중학교 미술교육은 주변의 아름다움을 느낄 수 있는 미적 감성을 길러주고 상상력과 창의력을 개발하고 비판적인 사고의 능력과 미술 문화를 창조적으로 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는데 목표를 두고 있다. 다양한 조형 활동으로 창의성을 개발하고 미적 정서를 길러줄 수 있는 공예교육은 현재 미술교육과정에 적합 하다고 할 수 있으며 특히 급격한 신체의 변화와 생리적 성숙과 더불어 인지적 정서 변화가 있는 청소년시기인 중학생들에게는 공예교육이 학생들의 정서를 함양하고 긴장감을 표출할 수 있도록 하여 청소년의 자아실현과 자기개발의 기회를 부여하며 내면의 예술적 감상과 상상력을 개발 시키는데 중요한 역할을 하지만 일선 현장에서는 기타 과목으로 취급 받아 시 수가 점점 줄어가는 추이에 있으며 공예교육의 다양하고 심도 있는 수업은 현실적으로 매우 어려우며 많은 교육계 관리자들은 공예교육의 중요성을 인식하지 못하고 있다. 예술교육에서 예술을 다루는 것은 예술가를 만들려는 것이 아니다. 아름다움을 통한 인간발달을 요구하며 인간발달은 지․덕․체의 조화로운 인간상을 의미하기도하며 문화개념을 적용한 ...
중학교 미술교육은 주변의 아름다움을 느낄 수 있는 미적 감성을 길러주고 상상력과 창의력을 개발하고 비판적인 사고의 능력과 미술 문화를 창조적으로 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는데 목표를 두고 있다. 다양한 조형 활동으로 창의성을 개발하고 미적 정서를 길러줄 수 있는 공예교육은 현재 미술교육과정에 적합 하다고 할 수 있으며 특히 급격한 신체의 변화와 생리적 성숙과 더불어 인지적 정서 변화가 있는 청소년시기인 중학생들에게는 공예교육이 학생들의 정서를 함양하고 긴장감을 표출할 수 있도록 하여 청소년의 자아실현과 자기개발의 기회를 부여하며 내면의 예술적 감상과 상상력을 개발 시키는데 중요한 역할을 하지만 일선 현장에서는 기타 과목으로 취급 받아 시 수가 점점 줄어가는 추이에 있으며 공예교육의 다양하고 심도 있는 수업은 현실적으로 매우 어려우며 많은 교육계 관리자들은 공예교육의 중요성을 인식하지 못하고 있다. 예술교육에서 예술을 다루는 것은 예술가를 만들려는 것이 아니다. 아름다움을 통한 인간발달을 요구하며 인간발달은 지․덕․체의 조화로운 인간상을 의미하기도하며 문화개념을 적용한 삶의 질 향상이라는 욕구와 밀접한 관계를 맺고 있다. 예술은 인간본성에 태어날 때부터 새겨져 있는 것이며, 예술과 교육이 하나가 되어야 제대로 된 인성을 기를 수 있다. 공예교육의 활성화를 위해서는 창의적이고 효율적인 지도방법의 개선과 교사들의 부단한 자기 연수 그리고 다양한 학습 자료의 개발과 지역사회와 연계한 각종 교육프로그램을 활성화 할 때 학생들의 상상력과 창의력을 자극할 수 있고 미적 체험의 탐구에 나선 학생들이 공예의 다양한 분야에서 심도 있는 체험을 하게 될 것이다. 본 연구는 청소년기에 있는 중학교 학교부적응 학생들에게 효과적으로 활용할 수 있는 목공예 교육을 통하여 미적 사고를 육성하고 미적 체험을 하게 함으로서 감성적 인지능력을 높이고 정서를 순화하며 아름다움을 관찰하고 표현하는 능력을 배양하고 감각적이고 감성적인 인성과 사고를 키우기 위한 것으로 학습 자료를 통한 간접적인 체험의 바탕 위에 직접적인 체험을 한 번 더 반복하게 함으로서 학생들의 창의적인 인성을 함양하고 정서를 순화하며 올바른 감성의 배양을 추구 한다. 작업 과정을 통한 학생들의 자기 확인, 자기만족, 등의 자긍심을 갖게 되고 자아를 실현하게 된다. 이러한 사례를 통한 연구 결과로 일반 중등학교 부적응학생의 목공예 학습지도안에 의한 Program이 지속적으로 시행된다면 고뇌와 방황, 혼돈의 시기를 겪는 청소년기의 부적응 행동을 예방하고 치유하며 정서순화를 하는데 효과적인 Program이 될 것이라는 확신을 가지게 되었다. 아울러 일선 학교 현장에 유능하고 실력 있는 목공예 전공교사들이 투입되어 학교부적응으로 갈등하고 있는 청소년들의 미래에 꿈과 희망이 좌절되지 않도록 기여할 수 있는 대책마련이 요구된다.
중학교 미술교육은 주변의 아름다움을 느낄 수 있는 미적 감성을 길러주고 상상력과 창의력을 개발하고 비판적인 사고의 능력과 미술 문화를 창조적으로 계승, 발전시킬 수 있는 능력을 갖춘 전인적인 인간을 육성하는데 목표를 두고 있다. 다양한 조형 활동으로 창의성을 개발하고 미적 정서를 길러줄 수 있는 공예교육은 현재 미술교육과정에 적합 하다고 할 수 있으며 특히 급격한 신체의 변화와 생리적 성숙과 더불어 인지적 정서 변화가 있는 청소년시기인 중학생들에게는 공예교육이 학생들의 정서를 함양하고 긴장감을 표출할 수 있도록 하여 청소년의 자아실현과 자기개발의 기회를 부여하며 내면의 예술적 감상과 상상력을 개발 시키는데 중요한 역할을 하지만 일선 현장에서는 기타 과목으로 취급 받아 시 수가 점점 줄어가는 추이에 있으며 공예교육의 다양하고 심도 있는 수업은 현실적으로 매우 어려우며 많은 교육계 관리자들은 공예교육의 중요성을 인식하지 못하고 있다. 예술교육에서 예술을 다루는 것은 예술가를 만들려는 것이 아니다. 아름다움을 통한 인간발달을 요구하며 인간발달은 지․덕․체의 조화로운 인간상을 의미하기도하며 문화개념을 적용한 삶의 질 향상이라는 욕구와 밀접한 관계를 맺고 있다. 예술은 인간본성에 태어날 때부터 새겨져 있는 것이며, 예술과 교육이 하나가 되어야 제대로 된 인성을 기를 수 있다. 공예교육의 활성화를 위해서는 창의적이고 효율적인 지도방법의 개선과 교사들의 부단한 자기 연수 그리고 다양한 학습 자료의 개발과 지역사회와 연계한 각종 교육프로그램을 활성화 할 때 학생들의 상상력과 창의력을 자극할 수 있고 미적 체험의 탐구에 나선 학생들이 공예의 다양한 분야에서 심도 있는 체험을 하게 될 것이다. 본 연구는 청소년기에 있는 중학교 학교부적응 학생들에게 효과적으로 활용할 수 있는 목공예 교육을 통하여 미적 사고를 육성하고 미적 체험을 하게 함으로서 감성적 인지능력을 높이고 정서를 순화하며 아름다움을 관찰하고 표현하는 능력을 배양하고 감각적이고 감성적인 인성과 사고를 키우기 위한 것으로 학습 자료를 통한 간접적인 체험의 바탕 위에 직접적인 체험을 한 번 더 반복하게 함으로서 학생들의 창의적인 인성을 함양하고 정서를 순화하며 올바른 감성의 배양을 추구 한다. 작업 과정을 통한 학생들의 자기 확인, 자기만족, 등의 자긍심을 갖게 되고 자아를 실현하게 된다. 이러한 사례를 통한 연구 결과로 일반 중등학교 부적응학생의 목공예 학습지도안에 의한 Program이 지속적으로 시행된다면 고뇌와 방황, 혼돈의 시기를 겪는 청소년기의 부적응 행동을 예방하고 치유하며 정서순화를 하는데 효과적인 Program이 될 것이라는 확신을 가지게 되었다. 아울러 일선 학교 현장에 유능하고 실력 있는 목공예 전공교사들이 투입되어 학교부적응으로 갈등하고 있는 청소년들의 미래에 꿈과 희망이 좌절되지 않도록 기여할 수 있는 대책마련이 요구된다.
The aim of art education in middle school is to bring up well-rounded students who have an aesthetic sense through which they can feel the beauty around them, imaginative power, creativity, critical thoughts and the competence of developing original art culture. Craft education which develop creativ...
The aim of art education in middle school is to bring up well-rounded students who have an aesthetic sense through which they can feel the beauty around them, imaginative power, creativity, critical thoughts and the competence of developing original art culture. Craft education which develop creativity and aesthetic sense through various molding activities is suitable for the present curriculum of art education. It is helpful especially for middle school students who are going through emotional changes and physical growth because it makes them express their feelings and tenses. In addition, it gives teenagers opportunities of self-realization and self-development. However, it is very hard to provide various activities of art craft in practical fields because art craft is regarded as one of minor subjects so that the number of class is even decreasing. In fact, many administers of education can't recognize the importance of craft education. Dealing with an art in art education does not mean making an artist. That demands human development through beauty, human development also means harmonious human beings of knowledge, virtue, physique. And this has close relationship with improvement of quality in life applied culture itself. Human was born with an art from the day of birth. When art and education become unification, we can develop personality property. To activate the education of craft, it needs that teachers improve teaching skills, have regular self-training and promote various programs related with local society, which stimulate students' creativity and imagination. This study is one about wood craft education for maladjusted students in middle school. Wood craft education cultivates students' aesthetic thinking and emotional perception through artistic activities. Moreover, students will observe and express beauty and improve the competence of evaluating art and craft works. Wood craft education offers direct experience after indirect learning through learning materials so that it purifies their emotions and the learners have self-esteem and self-realization. Wood craft needs cooperation, which means it connects an individual to groups and society. It will help the individual adapt to the society and become a member of it who lives with others.
The aim of art education in middle school is to bring up well-rounded students who have an aesthetic sense through which they can feel the beauty around them, imaginative power, creativity, critical thoughts and the competence of developing original art culture. Craft education which develop creativity and aesthetic sense through various molding activities is suitable for the present curriculum of art education. It is helpful especially for middle school students who are going through emotional changes and physical growth because it makes them express their feelings and tenses. In addition, it gives teenagers opportunities of self-realization and self-development. However, it is very hard to provide various activities of art craft in practical fields because art craft is regarded as one of minor subjects so that the number of class is even decreasing. In fact, many administers of education can't recognize the importance of craft education. Dealing with an art in art education does not mean making an artist. That demands human development through beauty, human development also means harmonious human beings of knowledge, virtue, physique. And this has close relationship with improvement of quality in life applied culture itself. Human was born with an art from the day of birth. When art and education become unification, we can develop personality property. To activate the education of craft, it needs that teachers improve teaching skills, have regular self-training and promote various programs related with local society, which stimulate students' creativity and imagination. This study is one about wood craft education for maladjusted students in middle school. Wood craft education cultivates students' aesthetic thinking and emotional perception through artistic activities. Moreover, students will observe and express beauty and improve the competence of evaluating art and craft works. Wood craft education offers direct experience after indirect learning through learning materials so that it purifies their emotions and the learners have self-esteem and self-realization. Wood craft needs cooperation, which means it connects an individual to groups and society. It will help the individual adapt to the society and become a member of it who lives with others.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.