세계적으로 도로 및 철도터널에서 장대 터널의 건설이 일반화 되고 있으며 주로 고강도 콘크리트가 사용되어지고 있다. 하지만 유럽을 중심으로 세계 각지에서 빈번히 대형화재 사고가 발생하고 있다. 콘크리트는 터널내부에서 대형화재가 발생하게 되면 급격한 온도상승에 의해 생기는 폭렬현상이 발생하여 구조물에 단면결손을 야기 시키는 문제를 가지고 있다. 따라서 콘크리트 구조물의 화재 발생 시 인명피해를 최소화 하고, 구조물의 내화력 증강을 통해 화재시 안정성 확보를 위해 콘크리트 구조물의 내화 성능을 향상시키는 연구가 필요하게 되었다. 본 논문에서는 터널 및 지하공간 콘크리트 구조물의 내화성능 향상을 위하여 섬유를 혼입한 콘크리트의 내화특성을 평가하였다. 이를 위하여 ...
세계적으로 도로 및 철도터널에서 장대 터널의 건설이 일반화 되고 있으며 주로 고강도 콘크리트가 사용되어지고 있다. 하지만 유럽을 중심으로 세계 각지에서 빈번히 대형화재 사고가 발생하고 있다. 콘크리트는 터널내부에서 대형화재가 발생하게 되면 급격한 온도상승에 의해 생기는 폭렬현상이 발생하여 구조물에 단면결손을 야기 시키는 문제를 가지고 있다. 따라서 콘크리트 구조물의 화재 발생 시 인명피해를 최소화 하고, 구조물의 내화력 증강을 통해 화재시 안정성 확보를 위해 콘크리트 구조물의 내화 성능을 향상시키는 연구가 필요하게 되었다. 본 논문에서는 터널 및 지하공간 콘크리트 구조물의 내화성능 향상을 위하여 섬유를 혼입한 콘크리트의 내화특성을 평가하였다. 이를 위하여 PET섬유, 폴리아미드섬유, 강섬유 등을 내화실험을 통해 온도에 따른 잔존압축강도, 탄성계수, 열전도율의 변화를 알아보았다. 또한 실험 데이터와 문헌조사를 통하여 대구지하철 화재사고를 시뮬레이션을 실시하였다. 그 결과 고온을 받는 일반 콘크리트는 200~400℃ 사이에서 역학적 성능 저하, 600℃ 이상에서 폭렬현상을 나타내었다. 유기질 섬유를 혼입한 콘크리트의 경우 400℃ 이상에서 열전도율 및 탄성계수 등에서 일반 콘크리트보다 우수한 내화성능을 보였다.
세계적으로 도로 및 철도터널에서 장대 터널의 건설이 일반화 되고 있으며 주로 고강도 콘크리트가 사용되어지고 있다. 하지만 유럽을 중심으로 세계 각지에서 빈번히 대형화재 사고가 발생하고 있다. 콘크리트는 터널내부에서 대형화재가 발생하게 되면 급격한 온도상승에 의해 생기는 폭렬현상이 발생하여 구조물에 단면결손을 야기 시키는 문제를 가지고 있다. 따라서 콘크리트 구조물의 화재 발생 시 인명피해를 최소화 하고, 구조물의 내화력 증강을 통해 화재시 안정성 확보를 위해 콘크리트 구조물의 내화 성능을 향상시키는 연구가 필요하게 되었다. 본 논문에서는 터널 및 지하공간 콘크리트 구조물의 내화성능 향상을 위하여 섬유를 혼입한 콘크리트의 내화특성을 평가하였다. 이를 위하여 PET섬유, 폴리아미드섬유, 강섬유 등을 내화실험을 통해 온도에 따른 잔존압축강도, 탄성계수, 열전도율의 변화를 알아보았다. 또한 실험 데이터와 문헌조사를 통하여 대구지하철 화재사고를 시뮬레이션을 실시하였다. 그 결과 고온을 받는 일반 콘크리트는 200~400℃ 사이에서 역학적 성능 저하, 600℃ 이상에서 폭렬현상을 나타내었다. 유기질 섬유를 혼입한 콘크리트의 경우 400℃ 이상에서 열전도율 및 탄성계수 등에서 일반 콘크리트보다 우수한 내화성능을 보였다.
In the road and rail tunnel, construction of long raillroad tunnel getting general and made of high strength concrete. but the conflagration has been often happened from Europe to all of the world. The concrete has a problem which makes sectional loss on the structures because of spalling failure by...
In the road and rail tunnel, construction of long raillroad tunnel getting general and made of high strength concrete. but the conflagration has been often happened from Europe to all of the world. The concrete has a problem which makes sectional loss on the structures because of spalling failure by sudden temperature rise during the conflagration. So, it needs study for minimize of casualties during the conflagration and improvement of fire resistant. For this purpose, Residual compressive strength, Elastic modulus, thermal conductivity were tested at each temperature through the fire-resistant experiment of PET fiber, Polyamide fiber, Steel fiber. And fire simulation of Daegu subway was conducted based on experiment data and literature survey. As a result of experiment, mechanic performance of plain concrete has dropped between 200~400℃ and Spalling failure happened over 600℃. Concrete with organic fibers better than plain concrete in the thermal conductivity, elastic modulus and fire resistance results over 400℃.
In the road and rail tunnel, construction of long raillroad tunnel getting general and made of high strength concrete. but the conflagration has been often happened from Europe to all of the world. The concrete has a problem which makes sectional loss on the structures because of spalling failure by sudden temperature rise during the conflagration. So, it needs study for minimize of casualties during the conflagration and improvement of fire resistant. For this purpose, Residual compressive strength, Elastic modulus, thermal conductivity were tested at each temperature through the fire-resistant experiment of PET fiber, Polyamide fiber, Steel fiber. And fire simulation of Daegu subway was conducted based on experiment data and literature survey. As a result of experiment, mechanic performance of plain concrete has dropped between 200~400℃ and Spalling failure happened over 600℃. Concrete with organic fibers better than plain concrete in the thermal conductivity, elastic modulus and fire resistance results over 400℃.
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