지구촌에서의 한국의 위상이 점점 높아짐과 더불어 한국어를 배우려는 외국인의 수도 점점 증가하고 있다. 그러므로 학습자의 다양한 요구를 수용하기 위해 그들에게 맞는 한국어교육 방법이 더 많이 연구되고 활용되어야 할 때이다. 본 논문은 우리 민족의 문화와 전통과 해학이 담겨있는 한국 전래동화 중에서 한국인에게 가장 친근한 동물 중 하나인 호랑이 전래동화를 통하여 외국인에게 한국어를 효과적으로 학습할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 전래동화를 활용한 한국어 교육은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중 어느 한 가지 기능에만 치우치는 것이 ...
지구촌에서의 한국의 위상이 점점 높아짐과 더불어 한국어를 배우려는 외국인의 수도 점점 증가하고 있다. 그러므로 학습자의 다양한 요구를 수용하기 위해 그들에게 맞는 한국어교육 방법이 더 많이 연구되고 활용되어야 할 때이다. 본 논문은 우리 민족의 문화와 전통과 해학이 담겨있는 한국 전래동화 중에서 한국인에게 가장 친근한 동물 중 하나인 호랑이 전래동화를 통하여 외국인에게 한국어를 효과적으로 학습할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 전래동화를 활용한 한국어 교육은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중 어느 한 가지 기능에만 치우치는 것이 아니라 네 가지 기능이 함께 교육되기 때문에 의사소통능력의 향상을 위해 바람직한 교육 방법이다. 기존의 문학 작품을 통한 한국어교육은 중급 학습자들 이상에만 그 초점을 맞추어 이루어진 것이 대부분이다. 다양한 문학 장르 중에서도 내용이 쉽고 간결하며 학습자에게 흥미를 불러일으키는 전래동화 중에서 알맞은 텍스트를 선정하여 초급 학습자들에게도 문학을 활용하여 한국어 수업이 가능하다는 것을 보여주고자 한다. 이 논문에서 다루고 있는 내용은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 문학을 통한 언어 교육의 연관성과 함께 실제 언어학습에서의 장점에 대해서 알아본다. 더불어 문학 장르 중에서 전래동화를 활용한 한국어교육의 의의와 함께 전래동화의 어떠한 언어적 특성과 텍스트가 한국어 수업에 적합한지 알아본다. Ⅲ장에서는 다양한 한국 전래동화 중 한국인과 가장 친숙한 동물인 호랑이가 등장하는 전래동화를 활용한 한국어교육에 대해서 연구한다. 전래동화에서 호랑이의 다양한 유형과 함께 여러 호랑이 등장 전래동화 중 어떠한 작품이 한국어 학습자에게 적합한 지를 알아본다. Ⅳ장에서는 앞의 내용을 바탕으로 실질적으로 한국어 수업에 활용할 수 있는 각 언어 기능 별 다양한 수업 모형 및 활동을 제시하고 수업 지도안을 구상해 본다. 본 논문은 전래동화에서 다양한 모습으로 등장하는 호랑이에 대해서 살펴보고 호랑이 전래동화를 활용하여 다양한 수업 활동을 제시하고 지도안을 구상한 것은 바람직하나, 실제 수업에 적용하지 못하여 학습자들의 반응을 알아보지 못한 한계점을 가지고 있다. 그러나 우리가 많이 접할 수 있는 호랑이 전래동화를 활용하여 한국어 수업에 알맞은 전래동화를 선정하고 실제 수업 지도안을 제시한 것에 그 의의를 둘 수 있다. 한국의 전래동화 뿐만 아니라 학습자 모국의 전래동화를 함께 접목하여 한국어 수업에 활용하면 학습자들의 한국어를 배우고자 하는 흥미와 의욕은 배가 될 것이다. 전래동화가 좀 더 다양하게 수업에 활용될 수 있도록 활동 모형과 방법이 연구, 개발되고 더 나아가서 전래동화를 활용한 한국어 교재가 편찬된다면 한국어교육은 더욱 발전될 수 있음에 틀림없을 것이다.
지구촌에서의 한국의 위상이 점점 높아짐과 더불어 한국어를 배우려는 외국인의 수도 점점 증가하고 있다. 그러므로 학습자의 다양한 요구를 수용하기 위해 그들에게 맞는 한국어교육 방법이 더 많이 연구되고 활용되어야 할 때이다. 본 논문은 우리 민족의 문화와 전통과 해학이 담겨있는 한국 전래동화 중에서 한국인에게 가장 친근한 동물 중 하나인 호랑이 전래동화를 통하여 외국인에게 한국어를 효과적으로 학습할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 전래동화를 활용한 한국어 교육은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 중 어느 한 가지 기능에만 치우치는 것이 아니라 네 가지 기능이 함께 교육되기 때문에 의사소통능력의 향상을 위해 바람직한 교육 방법이다. 기존의 문학 작품을 통한 한국어교육은 중급 학습자들 이상에만 그 초점을 맞추어 이루어진 것이 대부분이다. 다양한 문학 장르 중에서도 내용이 쉽고 간결하며 학습자에게 흥미를 불러일으키는 전래동화 중에서 알맞은 텍스트를 선정하여 초급 학습자들에게도 문학을 활용하여 한국어 수업이 가능하다는 것을 보여주고자 한다. 이 논문에서 다루고 있는 내용은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 문학을 통한 언어 교육의 연관성과 함께 실제 언어학습에서의 장점에 대해서 알아본다. 더불어 문학 장르 중에서 전래동화를 활용한 한국어교육의 의의와 함께 전래동화의 어떠한 언어적 특성과 텍스트가 한국어 수업에 적합한지 알아본다. Ⅲ장에서는 다양한 한국 전래동화 중 한국인과 가장 친숙한 동물인 호랑이가 등장하는 전래동화를 활용한 한국어교육에 대해서 연구한다. 전래동화에서 호랑이의 다양한 유형과 함께 여러 호랑이 등장 전래동화 중 어떠한 작품이 한국어 학습자에게 적합한 지를 알아본다. Ⅳ장에서는 앞의 내용을 바탕으로 실질적으로 한국어 수업에 활용할 수 있는 각 언어 기능 별 다양한 수업 모형 및 활동을 제시하고 수업 지도안을 구상해 본다. 본 논문은 전래동화에서 다양한 모습으로 등장하는 호랑이에 대해서 살펴보고 호랑이 전래동화를 활용하여 다양한 수업 활동을 제시하고 지도안을 구상한 것은 바람직하나, 실제 수업에 적용하지 못하여 학습자들의 반응을 알아보지 못한 한계점을 가지고 있다. 그러나 우리가 많이 접할 수 있는 호랑이 전래동화를 활용하여 한국어 수업에 알맞은 전래동화를 선정하고 실제 수업 지도안을 제시한 것에 그 의의를 둘 수 있다. 한국의 전래동화 뿐만 아니라 학습자 모국의 전래동화를 함께 접목하여 한국어 수업에 활용하면 학습자들의 한국어를 배우고자 하는 흥미와 의욕은 배가 될 것이다. 전래동화가 좀 더 다양하게 수업에 활용될 수 있도록 활동 모형과 방법이 연구, 개발되고 더 나아가서 전래동화를 활용한 한국어 교재가 편찬된다면 한국어교육은 더욱 발전될 수 있음에 틀림없을 것이다.
As Korea’s status has been rising in the global village, the number of foreigners who want to learn Korean language has also been rising. So in order to accommodate the learners’ diverse demand, there should be more researches and utilization of the methods of Korean language education. This thesis ...
As Korea’s status has been rising in the global village, the number of foreigners who want to learn Korean language has also been rising. So in order to accommodate the learners’ diverse demand, there should be more researches and utilization of the methods of Korean language education. This thesis attempts to present the ways of making foreigners learn the Korean language more effectively through tiger folk tales, which is one of the most familiar animals for Koreans, among Korean folk tales. The Korean language education program utilizing folk tales is a desirable method of education for enhancing communication abilities since it is not overly weighted toward any one of listening, speaking, reading and writing but places equal weight to enhancing ability in these four functions. Most of the Korean language education programs utilizing the existing literary works have been given, focusing only on the learners of intermediate levels and above. I attempt to show that it is possible to teach elementary learners the Korean language by utilizing literature through selecting suitable texts of folk tales among diverse literary genres whose contents are easy and concise and draw interest from learners. The contents that this thesis deals with are as follows. Chapter II examines language education through literature and its relations with the advantages in actual language learning. Also, together with the significance of the Korean language education utilizing folk tales among literature genres, what linguistic characteristics and texts of folk tales are most appropriate for the Korean language class is examined. Chapter III researches the Korean language education utilizing folk tales from among diverse Korean folk tales in which tigers, which are most familiar to Koreans, appear. Together with various types of tigers in folk tales, it examined which one among many folk tales in which tigers appear is most suitable to the learners of the Korean language. In Chapter IV, based on the contents previously discussed, diverse learning models and activities by language function that can actually be utilized in the Korean language class are presented and teaching plans are formulated. Although it is desirable for this thesis to examine tigers that appear in diverse forms in folk tales and to present diverse class activities utilizing folk tales of tigers and formulate the teaching plans, it has limitations of not being able to examine the learners’ response due to its failure to apply to actual learning. However, this thesis is meaningful in that the folk tales suitable to Korean language learning by utilizing folk tales of tigers to which we can easily have access areselected and actual teaching plans are presented. If folk tales of learners’ native lands are grafted into Korean folk tales, and this is utilized in Korean language class, the interest and zeal of those who want to learn the Korean language will be doubled. When the activities models and methods are researched and developed and the Korean language teaching materials utilizing folk tales are published so that folk tales can be utilized more diversely in class, it is certain that the Korean language education can be further developed
As Korea’s status has been rising in the global village, the number of foreigners who want to learn Korean language has also been rising. So in order to accommodate the learners’ diverse demand, there should be more researches and utilization of the methods of Korean language education. This thesis attempts to present the ways of making foreigners learn the Korean language more effectively through tiger folk tales, which is one of the most familiar animals for Koreans, among Korean folk tales. The Korean language education program utilizing folk tales is a desirable method of education for enhancing communication abilities since it is not overly weighted toward any one of listening, speaking, reading and writing but places equal weight to enhancing ability in these four functions. Most of the Korean language education programs utilizing the existing literary works have been given, focusing only on the learners of intermediate levels and above. I attempt to show that it is possible to teach elementary learners the Korean language by utilizing literature through selecting suitable texts of folk tales among diverse literary genres whose contents are easy and concise and draw interest from learners. The contents that this thesis deals with are as follows. Chapter II examines language education through literature and its relations with the advantages in actual language learning. Also, together with the significance of the Korean language education utilizing folk tales among literature genres, what linguistic characteristics and texts of folk tales are most appropriate for the Korean language class is examined. Chapter III researches the Korean language education utilizing folk tales from among diverse Korean folk tales in which tigers, which are most familiar to Koreans, appear. Together with various types of tigers in folk tales, it examined which one among many folk tales in which tigers appear is most suitable to the learners of the Korean language. In Chapter IV, based on the contents previously discussed, diverse learning models and activities by language function that can actually be utilized in the Korean language class are presented and teaching plans are formulated. Although it is desirable for this thesis to examine tigers that appear in diverse forms in folk tales and to present diverse class activities utilizing folk tales of tigers and formulate the teaching plans, it has limitations of not being able to examine the learners’ response due to its failure to apply to actual learning. However, this thesis is meaningful in that the folk tales suitable to Korean language learning by utilizing folk tales of tigers to which we can easily have access areselected and actual teaching plans are presented. If folk tales of learners’ native lands are grafted into Korean folk tales, and this is utilized in Korean language class, the interest and zeal of those who want to learn the Korean language will be doubled. When the activities models and methods are researched and developed and the Korean language teaching materials utilizing folk tales are published so that folk tales can be utilized more diversely in class, it is certain that the Korean language education can be further developed
주제어
#전래동화 호랑이 의사소통능력 초급
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.