드로 자리매김 할 수 있는 기초자료로 삼고자 시도되었다. 따라서 본 논고는 차문화 관광산업의 활성화 방안에 대해 테마형 차문화 관광산업, 휴식형 차문화 관광산업, 페키지형 차문화 관광산업의 3가지 유형으로 구분하여 제시하였다.
첫째, 테마형 관광산업은 구체적으로 다섯 가지로 나누었는데, 체험형, 관람형, 모임형, 공연형, 문화상품형 관광산업 구분하였다.
둘째, 차를 통한 휴식형 차문화 관광산업의 예시를 하자면 쉼프로그램(쉼스테이), 다도명상프로그램, 차밭 걷기 명상, 차스파, 내국인 ·외국인 템플스테이 등을 들 수 있다.
셋째, 차문화 기행의 페키지 관광산업으로는 차패키지 여행상품개발로 학습 및 현장감과 재미를 통해 차문화 관광산업에 효과성을 높이는 것이다.
다음으로 차문화 관광 산업이 활성화됨으로써 얻어지는 효과는 세 가지 요인으로 구분할 수 있다. 첫째 기여성이다. 고용창출에 기여, 주변 관광지 개발에 기여, 지방세에 수입기여, 외화획득에 기여, 우리의 차문화에 대한 정체성을 구체화, 우리나라의 차문화 정통의 기반 마련, 국민의 신체적 정신적 건강에 기여 할 수 있다. 둘째, 경제성이다. 여러 다양한 시설 증가, 건정한 위락활동 제공, 국내․국외의 관광객 유치로 인한 수입을 획득 수 있다. 셋째, 충족성이다. 스트레스 해소, 가기충족감, 정신건강의 충족을 얻을 수 있다.
따라서 이러한 한국 차문화 관광의 활성화에 기여하기 위해서는 넓은 의미로 차문화의 활동성이라는 측면, 차문화의 인지성이라는 측면, 차문화의 효과성이라는 측면, 차문화의 정체성, 차문화의 체험의 재방문성이라는 측면을 보다 체계적으로 접근하여야 할 것으로 판단된다. 따라서 정부의 정책지원 방안, 차문화의 ...
21세기 현 사회에서 문화관광은 현대사회를 살아가는 현대인들에게서 빼 놓을 수 없는 생활의 한 단편이 되고 있다. 문화 관광의 영향은 국가에 지대한 영향력을 갖고 있다 할 수 있는데 관광객이 관광지에서 지출한 금액으로 인한 직접효과와 지역산업 발전, 고용증대 등의 간접효과로 인해 국가 및 지역 경제 활성화에 기여하게 된다. 또한 문화예술을 더욱 진흥시키는 효과를 얻을 수 있으며, 직접 방문하여 문화현장을 체험함으로써 지식습득의 장이 되는 등 교육적인 효과를 얻을 수 있다. 이러한 문화관광의 한 부분으로 우리의 전통과 정신세계의 지킴이가 될 수 있는 차문화관광에 대한 접근이 시도되고 있다.
본 논고에서는 차문화 관광 육성 방안을 제시하고 있다. 이것은 차문화관광에 관한 관심을 확대 시키고 나아가 한국 차문화 관광이 국가적 브랜드로 자리매김 할 수 있는 기초자료로 삼고자 시도되었다. 따라서 본 논고는 차문화 관광산업의 활성화 방안에 대해 테마형 차문화 관광산업, 휴식형 차문화 관광산업, 페키지형 차문화 관광산업의 3가지 유형으로 구분하여 제시하였다.
첫째, 테마형 관광산업은 구체적으로 다섯 가지로 나누었는데, 체험형, 관람형, 모임형, 공연형, 문화상품형 관광산업 구분하였다.
둘째, 차를 통한 휴식형 차문화 관광산업의 예시를 하자면 쉼프로그램(쉼스테이), 다도명상프로그램, 차밭 걷기 명상, 차스파, 내국인 ·외국인 템플스테이 등을 들 수 있다.
셋째, 차문화 기행의 페키지 관광산업으로는 차패키지 여행상품개발로 학습 및 현장감과 재미를 통해 차문화 관광산업에 효과성을 높이는 것이다.
다음으로 차문화 관광 산업이 활성화됨으로써 얻어지는 효과는 세 가지 요인으로 구분할 수 있다. 첫째 기여성이다. 고용창출에 기여, 주변 관광지 개발에 기여, 지방세에 수입기여, 외화획득에 기여, 우리의 차문화에 대한 정체성을 구체화, 우리나라의 차문화 정통의 기반 마련, 국민의 신체적 정신적 건강에 기여 할 수 있다. 둘째, 경제성이다. 여러 다양한 시설 증가, 건정한 위락활동 제공, 국내․국외의 관광객 유치로 인한 수입을 획득 수 있다. 셋째, 충족성이다. 스트레스 해소, 가기충족감, 정신건강의 충족을 얻을 수 있다.
따라서 이러한 한국 차문화 관광의 활성화에 기여하기 위해서는 넓은 의미로 차문화의 활동성이라는 측면, 차문화의 인지성이라는 측면, 차문화의 효과성이라는 측면, 차문화의 정체성, 차문화의 체험의 재방문성이라는 측면을 보다 체계적으로 접근하여야 할 것으로 판단된다. 따라서 정부의 정책지원 방안, 차문화의 마케팅 전략 방안, 차문화콘테츠 개발 방안, 인재 양성에 대한 방안에 대한 노력해야 할 것이다. 결론적으로 차문화 관광의 활성화를 위해 우리나라의 차문화에 대한 정체성을 확립하고 이에 대한 긍정적인 인식의 확보와 지속적인 홍보 활동 및 국내외의 차문화 관광에 대해 구체화를 위한 전략과 노력을 통해 준비에 온 힘을 쏟아야 할 것이다.
21세기 현 사회에서 문화관광은 현대사회를 살아가는 현대인들에게서 빼 놓을 수 없는 생활의 한 단편이 되고 있다. 문화 관광의 영향은 국가에 지대한 영향력을 갖고 있다 할 수 있는데 관광객이 관광지에서 지출한 금액으로 인한 직접효과와 지역산업 발전, 고용증대 등의 간접효과로 인해 국가 및 지역 경제 활성화에 기여하게 된다. 또한 문화예술을 더욱 진흥시키는 효과를 얻을 수 있으며, 직접 방문하여 문화현장을 체험함으로써 지식습득의 장이 되는 등 교육적인 효과를 얻을 수 있다. 이러한 문화관광의 한 부분으로 우리의 전통과 정신세계의 지킴이가 될 수 있는 차문화관광에 대한 접근이 시도되고 있다.
본 논고에서는 차문화 관광 육성 방안을 제시하고 있다. 이것은 차문화관광에 관한 관심을 확대 시키고 나아가 한국 차문화 관광이 국가적 브랜드로 자리매김 할 수 있는 기초자료로 삼고자 시도되었다. 따라서 본 논고는 차문화 관광산업의 활성화 방안에 대해 테마형 차문화 관광산업, 휴식형 차문화 관광산업, 페키지형 차문화 관광산업의 3가지 유형으로 구분하여 제시하였다.
첫째, 테마형 관광산업은 구체적으로 다섯 가지로 나누었는데, 체험형, 관람형, 모임형, 공연형, 문화상품형 관광산업 구분하였다.
둘째, 차를 통한 휴식형 차문화 관광산업의 예시를 하자면 쉼프로그램(쉼스테이), 다도명상프로그램, 차밭 걷기 명상, 차스파, 내국인 ·외국인 템플스테이 등을 들 수 있다.
셋째, 차문화 기행의 페키지 관광산업으로는 차패키지 여행상품개발로 학습 및 현장감과 재미를 통해 차문화 관광산업에 효과성을 높이는 것이다.
다음으로 차문화 관광 산업이 활성화됨으로써 얻어지는 효과는 세 가지 요인으로 구분할 수 있다. 첫째 기여성이다. 고용창출에 기여, 주변 관광지 개발에 기여, 지방세에 수입기여, 외화획득에 기여, 우리의 차문화에 대한 정체성을 구체화, 우리나라의 차문화 정통의 기반 마련, 국민의 신체적 정신적 건강에 기여 할 수 있다. 둘째, 경제성이다. 여러 다양한 시설 증가, 건정한 위락활동 제공, 국내․국외의 관광객 유치로 인한 수입을 획득 수 있다. 셋째, 충족성이다. 스트레스 해소, 가기충족감, 정신건강의 충족을 얻을 수 있다.
따라서 이러한 한국 차문화 관광의 활성화에 기여하기 위해서는 넓은 의미로 차문화의 활동성이라는 측면, 차문화의 인지성이라는 측면, 차문화의 효과성이라는 측면, 차문화의 정체성, 차문화의 체험의 재방문성이라는 측면을 보다 체계적으로 접근하여야 할 것으로 판단된다. 따라서 정부의 정책지원 방안, 차문화의 마케팅 전략 방안, 차문화콘테츠 개발 방안, 인재 양성에 대한 방안에 대한 노력해야 할 것이다. 결론적으로 차문화 관광의 활성화를 위해 우리나라의 차문화에 대한 정체성을 확립하고 이에 대한 긍정적인 인식의 확보와 지속적인 홍보 활동 및 국내외의 차문화 관광에 대해 구체화를 위한 전략과 노력을 통해 준비에 온 힘을 쏟아야 할 것이다.
In 21st century, cultural tourism becomes a part of modern life with rising interest. This affects to national economy which is deducted from direct effect of visitors' expenses as well as indirect effect of community industry development and active employment; Both are contribute to national and lo...
In 21st century, cultural tourism becomes a part of modern life with rising interest. This affects to national economy which is deducted from direct effect of visitors' expenses as well as indirect effect of community industry development and active employment; Both are contribute to national and local economy activation. Cultural art is promoted, educational advantages could be accomplished in a place of learning by making cultural experiences. As a part of this movement, tea cultural tourism distinguish itself with necessity for passing down our tradition and spirit.
The purpose of this study is supposing a development plan for tea cultural tourism. It will draw people's attention and advance growing interest on it to consummate Korean cultural tourism as national brand. Three types of strategy for tea cultural tourism industry, theme, relaxation, and package, are proposed as below.
Firstly, theme type of tourism industry are divided into five sectors of experience, sightseeing, get-together, performance, and cultural product.
Secondly, relaxation type could be realized by rest program(stay in nature), tea ceremony and meditation, walking through tea plantation, tea spa, and templestay.
Thirdly, developing tea tour package boosts its effectiveness through the sense of realism and experiences of fun.
Tea cultural tourism activates its industry and brings advantages of contribution, economic feasibility, and satisfaction. Most of all, this experiential program of cultural tourism contributes to employment creation, developing related tourist attraction, incoming of local taxes, actualization of our tea cultural identity, hardening the ground for tradition of Korean tea authenticity, and improvement of nation's physical and mental health. Economic feasibility is accomplished by making profits from visitors, expanding range of entertaining facilities and offering sound experiences with recreations. Satisfaction makes all involved events to achieve stress relief, self-fulfillment, and mental health promotion.
For vitalizing Korean tea cultural tourism, in a broad sense, aspects of tea culture activity, recognition, and effectiveness are systematically approached with coming up to its identity and inducing return visit for cultural experience. This requires government's intervention for policy support, setting marketing scheme for more progressed cultural commodities, promoting tea culture content industry, and cultivating talented human resources. In conclusion, for establishing our country's own characteristic for tea cultural tourism, we should concentrate all strength on securement of positive cognition and constant public relations to construct strong foundation for domestic and globe tea culture invigoration.
In 21st century, cultural tourism becomes a part of modern life with rising interest. This affects to national economy which is deducted from direct effect of visitors' expenses as well as indirect effect of community industry development and active employment; Both are contribute to national and local economy activation. Cultural art is promoted, educational advantages could be accomplished in a place of learning by making cultural experiences. As a part of this movement, tea cultural tourism distinguish itself with necessity for passing down our tradition and spirit.
The purpose of this study is supposing a development plan for tea cultural tourism. It will draw people's attention and advance growing interest on it to consummate Korean cultural tourism as national brand. Three types of strategy for tea cultural tourism industry, theme, relaxation, and package, are proposed as below.
Firstly, theme type of tourism industry are divided into five sectors of experience, sightseeing, get-together, performance, and cultural product.
Secondly, relaxation type could be realized by rest program(stay in nature), tea ceremony and meditation, walking through tea plantation, tea spa, and templestay.
Thirdly, developing tea tour package boosts its effectiveness through the sense of realism and experiences of fun.
Tea cultural tourism activates its industry and brings advantages of contribution, economic feasibility, and satisfaction. Most of all, this experiential program of cultural tourism contributes to employment creation, developing related tourist attraction, incoming of local taxes, actualization of our tea cultural identity, hardening the ground for tradition of Korean tea authenticity, and improvement of nation's physical and mental health. Economic feasibility is accomplished by making profits from visitors, expanding range of entertaining facilities and offering sound experiences with recreations. Satisfaction makes all involved events to achieve stress relief, self-fulfillment, and mental health promotion.
For vitalizing Korean tea cultural tourism, in a broad sense, aspects of tea culture activity, recognition, and effectiveness are systematically approached with coming up to its identity and inducing return visit for cultural experience. This requires government's intervention for policy support, setting marketing scheme for more progressed cultural commodities, promoting tea culture content industry, and cultivating talented human resources. In conclusion, for establishing our country's own characteristic for tea cultural tourism, we should concentrate all strength on securement of positive cognition and constant public relations to construct strong foundation for domestic and globe tea culture invigoration.
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