현대의 다매체 시대는 매체의 비판적인 수용, 곧 매체의 비판적 읽기가 요구되는 시대이다. 매체 환경의 변화와 함께 매체에 대한 일반 대중의 의존도가 높아짐에 따라, 사회의 지배 세력 또는 이익 집단이 매체를 이용해 대중에게 특정 가치관이나 태도 형성에 영향을 미치기도 한다. 따라서 현대의 우리들은 매체의 내용을 그대로 받아들이는 것이 아니라 그것이 믿을만한 것인지, 사회적으로 다수가 수용할 수 있는 것인지, 특정 방향으로 편중되지는 않았는지 등 매체를 비판적으로 볼 필요가 있다. 본고에서는 이러한 매체 환경을 배경으로 하여 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기를 통해 길러진 비판적 사고 능력이 국어과의 다른 영역에 전이되어 학습자의 총체적인 학습 능력을 향상시킨다는 목적 하에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 지도 방안에 대해 연구하고자 한다. 이를 위해 텔레비전 뉴스와 비판적 사고의 특성을 살펴보는 것에서부터 시작하여 텔레비전 뉴스를 통한 비판적 읽기 교육을 가능성을 보고 주고, 이를 위한 비판적 읽기 전략을 실제 교수-학습 장면에 적용하는 과정을 보여주고자 한다. 다시 말해 텔레비전의 어떠한 특성으로 인해 비판적 읽기가 필요한지 4가지를 중심으로 살펴보고, 이를 토대로 텔레비전 뉴스의 읽기 전략을 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 결합하여 제시하고자 한다. 한편 텔레비전 뉴스는 있는 그대로의 사실이 아니라 사실을 바탕으로 제작자의 관점에 따라 제작된 것이므로 완전히 객관적일 수 없다는 점에서 비판적 읽기의 대상이 될 수 있다. 하지만 모든 텔레비전 뉴스가 비판적 읽기의 대상으로 적합한 것은 아니며, 뉴스 유형에 따라 비판적 읽기의 양상도 달라질 수 있다. 또한 다른 인쇄매체와 달리 읽기 과정에서 텍스트와 장면의 상호 작용하여 의미 구성에 관여하는 특성도 보인다. 따라서 비판적 읽기 대상으로 적합한 텔레비전 뉴스의 유형을 범주화하고, 개별 뉴스의 의미 구성 과정에 텍스트와 장면이 어떻게 관여하는지 살펴보는 일이 선행될 필요가 있다. 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 넓은 범주에서 비판적 읽기의 하나이기 때문에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 전혀 무관하지 않다. 이런 점에서 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기에 영상 매체가 갖는 텔레비전 뉴스 특성을 결합해 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 전략을 내용, 조직, 표현 측면에서 나타낼 수 있다. 하지만 내용, 조직, 표현의 영역에 따른 비판적 읽기 하위 요소에 텔레비전 뉴스의 평가 기준이 하나씩만 대응되는 것은 아니다. 하나의 영역에 둘 이상의 기준이 포함되기도 하며, 하나의 기준이 여러 영역이나 그 중간에 포함되기도 한다. 분명한 것은 기존의 비판적 읽기와 달리 읽기 과정 중에 텔레비전 뉴스 특성이 관여한다는 점이다. 즉 내용, 조직, 표현의 영역에 텍스트와 장면이 관여하게 되어 내용, 조직, 표현 면에서 텔레비전 뉴스의 특성이 나타나므로 비판적 읽기 과정에 텍스트와 장면에 대한 고려가 필요한 것이다. 기존의 비판적 읽기가 텍스트 자체에만 초점이 놓였다면, 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 텍스트와 장면 모두에 초점이 놓이는 것이다. 본고에서는 영상매체의 비판적 읽기에 대해서만 다루었지만, 현대에 다양한 매체가 존재하는 만큼 비판적 읽기 연구에 있어서도 보다 다양한 매체를 다룰 필요가 있다. 여기서는 다루지 못했지만, 앞으로 비판적 읽기 또는 사고에 관한 연구는 매체에 따른 교육 방법에 대한 이론, ...
현대의 다매체 시대는 매체의 비판적인 수용, 곧 매체의 비판적 읽기가 요구되는 시대이다. 매체 환경의 변화와 함께 매체에 대한 일반 대중의 의존도가 높아짐에 따라, 사회의 지배 세력 또는 이익 집단이 매체를 이용해 대중에게 특정 가치관이나 태도 형성에 영향을 미치기도 한다. 따라서 현대의 우리들은 매체의 내용을 그대로 받아들이는 것이 아니라 그것이 믿을만한 것인지, 사회적으로 다수가 수용할 수 있는 것인지, 특정 방향으로 편중되지는 않았는지 등 매체를 비판적으로 볼 필요가 있다. 본고에서는 이러한 매체 환경을 배경으로 하여 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기를 통해 길러진 비판적 사고 능력이 국어과의 다른 영역에 전이되어 학습자의 총체적인 학습 능력을 향상시킨다는 목적 하에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 지도 방안에 대해 연구하고자 한다. 이를 위해 텔레비전 뉴스와 비판적 사고의 특성을 살펴보는 것에서부터 시작하여 텔레비전 뉴스를 통한 비판적 읽기 교육을 가능성을 보고 주고, 이를 위한 비판적 읽기 전략을 실제 교수-학습 장면에 적용하는 과정을 보여주고자 한다. 다시 말해 텔레비전의 어떠한 특성으로 인해 비판적 읽기가 필요한지 4가지를 중심으로 살펴보고, 이를 토대로 텔레비전 뉴스의 읽기 전략을 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 결합하여 제시하고자 한다. 한편 텔레비전 뉴스는 있는 그대로의 사실이 아니라 사실을 바탕으로 제작자의 관점에 따라 제작된 것이므로 완전히 객관적일 수 없다는 점에서 비판적 읽기의 대상이 될 수 있다. 하지만 모든 텔레비전 뉴스가 비판적 읽기의 대상으로 적합한 것은 아니며, 뉴스 유형에 따라 비판적 읽기의 양상도 달라질 수 있다. 또한 다른 인쇄매체와 달리 읽기 과정에서 텍스트와 장면의 상호 작용하여 의미 구성에 관여하는 특성도 보인다. 따라서 비판적 읽기 대상으로 적합한 텔레비전 뉴스의 유형을 범주화하고, 개별 뉴스의 의미 구성 과정에 텍스트와 장면이 어떻게 관여하는지 살펴보는 일이 선행될 필요가 있다. 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 넓은 범주에서 비판적 읽기의 하나이기 때문에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 전혀 무관하지 않다. 이런 점에서 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기에 영상 매체가 갖는 텔레비전 뉴스 특성을 결합해 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 전략을 내용, 조직, 표현 측면에서 나타낼 수 있다. 하지만 내용, 조직, 표현의 영역에 따른 비판적 읽기 하위 요소에 텔레비전 뉴스의 평가 기준이 하나씩만 대응되는 것은 아니다. 하나의 영역에 둘 이상의 기준이 포함되기도 하며, 하나의 기준이 여러 영역이나 그 중간에 포함되기도 한다. 분명한 것은 기존의 비판적 읽기와 달리 읽기 과정 중에 텔레비전 뉴스 특성이 관여한다는 점이다. 즉 내용, 조직, 표현의 영역에 텍스트와 장면이 관여하게 되어 내용, 조직, 표현 면에서 텔레비전 뉴스의 특성이 나타나므로 비판적 읽기 과정에 텍스트와 장면에 대한 고려가 필요한 것이다. 기존의 비판적 읽기가 텍스트 자체에만 초점이 놓였다면, 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 텍스트와 장면 모두에 초점이 놓이는 것이다. 본고에서는 영상매체의 비판적 읽기에 대해서만 다루었지만, 현대에 다양한 매체가 존재하는 만큼 비판적 읽기 연구에 있어서도 보다 다양한 매체를 다룰 필요가 있다. 여기서는 다루지 못했지만, 앞으로 비판적 읽기 또는 사고에 관한 연구는 매체에 따른 교육 방법에 대한 이론, 상위인지 전략을 적용한 교수-학습 프로그램 개발 등에 관한 계속적인 논의가 필요하다.
현대의 다매체 시대는 매체의 비판적인 수용, 곧 매체의 비판적 읽기가 요구되는 시대이다. 매체 환경의 변화와 함께 매체에 대한 일반 대중의 의존도가 높아짐에 따라, 사회의 지배 세력 또는 이익 집단이 매체를 이용해 대중에게 특정 가치관이나 태도 형성에 영향을 미치기도 한다. 따라서 현대의 우리들은 매체의 내용을 그대로 받아들이는 것이 아니라 그것이 믿을만한 것인지, 사회적으로 다수가 수용할 수 있는 것인지, 특정 방향으로 편중되지는 않았는지 등 매체를 비판적으로 볼 필요가 있다. 본고에서는 이러한 매체 환경을 배경으로 하여 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기를 통해 길러진 비판적 사고 능력이 국어과의 다른 영역에 전이되어 학습자의 총체적인 학습 능력을 향상시킨다는 목적 하에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 지도 방안에 대해 연구하고자 한다. 이를 위해 텔레비전 뉴스와 비판적 사고의 특성을 살펴보는 것에서부터 시작하여 텔레비전 뉴스를 통한 비판적 읽기 교육을 가능성을 보고 주고, 이를 위한 비판적 읽기 전략을 실제 교수-학습 장면에 적용하는 과정을 보여주고자 한다. 다시 말해 텔레비전의 어떠한 특성으로 인해 비판적 읽기가 필요한지 4가지를 중심으로 살펴보고, 이를 토대로 텔레비전 뉴스의 읽기 전략을 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 결합하여 제시하고자 한다. 한편 텔레비전 뉴스는 있는 그대로의 사실이 아니라 사실을 바탕으로 제작자의 관점에 따라 제작된 것이므로 완전히 객관적일 수 없다는 점에서 비판적 읽기의 대상이 될 수 있다. 하지만 모든 텔레비전 뉴스가 비판적 읽기의 대상으로 적합한 것은 아니며, 뉴스 유형에 따라 비판적 읽기의 양상도 달라질 수 있다. 또한 다른 인쇄매체와 달리 읽기 과정에서 텍스트와 장면의 상호 작용하여 의미 구성에 관여하는 특성도 보인다. 따라서 비판적 읽기 대상으로 적합한 텔레비전 뉴스의 유형을 범주화하고, 개별 뉴스의 의미 구성 과정에 텍스트와 장면이 어떻게 관여하는지 살펴보는 일이 선행될 필요가 있다. 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 넓은 범주에서 비판적 읽기의 하나이기 때문에 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기와 전혀 무관하지 않다. 이런 점에서 기존의 텍스트 중심의 비판적 읽기에 영상 매체가 갖는 텔레비전 뉴스 특성을 결합해 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기 전략을 내용, 조직, 표현 측면에서 나타낼 수 있다. 하지만 내용, 조직, 표현의 영역에 따른 비판적 읽기 하위 요소에 텔레비전 뉴스의 평가 기준이 하나씩만 대응되는 것은 아니다. 하나의 영역에 둘 이상의 기준이 포함되기도 하며, 하나의 기준이 여러 영역이나 그 중간에 포함되기도 한다. 분명한 것은 기존의 비판적 읽기와 달리 읽기 과정 중에 텔레비전 뉴스 특성이 관여한다는 점이다. 즉 내용, 조직, 표현의 영역에 텍스트와 장면이 관여하게 되어 내용, 조직, 표현 면에서 텔레비전 뉴스의 특성이 나타나므로 비판적 읽기 과정에 텍스트와 장면에 대한 고려가 필요한 것이다. 기존의 비판적 읽기가 텍스트 자체에만 초점이 놓였다면, 텔레비전 뉴스의 비판적 읽기는 텍스트와 장면 모두에 초점이 놓이는 것이다. 본고에서는 영상매체의 비판적 읽기에 대해서만 다루었지만, 현대에 다양한 매체가 존재하는 만큼 비판적 읽기 연구에 있어서도 보다 다양한 매체를 다룰 필요가 있다. 여기서는 다루지 못했지만, 앞으로 비판적 읽기 또는 사고에 관한 연구는 매체에 따른 교육 방법에 대한 이론, 상위인지 전략을 적용한 교수-학습 프로그램 개발 등에 관한 계속적인 논의가 필요하다.
The modern multimedia era requires critical acceptance of media, in other words, critical reading of the media. With the increasing reliance of the general public on the media together with the changes in media environment, dominant social forces and interest groups are exploiting the media in order...
The modern multimedia era requires critical acceptance of media, in other words, critical reading of the media. With the increasing reliance of the general public on the media together with the changes in media environment, dominant social forces and interest groups are exploiting the media in order to affect certain values and attitudes of the general public. Therefore, we should avoid accepting the media without questioning, instead we should develop critical thinking as to whether it is reliable, whether the social majority can accept it, and whether it is biased in the particular direction. This study aims to find coaching methods of critical reading from TV or newspaper based on such media background on the premise that critical thinking, achieved by the critical reading of television news can be transferred to the other areas of language arts and thus, improve learner's overall learning ability. For this purpose, it begins with the characteristics of television news and critical thinking, and then the possibility of critical reading education through television news, and ends with the application of the critical reading methods in the actual teaching-learning scene. In other words, which characteristics of television requires critical reading is investigated by presentation of four factors and, reading strategies of television news are suggested in combination with the existing text-oriented critical reading. Meanwhile, television news is not the whole truth but, designed according to the author's point of view based on the facts and so it can not be totally objective. But all the television news are not suitable for critical reading, and the aspects of critical reading may vary depending on the types of news. In addition, unlike other print media, it is also shown that the interaction of text and scene are involved in meaning configuration in the process of reading. Therefore, the categorization of television news for critical reading and the involvement between text and scene for the meaning configuration of individual news are required in advance. The critical reading of television news is one of critical readings in a broad sense, and it is not irrelevant of the existing text-oriented critical readings. In this respect, the existing text-oriented critical reading should be combined with the characteristics of television news and the critical reading strategy of television news should be expressed in terms of content, structure, and representation. However, the criteria of television news is not the one corresponding into each sub-class of critical reading according to content, structure, representation. One area may include more than one criterion, and one criterion can be included in several areas or in the middle. What's evident is that the nature of television news is involved in the process of reading unlike traditional critical reading. In other words, texts and scenes are involved in each content, structure, representation, and the nature of television news appears and so it is necessary to consider text and scene in the process of critical reading. The existing critical reading has focused on the text itself but, the critical reading of television news focuses on both the text and the scene. This paper covers critical reading of visual media only but, as a variety of modern media is present, more various media needs to be dealt with as for critical reading of. Although not covered here, the future research of critical reading or thinking should continue to discuss education method by media and teaching-learning program development with the application of higher level cognitive strategy.
The modern multimedia era requires critical acceptance of media, in other words, critical reading of the media. With the increasing reliance of the general public on the media together with the changes in media environment, dominant social forces and interest groups are exploiting the media in order to affect certain values and attitudes of the general public. Therefore, we should avoid accepting the media without questioning, instead we should develop critical thinking as to whether it is reliable, whether the social majority can accept it, and whether it is biased in the particular direction. This study aims to find coaching methods of critical reading from TV or newspaper based on such media background on the premise that critical thinking, achieved by the critical reading of television news can be transferred to the other areas of language arts and thus, improve learner's overall learning ability. For this purpose, it begins with the characteristics of television news and critical thinking, and then the possibility of critical reading education through television news, and ends with the application of the critical reading methods in the actual teaching-learning scene. In other words, which characteristics of television requires critical reading is investigated by presentation of four factors and, reading strategies of television news are suggested in combination with the existing text-oriented critical reading. Meanwhile, television news is not the whole truth but, designed according to the author's point of view based on the facts and so it can not be totally objective. But all the television news are not suitable for critical reading, and the aspects of critical reading may vary depending on the types of news. In addition, unlike other print media, it is also shown that the interaction of text and scene are involved in meaning configuration in the process of reading. Therefore, the categorization of television news for critical reading and the involvement between text and scene for the meaning configuration of individual news are required in advance. The critical reading of television news is one of critical readings in a broad sense, and it is not irrelevant of the existing text-oriented critical readings. In this respect, the existing text-oriented critical reading should be combined with the characteristics of television news and the critical reading strategy of television news should be expressed in terms of content, structure, and representation. However, the criteria of television news is not the one corresponding into each sub-class of critical reading according to content, structure, representation. One area may include more than one criterion, and one criterion can be included in several areas or in the middle. What's evident is that the nature of television news is involved in the process of reading unlike traditional critical reading. In other words, texts and scenes are involved in each content, structure, representation, and the nature of television news appears and so it is necessary to consider text and scene in the process of critical reading. The existing critical reading has focused on the text itself but, the critical reading of television news focuses on both the text and the scene. This paper covers critical reading of visual media only but, as a variety of modern media is present, more various media needs to be dealt with as for critical reading of. Although not covered here, the future research of critical reading or thinking should continue to discuss education method by media and teaching-learning program development with the application of higher level cognitive strategy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.