이 연구는 지적장애인의 성별 및 등급에 따른 건강체력의 차이를 검증하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 2010년 8월~10월까지 수도권에 소재한 지적장애 특수교육기관 5곳을 선정하였다. 재학 중인 8~19세 학생 중 기록의 신뢰성이 떨어지는 학생을 제외한 1급 학생 104명(남자 72명, 여자 32명), 2급 학생 99명(남자 54명, 여자 45명), 3급 학생 90명(남자 59명, 여자 31명)으로 총 293명을 단순무선표집 방법으로 배정하였다. 건강체력 측정 항목은 신체구성(신장/체중, 피하지방두께, 허리/엉덩이둘레), 심폐지구력(스텝테스트), 근력(양손 악력), 근지구력(윗몸일으키기), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기)로 선정하였다. ...
이 연구는 지적장애인의 성별 및 등급에 따른 건강체력의 차이를 검증하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 2010년 8월~10월까지 수도권에 소재한 지적장애 특수교육기관 5곳을 선정하였다. 재학 중인 8~19세 학생 중 기록의 신뢰성이 떨어지는 학생을 제외한 1급 학생 104명(남자 72명, 여자 32명), 2급 학생 99명(남자 54명, 여자 45명), 3급 학생 90명(남자 59명, 여자 31명)으로 총 293명을 단순무선표집 방법으로 배정하였다. 건강체력 측정 항목은 신체구성(신장/체중, 피하지방두께, 허리/엉덩이둘레), 심폐지구력(스텝테스트), 근력(양손 악력), 근지구력(윗몸일으키기), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기)로 선정하였다. 자료 분석은 각 변인에 대한 평균 및 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t-test와 일원변량분석을 실시하였다. 이때 유의수준 a는 .05 및 .001로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 신체구성요소 차이는 신체질량지수(BMI)와, 허리엉덩이비율(WHR)에서는 유의한 차이가 나타나지 않았지만, 체지방률에서는 여학생 집단이 남학생 집단 보다 높은 것으로 나타났다.
둘째, 성별에 따른 심폐지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 성별에 따른 근력의 차이에서는 남학생 집단이 여학생 집단보다 높은 것으로 나타났다.
넷째, 성별에 따른 근지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
다섯째, 성별에 따른 유연성에서는 여학생이 남학생보다 높은 것으로 나타났다.
여섯째, 등급에 따른 신체구성요소에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
일곱째, 등급에 따른 심폐지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
여덟째, 등급에 따른 근력의 차이에서는 3급 집단이 2급 집단과 1급 집단 보다 근력이 높은 것으로 나타났다.
아홉째, 등급에 따른 근지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
열째, 등급에 따른 유연성의 차이에서는 3급 집단이 1급 집단 보다 높은 것으로 타나났다.
본 연구를 통하여 성별 및 등급에 따른 건강체력의 특성을 파악하고 측정방법과 도구를 보완하여 더 신뢰성 높은 지속적인 연구가 선행되어야 한다. 그리고 건강체력의 향상을 위해 다양한 프로그램을 개발하여 체육활동에 참여시키는 것도 중요하지만, 장애 특성을 고려하여 체력의 기능 정도 및 기술의 기준을 개발하는 후속연구가 계속 이루어져야 할 것이다.
이 연구는 지적장애인의 성별 및 등급에 따른 건강체력의 차이를 검증하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 2010년 8월~10월까지 수도권에 소재한 지적장애 특수교육기관 5곳을 선정하였다. 재학 중인 8~19세 학생 중 기록의 신뢰성이 떨어지는 학생을 제외한 1급 학생 104명(남자 72명, 여자 32명), 2급 학생 99명(남자 54명, 여자 45명), 3급 학생 90명(남자 59명, 여자 31명)으로 총 293명을 단순무선표집 방법으로 배정하였다. 건강체력 측정 항목은 신체구성(신장/체중, 피하지방두께, 허리/엉덩이둘레), 심폐지구력(스텝테스트), 근력(양손 악력), 근지구력(윗몸일으키기), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기)로 선정하였다. 자료 분석은 각 변인에 대한 평균 및 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t-test와 일원변량분석을 실시하였다. 이때 유의수준 a는 .05 및 .001로 설정하였다. 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 성별에 따른 신체구성요소 차이는 신체질량지수(BMI)와, 허리엉덩이비율(WHR)에서는 유의한 차이가 나타나지 않았지만, 체지방률에서는 여학생 집단이 남학생 집단 보다 높은 것으로 나타났다.
둘째, 성별에 따른 심폐지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 성별에 따른 근력의 차이에서는 남학생 집단이 여학생 집단보다 높은 것으로 나타났다.
넷째, 성별에 따른 근지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
다섯째, 성별에 따른 유연성에서는 여학생이 남학생보다 높은 것으로 나타났다.
여섯째, 등급에 따른 신체구성요소에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
일곱째, 등급에 따른 심폐지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
여덟째, 등급에 따른 근력의 차이에서는 3급 집단이 2급 집단과 1급 집단 보다 근력이 높은 것으로 나타났다.
아홉째, 등급에 따른 근지구력에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
열째, 등급에 따른 유연성의 차이에서는 3급 집단이 1급 집단 보다 높은 것으로 타나났다.
본 연구를 통하여 성별 및 등급에 따른 건강체력의 특성을 파악하고 측정방법과 도구를 보완하여 더 신뢰성 높은 지속적인 연구가 선행되어야 한다. 그리고 건강체력의 향상을 위해 다양한 프로그램을 개발하여 체육활동에 참여시키는 것도 중요하지만, 장애 특성을 고려하여 체력의 기능 정도 및 기술의 기준을 개발하는 후속연구가 계속 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to test the differences in the physical fitness among the mentally retarded students depending on their sex and the degree of the retardation. For this purpose, from August to October 2010, 5 special education institutions were selected; and 104 1st degree students(72 m...
The purpose of this study was to test the differences in the physical fitness among the mentally retarded students depending on their sex and the degree of the retardation. For this purpose, from August to October 2010, 5 special education institutions were selected; and 104 1st degree students(72 males, 32 females), 99 2nd degree students(54 males, 45 females), and 90 3rd degree students (59 males, 31 females), i.e., 293 students were randomly sampled as the study subjects. The fitness measurements consisted of body composition(height/weight, skin-fold thickness, waist/hip size), cardiopulmonary endurance(step test), muscular strength(grasping power), muscular endurance(sit-up), and flexibility(sit and reach test). For the statistical analysis, the average and standard deviation(SD) for each variable was calculated, and independent sample t-test and one-way ANOVA, in which the significance level a= .05 and .001.
First, in terms of the difference in body composition, there was no significant difference found in body mass index(BMI) and waist-hip ratio(WHR), but the body fat percentage was significantly higher in the female than in the male group.
Second, there was no gender difference in the cardiopulmonary endurance.
Third, the muscular strength was higher in the male students than the female students.
Forth, there was no gender difference in the muscular endurance.
Fifth, the female students' flexibility was higher than that of the male students'.
Sixth, there was no degree difference in the body composition.
Seventh, there was no degree difference in the cardiopulmonary endurance.
Eighth, in terms of the muscular strength difference among the level of retardation, the 3rd degree group had higher muscular strength than the 2nd and 1st degree group.
Ninth, there was no degree difference in the muscular endurance.
Tenth, in terms of the flexibility depending on the level of retardation, the 3rd degree group had higher flexibility than the 2nd and 1st degree group.
Based on our study, we found some differences in physical fitness based on the sex and degree of retardation among the mentally retarded students. It is our hope to more reliable and continuous studies being conducted in the future complementing the measurement instruments and methods. Also, for the improvement of the students' fitness, more diversified program should be improved. Moreover, the studies to develop program taking an account of each student's fitness level and ability should be continued.
The purpose of this study was to test the differences in the physical fitness among the mentally retarded students depending on their sex and the degree of the retardation. For this purpose, from August to October 2010, 5 special education institutions were selected; and 104 1st degree students(72 males, 32 females), 99 2nd degree students(54 males, 45 females), and 90 3rd degree students (59 males, 31 females), i.e., 293 students were randomly sampled as the study subjects. The fitness measurements consisted of body composition(height/weight, skin-fold thickness, waist/hip size), cardiopulmonary endurance(step test), muscular strength(grasping power), muscular endurance(sit-up), and flexibility(sit and reach test). For the statistical analysis, the average and standard deviation(SD) for each variable was calculated, and independent sample t-test and one-way ANOVA, in which the significance level a= .05 and .001.
First, in terms of the difference in body composition, there was no significant difference found in body mass index(BMI) and waist-hip ratio(WHR), but the body fat percentage was significantly higher in the female than in the male group.
Second, there was no gender difference in the cardiopulmonary endurance.
Third, the muscular strength was higher in the male students than the female students.
Forth, there was no gender difference in the muscular endurance.
Fifth, the female students' flexibility was higher than that of the male students'.
Sixth, there was no degree difference in the body composition.
Seventh, there was no degree difference in the cardiopulmonary endurance.
Eighth, in terms of the muscular strength difference among the level of retardation, the 3rd degree group had higher muscular strength than the 2nd and 1st degree group.
Ninth, there was no degree difference in the muscular endurance.
Tenth, in terms of the flexibility depending on the level of retardation, the 3rd degree group had higher flexibility than the 2nd and 1st degree group.
Based on our study, we found some differences in physical fitness based on the sex and degree of retardation among the mentally retarded students. It is our hope to more reliable and continuous studies being conducted in the future complementing the measurement instruments and methods. Also, for the improvement of the students' fitness, more diversified program should be improved. Moreover, the studies to develop program taking an account of each student's fitness level and ability should be continued.
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