우리나라에서의 학교폭력 문제는 학교 내에 한정된 청소년문제가 아닌 심각한 사회문제로 대두되었다. 이러한 학교폭력은 갈수록 심화되면서 연령층이 저 연령화 되고 있는 추세이나 중․고생의 폭력범 현황이 여전히 높은 것을 보면 중․고생에게 폭력예방교육을 지속적으로 실시해야 할 이유가 충분하다고 판단하였다. 이에 본 연구의 목적은 고등학생이 학교폭력 예방프로그램의 참여를 통해 학교폭력과 관련된 문제 해결에 효과를 향상시킬 수 있는지를 살펴보고자 하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 부산광역시 소재 전문계 고등학교 2학년을 대상으로 실험집단 한 반과 통제집단 한 반을 선정하여 두 집단 모두 사전검사를 실시하였다. 실험집단의 실험개입으로 학교폭력 예방프로그램을 실시하고 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
우리나라에서의 학교폭력 문제는 학교 내에 한정된 청소년문제가 아닌 심각한 사회문제로 대두되었다. 이러한 학교폭력은 갈수록 심화되면서 연령층이 저 연령화 되고 있는 추세이나 중․고생의 폭력범 현황이 여전히 높은 것을 보면 중․고생에게 폭력예방교육을 지속적으로 실시해야 할 이유가 충분하다고 판단하였다. 이에 본 연구의 목적은 고등학생이 학교폭력 예방프로그램의 참여를 통해 학교폭력과 관련된 문제 해결에 효과를 향상시킬 수 있는지를 살펴보고자 하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 부산광역시 소재 전문계 고등학교 2학년을 대상으로 실험집단 한 반과 통제집단 한 반을 선정하여 두 집단 모두 사전검사를 실시하였다. 실험집단의 실험개입으로 학교폭력 예방프로그램을 실시하고 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 통제집단과 실험집단의 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test와 일원배치 분산분석을 하였다. 학교폭력 예방프로그램의 실시 전후에 특정한 통제 및 실험집단의 사전 검사 및 사후 점수 간에 유의한 차이가 있는지 알아보기 위하여 대응표본 t-test를 실시하였다. 조사에 사용된 척도들에 대한 신뢰도를 살펴보기 위해 별도의 신뢰도 검사도 병행하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방프로그램은 학교폭력에 대한 올바른 인식을 향상시키는 데 유의미한 결과가 나왔다. 둘째, 학교폭력 예방프로그램은 친구관계에서 학교폭력 대처능력에 대한 사전 검사와 사후 검사 평균을 비교한 결과 학교폭력 대처능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 학교폭력 예방프로그램은 학생들의 잠재된 폭력성을 감소시키는가를 살펴본 결과 유의미한 수준은 아니지만 약간의 긍정적인 변화는 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 제언을 하면 다음과 같다. 학교폭력 문제해결을 위해서는 사후처방보다 예방이 최우선 되어야 할 것이다. 학교폭력 예방의 일환으로 학교폭력 예방프로그램의 도입은 학교폭력에 대한 부정적인 인식과 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적인 도구가 될 수 있으며 고등학생에게도 예방교육의 효과가 있는 것으로 나타나 연령에 관계없이 학교폭력 예방교육은 실시되어야 하겠다.
우리나라에서의 학교폭력 문제는 학교 내에 한정된 청소년문제가 아닌 심각한 사회문제로 대두되었다. 이러한 학교폭력은 갈수록 심화되면서 연령층이 저 연령화 되고 있는 추세이나 중․고생의 폭력범 현황이 여전히 높은 것을 보면 중․고생에게 폭력예방교육을 지속적으로 실시해야 할 이유가 충분하다고 판단하였다. 이에 본 연구의 목적은 고등학생이 학교폭력 예방프로그램의 참여를 통해 학교폭력과 관련된 문제 해결에 효과를 향상시킬 수 있는지를 살펴보고자 하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 부산광역시 소재 전문계 고등학교 2학년을 대상으로 실험집단 한 반과 통제집단 한 반을 선정하여 두 집단 모두 사전검사를 실시하였다. 실험집단의 실험개입으로 학교폭력 예방프로그램을 실시하고 두 집단 모두 사후 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 인구통계학적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였다. 통제집단과 실험집단의 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test와 일원배치 분산분석을 하였다. 학교폭력 예방프로그램의 실시 전후에 특정한 통제 및 실험집단의 사전 검사 및 사후 점수 간에 유의한 차이가 있는지 알아보기 위하여 대응표본 t-test를 실시하였다. 조사에 사용된 척도들에 대한 신뢰도를 살펴보기 위해 별도의 신뢰도 검사도 병행하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 예방프로그램은 학교폭력에 대한 올바른 인식을 향상시키는 데 유의미한 결과가 나왔다. 둘째, 학교폭력 예방프로그램은 친구관계에서 학교폭력 대처능력에 대한 사전 검사와 사후 검사 평균을 비교한 결과 학교폭력 대처능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 셋째, 학교폭력 예방프로그램은 학생들의 잠재된 폭력성을 감소시키는가를 살펴본 결과 유의미한 수준은 아니지만 약간의 긍정적인 변화는 있었다. 본 연구 결과를 바탕으로 제언을 하면 다음과 같다. 학교폭력 문제해결을 위해서는 사후처방보다 예방이 최우선 되어야 할 것이다. 학교폭력 예방의 일환으로 학교폭력 예방프로그램의 도입은 학교폭력에 대한 부정적인 인식과 태도를 긍정적으로 변화시키는 데 효과적인 도구가 될 수 있으며 고등학생에게도 예방교육의 효과가 있는 것으로 나타나 연령에 관계없이 학교폭력 예방교육은 실시되어야 하겠다.
In Korea, the school violence problem is on the rise as a serious social problem, not a juvenile problem limited in school. That school violence is deepening and its ages are lower, as times go by but there are still many middle․high school student assailants. Therefore, I judged that there we...
In Korea, the school violence problem is on the rise as a serious social problem, not a juvenile problem limited in school. That school violence is deepening and its ages are lower, as times go by but there are still many middle․high school student assailants. Therefore, I judged that there were sufficient reasons for conducting violent prevention education for middle․high school students continuously. So the purpose of this study is to examine high school students can improve the effects solving the problem related with school violence by participating in school violence prevention program. For verifying the above subjects, I chose one experimental group and one control group among the second graders of professional schools located in Busan and conducted preliminary inspection for two groups. I conducted school violence prevention program with intervention of experimental group and conducted post-inspection for two groups. I analyzed the materials collected in this study with SPSS program. For the analysis method, I conducted the frequency analysis for grasping demographic characteristics of studying object. I conducted independent sample t-test and the oneway analysis of variance for the verification of homogeneity between control group and experimental group. I conducted matching sample t-test for checking if there was significant difference between preliminary inspection point and post-inspection point of certain control and experimental groups before and after school violence prevention program. I also conducted special credibility test for examining the credibility for criterions used to the investigation. If summarizing the studying results, those are as followed. Firstly, school violence prevention program was significant to improve correct perception about school violence. Secondly, school violence prevention program improved the ability treating school violence, in the result of comparing averages between preliminary inspection and post-inspection for the ability treating school violence in friendship. Thirdly, school violence prevention program had a little bit positive changes, not significant changes, in the result of checking if it reduced potential violence of students. Based on the results of this study, I can suggest as followed. For solving the school violence problems, the prevention is the first priority rather than post-prescription. The introduction of school violence prevention program as a prevention of school violence can be efficient tool for changing negative perception and attitude to positive perception and attitude for school violence so it showed an effect of prevention education for high school students. Therefore, school violence prevention education has to be conducted regardless of students' ages.
In Korea, the school violence problem is on the rise as a serious social problem, not a juvenile problem limited in school. That school violence is deepening and its ages are lower, as times go by but there are still many middle․high school student assailants. Therefore, I judged that there were sufficient reasons for conducting violent prevention education for middle․high school students continuously. So the purpose of this study is to examine high school students can improve the effects solving the problem related with school violence by participating in school violence prevention program. For verifying the above subjects, I chose one experimental group and one control group among the second graders of professional schools located in Busan and conducted preliminary inspection for two groups. I conducted school violence prevention program with intervention of experimental group and conducted post-inspection for two groups. I analyzed the materials collected in this study with SPSS program. For the analysis method, I conducted the frequency analysis for grasping demographic characteristics of studying object. I conducted independent sample t-test and the oneway analysis of variance for the verification of homogeneity between control group and experimental group. I conducted matching sample t-test for checking if there was significant difference between preliminary inspection point and post-inspection point of certain control and experimental groups before and after school violence prevention program. I also conducted special credibility test for examining the credibility for criterions used to the investigation. If summarizing the studying results, those are as followed. Firstly, school violence prevention program was significant to improve correct perception about school violence. Secondly, school violence prevention program improved the ability treating school violence, in the result of comparing averages between preliminary inspection and post-inspection for the ability treating school violence in friendship. Thirdly, school violence prevention program had a little bit positive changes, not significant changes, in the result of checking if it reduced potential violence of students. Based on the results of this study, I can suggest as followed. For solving the school violence problems, the prevention is the first priority rather than post-prescription. The introduction of school violence prevention program as a prevention of school violence can be efficient tool for changing negative perception and attitude to positive perception and attitude for school violence so it showed an effect of prevention education for high school students. Therefore, school violence prevention education has to be conducted regardless of students' ages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.