국문요약 오늘날 산업화로 화석에너지 사용증가에 따른 탄소배출량과 대기환경오염물질 증가로 지구의 이상기온과 기후변화로 많은 문제점이 야기되고 있으며, 국제적으로는 지속가능한 발전의 방향으로 저 탄소 녹색성장이 새로운 화두로 제시되고 있다. 이에 따라, 에너지 절약과 탄소배출량을 줄이고 도시의 환경문제를 해결할 수 있는 교통수단은 바로 자전거 이다...
국문요약 오늘날 산업화로 화석에너지 사용증가에 따른 탄소배출량과 대기환경오염물질 증가로 지구의 이상기온과 기후변화로 많은 문제점이 야기되고 있으며, 국제적으로는 지속가능한 발전의 방향으로 저 탄소 녹색성장이 새로운 화두로 제시되고 있다. 이에 따라, 에너지 절약과 탄소배출량을 줄이고 도시의 환경문제를 해결할 수 있는 교통수단은 바로 자전거 이다. 따라서 유럽 등 선진국에서는 자동차 중심의 교통체계에서 녹색교통수단인 자전거를 대중교통 수단으로 편입시키고, 자전거 수단분담율을 높이기 위하여 다양한 승용차 억제정책과 병행하여 자전거 이용 활성화 정책을 적극 추진하고 있다. 하지만 대구광역시에는 자전거 관련 시설과 정책, 홍보 등의 부족과 시민들의 자전거에 대한 인식부족으로 자전거 수단분담율 매우 낮은 것으로 판단되고 있다. 따라서, 본 논문에서는 국내의 자전거 이용 활성화에 선도 도시인 서울특별시 송파구, 대전광역시, 경기도 고양시, 경상남도 창원시, 경상북도 상주시의 우수사례와 해외 자전거 선진국인 네덜란드 암스테르담, 덴마크 코펜하겐, 프랑스 파리, 독일 프랑크푸르트, 호주 비엔나, 미국 데이비스시와 일본의 주요 자전거 정책을 조사 연구하였다. 이러한 도시의 자전거 이용활성화 정책들을 대구광역시 자전거 이용 활성화 정책과 비교하여 대구광역시 자전거 정책의 문제점을 파악하고 그 개선방안을 제시하여 대구광역시가 녹색교통수단인 자전거 이용활성화와 녹색성장의 선도 도시가 되도록 도움을 주고자 하는데 이 논문에 중점을 두어 작성하였다.
국문요약 오늘날 산업화로 화석에너지 사용증가에 따른 탄소배출량과 대기환경오염물질 증가로 지구의 이상기온과 기후변화로 많은 문제점이 야기되고 있으며, 국제적으로는 지속가능한 발전의 방향으로 저 탄소 녹색성장이 새로운 화두로 제시되고 있다. 이에 따라, 에너지 절약과 탄소배출량을 줄이고 도시의 환경문제를 해결할 수 있는 교통수단은 바로 자전거 이다. 따라서 유럽 등 선진국에서는 자동차 중심의 교통체계에서 녹색교통수단인 자전거를 대중교통 수단으로 편입시키고, 자전거 수단분담율을 높이기 위하여 다양한 승용차 억제정책과 병행하여 자전거 이용 활성화 정책을 적극 추진하고 있다. 하지만 대구광역시에는 자전거 관련 시설과 정책, 홍보 등의 부족과 시민들의 자전거에 대한 인식부족으로 자전거 수단분담율 매우 낮은 것으로 판단되고 있다. 따라서, 본 논문에서는 국내의 자전거 이용 활성화에 선도 도시인 서울특별시 송파구, 대전광역시, 경기도 고양시, 경상남도 창원시, 경상북도 상주시의 우수사례와 해외 자전거 선진국인 네덜란드 암스테르담, 덴마크 코펜하겐, 프랑스 파리, 독일 프랑크푸르트, 호주 비엔나, 미국 데이비스시와 일본의 주요 자전거 정책을 조사 연구하였다. 이러한 도시의 자전거 이용활성화 정책들을 대구광역시 자전거 이용 활성화 정책과 비교하여 대구광역시 자전거 정책의 문제점을 파악하고 그 개선방안을 제시하여 대구광역시가 녹색교통수단인 자전거 이용활성화와 녹색성장의 선도 도시가 되도록 도움을 주고자 하는데 이 논문에 중점을 두어 작성하였다.
A Study on the Bike Ride Expansion Policy - Focused on Daegu Metropolitan City-
Seo, Gwan-Gyo
Graduate School of Public Administration at Yongnam University Department of Local self Governing Administration Major in Local self Governing Administ...
M.A Thesis
A Study on the Bike Ride Expansion Policy - Focused on Daegu Metropolitan City-
Seo, Gwan-Gyo
Graduate School of Public Administration at Yongnam University Department of Local self Governing Administration Major in Local self Governing Administration
(Supervised by Sung, Do-Kyung)
Abstract Today, industrialization has increased the use of fossil energy being accompanied by the increase in carbon footprint and substances polluting atmospheric environment and as the results, earth's unusual temperature and climate change are causing many problems, and so low carbon green growth has become worldwide conversation topic for sustainable development. Hereupon, bike is emerging as a transportation which is avaliable for energy saving, carbon footprint reduction, environment problem solution. In advanced countries including countries in Europe have enrolled bicycle, the green transportation in public transportation breaking from vehicle - centered traffic system, actively promoting bike ride activation policies along with various policies to restrain vehicle ride to increase the transportation share rate for bike. But as for Daegu metropolitan city, transportation share rate for bike is known to be very low due to the lack of facilities and publicity relevant to bike ride and the citizen's lack of understanding of bike. Accordingly, in this paper, the excellent cases of bike ride was studied for the domestic leading cities in bike ride such as Seoul city Songpa-gu, Daejeon city, Goyang city in Gyeonggi-do, Changwon city in Gyeongsang nam-do, Sangju city in Gyeongsangbuk-do, and major bike policies of oversea cities of the advanced nations in terms of bike ride such as Amsterdam Netherlands, Copenhagen Denmark, paris France, Frankfurt Germany, Vienna Australia, Davis USA and Japan were surveyed abd studied. This paper was made out focusing on helping Daegu metropolitan city to be the leading city in activating bike ride, the green transportation and green growth by comparing the bike ride activation policies of those cities previously mentioned and that of Daegu city and grasping the bike related policies problems this city holds and then proposing its betterment.
M.A Thesis
A Study on the Bike Ride Expansion Policy - Focused on Daegu Metropolitan City-
Seo, Gwan-Gyo
Graduate School of Public Administration at Yongnam University Department of Local self Governing Administration Major in Local self Governing Administration
(Supervised by Sung, Do-Kyung)
Abstract Today, industrialization has increased the use of fossil energy being accompanied by the increase in carbon footprint and substances polluting atmospheric environment and as the results, earth's unusual temperature and climate change are causing many problems, and so low carbon green growth has become worldwide conversation topic for sustainable development. Hereupon, bike is emerging as a transportation which is avaliable for energy saving, carbon footprint reduction, environment problem solution. In advanced countries including countries in Europe have enrolled bicycle, the green transportation in public transportation breaking from vehicle - centered traffic system, actively promoting bike ride activation policies along with various policies to restrain vehicle ride to increase the transportation share rate for bike. But as for Daegu metropolitan city, transportation share rate for bike is known to be very low due to the lack of facilities and publicity relevant to bike ride and the citizen's lack of understanding of bike. Accordingly, in this paper, the excellent cases of bike ride was studied for the domestic leading cities in bike ride such as Seoul city Songpa-gu, Daejeon city, Goyang city in Gyeonggi-do, Changwon city in Gyeongsang nam-do, Sangju city in Gyeongsangbuk-do, and major bike policies of oversea cities of the advanced nations in terms of bike ride such as Amsterdam Netherlands, Copenhagen Denmark, paris France, Frankfurt Germany, Vienna Australia, Davis USA and Japan were surveyed abd studied. This paper was made out focusing on helping Daegu metropolitan city to be the leading city in activating bike ride, the green transportation and green growth by comparing the bike ride activation policies of those cities previously mentioned and that of Daegu city and grasping the bike related policies problems this city holds and then proposing its betterment.
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