이 연구는 영주시 지방자치단체의 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞춘 사회복지 서비스 재정지출과 사회복지 서비스 성과 간에는 구조적인 인과관계를 분석하기 위해 시도되었다. 연구의 방법은 영주시 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞추어 얼마나 잘 수행되고 있는지를 사회복지 서비스 재정지출 규모, 사회복지 서비스 역량, 사회복지 서비스 성과 간의 흐름 관계를 탐색적 ...
이 연구는 영주시 지방자치단체의 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞춘 사회복지 서비스 재정지출과 사회복지 서비스 성과 간에는 구조적인 인과관계를 분석하기 위해 시도되었다. 연구의 방법은 영주시 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞추어 얼마나 잘 수행되고 있는지를 사회복지 서비스 재정지출 규모, 사회복지 서비스 역량, 사회복지 서비스 성과 간의 흐름 관계를 탐색적 구조분석을 통해 실증분석 하였다. 특히, 이 연구에서는 사회복지 서비스 관련 재정지출이라는 독립변수, ISO 9001 품질행정시스템의 4가지 핵심 요구사항이라는 매개변수, 사회복지 서비스 성과의 3가지 변수 관계가 완전한 인과관계 체계를 가지는 것으로 전제하고 분석을 시도했다. 영주시 사회복지 서비스 재정지출 성과 구조분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영주시 사회복지 재정지출은 사회복지 서비스 재정지출이 시장의 책임행정 역량, 자원관리 역량, 서비스 제공 역량을 거쳐 단계적으로 사회복지 서비스 성과에 영향을 미치는 연구결과가 도출되었다. 둘째, 영주시 사회복지 서비스 재정지출 성과 구조분석에서 가장 중요한 독립변수는 일반 및 아동, 청소년, 여성복지 서비스 재정지출 규모로 나타났으며, 일반 및 아동, 청소년, 여성복지 서비스 재정지출 규모는 바로 시장의 책임행정 역량, 사회복지 서비스 전문인력 역량, 사회복지 서비스 인프라 역량 강화에 큰 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 시장의 책임행정은 사회복지 서비스 전문인력 역량과 사회복지 서비스 인프라 역량 강화에 매우 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 넷째, 영주시의 사회복지 서비스에 있어서 서비스 역량을 보증하는 시장의 책임행정 역량, 자원관리 역량, 서비스 제공 역량 등이 시지역은 높게, 읍ㆍ면ㆍ동은 낮게 차이를 보여 주고 있는 것으로 통계적으로 검정되었다. 다섯째, ISO 9001 품질행정시스템 4가지 핵심 요구사항은 공공행정의 품질 및 성과를 설명하는데 유용하게 활용될 수 있음을 확인되었다. 이상의 분석 결과 영주시 사회복지 서비스 역량을 강화하기 위해서는 다음과 같은 정책적 노력들이 뒷받침되어져야 할 것이다. 첫째, 영주시 사회복지 재정지출 성과를 보다 효율화하기 위해서는 1차적으로는 시장의 책임행정 역량과 사회복지 서비스 제공 역량을 높이고, 2차적으로는 사회복지 서비스 전문인력 및 인프라 역량을 높이는 단계적인 서비스 전략을 추진해 나가야 할 것이다. 둘째, 영주시 사회복지 서비스의 향상을 위해서는 시장의 사회복지 서비스에 대한 전문지식과 책임 있는 행정 역량을 강화해 나가야 할 것이다. 셋째, 영주시 사회복지 서비스의 성과를 높이기 위해서는 사회복지 서비스 역량이 낮게 나타나는 읍면동 지역의 재정지출 규모, 사회복지 서비스 역량, 사회복지 서비스 성과 등의 개선에 대한 노력도 지속적으로 추진해 나가야 할 것이다. 넷째, 영주시 사회복지 서비스 성과의 향상을 위해서는 사회복지 재정지출 규모도 중요하지만 일반예산 재정지출 규모도 매우 중요함을 시사하고 있다.
이 연구는 영주시 지방자치단체의 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞춘 사회복지 서비스 재정지출과 사회복지 서비스 성과 간에는 구조적인 인과관계를 분석하기 위해 시도되었다. 연구의 방법은 영주시 사회복지 서비스의 품질이 ISO 9001 품질행정시스템의 요구사항에 맞추어 얼마나 잘 수행되고 있는지를 사회복지 서비스 재정지출 규모, 사회복지 서비스 역량, 사회복지 서비스 성과 간의 흐름 관계를 탐색적 구조분석을 통해 실증분석 하였다. 특히, 이 연구에서는 사회복지 서비스 관련 재정지출이라는 독립변수, ISO 9001 품질행정시스템의 4가지 핵심 요구사항이라는 매개변수, 사회복지 서비스 성과의 3가지 변수 관계가 완전한 인과관계 체계를 가지는 것으로 전제하고 분석을 시도했다. 영주시 사회복지 서비스 재정지출 성과 구조분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 영주시 사회복지 재정지출은 사회복지 서비스 재정지출이 시장의 책임행정 역량, 자원관리 역량, 서비스 제공 역량을 거쳐 단계적으로 사회복지 서비스 성과에 영향을 미치는 연구결과가 도출되었다. 둘째, 영주시 사회복지 서비스 재정지출 성과 구조분석에서 가장 중요한 독립변수는 일반 및 아동, 청소년, 여성복지 서비스 재정지출 규모로 나타났으며, 일반 및 아동, 청소년, 여성복지 서비스 재정지출 규모는 바로 시장의 책임행정 역량, 사회복지 서비스 전문인력 역량, 사회복지 서비스 인프라 역량 강화에 큰 역할을 하는 것으로 나타났다. 셋째, 시장의 책임행정은 사회복지 서비스 전문인력 역량과 사회복지 서비스 인프라 역량 강화에 매우 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 넷째, 영주시의 사회복지 서비스에 있어서 서비스 역량을 보증하는 시장의 책임행정 역량, 자원관리 역량, 서비스 제공 역량 등이 시지역은 높게, 읍ㆍ면ㆍ동은 낮게 차이를 보여 주고 있는 것으로 통계적으로 검정되었다. 다섯째, ISO 9001 품질행정시스템 4가지 핵심 요구사항은 공공행정의 품질 및 성과를 설명하는데 유용하게 활용될 수 있음을 확인되었다. 이상의 분석 결과 영주시 사회복지 서비스 역량을 강화하기 위해서는 다음과 같은 정책적 노력들이 뒷받침되어져야 할 것이다. 첫째, 영주시 사회복지 재정지출 성과를 보다 효율화하기 위해서는 1차적으로는 시장의 책임행정 역량과 사회복지 서비스 제공 역량을 높이고, 2차적으로는 사회복지 서비스 전문인력 및 인프라 역량을 높이는 단계적인 서비스 전략을 추진해 나가야 할 것이다. 둘째, 영주시 사회복지 서비스의 향상을 위해서는 시장의 사회복지 서비스에 대한 전문지식과 책임 있는 행정 역량을 강화해 나가야 할 것이다. 셋째, 영주시 사회복지 서비스의 성과를 높이기 위해서는 사회복지 서비스 역량이 낮게 나타나는 읍면동 지역의 재정지출 규모, 사회복지 서비스 역량, 사회복지 서비스 성과 등의 개선에 대한 노력도 지속적으로 추진해 나가야 할 것이다. 넷째, 영주시 사회복지 서비스 성과의 향상을 위해서는 사회복지 재정지출 규모도 중요하지만 일반예산 재정지출 규모도 매우 중요함을 시사하고 있다.
This Study was carried out to analyze the structural causal relationship between the quality of social welfare service of autonomous region of Yeongju City and the social welfare service fiscal expenditure and social welfare service performances that comply with the requirements of ISO 9001 Quality ...
This Study was carried out to analyze the structural causal relationship between the quality of social welfare service of autonomous region of Yeongju City and the social welfare service fiscal expenditure and social welfare service performances that comply with the requirements of ISO 9001 Quality Management System.
The Study was conducted through empirical analysis of how well the quality of social welfare service of Yeongju City complies with the requirements of ISO 9001 Quality Management System through explorative structural analysis of the inter-flow relationship amongst the size of fiscal expenditures on social welfare service, capacity of social welfare service and performances of social welfare service. In particular, analysis was attempted in this Study under the premises that 3 types of variable relationships amongst the independent variable of social welfare service related fiscal expenditure, the parameter of 4 core requirements of ISO 9001 Quality Administrative System and performances of social welfare service have complete causal relationship system.
Summary of structural analysis of the performances of fiscal expenditure on social welfare service of Yeongju City is as follows:
Firstly, with regards to the social welfare fiscal expenditure of Yeongju City, study result that fiscal expenditure on social welfare service imparts influence on the performances of social welfare service in stages, which include capacity of responsible administration, capacity of resources management and capacity of service provision of the mayor was deduced.
Secondly, it was found that the most important independent variable in structural analysis of performances of fiscal expenditure on social welfare service of Yeongju City was the size of service fiscal expenditure for general public, children, youth and women’s welfare, and the size of service fiscal expenditure for general public, children, youth and women’s welfare was found to play crucial role in reinforcement of the capacity of responsible administration of mayor, capacity of specialized manpower in social welfare service, and capacity of social welfare service infrastructures.
Thirdly, it was found that the responsible administration of mayor plays highly important role in reinforcement of capacity of specialized manpower in social welfare service and capacity of social welfare service infrastructures.
Fourthly, with regards to the social welfare service of Yeongju City, the capacity of mayor in responsible administration, resources management and provision of service, all of which ensures the capacity of service, was statistically verified to have high level of differences in the city regions while they displayed low level of differences in smaller municipalities.
Fifthly, it was verified that the 4 core requirements of the ISO 9001 Quality Administration System could be utilized usefully in explaining the quality and performances of public administration.
As the results of above analysis, the following policy efforts must be supported in order to reinforce the capacity of Yeongju City in social welfare service:
Firstly, phased service strategy of firstly elevating the capacity of the mayor in responsible administration and capacity to provide social welfare services, and secondly elevating the capacity of the specialized manpower and infrastructure in social welfare services should be pursued in order to make the performances of fiscal expenditure on social welfare services of Yeongju more efficient.
Secondly, specialized knowledge and capacity for responsible administration of the mayor on social welfare services must be fortified in order to improve the social welfare services of Yeongju City.
Thirdly, in order to elevate the performances of social welfare services of Yeongju City, efforts towards improvement of size of fiscal expenditure, capacity and performances in social welfare services in the smaller municipalities with low level of capacity for social welfare service should be pursued continuously.
Fourthly, although the size of fiscal expenditure on social services is important for the improvement of performances of social welfare services of Yeongju City, the Study suggests that the size of general budget fiscal expenditure is also very important.
This Study was carried out to analyze the structural causal relationship between the quality of social welfare service of autonomous region of Yeongju City and the social welfare service fiscal expenditure and social welfare service performances that comply with the requirements of ISO 9001 Quality Management System.
The Study was conducted through empirical analysis of how well the quality of social welfare service of Yeongju City complies with the requirements of ISO 9001 Quality Management System through explorative structural analysis of the inter-flow relationship amongst the size of fiscal expenditures on social welfare service, capacity of social welfare service and performances of social welfare service. In particular, analysis was attempted in this Study under the premises that 3 types of variable relationships amongst the independent variable of social welfare service related fiscal expenditure, the parameter of 4 core requirements of ISO 9001 Quality Administrative System and performances of social welfare service have complete causal relationship system.
Summary of structural analysis of the performances of fiscal expenditure on social welfare service of Yeongju City is as follows:
Firstly, with regards to the social welfare fiscal expenditure of Yeongju City, study result that fiscal expenditure on social welfare service imparts influence on the performances of social welfare service in stages, which include capacity of responsible administration, capacity of resources management and capacity of service provision of the mayor was deduced.
Secondly, it was found that the most important independent variable in structural analysis of performances of fiscal expenditure on social welfare service of Yeongju City was the size of service fiscal expenditure for general public, children, youth and women’s welfare, and the size of service fiscal expenditure for general public, children, youth and women’s welfare was found to play crucial role in reinforcement of the capacity of responsible administration of mayor, capacity of specialized manpower in social welfare service, and capacity of social welfare service infrastructures.
Thirdly, it was found that the responsible administration of mayor plays highly important role in reinforcement of capacity of specialized manpower in social welfare service and capacity of social welfare service infrastructures.
Fourthly, with regards to the social welfare service of Yeongju City, the capacity of mayor in responsible administration, resources management and provision of service, all of which ensures the capacity of service, was statistically verified to have high level of differences in the city regions while they displayed low level of differences in smaller municipalities.
Fifthly, it was verified that the 4 core requirements of the ISO 9001 Quality Administration System could be utilized usefully in explaining the quality and performances of public administration.
As the results of above analysis, the following policy efforts must be supported in order to reinforce the capacity of Yeongju City in social welfare service:
Firstly, phased service strategy of firstly elevating the capacity of the mayor in responsible administration and capacity to provide social welfare services, and secondly elevating the capacity of the specialized manpower and infrastructure in social welfare services should be pursued in order to make the performances of fiscal expenditure on social welfare services of Yeongju more efficient.
Secondly, specialized knowledge and capacity for responsible administration of the mayor on social welfare services must be fortified in order to improve the social welfare services of Yeongju City.
Thirdly, in order to elevate the performances of social welfare services of Yeongju City, efforts towards improvement of size of fiscal expenditure, capacity and performances in social welfare services in the smaller municipalities with low level of capacity for social welfare service should be pursued continuously.
Fourthly, although the size of fiscal expenditure on social services is important for the improvement of performances of social welfare services of Yeongju City, the Study suggests that the size of general budget fiscal expenditure is also very important.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.