최근 수십 년 사이에 학습구조이론의 측면에서 사회과 수업의 효과성을 달성하기 위한 여러 가지 연구와 논의가 두드러지게 진행되어 왔다. 다만, 기존 연구의 대부분은 협동학습구조의 특성과 교육 여건상 초등학교와 중학교 사회과 수업을 위주로 하여 수업모형과 수업기법이 모색되어 왔다. 실제로 고등학교 사회과 교육과정, 특히 일반사회과 수업과정에서 협동학습 구조를 실천하기 위한 수업모형은 많지 않다는 것이 기존 연구의 한계라고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 1차적으로 고등학교 사회과 협동학습을 보다 바람직하고 효과적으로 실천하기 위한 수업모형을 모색하는데 있고, 2차적으로 고등학교 일반사회과 교육내용 중 최근 심각한 사회문제로 대두되고 있는 저출산·고령화 사회에 대비하여 적절한 수업모델을 만드는 데 있다. 이는 고등학교 일반사회 교과의 긍정적이고 의미 있는 학습 활동을 통해 학업성취 효과를 올리는 것은 물론, 저출산·고령화 사회에 대한 깊이 있는 이해와 출산 기피에 대한 가치관의 변화를 추구하며, 그에 대한 대응방안을 고려하는 기회가 될 수 있다는 ...
최근 수십 년 사이에 학습구조이론의 측면에서 사회과 수업의 효과성을 달성하기 위한 여러 가지 연구와 논의가 두드러지게 진행되어 왔다. 다만, 기존 연구의 대부분은 협동학습구조의 특성과 교육 여건상 초등학교와 중학교 사회과 수업을 위주로 하여 수업모형과 수업기법이 모색되어 왔다. 실제로 고등학교 사회과 교육과정, 특히 일반사회과 수업과정에서 협동학습 구조를 실천하기 위한 수업모형은 많지 않다는 것이 기존 연구의 한계라고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 1차적으로 고등학교 사회과 협동학습을 보다 바람직하고 효과적으로 실천하기 위한 수업모형을 모색하는데 있고, 2차적으로 고등학교 일반사회과 교육내용 중 최근 심각한 사회문제로 대두되고 있는 저출산·고령화 사회에 대비하여 적절한 수업모델을 만드는 데 있다. 이는 고등학교 일반사회 교과의 긍정적이고 의미 있는 학습 활동을 통해 학업성취 효과를 올리는 것은 물론, 저출산·고령화 사회에 대한 깊이 있는 이해와 출산 기피에 대한 가치관의 변화를 추구하며, 그에 대한 대응방안을 고려하는 기회가 될 수 있다는 기대효과 때문이다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 사회과 학습구조 중에서 협동학습구조가 다른 학습구조에 비해 학업성취에 대한 효과가 더욱 있는가? 둘째, 고등학교 사회과 수업에 보다 실제적이고 구체적으로 적용할 수 있는 협동학습 수업모형과 수업기법은 무엇인가? 셋째, 고등학교 사회과 협동학습 모형 중에서 최근 우리나라가 당면한 ‘저출산․고령화 문제의 대응방안’을 주제로 적절한 모형을 찾을 수 있는가? 상기한 연구목적 및 연구문제와 관련하여 다음의 연구과정으로 진행되었다. Ⅰ. 서론으로서 연구목적 및 연구문제, 연구과정에 대해 기술한다. Ⅱ. 기존의 학습구조이론을 바탕으로 협동학습구조가 다른 학습구조보다 효과적인 면을 검토하고, 관련 쟁점 및 고등학교 사회과에도 그러한 학업성취효과가 있는지의 여부를 확인한다. Ⅲ. 다양한 협동학습 모형을 검토하고, 본 연구목적을 달성하기 위해 적절한 협동학습 모형을 제시한다. Ⅳ. 연구의 결과물로서, 본 연구에서 제시한 협동학습 모형을 적용시켜 실제 수업한 사례를 소개한다. Ⅴ. 본 연구에 대한 간략한 요약과 함께 연구의 한계, 유의점 및 앞으로의 과제 등에 제언하며 논문을 마무리 한다. 본 연구는 고등학교 사회과에 있어서 협동학습을 효과적으로 적용하기 위한 수업모형에 대한 연구로서 ‘저출산․고령화 사회 대비방안’을 학습주제로 선정한 뒤, ‘피라미드 토론기법을 이용한 협동학습 모형’을 적용한 수업 사례를 제시하였다.
최근 수십 년 사이에 학습구조이론의 측면에서 사회과 수업의 효과성을 달성하기 위한 여러 가지 연구와 논의가 두드러지게 진행되어 왔다. 다만, 기존 연구의 대부분은 협동학습구조의 특성과 교육 여건상 초등학교와 중학교 사회과 수업을 위주로 하여 수업모형과 수업기법이 모색되어 왔다. 실제로 고등학교 사회과 교육과정, 특히 일반사회과 수업과정에서 협동학습 구조를 실천하기 위한 수업모형은 많지 않다는 것이 기존 연구의 한계라고 볼 수 있다. 본 연구의 목적은 1차적으로 고등학교 사회과 협동학습을 보다 바람직하고 효과적으로 실천하기 위한 수업모형을 모색하는데 있고, 2차적으로 고등학교 일반사회과 교육내용 중 최근 심각한 사회문제로 대두되고 있는 저출산·고령화 사회에 대비하여 적절한 수업모델을 만드는 데 있다. 이는 고등학교 일반사회 교과의 긍정적이고 의미 있는 학습 활동을 통해 학업성취 효과를 올리는 것은 물론, 저출산·고령화 사회에 대한 깊이 있는 이해와 출산 기피에 대한 가치관의 변화를 추구하며, 그에 대한 대응방안을 고려하는 기회가 될 수 있다는 기대효과 때문이다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 세 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 고등학교 사회과 학습구조 중에서 협동학습구조가 다른 학습구조에 비해 학업성취에 대한 효과가 더욱 있는가? 둘째, 고등학교 사회과 수업에 보다 실제적이고 구체적으로 적용할 수 있는 협동학습 수업모형과 수업기법은 무엇인가? 셋째, 고등학교 사회과 협동학습 모형 중에서 최근 우리나라가 당면한 ‘저출산․고령화 문제의 대응방안’을 주제로 적절한 모형을 찾을 수 있는가? 상기한 연구목적 및 연구문제와 관련하여 다음의 연구과정으로 진행되었다. Ⅰ. 서론으로서 연구목적 및 연구문제, 연구과정에 대해 기술한다. Ⅱ. 기존의 학습구조이론을 바탕으로 협동학습구조가 다른 학습구조보다 효과적인 면을 검토하고, 관련 쟁점 및 고등학교 사회과에도 그러한 학업성취효과가 있는지의 여부를 확인한다. Ⅲ. 다양한 협동학습 모형을 검토하고, 본 연구목적을 달성하기 위해 적절한 협동학습 모형을 제시한다. Ⅳ. 연구의 결과물로서, 본 연구에서 제시한 협동학습 모형을 적용시켜 실제 수업한 사례를 소개한다. Ⅴ. 본 연구에 대한 간략한 요약과 함께 연구의 한계, 유의점 및 앞으로의 과제 등에 제언하며 논문을 마무리 한다. 본 연구는 고등학교 사회과에 있어서 협동학습을 효과적으로 적용하기 위한 수업모형에 대한 연구로서 ‘저출산․고령화 사회 대비방안’을 학습주제로 선정한 뒤, ‘피라미드 토론기법을 이용한 협동학습 모형’을 적용한 수업 사례를 제시하였다.
Recent several decades have found a variety of studies and discussions having an outstanding track record on achieving the effectiveness of social studies teaching from the perspective of learning structure theory. However, most of the established studies have been concerned about teaching models an...
Recent several decades have found a variety of studies and discussions having an outstanding track record on achieving the effectiveness of social studies teaching from the perspective of learning structure theory. However, most of the established studies have been concerned about teaching models and teaching methods mainly focused on elementary and middle school levels due to the traits of cooperative learning structure and educational circumstances. Especially, the fact there are not enough teaching models to apply cooperative learning structure to general social studies curriculum can be viewed as a limit to existing studies. The purpose of this study is, firstly, to search for a teaching model which can put social studies cooperative learning at high school levels more desirably and effectively into practice. Secondly, it is to make an adequate teaching model preparing for a low birthrate and aging society which has become a serious social issue lately among high school social studies curriculum. The expected effects from this study are to understand a low birthrate and aging society in depth and to change the value system of avoiding a childbirth, offering an opportunity to consider its alternatives as well as to increase the effects of academic achievement through positive and meaningful class activities in general social studies. Therefore, this study set up the following three themes to examine. First, among social studies learning structures at high school levels, is cooperative learning structure more effective in academic achievement than other learning structures? Second, which cooperative learning model and teaching skill can be applied more practically and specifically in high school social studies class? Third, Is it possible to find out an adequate model to prepare for ‘ Countermeasures for a low birthrate and aging problem’ out of high school social studies cooperative learning models? In regard to above purposes and questions, the following steps have been proceeded. I. For introduction, the purposes, questions, and procedures of this study are described. II. On the basis of leaning structure theories, some effective aspects of cooperative learning structure compared to other learning structures are examined, and researches are done to see if there is any effect in academic achievement in related issued and high school social studies class. III. After examining a variety of cooperative learning models, an adequate cooperative learning model is suggested to achieve the purpose of this study. IV. As a result of this study, an actual class demonstration is introduced applying cooperative learning model suggested by this study. V. For the conclusion and suggestion, with a brief summary of this study, the limits, cautions, and tasks for future study are suggested. This study is to develop a learning model which can apply a cooperative learning more effectively in high school social studies class. It selected ‘Countermeasures for a low birthrate and aging society’ as a theme and suggested a class model in which ‘A cooperative learning model using a pyramid discussion method’ was applied.
Recent several decades have found a variety of studies and discussions having an outstanding track record on achieving the effectiveness of social studies teaching from the perspective of learning structure theory. However, most of the established studies have been concerned about teaching models and teaching methods mainly focused on elementary and middle school levels due to the traits of cooperative learning structure and educational circumstances. Especially, the fact there are not enough teaching models to apply cooperative learning structure to general social studies curriculum can be viewed as a limit to existing studies. The purpose of this study is, firstly, to search for a teaching model which can put social studies cooperative learning at high school levels more desirably and effectively into practice. Secondly, it is to make an adequate teaching model preparing for a low birthrate and aging society which has become a serious social issue lately among high school social studies curriculum. The expected effects from this study are to understand a low birthrate and aging society in depth and to change the value system of avoiding a childbirth, offering an opportunity to consider its alternatives as well as to increase the effects of academic achievement through positive and meaningful class activities in general social studies. Therefore, this study set up the following three themes to examine. First, among social studies learning structures at high school levels, is cooperative learning structure more effective in academic achievement than other learning structures? Second, which cooperative learning model and teaching skill can be applied more practically and specifically in high school social studies class? Third, Is it possible to find out an adequate model to prepare for ‘ Countermeasures for a low birthrate and aging problem’ out of high school social studies cooperative learning models? In regard to above purposes and questions, the following steps have been proceeded. I. For introduction, the purposes, questions, and procedures of this study are described. II. On the basis of leaning structure theories, some effective aspects of cooperative learning structure compared to other learning structures are examined, and researches are done to see if there is any effect in academic achievement in related issued and high school social studies class. III. After examining a variety of cooperative learning models, an adequate cooperative learning model is suggested to achieve the purpose of this study. IV. As a result of this study, an actual class demonstration is introduced applying cooperative learning model suggested by this study. V. For the conclusion and suggestion, with a brief summary of this study, the limits, cautions, and tasks for future study are suggested. This study is to develop a learning model which can apply a cooperative learning more effectively in high school social studies class. It selected ‘Countermeasures for a low birthrate and aging society’ as a theme and suggested a class model in which ‘A cooperative learning model using a pyramid discussion method’ was applied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.