김유정은 1930년대를 대표하는 작가로서, 농촌의 비참한 생활상을 사실적으로 표현한 작품을 남겼다. 특히 유정은 극심할 정도의 가난한 현실을 벗어나기 위해 강한 생활력을 가진 들병이를 등장시켜 민중의 삶을 보다 극명하게 표현했다. 들병이는 실제 존재했던 인물로 일제치하의 수탈 속에서 가장을 대신하여 생계를 잇고자 농촌을 유랑하며 술과 몸을 파는 매춘부이다. 그러나 본고는 들병이를 비윤리적인 측면에서 파악하지 않고 그들이 도덕의식을 저버릴 수밖에...
김유정은 1930년대를 대표하는 작가로서, 농촌의 비참한 생활상을 사실적으로 표현한 작품을 남겼다. 특히 유정은 극심할 정도의 가난한 현실을 벗어나기 위해 강한 생활력을 가진 들병이를 등장시켜 민중의 삶을 보다 극명하게 표현했다. 들병이는 실제 존재했던 인물로 일제치하의 수탈 속에서 가장을 대신하여 생계를 잇고자 농촌을 유랑하며 술과 몸을 파는 매춘부이다. 그러나 본고는 들병이를 비윤리적인 측면에서 파악하지 않고 그들이 도덕의식을 저버릴 수밖에 없었던 당대의 비참한 현실에 주목하였다. 본고는 지금까지의 김유정에 관한 연구가 작중인물의 분석과 해학성, 반어적 표현 등의 표현형식에 편중되었다는 것을 발견하였다. 이에 유정의 소설 중 들병이가 등장하는 여섯 작품을 대상으로 김유정의 사회의식과 작중인물의 성의식을 분석하는데 중점을 두었다. Ⅱ장은 문학과 작가의 삶은 밀접하게 관련되어있기 때문에 작가의 삶과 모성콤플렉스의 관계를 파악하고, 들병이가 등장할 수밖에 없었던 1930년대의 비참한 일제치하의 농촌현실에 대해 살펴보았다. 또한 김유정의 수필 「조선의 집시」를 바탕으로 들병이의 특성을 9개로 분류하고 이와 관련된 유정의 소설을 제시하여 실제 존재했던 들병이와 작품속의 들병이의 연관관계를 분석하였다. Ⅲ장은 김유정의 작품 중 「솟」, 「총각과 맹꽁이」, 「가을」, 「소낙비」, 「안해」, 「산ㅅ골 나그네」를 바탕으로 들병이의 현실인식과 성의식을 중심으로 분류하였다. 「솟」, 「총각과 맹꽁이」, 「가을」의 여성인물은 생계를 잇기 위해 타자의 강요가 아닌 자신의 의지에 따라 매춘을 시작한다. 반면 「소낙비」, 「안해」, 「산ㅅ골 나그네」의 여성인물은 남편의 강요에 의해 매춘을 시작했다는 점에서 다르다. 이에 전자를 능동적인 여성인물로 명명하였고, 후자를 수동적인 여성인물로 명명하여 구분하고 분석하였다. 한편 들병이는 현실인식적인 측면에서 살펴볼 때, 능동적인 여성인물과 수동적인 여성인물로 나뉘지만, 성에 대한 도덕의식은 모두 가지고 있지 않다는 공통점을 발견하였다. 결국 당대 비참할 정도로 가난했던 1930년대의 시대적 배경에서 들병이의 삶을 파악해야 하며, 이들은 비윤리적인 인물이 아니라 ‘생계를 잇기 위해 가장을 대신하여 적극적으로 삶을 영위하는 평범한 부녀자’라는 결론을 도출하였다. Ⅳ장은 앞서 연구한 내용을 바탕으로 민중의 비참한 삶에 집중해온 김유정의 문학사적 의의에 대해 고찰하였다. 유정은 1930년대의 극심한 가난과 일제치하 속에서 날카롭게 현실을 인식하고 사실적으로 표현하였다. 이를 위해 유정은 당대 사회의 최하위계층인 빈민의 삶, 즉 들병이의 삶에 주목하였고, 그들과 시선을 나란히 하여 더욱 극명하게 당대 민중들의 삶을 효과적으로 제시하였다는 점에서 문학사적 의의가 있다고 본다. 결국 김유정은 소설에 들병이를 등장시켜 1930년대 당대 민중의 고통스러운 삶을 나타내고자 하였다. 들병이는 단순한 매춘부가 아닌 윤리의식을 생각할 수 없을 정도의 비참한 빈곤에서 벗어나고자 하는 적극적인 여성인물이며, 이는 당대 고통스러운 삶을 살고 있는 민중들의 삶을 대변해준다.
김유정은 1930년대를 대표하는 작가로서, 농촌의 비참한 생활상을 사실적으로 표현한 작품을 남겼다. 특히 유정은 극심할 정도의 가난한 현실을 벗어나기 위해 강한 생활력을 가진 들병이를 등장시켜 민중의 삶을 보다 극명하게 표현했다. 들병이는 실제 존재했던 인물로 일제치하의 수탈 속에서 가장을 대신하여 생계를 잇고자 농촌을 유랑하며 술과 몸을 파는 매춘부이다. 그러나 본고는 들병이를 비윤리적인 측면에서 파악하지 않고 그들이 도덕의식을 저버릴 수밖에 없었던 당대의 비참한 현실에 주목하였다. 본고는 지금까지의 김유정에 관한 연구가 작중인물의 분석과 해학성, 반어적 표현 등의 표현형식에 편중되었다는 것을 발견하였다. 이에 유정의 소설 중 들병이가 등장하는 여섯 작품을 대상으로 김유정의 사회의식과 작중인물의 성의식을 분석하는데 중점을 두었다. Ⅱ장은 문학과 작가의 삶은 밀접하게 관련되어있기 때문에 작가의 삶과 모성콤플렉스의 관계를 파악하고, 들병이가 등장할 수밖에 없었던 1930년대의 비참한 일제치하의 농촌현실에 대해 살펴보았다. 또한 김유정의 수필 「조선의 집시」를 바탕으로 들병이의 특성을 9개로 분류하고 이와 관련된 유정의 소설을 제시하여 실제 존재했던 들병이와 작품속의 들병이의 연관관계를 분석하였다. Ⅲ장은 김유정의 작품 중 「솟」, 「총각과 맹꽁이」, 「가을」, 「소낙비」, 「안해」, 「산ㅅ골 나그네」를 바탕으로 들병이의 현실인식과 성의식을 중심으로 분류하였다. 「솟」, 「총각과 맹꽁이」, 「가을」의 여성인물은 생계를 잇기 위해 타자의 강요가 아닌 자신의 의지에 따라 매춘을 시작한다. 반면 「소낙비」, 「안해」, 「산ㅅ골 나그네」의 여성인물은 남편의 강요에 의해 매춘을 시작했다는 점에서 다르다. 이에 전자를 능동적인 여성인물로 명명하였고, 후자를 수동적인 여성인물로 명명하여 구분하고 분석하였다. 한편 들병이는 현실인식적인 측면에서 살펴볼 때, 능동적인 여성인물과 수동적인 여성인물로 나뉘지만, 성에 대한 도덕의식은 모두 가지고 있지 않다는 공통점을 발견하였다. 결국 당대 비참할 정도로 가난했던 1930년대의 시대적 배경에서 들병이의 삶을 파악해야 하며, 이들은 비윤리적인 인물이 아니라 ‘생계를 잇기 위해 가장을 대신하여 적극적으로 삶을 영위하는 평범한 부녀자’라는 결론을 도출하였다. Ⅳ장은 앞서 연구한 내용을 바탕으로 민중의 비참한 삶에 집중해온 김유정의 문학사적 의의에 대해 고찰하였다. 유정은 1930년대의 극심한 가난과 일제치하 속에서 날카롭게 현실을 인식하고 사실적으로 표현하였다. 이를 위해 유정은 당대 사회의 최하위계층인 빈민의 삶, 즉 들병이의 삶에 주목하였고, 그들과 시선을 나란히 하여 더욱 극명하게 당대 민중들의 삶을 효과적으로 제시하였다는 점에서 문학사적 의의가 있다고 본다. 결국 김유정은 소설에 들병이를 등장시켜 1930년대 당대 민중의 고통스러운 삶을 나타내고자 하였다. 들병이는 단순한 매춘부가 아닌 윤리의식을 생각할 수 없을 정도의 비참한 빈곤에서 벗어나고자 하는 적극적인 여성인물이며, 이는 당대 고통스러운 삶을 살고 있는 민중들의 삶을 대변해준다.
Yu-jeong Kim, a representative writter in 1930's, remained works reflecting miserable life with a realistic description. Especially, she described people's life more obviously with using life-strong character, Deul-byeongi who was eager to escape from his poor life. Deul-byeongi ,who was actually ex...
Yu-jeong Kim, a representative writter in 1930's, remained works reflecting miserable life with a realistic description. Especially, she described people's life more obviously with using life-strong character, Deul-byeongi who was eager to escape from his poor life. Deul-byeongi ,who was actually existent, was a prostitute for a living instead of her husband during the Japanese occupation. However, in this This article, instead of noticing her unethical side, it gave more weight to miserable reality at that time and the reason why she had to throw away her morality. This article has found that the study regarding Yu-jeong Kim has been concentrated in irony, humorous expression and analysis of characters. So this article put more weight on analysing Deul-byeongi‘s recognition of reality and morality from Yoojung's 6 novels that Deul-byeongi apeared. In the second chapter, it has recognized connection between the life of the author and electra complex since those are related. And it has devided Deul-byeongi‘s characteristics into 9 things based on one of her essay 「Joseon's gypsy」 and analyzed correlation between Deul-byeongi in real and Deul-byeongi in novel. In the third chapter, it has categorized Deul-byeongi's perception of reality and morality based on some of her works,「Sot」,「Chonggakgua Maenggongi」,「Fall」,「A shower」,「A wife」,「drifter in the mountains」. The women in「Sot」,「Chonggakgua Maenggongi」,「Fall」 started prostituting by themself for the living not by force of someone else. However, the women in 「A shower」,「A wife」,「drifter in the mountains」are distinguished because they started prostituting by force of their husbands. Meanwhile, Deul-byeongi, in the aspect of reality, can be divided into active and passive woman but it's found that she doesn't have any morality. Eventually, it has drawn a conclusion that we should grasp the historical backdrop in Deul-byeongi's period and they were just normal women trying to earn thier living instead of the husbands. In the last chapter, it has contemplated the cultural meaning of Yu-jeong Kim interested in people's miserable lives based on the early study. Yoojung grasped the harsh reality in the Japanese occupation and expressed it. For that, she concentrated on the life of the lowest level of people, Deul-byeongi, and expressed people's lives effectively and realistically with placing herself in their place. In conclusion, Yu-jeong Kim wanted to say people's painful life in 1930's with Deul-byeongi in novel. Deul-byeongi was not only a prostitute but a realistic woman who was trying to escape from the harsh reality and who couldn't even think of morality. And her story represents people's miserable lives in 1930's.
Yu-jeong Kim, a representative writter in 1930's, remained works reflecting miserable life with a realistic description. Especially, she described people's life more obviously with using life-strong character, Deul-byeongi who was eager to escape from his poor life. Deul-byeongi ,who was actually existent, was a prostitute for a living instead of her husband during the Japanese occupation. However, in this This article, instead of noticing her unethical side, it gave more weight to miserable reality at that time and the reason why she had to throw away her morality. This article has found that the study regarding Yu-jeong Kim has been concentrated in irony, humorous expression and analysis of characters. So this article put more weight on analysing Deul-byeongi‘s recognition of reality and morality from Yoojung's 6 novels that Deul-byeongi apeared. In the second chapter, it has recognized connection between the life of the author and electra complex since those are related. And it has devided Deul-byeongi‘s characteristics into 9 things based on one of her essay 「Joseon's gypsy」 and analyzed correlation between Deul-byeongi in real and Deul-byeongi in novel. In the third chapter, it has categorized Deul-byeongi's perception of reality and morality based on some of her works,「Sot」,「Chonggakgua Maenggongi」,「Fall」,「A shower」,「A wife」,「drifter in the mountains」. The women in「Sot」,「Chonggakgua Maenggongi」,「Fall」 started prostituting by themself for the living not by force of someone else. However, the women in 「A shower」,「A wife」,「drifter in the mountains」are distinguished because they started prostituting by force of their husbands. Meanwhile, Deul-byeongi, in the aspect of reality, can be divided into active and passive woman but it's found that she doesn't have any morality. Eventually, it has drawn a conclusion that we should grasp the historical backdrop in Deul-byeongi's period and they were just normal women trying to earn thier living instead of the husbands. In the last chapter, it has contemplated the cultural meaning of Yu-jeong Kim interested in people's miserable lives based on the early study. Yoojung grasped the harsh reality in the Japanese occupation and expressed it. For that, she concentrated on the life of the lowest level of people, Deul-byeongi, and expressed people's lives effectively and realistically with placing herself in their place. In conclusion, Yu-jeong Kim wanted to say people's painful life in 1930's with Deul-byeongi in novel. Deul-byeongi was not only a prostitute but a realistic woman who was trying to escape from the harsh reality and who couldn't even think of morality. And her story represents people's miserable lives in 1930's.
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