청소년의 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향 : 경기도 광명시 내 고등학생을 중심으로 The Effects of empowerment on adolescents' behavioral problems : Focus on high school students in Gwangmyeong city원문보기
본 연구에서는 청소년의 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 생태체계적 관점에서의 문제행동에 대한 접근을 가능케 하는 임파워먼트 개념을 연구에 적용함으로써, 사회복지실천에서 청소년 문제행동에 개입하기 위한 이론적 근거와 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 연구를 위해 경기도 광명시 소재 고등학교에 재학 중인 청소년 326명 에게 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 사회과학 통계 프로그램 PASW Statistics 17.0을 이용하여 ...
본 연구에서는 청소년의 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 생태체계적 관점에서의 문제행동에 대한 접근을 가능케 하는 임파워먼트 개념을 연구에 적용함으로써, 사회복지실천에서 청소년 문제행동에 개입하기 위한 이론적 근거와 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 연구를 위해 경기도 광명시 소재 고등학교에 재학 중인 청소년 326명 에게 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 사회과학 통계 프로그램 PASW Statistics 17.0을 이용하여 자료 분석을 실시하였다. 연구에서 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 인구사회학적인 특성은 임파워먼트에 유의미한 차이를 나타내었다. 개인내적 임파워먼트는 학교유형, 학업성적, 종교, 월 수입액, 가정의 경제수준에 따라, 대인관계 임파워먼트는 성별, 학교유형, 학년에 따라, 정치사회 임파워먼트는 학업성적, 종교, 월 수입액, 가정 경제수준에 의해 유의미한 평균 차이를 보였다. 둘째, 청소년의 인구사회학적인 특성은 문제행동에 유의미한 차이를 나타내었다. 사회적 위축, 신체증상, 우울/불안을 포함하는 내재화 문제는 월 수입원과 가정의 경제수준에 따라, 비행과 공격성을 포함하는 외현화 문제는 성별, 학교유형, 학업성적, 월 수입원, 월 수입액, 가정 경제수준에 따라 유의미한 평균 차이를 보였다. 셋째, 위계적 회귀분석 결과, 청소년의 인구사회학적 특성을 통제한 상태에서 개인내적, 대인관계, 정치사회 임파워먼트는 내재화/외현화 문 제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 청소년의 개인내적 임파워먼트와 대인관계 임파워먼트는 내재화 문제와 외현화 문제에 부적(-) 영향을 미치며, 정치사회 임파워먼트는 내재화 문제와 외현화 문제에 정적(+) 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 또한 임파워먼트가 문제행동에 미치는 상대적인 영향력을 보면 내재화 문제에 가장 큰 영향력 가진 독립변수는 개인내적 임파워먼트이며, 외현화 문제에 가장 큰 영향력을 가진 독립변수는 정치사회 임파워먼트인 것으로 나타났다. 위의 연구결과는 다음과 같은 이론적, 실천적 함의를 갖는다. 첫째, 국내 사회복지분야의 임파워먼트 선행연구에서 주 연구대상이었던 위기 상황의 클라이언트 혹은 사회복지종사자가 아닌 일반 청소년을 연구대상으로 선정함으로써 연구범위를 확대하고 기존연구의 한계를 보완하는데 기여하였다. 둘째, 청소년의 임파워먼트와 문제행동 정도를 측정하고 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향력을 검증함으로써, 청소년의 임파워먼트가 문제행동의 영향요인임을 이론화하고 관련 연구의 기초자료를 제공하는데 기여하였다. 셋째, 생태체계적 관점에서의 청소년 문제행동에 접근하기 위한 사회복지실천전략으로서 임파워먼트의 필요성을 입증하고, 임파워먼트 개입 근거를 제공하였다. 넷째, 청소년의 임파워먼트 영역에 따라 내재화 문제와 외현화 문제에 미치는 영향력이 다른 것으로 나타난 본 연구결과는 청소년의 문제행동 유형에 따라 임파워먼트 개입 전략에 차별성을 두어야 할 필요가 있음을 시사한다.
본 연구에서는 청소년의 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 생태체계적 관점에서의 문제행동에 대한 접근을 가능케 하는 임파워먼트 개념을 연구에 적용함으로써, 사회복지실천에서 청소년 문제행동에 개입하기 위한 이론적 근거와 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 연구를 위해 경기도 광명시 소재 고등학교에 재학 중인 청소년 326명 에게 자기보고식 설문조사를 실시하였으며, 사회과학 통계 프로그램 PASW Statistics 17.0을 이용하여 자료 분석을 실시하였다. 연구에서 밝혀진 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 인구사회학적인 특성은 임파워먼트에 유의미한 차이를 나타내었다. 개인내적 임파워먼트는 학교유형, 학업성적, 종교, 월 수입액, 가정의 경제수준에 따라, 대인관계 임파워먼트는 성별, 학교유형, 학년에 따라, 정치사회 임파워먼트는 학업성적, 종교, 월 수입액, 가정 경제수준에 의해 유의미한 평균 차이를 보였다. 둘째, 청소년의 인구사회학적인 특성은 문제행동에 유의미한 차이를 나타내었다. 사회적 위축, 신체증상, 우울/불안을 포함하는 내재화 문제는 월 수입원과 가정의 경제수준에 따라, 비행과 공격성을 포함하는 외현화 문제는 성별, 학교유형, 학업성적, 월 수입원, 월 수입액, 가정 경제수준에 따라 유의미한 평균 차이를 보였다. 셋째, 위계적 회귀분석 결과, 청소년의 인구사회학적 특성을 통제한 상태에서 개인내적, 대인관계, 정치사회 임파워먼트는 내재화/외현화 문 제행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면, 청소년의 개인내적 임파워먼트와 대인관계 임파워먼트는 내재화 문제와 외현화 문제에 부적(-) 영향을 미치며, 정치사회 임파워먼트는 내재화 문제와 외현화 문제에 정적(+) 영향을 주는 것으로 밝혀졌다. 또한 임파워먼트가 문제행동에 미치는 상대적인 영향력을 보면 내재화 문제에 가장 큰 영향력 가진 독립변수는 개인내적 임파워먼트이며, 외현화 문제에 가장 큰 영향력을 가진 독립변수는 정치사회 임파워먼트인 것으로 나타났다. 위의 연구결과는 다음과 같은 이론적, 실천적 함의를 갖는다. 첫째, 국내 사회복지분야의 임파워먼트 선행연구에서 주 연구대상이었던 위기 상황의 클라이언트 혹은 사회복지종사자가 아닌 일반 청소년을 연구대상으로 선정함으로써 연구범위를 확대하고 기존연구의 한계를 보완하는데 기여하였다. 둘째, 청소년의 임파워먼트와 문제행동 정도를 측정하고 임파워먼트가 문제행동에 미치는 영향력을 검증함으로써, 청소년의 임파워먼트가 문제행동의 영향요인임을 이론화하고 관련 연구의 기초자료를 제공하는데 기여하였다. 셋째, 생태체계적 관점에서의 청소년 문제행동에 접근하기 위한 사회복지실천전략으로서 임파워먼트의 필요성을 입증하고, 임파워먼트 개입 근거를 제공하였다. 넷째, 청소년의 임파워먼트 영역에 따라 내재화 문제와 외현화 문제에 미치는 영향력이 다른 것으로 나타난 본 연구결과는 청소년의 문제행동 유형에 따라 임파워먼트 개입 전략에 차별성을 두어야 할 필요가 있음을 시사한다.
This study discusses how empowerment of adolescents influences behavioral problems. The ecosystems perspective, which is a reliable way to approach a study such as this, offers fundamental data and reasons for social work practice. Participants who responded to the self-administered questionnaire in...
This study discusses how empowerment of adolescents influences behavioral problems. The ecosystems perspective, which is a reliable way to approach a study such as this, offers fundamental data and reasons for social work practice. Participants who responded to the self-administered questionnaire in the survey were first and second-year high school students in Gwangmyeong City. For data analysis, 326 survey papers were used. PASW Statistics17.0, descriptive, Cronbach's alpha, T-test, ANOVA, correlation, and hierarchical regression analysis were used in this research. The results are as follows : First, the socio-demographic characteristics of the adolescents show relevant differences on empowerment. Intrapersonal empowerment varies according to different types of high school, academic performance, religion, monthly income, and class. Interpersonal empowerment depends on gender, school environment, and grade. Sociopolitical empowerment varies according to academic performance, religion, monthly income, and class. Second, the socio-demographic characteristics of adolescents also indicate relevant differences on behavioral problems. Internalizing behavioral problems, such as being withdrawn, somatic complaints, anxiety or depression, depend on monthly income and class. Externalizing behavioral problems, which include delinquency and offensive behaviors, vary according to gender, school environment, monthly income, and class. Finally, with limited demographic and social variables, it is shown that each aspect of empowerment (intrapersonal, interpersonal, and sociopolitical) affects both internalizing and externalizing behavioral problems. Specifically, in adolescent-hood, both intrapersonal and interpersonal empowerment negatively affect internalizing and externalizing behavioral problems, while sociopolitical empowerment carries a positive influence. As for the effect of empowerment on behavioral problems, intrapersonal empowerment has a very significant effect on internalizing problems, while sociopolitical empowerment hugely affects externalizing problems. The above results are applicable and practical for current and future studies. First, considering ‘normal’ adolescents -not only adolescents with special needs such as the participants in this study- can enhance future research and cover the limitations of the past studies. Second, these results theorize how fundamental empowerment affects the behavioral problems of adolescents by proving and measuring such problems and subsequently empowering the adolescents. Third, based on the ecosystem perspective, this study proves the significance of empowerment and why it is needed. Finally, depending on the types of empowerment, the effects on both internalizing and externalizing behavioral problems vary. Therefore, depending on the types of behavior problem, it is necessary to apply empowerment in different ways.
This study discusses how empowerment of adolescents influences behavioral problems. The ecosystems perspective, which is a reliable way to approach a study such as this, offers fundamental data and reasons for social work practice. Participants who responded to the self-administered questionnaire in the survey were first and second-year high school students in Gwangmyeong City. For data analysis, 326 survey papers were used. PASW Statistics17.0, descriptive, Cronbach's alpha, T-test, ANOVA, correlation, and hierarchical regression analysis were used in this research. The results are as follows : First, the socio-demographic characteristics of the adolescents show relevant differences on empowerment. Intrapersonal empowerment varies according to different types of high school, academic performance, religion, monthly income, and class. Interpersonal empowerment depends on gender, school environment, and grade. Sociopolitical empowerment varies according to academic performance, religion, monthly income, and class. Second, the socio-demographic characteristics of adolescents also indicate relevant differences on behavioral problems. Internalizing behavioral problems, such as being withdrawn, somatic complaints, anxiety or depression, depend on monthly income and class. Externalizing behavioral problems, which include delinquency and offensive behaviors, vary according to gender, school environment, monthly income, and class. Finally, with limited demographic and social variables, it is shown that each aspect of empowerment (intrapersonal, interpersonal, and sociopolitical) affects both internalizing and externalizing behavioral problems. Specifically, in adolescent-hood, both intrapersonal and interpersonal empowerment negatively affect internalizing and externalizing behavioral problems, while sociopolitical empowerment carries a positive influence. As for the effect of empowerment on behavioral problems, intrapersonal empowerment has a very significant effect on internalizing problems, while sociopolitical empowerment hugely affects externalizing problems. The above results are applicable and practical for current and future studies. First, considering ‘normal’ adolescents -not only adolescents with special needs such as the participants in this study- can enhance future research and cover the limitations of the past studies. Second, these results theorize how fundamental empowerment affects the behavioral problems of adolescents by proving and measuring such problems and subsequently empowering the adolescents. Third, based on the ecosystem perspective, this study proves the significance of empowerment and why it is needed. Finally, depending on the types of empowerment, the effects on both internalizing and externalizing behavioral problems vary. Therefore, depending on the types of behavior problem, it is necessary to apply empowerment in different ways.
주제어
#청소년 문제행동 개인내적 임파워먼트 대인관계 임파워먼트 정치사회 임파워먼트 내재화 문제 외현화 문제
학위논문 정보
저자
최은희
학위수여기관
강남대학교 사회복지전문대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과(전) 사회복지학과
지도교수
최종혁
발행연도
2010
총페이지
84 p.
키워드
청소년 문제행동 개인내적 임파워먼트 대인관계 임파워먼트 정치사회 임파워먼트 내재화 문제 외현화 문제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.