리머의 음악교육철학을 적용한 교수-학습방안 연구 : 중학교 3학년을 대상으로 A Study of Music Teaching-Learning Methods based on Reimer's Philosopty of Music Education : Focusd on the third grade of middle school원문보기
과거의 음악교육이 실용적이고 목적론적인 교육관이었다면, 오늘날의 음악교육은 음악 자체의 본질과 가치에 더욱 의미를 두고 이해하려는 방향으로 흘러가고 있다. 이는 시대적, 사회적 요구에 따라 그 목적과 방법이 변모하는 것을 의미하는데, 베넷 리머는 현 세대의 음악교육을 ‘심미적 음악교육’으로 특징지었다. 학교에서 음악 수업은 음악의 외적 기술과 음악적 요소만을...
과거의 음악교육이 실용적이고 목적론적인 교육관이었다면, 오늘날의 음악교육은 음악 자체의 본질과 가치에 더욱 의미를 두고 이해하려는 방향으로 흘러가고 있다. 이는 시대적, 사회적 요구에 따라 그 목적과 방법이 변모하는 것을 의미하는데, 베넷 리머는 현 세대의 음악교육을 ‘심미적 음악교육’으로 특징지었다. 학교에서 음악 수업은 음악의 외적 기술과 음악적 요소만을 습득하도록 하는 게 아니라 학생들에게 심미적 체험을 위한 기회를 제공하도록 하는 보다 음악의 본질에 접근하는 교육이 되어야 한다. 그러므로 음악교육의 중요한 목표는 학습을 통하여 학생들에게 심미적 체험을 하게하고 음악의 본질과 가치를 이해하며 논리적인 사고를 할 수 있게 하는 데 있다. 이에 본 연구는 리머의 음악 교육론을 고찰하여 심미적 교육의 가치를 인식하고 그가 음악교육 철학에서 강조하였던 자신이 속한 문화권에 대한 이해에 중점을 두어, 심미적 음악교육을 위한 우리나라 전통음악의 교수-학습 지도방안을 구안하였다. 연구방법은 심미적 음악교육의 필요성과 목적에 대하여 알아보고, 음악교육의 미학적 관점과 리머의 음악교육철학을 고찰하였다. 그리고 리머가 제시한 미적경험의 학습단계인 목표행동-수단행동-수반행동과 심미적 행위의 일곱 단계인 지각-반응-표현-개념화-분석-평가-가치화를 도입하여 기존의 교수-학습모형과 리머의 음악교육법을 적용한 교수-학습모형을 비교한 후, 우리나라 전통음악인 '진도아리랑'과 '대취타'로 학습 지도안을 제시하였다. 음악교육의 본질이라 할 수 있는 심미적 체험은 질 높은 음악적 삶의 영위에 목적을 두고 있다. 또한, 우리 조상들의 음악과 감정이 가장 한국적인 표현방법으로 용해되어 있는 국악학습은 학생 개개인으로 하여금 우리 민족에 대한 동질성과 자긍심을 느낄 수 있도록 도와줄 뿐만 아니라 우리 음악에 관심과 흥미를 가질 수 있도록 이끌고, 나아가 음악적 능력과 심성 계발에도 영향을 끼쳐 개인의 삶의 질적인 향상과 예술에 대한 아름다움을 향수하는데 기여할 것이다.
과거의 음악교육이 실용적이고 목적론적인 교육관이었다면, 오늘날의 음악교육은 음악 자체의 본질과 가치에 더욱 의미를 두고 이해하려는 방향으로 흘러가고 있다. 이는 시대적, 사회적 요구에 따라 그 목적과 방법이 변모하는 것을 의미하는데, 베넷 리머는 현 세대의 음악교육을 ‘심미적 음악교육’으로 특징지었다. 학교에서 음악 수업은 음악의 외적 기술과 음악적 요소만을 습득하도록 하는 게 아니라 학생들에게 심미적 체험을 위한 기회를 제공하도록 하는 보다 음악의 본질에 접근하는 교육이 되어야 한다. 그러므로 음악교육의 중요한 목표는 학습을 통하여 학생들에게 심미적 체험을 하게하고 음악의 본질과 가치를 이해하며 논리적인 사고를 할 수 있게 하는 데 있다. 이에 본 연구는 리머의 음악 교육론을 고찰하여 심미적 교육의 가치를 인식하고 그가 음악교육 철학에서 강조하였던 자신이 속한 문화권에 대한 이해에 중점을 두어, 심미적 음악교육을 위한 우리나라 전통음악의 교수-학습 지도방안을 구안하였다. 연구방법은 심미적 음악교육의 필요성과 목적에 대하여 알아보고, 음악교육의 미학적 관점과 리머의 음악교육철학을 고찰하였다. 그리고 리머가 제시한 미적경험의 학습단계인 목표행동-수단행동-수반행동과 심미적 행위의 일곱 단계인 지각-반응-표현-개념화-분석-평가-가치화를 도입하여 기존의 교수-학습모형과 리머의 음악교육법을 적용한 교수-학습모형을 비교한 후, 우리나라 전통음악인 '진도아리랑'과 '대취타'로 학습 지도안을 제시하였다. 음악교육의 본질이라 할 수 있는 심미적 체험은 질 높은 음악적 삶의 영위에 목적을 두고 있다. 또한, 우리 조상들의 음악과 감정이 가장 한국적인 표현방법으로 용해되어 있는 국악학습은 학생 개개인으로 하여금 우리 민족에 대한 동질성과 자긍심을 느낄 수 있도록 도와줄 뿐만 아니라 우리 음악에 관심과 흥미를 가질 수 있도록 이끌고, 나아가 음악적 능력과 심성 계발에도 영향을 끼쳐 개인의 삶의 질적인 향상과 예술에 대한 아름다움을 향수하는데 기여할 것이다.
Past music education is practical and teleological while today’s music education focuses on the nature and value of music itself and understanding. This means the objectives and methods are changing according to temporal and social demands, and Bennett Reimer characterizes current generation’s music...
Past music education is practical and teleological while today’s music education focuses on the nature and value of music itself and understanding. This means the objectives and methods are changing according to temporal and social demands, and Bennett Reimer characterizes current generation’s music education as ‘aesthetic musical education’. Music education in schools should approach the nature of music not only to make students acquire music’s external techniques but also to provide an opportunity for aesthetic experiences to students. Therefore, the important goal of music education is to make students have aesthetic experiences through learning, understand the nature and value of music, and think logically. Hereupon, this study looked into Bennett Reimer’s music education theory to understand the value of authentic education, focused on the understanding of his cultural areas that he emphasized in music education philosophies, and made teaching-learning methods of Korean traditional music for authentic music education. The study methods investigated the need and purpose of authentic music and examined Bennett Reimer’s authentic view point and music education philosophy. In addition, it adopts learning stages of authentic experiences, end behaviors- means behaviors- outcome behaviors that Bennett Reimer suggested as well as seven stages of authentic behaviors, perceiving- reacting- creating- conceptualizing- analyzing- evaluating- valuing, compares with the teaching-learning methods that applies existing teaching-learning methods and Bennett Reimer’s music education methods, and then suggests an instructional plan through Korean traditional music ‘Jindo Arirang’ and ‘Daechita’. Authentic experiences, the nature of music education purposes to lead high quality music life. In addition, gukak(Korean classical music) learning that expresses our ancestors’ music and emotion the most is not only for individual students to help feel homogeneity and pride about our nation but also to have attention and interest in Korean music. Furthermore, it will help develop musical abilities and personalities and contribute to the quality improvement in individual lives and enjoy artistic beauty.
Past music education is practical and teleological while today’s music education focuses on the nature and value of music itself and understanding. This means the objectives and methods are changing according to temporal and social demands, and Bennett Reimer characterizes current generation’s music education as ‘aesthetic musical education’. Music education in schools should approach the nature of music not only to make students acquire music’s external techniques but also to provide an opportunity for aesthetic experiences to students. Therefore, the important goal of music education is to make students have aesthetic experiences through learning, understand the nature and value of music, and think logically. Hereupon, this study looked into Bennett Reimer’s music education theory to understand the value of authentic education, focused on the understanding of his cultural areas that he emphasized in music education philosophies, and made teaching-learning methods of Korean traditional music for authentic music education. The study methods investigated the need and purpose of authentic music and examined Bennett Reimer’s authentic view point and music education philosophy. In addition, it adopts learning stages of authentic experiences, end behaviors- means behaviors- outcome behaviors that Bennett Reimer suggested as well as seven stages of authentic behaviors, perceiving- reacting- creating- conceptualizing- analyzing- evaluating- valuing, compares with the teaching-learning methods that applies existing teaching-learning methods and Bennett Reimer’s music education methods, and then suggests an instructional plan through Korean traditional music ‘Jindo Arirang’ and ‘Daechita’. Authentic experiences, the nature of music education purposes to lead high quality music life. In addition, gukak(Korean classical music) learning that expresses our ancestors’ music and emotion the most is not only for individual students to help feel homogeneity and pride about our nation but also to have attention and interest in Korean music. Furthermore, it will help develop musical abilities and personalities and contribute to the quality improvement in individual lives and enjoy artistic beauty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.