이 연구는 특수학교 기본 교육과정 교과중심의 자기결정 프로그램이 지적장애학생의 자기결정 능력에 미치는 영향을 밝히는 데 목적이 있었다. 연구의 목적을 밝히기 위해, 전라북도 J시에 소재한 J특수학교와 K시에 소재한 K특수학교에 재학 중인 지적장애 초등학생 중 생활연령, 지능, 사회성 지수 등을 고려하여 학교별로 각각 25명씩 총 50명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험절차는 사전검사-중재-사후검사 순으로 이루어졌으며, J특수학교의 연구자의 교실에서 매주 4회기씩 8주간에 걸쳐 총 32회기를 실시하였다. 이 연구는 중재를 위해 특수학교 기본 교육과정 교과내용을 토대로 한 ‘교과중심의 자기결정 프로그램’을 사용하였다. ‘교과중심의 자기결정 프로그램’은 ‘2008년 개정 특수학교 교육과정’의 기본 교육과정 국어, 사회, 실과 교과의 제재와 활동내용을 중심으로 구성한 32회기의 자기결정 증진 프로그램으로, ...
국문 요약
이 연구는 특수학교 기본 교육과정 교과중심의 자기결정 프로그램이 지적장애학생의 자기결정 능력에 미치는 영향을 밝히는 데 목적이 있었다. 연구의 목적을 밝히기 위해, 전라북도 J시에 소재한 J특수학교와 K시에 소재한 K특수학교에 재학 중인 지적장애 초등학생 중 생활연령, 지능, 사회성 지수 등을 고려하여 학교별로 각각 25명씩 총 50명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험절차는 사전검사-중재-사후검사 순으로 이루어졌으며, J특수학교의 연구자의 교실에서 매주 4회기씩 8주간에 걸쳐 총 32회기를 실시하였다. 이 연구는 중재를 위해 특수학교 기본 교육과정 교과내용을 토대로 한 ‘교과중심의 자기결정 프로그램’을 사용하였다. ‘교과중심의 자기결정 프로그램’은 ‘2008년 개정 특수학교 교육과정’의 기본 교육과정 국어, 사회, 실과 교과의 제재와 활동내용을 중심으로 구성한 32회기의 자기결정 증진 프로그램으로, 자기인식, 자기관리, 자기옹호, 선택하기, 목표설정, 문제해결에 대한 여섯 가지 영역으로 구성되어 있다. 자기결정능력 검사 도구는 Wehmeyer(1995)가 제작한 자기결정평가척도(The Arc's Self-Determination Scale)와 방명애(2006a)가 개발한 프로그램에 기초한 자기결정 기술 척도를 참고하여 연구자가 고안한 후 내용타당도 검증을 거쳐 사용하였다. 연구 결과에 대한 연구 대상학생의 담임교사와 부모에 의한 사회적 타당도 검증을 위한 도구는 Hoffman 등(2000)이 제작한 교사용 자기결정력 척도와 김혜경(2001)이 개발한 부모용 자기결정 능력 조사지를 참고하여 본 연구자가 개발한 후 전문가 1인의 타당도 검증을 거쳐 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 장애 정도(경도, 중등도), 연령(만 10세, 11세, 12세)에 따른 차이를 알아보기 위해 사후검사의 기술 통계량(평균, 표준편차)을 구하고, 각 실험대상 변인들의 수준 간 평균 차이의 유의성과 상호작용 효과를 알아보고자 삼원변량분석(Three Way-ANOVA)을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과중심의 자기결정 프로그램은 지적장애학생의 자기결정 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 지적장애학생의 자기결정 능력은 실험집단과 통제집단의 비교에서는 실험집단이 효과적이고 장애 정도에서는 11세 연령집단을 제외한 다른 연령집단에서는 경도집단이 더 높은 향상을 나타냈다. 연령집단에서는 11세 집단이 가장 큰 향상을 보였다. 둘째, 교과중심의 자기결정 프로그램은 지적장애학생의 자기결정 능력의 하위요소(자기인식, 자기관리, 자기옹호, 선택하기, 목표설정, 문제해결)에 긍정적인 영향을 미쳤다. 지적장애학생의 자기결정 능력의 여섯 가지 하위요소는 실험집단이 통제집단보다 더 높게 나타났다. 연령의 비교에서는 자기결정의 모든 하위요소에서 11세 집단이 가장 높게 나타났으며, 장애 정도의 비교에서는 선택하기 능력을 제외하고는 모두 경도장애 집단이 높게 나타났다. 지적장애학생의 자기결정의 하위요소는 연령 간의 변화가 없었다. 앞으로 지적장애학생의 좀더 효율적인 자기결정 능력 신장을 위해 특수학교 교육과정의 교과목과 연계된 다양한 프로그램의 개발과 연구가 필요하다. 그리고 지적장애 초등학생의 발달적 특성과 수준에 적합한 자기결정 능력 평가 도구 개발에 대한 연구가 필요하다.
국문 요약
이 연구는 특수학교 기본 교육과정 교과중심의 자기결정 프로그램이 지적장애학생의 자기결정 능력에 미치는 영향을 밝히는 데 목적이 있었다. 연구의 목적을 밝히기 위해, 전라북도 J시에 소재한 J특수학교와 K시에 소재한 K특수학교에 재학 중인 지적장애 초등학생 중 생활연령, 지능, 사회성 지수 등을 고려하여 학교별로 각각 25명씩 총 50명을 선정하여 실험집단과 통제집단으로 구성하였다. 실험절차는 사전검사-중재-사후검사 순으로 이루어졌으며, J특수학교의 연구자의 교실에서 매주 4회기씩 8주간에 걸쳐 총 32회기를 실시하였다. 이 연구는 중재를 위해 특수학교 기본 교육과정 교과내용을 토대로 한 ‘교과중심의 자기결정 프로그램’을 사용하였다. ‘교과중심의 자기결정 프로그램’은 ‘2008년 개정 특수학교 교육과정’의 기본 교육과정 국어, 사회, 실과 교과의 제재와 활동내용을 중심으로 구성한 32회기의 자기결정 증진 프로그램으로, 자기인식, 자기관리, 자기옹호, 선택하기, 목표설정, 문제해결에 대한 여섯 가지 영역으로 구성되어 있다. 자기결정능력 검사 도구는 Wehmeyer(1995)가 제작한 자기결정평가척도(The Arc's Self-Determination Scale)와 방명애(2006a)가 개발한 프로그램에 기초한 자기결정 기술 척도를 참고하여 연구자가 고안한 후 내용타당도 검증을 거쳐 사용하였다. 연구 결과에 대한 연구 대상학생의 담임교사와 부모에 의한 사회적 타당도 검증을 위한 도구는 Hoffman 등(2000)이 제작한 교사용 자기결정력 척도와 김혜경(2001)이 개발한 부모용 자기결정 능력 조사지를 참고하여 본 연구자가 개발한 후 전문가 1인의 타당도 검증을 거쳐 사용하였다. 실험집단과 통제집단의 장애 정도(경도, 중등도), 연령(만 10세, 11세, 12세)에 따른 차이를 알아보기 위해 사후검사의 기술 통계량(평균, 표준편차)을 구하고, 각 실험대상 변인들의 수준 간 평균 차이의 유의성과 상호작용 효과를 알아보고자 삼원변량분석(Three Way-ANOVA)을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과중심의 자기결정 프로그램은 지적장애학생의 자기결정 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 지적장애학생의 자기결정 능력은 실험집단과 통제집단의 비교에서는 실험집단이 효과적이고 장애 정도에서는 11세 연령집단을 제외한 다른 연령집단에서는 경도집단이 더 높은 향상을 나타냈다. 연령집단에서는 11세 집단이 가장 큰 향상을 보였다. 둘째, 교과중심의 자기결정 프로그램은 지적장애학생의 자기결정 능력의 하위요소(자기인식, 자기관리, 자기옹호, 선택하기, 목표설정, 문제해결)에 긍정적인 영향을 미쳤다. 지적장애학생의 자기결정 능력의 여섯 가지 하위요소는 실험집단이 통제집단보다 더 높게 나타났다. 연령의 비교에서는 자기결정의 모든 하위요소에서 11세 집단이 가장 높게 나타났으며, 장애 정도의 비교에서는 선택하기 능력을 제외하고는 모두 경도장애 집단이 높게 나타났다. 지적장애학생의 자기결정의 하위요소는 연령 간의 변화가 없었다. 앞으로 지적장애학생의 좀더 효율적인 자기결정 능력 신장을 위해 특수학교 교육과정의 교과목과 연계된 다양한 프로그램의 개발과 연구가 필요하다. 그리고 지적장애 초등학생의 발달적 특성과 수준에 적합한 자기결정 능력 평가 도구 개발에 대한 연구가 필요하다.
The Effects of a Curriculum-Based Self-Determination Program on the Self-Determination Skills of Students with Intellectual Disabilities
Shin, Eun-Hui Department of Special Education Graduate School Woosuk University Academic Advisor: Lee, Young-Chul, Ph. D.
The Effects of a Curriculum-Based Self-Determination Program on the Self-Determination Skills of Students with Intellectual Disabilities
Shin, Eun-Hui Department of Special Education Graduate School Woosuk University Academic Advisor: Lee, Young-Chul, Ph. D.
The purpose of this study was to investigate the effects of a curriculum-based self-determination program on the self-determination skills of students with intellectual disabilities. For that purpose, 25 students were sampled from each J Special School in J City and K Special School in K City by considering chronological age, intelligence, and social quotient. The 50 students were divided into the experimental and control group. The experimental procedure was performed according to pretest - mediation - posttest in order and a total of 32 sessions was performed for 8 weeks by every 4 sessions a week in the researcher's classroom of the J School for handicapped school. This study used the ‘curriculum-based self-determination program’ based on the curriculum of the basic educational courses of the school for handicapped children for mediation. The ‘curriculum-based self-determination program’ as a self-determination promotion program of the 32 sessions composed focusing on the subjects and activity contents of Korean Language, Society and Practicum of the basic educational course of ‘2008 revised educational course for school of handicapped children’ is composed of 6 areas about self-awareness, self-management, self-advocacy, choice making, goal setting and problem solving. As for the test tool of self-determination skills, the researcher devised it by referring to the Arc's Self-Determination Scale produced by Wehmeyer (1995) and the self-determination skill scale which is based on the program developed by Bang(2006a) and used it after content validation. As for the tool for social validation by class teachers and parents for the students as a subject of the study, the self-determination scale for teachers produced by Hoffman(2000) and the self-determination ability questionnaire for parents developed by Kim(2001) were referred and this researcher developed the tool and use it through validation by one expert. The post-test results were treated for descriptive statistics(mean and standard deviation) to examine differences according to the degree of disability(mild and moderate) and age(10, 11, and 12), and three-way ANOVA was conducted to examine the significance and interactive effects of mean differences among the variable levels. The study results were as follows: First, the curriculum-based self-determination program had positive impacts on the self-determination skills of the students with intellectual disabilities. The program was more effective with the experimental group than the control group in terms of self-determination skills. The mild disability group made a bigger increase than the moderate disability group in the age groups except for the 11-year-old group. Of the age groups, the 11-year-old group made the biggest increase. Second, the curriculum-based self-determination program had positive influences on the sub-elements of self-determination skills (self-awareness, self-management, self-advocacy, choice making, goal setting, and problem solving). The experimental group scored higher points in all the six sub-elements than the control group. The 11-year-old group of the age groups had the highest points in all the six sub-elements. The mild disability group had more points in all the six sub-elements except for choice making than the moderate disability group. There were no changes in the sub-elements of self-determination according to age. In the future, there should be development and research of diverse programs associated with the curriculums and subjects of a special school in order to help students with intellectual disabilities develop more efficient self-determination skills. Furthermore, research efforts are needed on the development of tools to evaluate self-determination skills fit for the developmental characteristics and levels of elementary school students with intellectual disabilities.
The Effects of a Curriculum-Based Self-Determination Program on the Self-Determination Skills of Students with Intellectual Disabilities
Shin, Eun-Hui Department of Special Education Graduate School Woosuk University Academic Advisor: Lee, Young-Chul, Ph. D.
The purpose of this study was to investigate the effects of a curriculum-based self-determination program on the self-determination skills of students with intellectual disabilities. For that purpose, 25 students were sampled from each J Special School in J City and K Special School in K City by considering chronological age, intelligence, and social quotient. The 50 students were divided into the experimental and control group. The experimental procedure was performed according to pretest - mediation - posttest in order and a total of 32 sessions was performed for 8 weeks by every 4 sessions a week in the researcher's classroom of the J School for handicapped school. This study used the ‘curriculum-based self-determination program’ based on the curriculum of the basic educational courses of the school for handicapped children for mediation. The ‘curriculum-based self-determination program’ as a self-determination promotion program of the 32 sessions composed focusing on the subjects and activity contents of Korean Language, Society and Practicum of the basic educational course of ‘2008 revised educational course for school of handicapped children’ is composed of 6 areas about self-awareness, self-management, self-advocacy, choice making, goal setting and problem solving. As for the test tool of self-determination skills, the researcher devised it by referring to the Arc's Self-Determination Scale produced by Wehmeyer (1995) and the self-determination skill scale which is based on the program developed by Bang(2006a) and used it after content validation. As for the tool for social validation by class teachers and parents for the students as a subject of the study, the self-determination scale for teachers produced by Hoffman(2000) and the self-determination ability questionnaire for parents developed by Kim(2001) were referred and this researcher developed the tool and use it through validation by one expert. The post-test results were treated for descriptive statistics(mean and standard deviation) to examine differences according to the degree of disability(mild and moderate) and age(10, 11, and 12), and three-way ANOVA was conducted to examine the significance and interactive effects of mean differences among the variable levels. The study results were as follows: First, the curriculum-based self-determination program had positive impacts on the self-determination skills of the students with intellectual disabilities. The program was more effective with the experimental group than the control group in terms of self-determination skills. The mild disability group made a bigger increase than the moderate disability group in the age groups except for the 11-year-old group. Of the age groups, the 11-year-old group made the biggest increase. Second, the curriculum-based self-determination program had positive influences on the sub-elements of self-determination skills (self-awareness, self-management, self-advocacy, choice making, goal setting, and problem solving). The experimental group scored higher points in all the six sub-elements than the control group. The 11-year-old group of the age groups had the highest points in all the six sub-elements. The mild disability group had more points in all the six sub-elements except for choice making than the moderate disability group. There were no changes in the sub-elements of self-determination according to age. In the future, there should be development and research of diverse programs associated with the curriculums and subjects of a special school in order to help students with intellectual disabilities develop more efficient self-determination skills. Furthermore, research efforts are needed on the development of tools to evaluate self-determination skills fit for the developmental characteristics and levels of elementary school students with intellectual disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.