《莊子》는 중국 고대에 ‘우언’ 이라는 말을 가장 일찍 사용한 책으로, 자신의 논리를 위하여 꾸며낸 이야기로 이루어진 우언은 문학적인 측면에서 가장 중시되어야 할《莊子》의 특징이라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 《莊子》우언을 분석하고 우언에 나타난 교육적 의미를 연구하는데 목적을 두었다.
먼저《莊子》우언이 어떤 제재로 구성되었는지 그 제재를 분석해 보았다. 《莊子》의 우언 중에서 우언으로서 가치가 있을 만한 문장을 정리한 후에 각 편의 우언들이 어떤 제재로 이루어졌는지를 분석하였다. 제재는 인물, 자연물, 신화·전설물, 의인화된 사물, 기타 이렇게 다섯 가지로 분석했으며, 각각의 우언이 위의 범위 안에서 어디에 속하며, 또 구체적으로 어떤 제재로 구성되었는지 도표로 정리하여 나타냈다. 그 외에도 우언의 제재분석과 함께 각 우언들에 어떠한 수사기법이 사용되었는지 분석하였다.《莊子》우언의 특징 중 하나가 바로 비유, 과장 등 여러 가지 수사기법을 활용했다는 것인데, 제재 분석에서 작성한 도표를 바탕으로 각 우언들이 어떤 수사기법을 활용했는지 분석해 보고 많이 활용된 수사기법의 우언 몇 가지를 예로 들어 좀 더 자세히 살펴보았다. 마지막으로 우언의 제재 분석, 수사기법 분석과 함께《莊子》우언에서 나타나는 교육적 의미를 살펴보았다. 장자는《莊子》의 저자로서 사상가이자 철학가이다. 따라서 장자가 말하려고 하는 그의 핵심 사상이 그의 저서인《莊子》에 집약되어 있다고 ...
《莊子》는 중국 고대에 ‘우언’ 이라는 말을 가장 일찍 사용한 책으로, 자신의 논리를 위하여 꾸며낸 이야기로 이루어진 우언은 문학적인 측면에서 가장 중시되어야 할《莊子》의 특징이라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 《莊子》우언을 분석하고 우언에 나타난 교육적 의미를 연구하는데 목적을 두었다.
먼저《莊子》우언이 어떤 제재로 구성되었는지 그 제재를 분석해 보았다. 《莊子》의 우언 중에서 우언으로서 가치가 있을 만한 문장을 정리한 후에 각 편의 우언들이 어떤 제재로 이루어졌는지를 분석하였다. 제재는 인물, 자연물, 신화·전설물, 의인화된 사물, 기타 이렇게 다섯 가지로 분석했으며, 각각의 우언이 위의 범위 안에서 어디에 속하며, 또 구체적으로 어떤 제재로 구성되었는지 도표로 정리하여 나타냈다. 그 외에도 우언의 제재분석과 함께 각 우언들에 어떠한 수사기법이 사용되었는지 분석하였다.《莊子》우언의 특징 중 하나가 바로 비유, 과장 등 여러 가지 수사기법을 활용했다는 것인데, 제재 분석에서 작성한 도표를 바탕으로 각 우언들이 어떤 수사기법을 활용했는지 분석해 보고 많이 활용된 수사기법의 우언 몇 가지를 예로 들어 좀 더 자세히 살펴보았다. 마지막으로 우언의 제재 분석, 수사기법 분석과 함께《莊子》우언에서 나타나는 교육적 의미를 살펴보았다. 장자는《莊子》의 저자로서 사상가이자 철학가이다. 따라서 장자가 말하려고 하는 그의 핵심 사상이 그의 저서인《莊子》에 집약되어 있다고 해도 과언이 아닐 것이다.《莊子》를 통해서 그가 말하고자 하는 여러 가지 사상들 중에서 현재 우리의 교육과 관련되어 나타나는 것들을 많이 발견할 수 있는데, 우언을 통해서 나타난 교육적 의미를 자세히 고찰해 보았다. 먼저《莊子》우언에서 많이 나타나는 몇 가지 교육적 의미들을 선정해 보았다. 우언의 교육적 의미는 관용의 교육, 개성추구의 교육, 생명존중의 교육, 평등의 교육, 체험의 교육 이 다섯 가지로 언급될 수 있는데, 이와 관련된《莊子》의 우언을 몇 가지 예로 들어 설명하였다.
이러한《莊子》우언의 분석을 통하여 우리 생활과 밀접하게 연관이 있었지만 잘 알지 못했던《莊子》우언에 대해서 이해할 수 있을 것이며, 또한《莊子》우언의 문학사적 성취를 고찰해 봄으로써 중국 문학을 이해하는데 도움이 되는 것에 본 연구의 의미를 두고자 한다.
《莊子》는 중국 고대에 ‘우언’ 이라는 말을 가장 일찍 사용한 책으로, 자신의 논리를 위하여 꾸며낸 이야기로 이루어진 우언은 문학적인 측면에서 가장 중시되어야 할《莊子》의 특징이라고 할 수 있다. 이에 본 연구는 《莊子》우언을 분석하고 우언에 나타난 교육적 의미를 연구하는데 목적을 두었다.
먼저《莊子》우언이 어떤 제재로 구성되었는지 그 제재를 분석해 보았다. 《莊子》의 우언 중에서 우언으로서 가치가 있을 만한 문장을 정리한 후에 각 편의 우언들이 어떤 제재로 이루어졌는지를 분석하였다. 제재는 인물, 자연물, 신화·전설물, 의인화된 사물, 기타 이렇게 다섯 가지로 분석했으며, 각각의 우언이 위의 범위 안에서 어디에 속하며, 또 구체적으로 어떤 제재로 구성되었는지 도표로 정리하여 나타냈다. 그 외에도 우언의 제재분석과 함께 각 우언들에 어떠한 수사기법이 사용되었는지 분석하였다.《莊子》우언의 특징 중 하나가 바로 비유, 과장 등 여러 가지 수사기법을 활용했다는 것인데, 제재 분석에서 작성한 도표를 바탕으로 각 우언들이 어떤 수사기법을 활용했는지 분석해 보고 많이 활용된 수사기법의 우언 몇 가지를 예로 들어 좀 더 자세히 살펴보았다. 마지막으로 우언의 제재 분석, 수사기법 분석과 함께《莊子》우언에서 나타나는 교육적 의미를 살펴보았다. 장자는《莊子》의 저자로서 사상가이자 철학가이다. 따라서 장자가 말하려고 하는 그의 핵심 사상이 그의 저서인《莊子》에 집약되어 있다고 해도 과언이 아닐 것이다.《莊子》를 통해서 그가 말하고자 하는 여러 가지 사상들 중에서 현재 우리의 교육과 관련되어 나타나는 것들을 많이 발견할 수 있는데, 우언을 통해서 나타난 교육적 의미를 자세히 고찰해 보았다. 먼저《莊子》우언에서 많이 나타나는 몇 가지 교육적 의미들을 선정해 보았다. 우언의 교육적 의미는 관용의 교육, 개성추구의 교육, 생명존중의 교육, 평등의 교육, 체험의 교육 이 다섯 가지로 언급될 수 있는데, 이와 관련된《莊子》의 우언을 몇 가지 예로 들어 설명하였다.
이러한《莊子》우언의 분석을 통하여 우리 생활과 밀접하게 연관이 있었지만 잘 알지 못했던《莊子》우언에 대해서 이해할 수 있을 것이며, 또한《莊子》우언의 문학사적 성취를 고찰해 봄으로써 중국 문학을 이해하는데 도움이 되는 것에 본 연구의 의미를 두고자 한다.
You can say that the allegory for representing one’s logic with a made-up story is the most important characteristic of in the literary aspect, because is the book that firstly used the word allegory in ancient China. Therefore, this study aims to analyze the allegory of and investigate its educa...
You can say that the allegory for representing one’s logic with a made-up story is the most important characteristic of in the literary aspect, because is the book that firstly used the word allegory in ancient China. Therefore, this study aims to analyze the allegory of and investigate its educational meaning.
The topics forming ’s allegory have been analyzed firstly. After selecting sentences which are worthy of allegories among the allegories of , they have been analyzed what topic was used to each allegory. Topics have been analyzed with 5 categories; character, natural object, myth/legend, personified object and others. They have been also tabulated what allegory is involved in what category and what theme in concrete as well. Adding to the analysis on topics, it has been studied what kinds of rhetorical devices were used to each allegory. It is the one of allegorical characteristics of to use several rhetorical devices such as metaphor and hyperbole, so based on the tabulated chart for topic analysis, I checked which rhetorical devices were made use of in each allegory and examined them more closely, taking some cases of rhetorical allegories which were used a lot. Lastly, the educational meaning from allegories of has been examined. Zhuang Zi is the author of , a thinker and a philosopher. Thus, it is not too much to say that his core thoughts what Zhuang Zi intended to say have been summarized in his work . It is found that our current education is related with his several thoughts what he intended to mentionthrough , and the education meaning of the allegory has been deeply considered here. First, some educational meanings shown a lot through allegories of have been selected. Educational meanings of allegories can be categorized into 5 meanings tolerance, the pursuit of individuality, respect for life, equality, and experience. You can find here some examples about ’s allegories in this regard.
I expect that this study helps you more understand about the allegory of which is not familiar with us, although it has been closely related with our life. And I’ll attach here the meaning that Chineseliterature can be understood through considering literary accomplishment of ’s allegories.
You can say that the allegory for representing one’s logic with a made-up story is the most important characteristic of in the literary aspect, because is the book that firstly used the word allegory in ancient China. Therefore, this study aims to analyze the allegory of and investigate its educational meaning.
The topics forming ’s allegory have been analyzed firstly. After selecting sentences which are worthy of allegories among the allegories of , they have been analyzed what topic was used to each allegory. Topics have been analyzed with 5 categories; character, natural object, myth/legend, personified object and others. They have been also tabulated what allegory is involved in what category and what theme in concrete as well. Adding to the analysis on topics, it has been studied what kinds of rhetorical devices were used to each allegory. It is the one of allegorical characteristics of to use several rhetorical devices such as metaphor and hyperbole, so based on the tabulated chart for topic analysis, I checked which rhetorical devices were made use of in each allegory and examined them more closely, taking some cases of rhetorical allegories which were used a lot. Lastly, the educational meaning from allegories of has been examined. Zhuang Zi is the author of , a thinker and a philosopher. Thus, it is not too much to say that his core thoughts what Zhuang Zi intended to say have been summarized in his work . It is found that our current education is related with his several thoughts what he intended to mentionthrough , and the education meaning of the allegory has been deeply considered here. First, some educational meanings shown a lot through allegories of have been selected. Educational meanings of allegories can be categorized into 5 meanings tolerance, the pursuit of individuality, respect for life, equality, and experience. You can find here some examples about ’s allegories in this regard.
I expect that this study helps you more understand about the allegory of which is not familiar with us, although it has been closely related with our life. And I’ll attach here the meaning that Chineseliterature can be understood through considering literary accomplishment of ’s allegories.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.