지방자치시대가 본격적으로 시행되면서 각 지방자치단체에서는 지역발전을 위해 여러 대안들을 모색해왔다. 그 중에서도 지역축제는 지역경제의 활성화를 가져다주며, 지역 이미지 쇄신에도 크게 기여한다. 그래서 많은 지방자치단체들은 앞 다투어 지역축제를 개최하고 있다. 2009년을 기준으로 무려 921개나 된다. 하지만 몇몇 대표적인 축제를 제외하고는 축제의 형식화와 고착화에 빠지기 시작했으며 지역의 특색이 없는 천편일률적 지역축제들도 생겨나기에 이르렀다. 본 연구는 축제의 성공요인을 주제, 마케팅 전략, 조직 및 전문성, 축제의 ...
지방자치시대가 본격적으로 시행되면서 각 지방자치단체에서는 지역발전을 위해 여러 대안들을 모색해왔다. 그 중에서도 지역축제는 지역경제의 활성화를 가져다주며, 지역 이미지 쇄신에도 크게 기여한다. 그래서 많은 지방자치단체들은 앞 다투어 지역축제를 개최하고 있다. 2009년을 기준으로 무려 921개나 된다. 하지만 몇몇 대표적인 축제를 제외하고는 축제의 형식화와 고착화에 빠지기 시작했으며 지역의 특색이 없는 천편일률적 지역축제들도 생겨나기에 이르렀다. 본 연구는 축제의 성공요인을 주제, 마케팅 전략, 조직 및 전문성, 축제의 인프라 확충 그리고 관광객 유치 전략을 기준으로 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 우수 축제인 ‘무주 반딧불축제’와 유망 축제인 ‘인제빙어축제’의 문제점과 발전방안을 제시하였다. 연구결과 ‘무주 반딧불축제’와 ‘인제 빙어축제’의 공통적인 발전 방안은 다음과 같다. 첫째, 청정 이미지를 부각시키고 지역의 자원을 연계하는 다양한 프로그램의 기획을 통하여 지역주민의 소득 증대에 기여하기 위해서는 지역축제의 트랜드에 맞는 친환경성, 가족 중심적, 교육성이 갖추어진 프로그램의 보완과 확대가 필요할 것이다. 둘째, 축제 방문객을 위한 편의 시설의 확충이 절실하며, 축제이후에도 지역주민들이 여간 공간으로 활용되고, 관광객들에게는 관광 매력물로서 가치를 인정 받을 수 있는 지역기반 시설의 확충과 노력이 필요하다. 셋째, 관과 민이 함께 나서 새로운 연계행사와 관광 상품을 개발하여 지역 내 상권 격차를 해소해야 한다. 연계행사와 관광 상품을 개발하여 볼거리, 체험거리를 보다 쉽고 즐겁게 참여하여 참여율이 높아진다면 체류형 관광객의 비중은 증가할 것이고 축제로 인한 경제 효과는 증가할 것이다. 넷째, 새로운 콘텐츠를 구성하여 또 하나의 브랜드를 창출해야 한다. 외지 관광객들은 그 지역의 특색을 지역이 홍보하고 있는 상품 외에 축제를 통해 느끼고 알아간다. 다섯째, 편의 시설과 숙박시설의 확충이 필요하다. 인지도 상승으로 인해 해마다 축제장을 찾는 관광객이 증가하고 있어, 많은 사람들을 수용하기엔 편의시설이 현재로선 역부족으로 보인다. 이를 해결하기 위해 각 읍면별 펜션들을 연계 운영하여 숙박시설을 찾는 수고스러움을 덜고, 편하게 체류할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 외국인 관광객을 대규모로 유치하여 세계인이 찾는 축제로 만들어가야 한다. 폭넓은 외국인 관광객을 유치하기 위해서는 좀 더 특별한 관광 상품과 유치 시스템을 마련하는 등의 수용태세를 먼저 갖추어야 한다. 이를 위해 외국인 지향형 프로그램을 마련하고 외국인을 위한 휴게시설과 안내서비스에 차별화를 두어야 할 것이다. 마지막으로, 성공적인 축제로 발전하기 위해서 전문적인 능력을 가지고 있는 민과 재정적 뒷받침을 할 수 있는 관이 조화를 이루어야 한다는 것이다. 또한, 조직의 장과 구성원은 겉치레 행사가 아닌 축제에 대한 애정을 갖고 끊임없이 변화하고 발전하려는 자세를 가지고 있어야 할 것이다. 이상으로 지역축제의 활성화 방안에 대한 연구를 논의하여 보았다. 지역축제는 지역민들에게 지역의 애향심을 고취시키고 사회·문화·경제적으로 긍정적 파급효과를 가져오는 역할을 하는 지방자치에 꼭 필요한 정책수단이지만 수많은 지역축제들이 본래의 목적을 잃어버리고 형식화·고착화 되어 가고 있다. 이러한 시점에서 본 연구가 축제의 실태분석과 평가를 통해 올바른 지역축제 정착에 보탬이 되고 더 나아가 지방자치와 지역발전에 도움이 되길 희망한다.
지방자치시대가 본격적으로 시행되면서 각 지방자치단체에서는 지역발전을 위해 여러 대안들을 모색해왔다. 그 중에서도 지역축제는 지역경제의 활성화를 가져다주며, 지역 이미지 쇄신에도 크게 기여한다. 그래서 많은 지방자치단체들은 앞 다투어 지역축제를 개최하고 있다. 2009년을 기준으로 무려 921개나 된다. 하지만 몇몇 대표적인 축제를 제외하고는 축제의 형식화와 고착화에 빠지기 시작했으며 지역의 특색이 없는 천편일률적 지역축제들도 생겨나기에 이르렀다. 본 연구는 축제의 성공요인을 주제, 마케팅 전략, 조직 및 전문성, 축제의 인프라 확충 그리고 관광객 유치 전략을 기준으로 분석하였다. 분석한 내용을 바탕으로 우수 축제인 ‘무주 반딧불축제’와 유망 축제인 ‘인제빙어축제’의 문제점과 발전방안을 제시하였다. 연구결과 ‘무주 반딧불축제’와 ‘인제 빙어축제’의 공통적인 발전 방안은 다음과 같다. 첫째, 청정 이미지를 부각시키고 지역의 자원을 연계하는 다양한 프로그램의 기획을 통하여 지역주민의 소득 증대에 기여하기 위해서는 지역축제의 트랜드에 맞는 친환경성, 가족 중심적, 교육성이 갖추어진 프로그램의 보완과 확대가 필요할 것이다. 둘째, 축제 방문객을 위한 편의 시설의 확충이 절실하며, 축제이후에도 지역주민들이 여간 공간으로 활용되고, 관광객들에게는 관광 매력물로서 가치를 인정 받을 수 있는 지역기반 시설의 확충과 노력이 필요하다. 셋째, 관과 민이 함께 나서 새로운 연계행사와 관광 상품을 개발하여 지역 내 상권 격차를 해소해야 한다. 연계행사와 관광 상품을 개발하여 볼거리, 체험거리를 보다 쉽고 즐겁게 참여하여 참여율이 높아진다면 체류형 관광객의 비중은 증가할 것이고 축제로 인한 경제 효과는 증가할 것이다. 넷째, 새로운 콘텐츠를 구성하여 또 하나의 브랜드를 창출해야 한다. 외지 관광객들은 그 지역의 특색을 지역이 홍보하고 있는 상품 외에 축제를 통해 느끼고 알아간다. 다섯째, 편의 시설과 숙박시설의 확충이 필요하다. 인지도 상승으로 인해 해마다 축제장을 찾는 관광객이 증가하고 있어, 많은 사람들을 수용하기엔 편의시설이 현재로선 역부족으로 보인다. 이를 해결하기 위해 각 읍면별 펜션들을 연계 운영하여 숙박시설을 찾는 수고스러움을 덜고, 편하게 체류할 수 있도록 해야 한다. 여섯째, 외국인 관광객을 대규모로 유치하여 세계인이 찾는 축제로 만들어가야 한다. 폭넓은 외국인 관광객을 유치하기 위해서는 좀 더 특별한 관광 상품과 유치 시스템을 마련하는 등의 수용태세를 먼저 갖추어야 한다. 이를 위해 외국인 지향형 프로그램을 마련하고 외국인을 위한 휴게시설과 안내서비스에 차별화를 두어야 할 것이다. 마지막으로, 성공적인 축제로 발전하기 위해서 전문적인 능력을 가지고 있는 민과 재정적 뒷받침을 할 수 있는 관이 조화를 이루어야 한다는 것이다. 또한, 조직의 장과 구성원은 겉치레 행사가 아닌 축제에 대한 애정을 갖고 끊임없이 변화하고 발전하려는 자세를 가지고 있어야 할 것이다. 이상으로 지역축제의 활성화 방안에 대한 연구를 논의하여 보았다. 지역축제는 지역민들에게 지역의 애향심을 고취시키고 사회·문화·경제적으로 긍정적 파급효과를 가져오는 역할을 하는 지방자치에 꼭 필요한 정책수단이지만 수많은 지역축제들이 본래의 목적을 잃어버리고 형식화·고착화 되어 가고 있다. 이러한 시점에서 본 연구가 축제의 실태분석과 평가를 통해 올바른 지역축제 정착에 보탬이 되고 더 나아가 지방자치와 지역발전에 도움이 되길 희망한다.
As the local autonomy started in earnest, each local autonomy government has explored diverse alternatives for local development. Among these, local festivals play an important role in revitalizing the local economy and in changing the image of the region. That is the reason why many local autonomy ...
As the local autonomy started in earnest, each local autonomy government has explored diverse alternatives for local development. Among these, local festivals play an important role in revitalizing the local economy and in changing the image of the region. That is the reason why many local autonomy governments hold local festivals competitively. There are 921 festivals in 2009. But, except for some typical festivals, it began to be mere formalities showing no differences without regional characteristics. This study aims at finding success factors of festivals in terms of theme, marketing strategy, organization and speciality, infrastructure of festivals and attracting strategy of tourists. Based on the analysis, this study points out problems and suggests recommendations on 'Mujoo Glowfly Festival' and 'Inje Icefish Festival' respectively. As a result, the common development plan of the two festivals is raised as follows. First, in order to contribute to the profit increase by planning a diverse program linking to local resources and emphasizing clean image, the supplement and expansion of festivals having eco-friendly, family focused, and educational elements are required. Second, the expansion of convenient facilities for visitors are essential, and the establishment of local infra structure that can be utilized after the festival by local residents and that also can be attractive tour objects for visitors. Third, the disparities of market power in the are should be diminished by developing a new joint event and creating a tour package in cooperation with both public and private sectors. If a joint event and tour package ty are created to make it easy and enjoyable to participate the festival, the rate of staying tourists will increase that, in turn, may contribute to the economic effect. Fourth, A new brand should be invented by constructing new contents. Tourists from outside might feel what kind of the regions is not only by advertised tour packages, but also by festivals. Fifth, it is required to expand convenient and lodging facilities. It seems these facilities are far short to accommodate many people as the number of tourists has increased due to the awareness of the festivals. To resolve this problem, village pensions in each town should be connected to each other to find the accommodation easily and to giva a comfortable stay. Sixth, it is important to attract a large scale foreign tourist group. For this, more specialized tour packages and attracting systems are required to be set up first. The foreigner-oriented program, renovating resting place and information services must be specially prepared. Finally, the harmony between the private who have specialized ability and the public who can support financially is essential to be successful. And the head and members of institutions make every effort to develop and change the festivals with affection avoiding a habitual attitude. These are the suggestions to boost up local festivals. Local festivals can imbue local residents the love of the native region, and can play a positive role in social, cultural and economic development. So, it is essential to the local government. However, at the same time, it tends to be a habitual event loosing the original purpose. By analysis and evaluation of festivals, this study expects to contribute to the appropriate settlement of festivals that can be of help to local autonomy and development.
As the local autonomy started in earnest, each local autonomy government has explored diverse alternatives for local development. Among these, local festivals play an important role in revitalizing the local economy and in changing the image of the region. That is the reason why many local autonomy governments hold local festivals competitively. There are 921 festivals in 2009. But, except for some typical festivals, it began to be mere formalities showing no differences without regional characteristics. This study aims at finding success factors of festivals in terms of theme, marketing strategy, organization and speciality, infrastructure of festivals and attracting strategy of tourists. Based on the analysis, this study points out problems and suggests recommendations on 'Mujoo Glowfly Festival' and 'Inje Icefish Festival' respectively. As a result, the common development plan of the two festivals is raised as follows. First, in order to contribute to the profit increase by planning a diverse program linking to local resources and emphasizing clean image, the supplement and expansion of festivals having eco-friendly, family focused, and educational elements are required. Second, the expansion of convenient facilities for visitors are essential, and the establishment of local infra structure that can be utilized after the festival by local residents and that also can be attractive tour objects for visitors. Third, the disparities of market power in the are should be diminished by developing a new joint event and creating a tour package in cooperation with both public and private sectors. If a joint event and tour package ty are created to make it easy and enjoyable to participate the festival, the rate of staying tourists will increase that, in turn, may contribute to the economic effect. Fourth, A new brand should be invented by constructing new contents. Tourists from outside might feel what kind of the regions is not only by advertised tour packages, but also by festivals. Fifth, it is required to expand convenient and lodging facilities. It seems these facilities are far short to accommodate many people as the number of tourists has increased due to the awareness of the festivals. To resolve this problem, village pensions in each town should be connected to each other to find the accommodation easily and to giva a comfortable stay. Sixth, it is important to attract a large scale foreign tourist group. For this, more specialized tour packages and attracting systems are required to be set up first. The foreigner-oriented program, renovating resting place and information services must be specially prepared. Finally, the harmony between the private who have specialized ability and the public who can support financially is essential to be successful. And the head and members of institutions make every effort to develop and change the festivals with affection avoiding a habitual attitude. These are the suggestions to boost up local festivals. Local festivals can imbue local residents the love of the native region, and can play a positive role in social, cultural and economic development. So, it is essential to the local government. However, at the same time, it tends to be a habitual event loosing the original purpose. By analysis and evaluation of festivals, this study expects to contribute to the appropriate settlement of festivals that can be of help to local autonomy and development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.