고도의 산업화와 건물의 대형화, 다양화 등으로 인해 우리의 안전을 위협하는 요소들이 급속히 증가하고 있다. 최근 국내 대형 화재사고들인, 부산 실내 실탄 사격장화재, 경기도 이천 코리아 냉동창고 화재, 고시텔 화재 등 일련의 사건들은 무엇보다도 안전의식의 결핍으로 인해 대형 화재로 전개되었다는 것이 공통된 견해이다.
현행 우리나라 안전교육은 교과서적인 이론에 지나치게 치중되어 실제 위기상황 발생 시 대처능력이 부족하고 체험중심의 안전교육 ...
고도의 산업화와 건물의 대형화, 다양화 등으로 인해 우리의 안전을 위협하는 요소들이 급속히 증가하고 있다. 최근 국내 대형 화재사고들인, 부산 실내 실탄 사격장화재, 경기도 이천 코리아 냉동창고 화재, 고시텔 화재 등 일련의 사건들은 무엇보다도 안전의식의 결핍으로 인해 대형 화재로 전개되었다는 것이 공통된 견해이다.
현행 우리나라 안전교육은 교과서적인 이론에 지나치게 치중되어 실제 위기상황 발생 시 대처능력이 부족하고 체험중심의 안전교육 공간 및 프로그램 부족과 안전교육 유관기관과 학교간의 연계체계가 미약하며 반복적인 안전교육 훈련이 매우 부족한 상황이다. 또한 각급 학교의 공교육 중심의 정규 교과과정 속에서 필수적으로 안전교육을 이수하는 체계적이고 장기적인 계획으로 학교안전교육을 적극적으로 실시해야 하는데 이에 대한 법과 제도적장치가 미비한 상태이다.
본 연구는 국내외의 문헌을 통해 안전교육에 대한 이론적인 측면을 고찰하고 소방안전교육사 제도의 실태 및 문제점을 다각적으로 분석하여 본 제도의 활성화 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다.
소방안전교육은 소방교육의 특성을 고려하여 소방안전에 대한 기본적 개념이해, 과학적 근거와 체계적 이론 도입, 교육학과 심리학 등을 바탕으로 학습자에 대한 특성을 파악하고 학습자 위주의 실용적인 교육이 이루어져야 한다. 또한 전 국민대상으로 체계적이고 전문적인 교육이 지속적으로 이루어져 사람이 죽는 날까지 소방안전에 대해 습관화하여 언제 어디에서든지 위험 상황이 발생하게 되었을 경우 이에 대한 적극적인 대응능력을 함양하여 각종 위험들로부터 안전을 영위할 수 있는 삶이 되도록 하여야 한다.
소방안전교육사란 화재 등 재난 발생 시 인명 및 재산피해에 영향을 줄 수 있는 상황을 조기에 제거하거나 대처하기 위하여 안전체험과 교육프로그램을 통해 사고예방과 부상방지 프로그램을 시행, 교육 및 조정할 수 있도록 교육된 전문가를 말한다. 기존의 소방서에서 실시하는 소방안전교육과 학교에서 교사에 의해서 이루어지는 소방안전교육을 보다 체계적이고 과학적으로 학습자 심리상태와 수준에 맞추어서 실용성 있는 교육을 할 수 있는 소방안전교육 전문가이다.
소방안전교육사 제도의 문제점으로는 교육기관에서의 소방안전교육사 활용 미비, 소방기관의 안전교육체계 미흡, 소방안전교육사 양성과정 및 관리체계 부족 등을 도출하였다.
소방안전교육사 제도의 활성화 방안은
첫째, 교육기관의 소방안전교육사 신설․운영 활성화 방안으로 소방안전교육에 관한 법령 구체화, 학교 정규교육 과정에 소방안전 교과목 신설, 학교 내 소방안전교육사 배치 등이다.
둘째, 소방기관의 안전교육체계 개선방안으로 소방안전교육 전담부서 설치․운영, 지역사회에서의 안전교육 체계화, 안전교육 체험관 및 안전교육 시설 설치 및 운영 확대 등이다.
셋째, 소방안전교육사 육성 및 관리체계화 방안으로는 소방안전교육사 전문화과정 체계화, 표준화된 교육프로그램과 전문교재 개발, 소방안전교육협회(가칭) 설립 및 운영 등이다.
본 연구 논문에서 소방안전교육사에 의한 체계적이고 전문적인 소방안전교육을 실시하기위하여 다음과 같은 정책적 제언을 제시하였다.
첫째, 유치원, 초·중·고·대학교 등의 교육기관에서 소방안전교육사에 의한 안전교육체계의 확립이 요구된다.
둘째, 소방기관의 안전교육 체계화로 그 지역사회에서 안전교육 대상의 범위를 확대시키고 그 지역특성에 맞는 안전교육을 활성화하여야 한다.
셋째, 전문적인 소방안전교육사의 양성이 시급하다.
넷째, 표준화된 교육프로그램과 다양한 전문교재를 개발하고 현장체험을 할 수 있는 안전체험관과 체험시설 설치를 확대하여 이론과 실기가 병행하는 교육이 되도록 하여야 한다.
다섯째, 소방안전전문가들로 구성된 소방안전협회(가칭)를 설립하여 소방안전교육에 관한 장기적인 계획을 세우고 이를 체계적으로 추진하여 소방교육 발전을 도모하여야할 것이다.
핵심어 : 소방안전교육, 소방안전교육사, 소방안전교육협회
고도의 산업화와 건물의 대형화, 다양화 등으로 인해 우리의 안전을 위협하는 요소들이 급속히 증가하고 있다. 최근 국내 대형 화재사고들인, 부산 실내 실탄 사격장화재, 경기도 이천 코리아 냉동창고 화재, 고시텔 화재 등 일련의 사건들은 무엇보다도 안전의식의 결핍으로 인해 대형 화재로 전개되었다는 것이 공통된 견해이다.
현행 우리나라 안전교육은 교과서적인 이론에 지나치게 치중되어 실제 위기상황 발생 시 대처능력이 부족하고 체험중심의 안전교육 공간 및 프로그램 부족과 안전교육 유관기관과 학교간의 연계체계가 미약하며 반복적인 안전교육 훈련이 매우 부족한 상황이다. 또한 각급 학교의 공교육 중심의 정규 교과과정 속에서 필수적으로 안전교육을 이수하는 체계적이고 장기적인 계획으로 학교안전교육을 적극적으로 실시해야 하는데 이에 대한 법과 제도적장치가 미비한 상태이다.
본 연구는 국내외의 문헌을 통해 안전교육에 대한 이론적인 측면을 고찰하고 소방안전교육사 제도의 실태 및 문제점을 다각적으로 분석하여 본 제도의 활성화 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다.
소방안전교육은 소방교육의 특성을 고려하여 소방안전에 대한 기본적 개념이해, 과학적 근거와 체계적 이론 도입, 교육학과 심리학 등을 바탕으로 학습자에 대한 특성을 파악하고 학습자 위주의 실용적인 교육이 이루어져야 한다. 또한 전 국민대상으로 체계적이고 전문적인 교육이 지속적으로 이루어져 사람이 죽는 날까지 소방안전에 대해 습관화하여 언제 어디에서든지 위험 상황이 발생하게 되었을 경우 이에 대한 적극적인 대응능력을 함양하여 각종 위험들로부터 안전을 영위할 수 있는 삶이 되도록 하여야 한다.
소방안전교육사란 화재 등 재난 발생 시 인명 및 재산피해에 영향을 줄 수 있는 상황을 조기에 제거하거나 대처하기 위하여 안전체험과 교육프로그램을 통해 사고예방과 부상방지 프로그램을 시행, 교육 및 조정할 수 있도록 교육된 전문가를 말한다. 기존의 소방서에서 실시하는 소방안전교육과 학교에서 교사에 의해서 이루어지는 소방안전교육을 보다 체계적이고 과학적으로 학습자 심리상태와 수준에 맞추어서 실용성 있는 교육을 할 수 있는 소방안전교육 전문가이다.
소방안전교육사 제도의 문제점으로는 교육기관에서의 소방안전교육사 활용 미비, 소방기관의 안전교육체계 미흡, 소방안전교육사 양성과정 및 관리체계 부족 등을 도출하였다.
소방안전교육사 제도의 활성화 방안은
첫째, 교육기관의 소방안전교육사 신설․운영 활성화 방안으로 소방안전교육에 관한 법령 구체화, 학교 정규교육 과정에 소방안전 교과목 신설, 학교 내 소방안전교육사 배치 등이다.
둘째, 소방기관의 안전교육체계 개선방안으로 소방안전교육 전담부서 설치․운영, 지역사회에서의 안전교육 체계화, 안전교육 체험관 및 안전교육 시설 설치 및 운영 확대 등이다.
셋째, 소방안전교육사 육성 및 관리체계화 방안으로는 소방안전교육사 전문화과정 체계화, 표준화된 교육프로그램과 전문교재 개발, 소방안전교육협회(가칭) 설립 및 운영 등이다.
본 연구 논문에서 소방안전교육사에 의한 체계적이고 전문적인 소방안전교육을 실시하기위하여 다음과 같은 정책적 제언을 제시하였다.
첫째, 유치원, 초·중·고·대학교 등의 교육기관에서 소방안전교육사에 의한 안전교육체계의 확립이 요구된다.
둘째, 소방기관의 안전교육 체계화로 그 지역사회에서 안전교육 대상의 범위를 확대시키고 그 지역특성에 맞는 안전교육을 활성화하여야 한다.
셋째, 전문적인 소방안전교육사의 양성이 시급하다.
넷째, 표준화된 교육프로그램과 다양한 전문교재를 개발하고 현장체험을 할 수 있는 안전체험관과 체험시설 설치를 확대하여 이론과 실기가 병행하는 교육이 되도록 하여야 한다.
다섯째, 소방안전전문가들로 구성된 소방안전협회(가칭)를 설립하여 소방안전교육에 관한 장기적인 계획을 세우고 이를 체계적으로 추진하여 소방교육 발전을 도모하여야할 것이다.
핵심어 : 소방안전교육, 소방안전교육사, 소방안전교육협회
The elements threatening our safety have been increasing in this era due to the high-degree industrialization and diversification. By investigating the recently occurred big fired accidents at Korea, such as 'Busan indoor shooting range fire', 'Icheon Korea Refrigeration Warehouse Fire in Gyeonggi-D...
The elements threatening our safety have been increasing in this era due to the high-degree industrialization and diversification. By investigating the recently occurred big fired accidents at Korea, such as 'Busan indoor shooting range fire', 'Icheon Korea Refrigeration Warehouse Fire in Gyeonggi-Do' and 'Gositel (Apartment for the students preparing for the state examination) Fire', it is common sense that these accidents were progressed to big fired accidents due to the lack of basic information associated with safety-consciousness.
The current safety education in Korea, is excessively based on textbook theory, so actual abilities to cope with crisis situations are insufficient. Space for safety education based on the experience, the programs and the repetitive safety training are insufficient. And the links between schools and the institutions related with the safety education are weakened. The systematical and long-term plan is required so that school's regular curriculum, based on public education, has to include safety education as a compulsory subject in order to positively implement the school safety education, but the law and institutional system are not prepared.
This study aims to suggest ways to vitalize the system of fire safety educator, by deducting of the problems through and theoretical reviews on our fire safety education based on the literature and the analysis of the actual status. In terms of fire safety education, the features of the learners have to be investigated based on the understanding of the basic concept, scientific bases, the introduction of systematic theories, pedagogy and psychology in consideration of the features of fire safety education, and then the learner-oriented practical education has to be performed. Also, the systematic and consistent education, targeting the whole nation, is necessary so that people can make a regular habit of fire safety and culture the ability to cope with risky situation any time and anywhere in order to secure the safety from various dangers.
Fire safety educator refers to the educated experts who can perform, educate and adjust the programs for the prevention of accidents in order to eliminate or cope with the situation which can cause the damage to people and properties at the time of disasters, such as fire. They are the fire safety education experts who can scientifically and systematically level the existing safety education, performed by fire stations and the safety education, performed by the teachers at school with the psychological state and level of the learners, and perform practical teaching.
In terms of the problems of the system of fire safety educator, following problems are derived: the lack of practical use of the fire safety educator in the education institution, the lack of systemization of the safety education in fire-fighting institutions and the lack of professional training courses and management system of fire safety educator.
As for a way to vitalize the system of fire safety educator, firstly the materialization of the applicable legislation, the establishment of fire safety curriculum in the regular educational curriculum and the array of fire safety educators in the school are required in terms of a way to vitalize the establishment of fire safety educator and the operation. Secondly, in respect of a way to improve the fire safety education system of fire-fighting institutions, the establishment and operation of the dedicated department for fire safety education, the systemization of safety education in local community and the installation and the expansion of operation of the theme park for safety education and safety education facilities, are required. Thirdly, in respect of a way to culture the fire safety educator and the management systemization, the systemization of the specialized courses of fire safety educator, the development of standardized teaching program and teaching materials and the establishment and operation of Fire Safety Education Association(tentative), etc, are required.
This paper suggests the policies as follows in order to implement the systemized and specialized education by fire safety educator, Firstly, the establishment of safety education system by the fire safety educator in the education institutions such as kindergarten, elementary school, middle and high school and university, are required. Secondly, through the systemization of the safety education in the fire-fighting institutions, the scope of target for the safety education in that local community has to be expanded and the safety education fitting the feature of that region mast be vitalized. Thirdly, it is imperative to culture the specialized fire safety educator. Fourthly , the standardized teaching program and various specialized materials have to be developed and the installation of the safety experience halls and the experience facilities have to be expanded in order to make education parallel theory and practice. Fifthly, Fire Safety Education Association(tentative), consisting of fire safety experts has to be established to set up long-term plan for the fire safety education and this should be systematically implemented for the development of fire safety education.
Keywords: Fire safety education
Fire safety educator
Fire Safety Education Association
The elements threatening our safety have been increasing in this era due to the high-degree industrialization and diversification. By investigating the recently occurred big fired accidents at Korea, such as 'Busan indoor shooting range fire', 'Icheon Korea Refrigeration Warehouse Fire in Gyeonggi-Do' and 'Gositel (Apartment for the students preparing for the state examination) Fire', it is common sense that these accidents were progressed to big fired accidents due to the lack of basic information associated with safety-consciousness.
The current safety education in Korea, is excessively based on textbook theory, so actual abilities to cope with crisis situations are insufficient. Space for safety education based on the experience, the programs and the repetitive safety training are insufficient. And the links between schools and the institutions related with the safety education are weakened. The systematical and long-term plan is required so that school's regular curriculum, based on public education, has to include safety education as a compulsory subject in order to positively implement the school safety education, but the law and institutional system are not prepared.
This study aims to suggest ways to vitalize the system of fire safety educator, by deducting of the problems through and theoretical reviews on our fire safety education based on the literature and the analysis of the actual status. In terms of fire safety education, the features of the learners have to be investigated based on the understanding of the basic concept, scientific bases, the introduction of systematic theories, pedagogy and psychology in consideration of the features of fire safety education, and then the learner-oriented practical education has to be performed. Also, the systematic and consistent education, targeting the whole nation, is necessary so that people can make a regular habit of fire safety and culture the ability to cope with risky situation any time and anywhere in order to secure the safety from various dangers.
Fire safety educator refers to the educated experts who can perform, educate and adjust the programs for the prevention of accidents in order to eliminate or cope with the situation which can cause the damage to people and properties at the time of disasters, such as fire. They are the fire safety education experts who can scientifically and systematically level the existing safety education, performed by fire stations and the safety education, performed by the teachers at school with the psychological state and level of the learners, and perform practical teaching.
In terms of the problems of the system of fire safety educator, following problems are derived: the lack of practical use of the fire safety educator in the education institution, the lack of systemization of the safety education in fire-fighting institutions and the lack of professional training courses and management system of fire safety educator.
As for a way to vitalize the system of fire safety educator, firstly the materialization of the applicable legislation, the establishment of fire safety curriculum in the regular educational curriculum and the array of fire safety educators in the school are required in terms of a way to vitalize the establishment of fire safety educator and the operation. Secondly, in respect of a way to improve the fire safety education system of fire-fighting institutions, the establishment and operation of the dedicated department for fire safety education, the systemization of safety education in local community and the installation and the expansion of operation of the theme park for safety education and safety education facilities, are required. Thirdly, in respect of a way to culture the fire safety educator and the management systemization, the systemization of the specialized courses of fire safety educator, the development of standardized teaching program and teaching materials and the establishment and operation of Fire Safety Education Association(tentative), etc, are required.
This paper suggests the policies as follows in order to implement the systemized and specialized education by fire safety educator, Firstly, the establishment of safety education system by the fire safety educator in the education institutions such as kindergarten, elementary school, middle and high school and university, are required. Secondly, through the systemization of the safety education in the fire-fighting institutions, the scope of target for the safety education in that local community has to be expanded and the safety education fitting the feature of that region mast be vitalized. Thirdly, it is imperative to culture the specialized fire safety educator. Fourthly , the standardized teaching program and various specialized materials have to be developed and the installation of the safety experience halls and the experience facilities have to be expanded in order to make education parallel theory and practice. Fifthly, Fire Safety Education Association(tentative), consisting of fire safety experts has to be established to set up long-term plan for the fire safety education and this should be systematically implemented for the development of fire safety education.
Keywords: Fire safety education
Fire safety educator
Fire Safety Education Association
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.