이 연구의 목적은 부산지역 거주자들을 대상으로 초기성인과 중기성인의 성공적 노화인식을 이론적으로 고찰하고 실증적으로 분석하는데 있다. 연구의 대상은 부산지역(20세 이상 60세 이하)성인이며, 표본선정을 위해 부산시 통계연보(2009)를 모집단으로 하여 유 층 표 집과 집 락 표 집을 하였다. 목표 표본 수는 1000명을 설정하였으며 유효한 표본 수는 945명이다. 연구를 위한 측정도구는 구조화된 도구로 일상의 안녕, 목표지향적 삶, ...
이 연구의 목적은 부산지역 거주자들을 대상으로 초기성인과 중기성인의 성공적 노화인식을 이론적으로 고찰하고 실증적으로 분석하는데 있다. 연구의 대상은 부산지역(20세 이상 60세 이하)성인이며, 표본선정을 위해 부산시 통계연보(2009)를 모집단으로 하여 유 층 표 집과 집 락 표 집을 하였다. 목표 표본 수는 1000명을 설정하였으며 유효한 표본 수는 945명이다. 연구를 위한 측정도구는 구조화된 도구로 일상의 안녕, 목표지향적 삶, 사회적 지지, 노화에 대한 태도, 조부모 친밀도, 성공적 노화 정도 등이다. 자료 분석 방법으로는 t-test와 일원변량분석, Scheffe검증, 그리고 변인 간 관계를 알아보기 위하여 상관관계 및 회귀분석을 실시하였다. 이 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초기성인과 중기성인의 성공적 노화 인식에 대한 차이는 일상의 안녕과 목표지향적 삶은 초기성인이 더 중요하게 인식하고 있다. 사회적 지지는 중기성인이 중요하게 인식하고 있다. 노화에 대한 태도는 초기성인이 긍정적으로 인식하고 있었으나 조부모 친밀도는 중기성인이 높은 차이를 보였다. 성공적 노화 정도는 초기성인이 더 높게 나타났으며 후기성인에 근접할수록 낮게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 초기성인의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 학력과 노화태도, 성공적 노화 정도가 영향을 주었다. 목표지향적인 삶은 성별과 학력, 노화에 대한 태도가 영향을 주었다. 사회적 지지는 연령, 학력, 노화에 대한 태도에서 영향을 미치고 있다 셋째, 중기성인의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 성별과 종교, 성공적 노화 정도가 영향을 주었다. 목표지향적 삶은 성별과 학력, 노화에 대한 태도가 성공적 노화인식에 영향을 미치고 있다. 사회적 지지는 성별과 학력, 노화태도에서 영향을 미치고 있다. 넷째, 성인전체 즉, 초기성인과 중기성인의 성인단계의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 성별, 학력, 종교, 노화에 대한 태도 등에서 영향을 주고 있다. 목표지향적 삶은 성인단계, 학력, 종교, 노화의 태도가 영향을 주고 있다. 사회적 지지는 학력, 종교, 노화에 대한 태도에서 영향을 미치고 있다. 이상의 결과를 기반으로 성공적 노화에 대한 시사점은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 목표지향적 삶은 여성의 성공적 노화에 중요한 영향을 미치고 있다. 여성의 잠재능력개발과 자기개발을 교육적 개입이 적극 요구된다. 이를 위해 대학의 평생교육원이나 사회교육원, 평생교육기관의 여성교육 강화와 연계프로그램의 개발과 활성화가 요구된다. 기관의 적극적인 프로그램 홍보도 전략이다. 둘째, 노화와 노년기의 여러 가지 변화에 대한 정보와 지식을 제공하고 긍정적인 접촉기회를 주기 위한 다양한 세대 통합 프로그램이 시급하다. 동시에 사회복지 실천적 차원에서 사회복지시설에서의 교육과 프로그램을 실시할 수 있도록 개발과 실행을 위한 전문 인력과 재정적 제도적 지원이 필요하다. 셋째, 초기성인과 중기성인단계에서의 성공적 노화를 이루기 위한 재정관리, 건강관리, 자기개발과 같은 성인교육의 개입이 필요하다. 노년기에 발생할 수 있는 위기관리 능력을 향상시키고, 성인의 잠재능력 개발을 위한 교육프로그램뿐 아니라 봉사학습과 같은 다양한 사회참여활동의 기회와 경험을 제공 받을 수 있게 한다. 이를 위해 관련 전문강사 양성도 시급하며, 체계적 관리와 운영을 위해 기관의 재정과 정책적 지원도 요구된다. 넷째, 성인단계의 학력은 성공적 노화 인식에 중요하게 작용하고 있다. 성인의 교육 욕구충족을 위한 교육내용, 방법, 기간 등의 다각적 측면의 연구와 개발이 필요하다. 또한 학습완료 후 학력인증을 받을 수 있도록 평생교육기관 간 네트워크가 필요하며 자원의 지속적인 관리체계를 갖출 수 있도록 행⋅재정적 지원 및 자원의 재배치와 관리를 할 수 있는 전문 인력 양성도 필요하다.
이 연구의 목적은 부산지역 거주자들을 대상으로 초기성인과 중기성인의 성공적 노화인식을 이론적으로 고찰하고 실증적으로 분석하는데 있다. 연구의 대상은 부산지역(20세 이상 60세 이하)성인이며, 표본선정을 위해 부산시 통계연보(2009)를 모집단으로 하여 유 층 표 집과 집 락 표 집을 하였다. 목표 표본 수는 1000명을 설정하였으며 유효한 표본 수는 945명이다. 연구를 위한 측정도구는 구조화된 도구로 일상의 안녕, 목표지향적 삶, 사회적 지지, 노화에 대한 태도, 조부모 친밀도, 성공적 노화 정도 등이다. 자료 분석 방법으로는 t-test와 일원변량분석, Scheffe검증, 그리고 변인 간 관계를 알아보기 위하여 상관관계 및 회귀분석을 실시하였다. 이 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초기성인과 중기성인의 성공적 노화 인식에 대한 차이는 일상의 안녕과 목표지향적 삶은 초기성인이 더 중요하게 인식하고 있다. 사회적 지지는 중기성인이 중요하게 인식하고 있다. 노화에 대한 태도는 초기성인이 긍정적으로 인식하고 있었으나 조부모 친밀도는 중기성인이 높은 차이를 보였다. 성공적 노화 정도는 초기성인이 더 높게 나타났으며 후기성인에 근접할수록 낮게 나타나는 차이를 보였다. 둘째, 초기성인의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 학력과 노화태도, 성공적 노화 정도가 영향을 주었다. 목표지향적인 삶은 성별과 학력, 노화에 대한 태도가 영향을 주었다. 사회적 지지는 연령, 학력, 노화에 대한 태도에서 영향을 미치고 있다 셋째, 중기성인의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 성별과 종교, 성공적 노화 정도가 영향을 주었다. 목표지향적 삶은 성별과 학력, 노화에 대한 태도가 성공적 노화인식에 영향을 미치고 있다. 사회적 지지는 성별과 학력, 노화태도에서 영향을 미치고 있다. 넷째, 성인전체 즉, 초기성인과 중기성인의 성인단계의 성공적 노화 인식에 미치는 영향은 일상의 안녕에서 성별, 학력, 종교, 노화에 대한 태도 등에서 영향을 주고 있다. 목표지향적 삶은 성인단계, 학력, 종교, 노화의 태도가 영향을 주고 있다. 사회적 지지는 학력, 종교, 노화에 대한 태도에서 영향을 미치고 있다. 이상의 결과를 기반으로 성공적 노화에 대한 시사점은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 목표지향적 삶은 여성의 성공적 노화에 중요한 영향을 미치고 있다. 여성의 잠재능력개발과 자기개발을 교육적 개입이 적극 요구된다. 이를 위해 대학의 평생교육원이나 사회교육원, 평생교육기관의 여성교육 강화와 연계프로그램의 개발과 활성화가 요구된다. 기관의 적극적인 프로그램 홍보도 전략이다. 둘째, 노화와 노년기의 여러 가지 변화에 대한 정보와 지식을 제공하고 긍정적인 접촉기회를 주기 위한 다양한 세대 통합 프로그램이 시급하다. 동시에 사회복지 실천적 차원에서 사회복지시설에서의 교육과 프로그램을 실시할 수 있도록 개발과 실행을 위한 전문 인력과 재정적 제도적 지원이 필요하다. 셋째, 초기성인과 중기성인단계에서의 성공적 노화를 이루기 위한 재정관리, 건강관리, 자기개발과 같은 성인교육의 개입이 필요하다. 노년기에 발생할 수 있는 위기관리 능력을 향상시키고, 성인의 잠재능력 개발을 위한 교육프로그램뿐 아니라 봉사학습과 같은 다양한 사회참여활동의 기회와 경험을 제공 받을 수 있게 한다. 이를 위해 관련 전문강사 양성도 시급하며, 체계적 관리와 운영을 위해 기관의 재정과 정책적 지원도 요구된다. 넷째, 성인단계의 학력은 성공적 노화 인식에 중요하게 작용하고 있다. 성인의 교육 욕구충족을 위한 교육내용, 방법, 기간 등의 다각적 측면의 연구와 개발이 필요하다. 또한 학습완료 후 학력인증을 받을 수 있도록 평생교육기관 간 네트워크가 필요하며 자원의 지속적인 관리체계를 갖출 수 있도록 행⋅재정적 지원 및 자원의 재배치와 관리를 할 수 있는 전문 인력 양성도 필요하다.
The purpose of this study is to investigate and analyze the perception of successful aging of the early adulthood and mid adulthood in Adult Developmental Stages in Busan metropolitan city. The subject of study is adults who are more than 20 years old to 60 years or under and who are selected by the...
The purpose of this study is to investigate and analyze the perception of successful aging of the early adulthood and mid adulthood in Adult Developmental Stages in Busan metropolitan city. The subject of study is adults who are more than 20 years old to 60 years or under and who are selected by the stratified and cluster sampling through 2009 annual statistical report in Busan. 1000 persons are taken as the samples and 945 persons were efficient ones. The measurement for supporting the study is such as well-being in daily life, target-oriented life, social support, the attitude to aging, intimacy to grandparents, successful aging and so on. The statistical method of this study employed the SPSS 14.0 program for window and AMOS 4.0 program. Process of the data was estimated by mainly t-test, one-way ANOVA, and Scheffe verification and correlation or regression analysis among variables. The major findings of this study can be summarized as follows. First, the early adulthood perceived more crucial than the mid one in well-being in daily life and target-oriented life in the difference of successful aging; the mid one perceived more crucial in social support; the early one perceived more the attitude to aging and the mid one more crucial intimacy to grandparents; the early one higher in successful aging and the older the adult grew, the lower they perceived. Second, the effect of perception of successful aging in the early adulthood had on the well-being in daily life, the attitude of aging and successful aging. That of perception of target-oriented life had on sex, academic background and the attitude of aging. That of social support had on age, academic background and the attitude of aging. Third, the effect of perception of successful aging in the mid adulthood had on sex and religion in well-being in daily life, and successful aging. That of perception of target-oriented life had on sex, academic background and successful aging. That of social support had on sex, age and the attitude of aging. Fourth, the effect of perception of successful aging in adult developmental stages had on sex, academic background, religion and the attitude of aging. That of perception of target-oriented life had on adult developmental stages, academic background, religion and the attitude of aging. That of social support had on academic background, religion and the attitude of aging. The suggestions and recommendations for future study are as follows. First, target-oriented life to women has a profound effect on the successful aging. And an educational intervention is called for women's potential and self-development. For this, there are needed programs such as continuing education institute in university for women's education reinforcement and programs in line with it. So are the publicity strategies. Second, a various kind of generation-integration programs are required for the information and knowledge connected positively with aging and old age. Also, the experts and financial support system in this field are asked for to practice social welfare. Third, adulthood education is required such as financial management, health care or self-development for successful aging. With the crisis management of the old age enhanced, volunteering learning as well as program for advancing the adult potential will provide him with chances and experiences. Also, the experts and financial support system in this field are asked for to manage and operate systematically. Finally, the academic background in adult stage has a crucial effect on the successful aging. The research and development in various aspects is called for such as the curriculum, the specific methods and the research period etc. for making ends meet to adult educational desires. Also, the networking among the continuing education institutes for academic achievement certificates after finishing the learning is asked for and the training course for experts to manage and to support administratively and financially is needed.
The purpose of this study is to investigate and analyze the perception of successful aging of the early adulthood and mid adulthood in Adult Developmental Stages in Busan metropolitan city. The subject of study is adults who are more than 20 years old to 60 years or under and who are selected by the stratified and cluster sampling through 2009 annual statistical report in Busan. 1000 persons are taken as the samples and 945 persons were efficient ones. The measurement for supporting the study is such as well-being in daily life, target-oriented life, social support, the attitude to aging, intimacy to grandparents, successful aging and so on. The statistical method of this study employed the SPSS 14.0 program for window and AMOS 4.0 program. Process of the data was estimated by mainly t-test, one-way ANOVA, and Scheffe verification and correlation or regression analysis among variables. The major findings of this study can be summarized as follows. First, the early adulthood perceived more crucial than the mid one in well-being in daily life and target-oriented life in the difference of successful aging; the mid one perceived more crucial in social support; the early one perceived more the attitude to aging and the mid one more crucial intimacy to grandparents; the early one higher in successful aging and the older the adult grew, the lower they perceived. Second, the effect of perception of successful aging in the early adulthood had on the well-being in daily life, the attitude of aging and successful aging. That of perception of target-oriented life had on sex, academic background and the attitude of aging. That of social support had on age, academic background and the attitude of aging. Third, the effect of perception of successful aging in the mid adulthood had on sex and religion in well-being in daily life, and successful aging. That of perception of target-oriented life had on sex, academic background and successful aging. That of social support had on sex, age and the attitude of aging. Fourth, the effect of perception of successful aging in adult developmental stages had on sex, academic background, religion and the attitude of aging. That of perception of target-oriented life had on adult developmental stages, academic background, religion and the attitude of aging. That of social support had on academic background, religion and the attitude of aging. The suggestions and recommendations for future study are as follows. First, target-oriented life to women has a profound effect on the successful aging. And an educational intervention is called for women's potential and self-development. For this, there are needed programs such as continuing education institute in university for women's education reinforcement and programs in line with it. So are the publicity strategies. Second, a various kind of generation-integration programs are required for the information and knowledge connected positively with aging and old age. Also, the experts and financial support system in this field are asked for to practice social welfare. Third, adulthood education is required such as financial management, health care or self-development for successful aging. With the crisis management of the old age enhanced, volunteering learning as well as program for advancing the adult potential will provide him with chances and experiences. Also, the experts and financial support system in this field are asked for to manage and operate systematically. Finally, the academic background in adult stage has a crucial effect on the successful aging. The research and development in various aspects is called for such as the curriculum, the specific methods and the research period etc. for making ends meet to adult educational desires. Also, the networking among the continuing education institutes for academic achievement certificates after finishing the learning is asked for and the training course for experts to manage and to support administratively and financially is needed.
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