본 연구는 현대 사회에서 부각되고 있는 다양한 음악, 체조, 태담 등의 태교의 중요 요소들을 모두 균형 있게 포함하고 있고, 태중 교육으로서만 끝나는 것이 아니라, 출생 이후에도 지속적으로 영아에게 연계성을 가질 수 있는 교육 프로그램이 필요하다는 생각에 동요를 통한 율동체조 태교프로그램을 개발하여 실제 다양하게 적용하며 발전시킨 프로그램을 태교 프로그램으로서긍정적인 효과를 기대할 수 있는지를 검증하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 정서와 감정 및 사고 변화에 영향을 미치는가? 둘째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아와의 상호 작용과 애착감형성에 영향을 미치는가? 셋째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아의 건강에 영향을 미치는가? 넷째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 출산 및 산후회복에 영향을 미치는가? 다섯째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 출산 후 영아에게 영향을 미치는가? 본 연구를 위하여, 서울 관악구와 경기도 평촌, 분당에 위치한 산부인과 문화센터 및 산후조리원에서 12주 과정의 율동체조 태교 프로그램을 실시하고, 이를 경험한 임신부 50명과 그렇지 않은 임신부 50명으로 한 설문조사를 기초로 하여 분석하였다. 연구도구는 배상미(2007)의 ‘임부의 태교무용에 대한 인식도 조사’와 김지연(2008)의 ‘발레를 활용한 태교프로그램이 임신부의 건강에 미치는 영향’, ...
본 연구는 현대 사회에서 부각되고 있는 다양한 음악, 체조, 태담 등의 태교의 중요 요소들을 모두 균형 있게 포함하고 있고, 태중 교육으로서만 끝나는 것이 아니라, 출생 이후에도 지속적으로 영아에게 연계성을 가질 수 있는 교육 프로그램이 필요하다는 생각에 동요를 통한 율동체조 태교프로그램을 개발하여 실제 다양하게 적용하며 발전시킨 프로그램을 태교 프로그램으로서긍정적인 효과를 기대할 수 있는지를 검증하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 정서와 감정 및 사고 변화에 영향을 미치는가? 둘째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아와의 상호 작용과 애착감형성에 영향을 미치는가? 셋째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아의 건강에 영향을 미치는가? 넷째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 출산 및 산후회복에 영향을 미치는가? 다섯째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 출산 후 영아에게 영향을 미치는가? 본 연구를 위하여, 서울 관악구와 경기도 평촌, 분당에 위치한 산부인과 문화센터 및 산후조리원에서 12주 과정의 율동체조 태교 프로그램을 실시하고, 이를 경험한 임신부 50명과 그렇지 않은 임신부 50명으로 한 설문조사를 기초로 하여 분석하였다. 연구도구는 배상미(2007)의 ‘임부의 태교무용에 대한 인식도 조사’와 김지연(2008)의 ‘발레를 활용한 태교프로그램이 임신부의 건강에 미치는 영향’, 서지은(2007) ‘태교음악이 임산부와 태아에게 미치는 영향에 관한 연구“, 조진형(2008) ’태교음악이 태아에게 끼치는 영향에 대한 연구‘ 등의 선행연구에서 사용된 도구들을 신뢰도 검증을 통해 연구자가 수정, 보완하여 본 연구의 목 적에 맞도록 작성하였다. 연구 문제 문항간의 내적 일치도를 검증하기 위해 Cronbach's Alpha 계수를 산출하고, 본 연구를 위해 수집된 설문자료는 SPSS 15.0 프로그램을 활용하여 첫째, 조사 대상자의 일반적 특성에 대해 알아보기 위하여 빈도 분석을 실시하였고, 둘째, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험유무에 따른 인식의 차이를 알아보기 위해 t 검증, 빈도분석, 다중응답분석을 실시하였다. 우선 설문에 참여한 임신부들이 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 태교에 대한 인식의 차이가 있는지 알아보기 위하여 t 검증을 실시하여 분석한 결과 모든 하위요인에서 유의미한 차이가 나타났으며, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 태교에 대한 인식 수준이 높게 나타났으며, 모두 통계적으로 유의미하였다. 또한 태교에 가장 적절한 것에 대한 응답을 분석결과, 동요를 통한 율동체조를 경험한 임신부는 체조, 음악, 태담, 음식, 미술 순으로 응답한 반면, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부는 음악, 태담, 체조, 음식, 미술 순으로 나타나, 본 프로그램을 경험한 임신부는 동요를 통한 율동체조 태교프로그램과 같은 체조를 태교에 적절한 프로그램으로서 우선 순위에 두고 있음을 알 수 있었다. 이러한 기초연구 내용을 바탕으로 최초 설정한 연구문제를 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, “동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 정서안정에 도움이 되는지”에 대한 분석결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부의 정서와 감정 및 사고의 변화에 대한 인식 수준이 높게 나타났으며, 모두 통계적으로 유의미하였다(p<.001). 둘째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 태아와의 상호작용과 애착감 형성에 도움이 되는지”에 대해 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 인식에 차이가 있는지 알아보기 위하여 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 태아와의 상호작용 및 애착감 형성에 대한 인식 수준이 높았다. 이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.001). 셋째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 태아의 건강과 임신부의 건강에 도움이 되는지”에 대해 임신부의 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 임신부-태아의 건강에 대한 인식에 차이가 있는지에 대한 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부-태아의 건강에 대한 인식 수준이 높았고, 모두 통계적으로 유의미하였다(p<.001). 넷째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 출산에 도움이 되는지”에 대해 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부의 출산 및 산후 회복에 대한 인식 수준이 높았다. 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였
본 연구는 현대 사회에서 부각되고 있는 다양한 음악, 체조, 태담 등의 태교의 중요 요소들을 모두 균형 있게 포함하고 있고, 태중 교육으로서만 끝나는 것이 아니라, 출생 이후에도 지속적으로 영아에게 연계성을 가질 수 있는 교육 프로그램이 필요하다는 생각에 동요를 통한 율동체조 태교프로그램을 개발하여 실제 다양하게 적용하며 발전시킨 프로그램을 태교 프로그램으로서긍정적인 효과를 기대할 수 있는지를 검증하고자 하는 것이 목적이다. 이러한 목적으로 본 연구는 다음의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 정서와 감정 및 사고 변화에 영향을 미치는가? 둘째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아와의 상호 작용과 애착감형성에 영향을 미치는가? 셋째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부와 태아의 건강에 영향을 미치는가? 넷째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 출산 및 산후회복에 영향을 미치는가? 다섯째, 동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 출산 후 영아에게 영향을 미치는가? 본 연구를 위하여, 서울 관악구와 경기도 평촌, 분당에 위치한 산부인과 문화센터 및 산후조리원에서 12주 과정의 율동체조 태교 프로그램을 실시하고, 이를 경험한 임신부 50명과 그렇지 않은 임신부 50명으로 한 설문조사를 기초로 하여 분석하였다. 연구도구는 배상미(2007)의 ‘임부의 태교무용에 대한 인식도 조사’와 김지연(2008)의 ‘발레를 활용한 태교프로그램이 임신부의 건강에 미치는 영향’, 서지은(2007) ‘태교음악이 임산부와 태아에게 미치는 영향에 관한 연구“, 조진형(2008) ’태교음악이 태아에게 끼치는 영향에 대한 연구‘ 등의 선행연구에서 사용된 도구들을 신뢰도 검증을 통해 연구자가 수정, 보완하여 본 연구의 목 적에 맞도록 작성하였다. 연구 문제 문항간의 내적 일치도를 검증하기 위해 Cronbach's Alpha 계수를 산출하고, 본 연구를 위해 수집된 설문자료는 SPSS 15.0 프로그램을 활용하여 첫째, 조사 대상자의 일반적 특성에 대해 알아보기 위하여 빈도 분석을 실시하였고, 둘째, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험유무에 따른 인식의 차이를 알아보기 위해 t 검증, 빈도분석, 다중응답분석을 실시하였다. 우선 설문에 참여한 임신부들이 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 태교에 대한 인식의 차이가 있는지 알아보기 위하여 t 검증을 실시하여 분석한 결과 모든 하위요인에서 유의미한 차이가 나타났으며, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 태교에 대한 인식 수준이 높게 나타났으며, 모두 통계적으로 유의미하였다. 또한 태교에 가장 적절한 것에 대한 응답을 분석결과, 동요를 통한 율동체조를 경험한 임신부는 체조, 음악, 태담, 음식, 미술 순으로 응답한 반면, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부는 음악, 태담, 체조, 음식, 미술 순으로 나타나, 본 프로그램을 경험한 임신부는 동요를 통한 율동체조 태교프로그램과 같은 체조를 태교에 적절한 프로그램으로서 우선 순위에 두고 있음을 알 수 있었다. 이러한 기초연구 내용을 바탕으로 최초 설정한 연구문제를 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, “동요를 통한 율동체조 태교프로그램이 임신부의 정서안정에 도움이 되는지”에 대한 분석결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부의 정서와 감정 및 사고의 변화에 대한 인식 수준이 높게 나타났으며, 모두 통계적으로 유의미하였다(p<.001). 둘째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 태아와의 상호작용과 애착감 형성에 도움이 되는지”에 대해 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 인식에 차이가 있는지 알아보기 위하여 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 태아와의 상호작용 및 애착감 형성에 대한 인식 수준이 높았다. 이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다(p<.001). 셋째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 태아의 건강과 임신부의 건강에 도움이 되는지”에 대해 임신부의 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램 경험 유무에 따라 임신부-태아의 건강에 대한 인식에 차이가 있는지에 대한 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부-태아의 건강에 대한 인식 수준이 높았고, 모두 통계적으로 유의미하였다(p<.001). 넷째, “동요를 통한 율동체조 태교 프로그램이 출산에 도움이 되는지”에 대해 t 검증을 실시한 결과, 동요를 통한 율동체조 태교 프로그램을 경험한 임신부가 율동체조 태교 프로그램을 경험하지 않은 임신부보다 임신부의 출산 및 산후 회복에 대한 인식 수준이 높았다. 이는 통계적으로 유의미한 차이를 보였
The purpose of this study were to verify the positive effects of Rhythmic Gymnastics with Children's songs as Prenatal Care Program, which contains the very important and well-balanced factors, as like good music, gymnastics and discourse for fetus and so on. This Rhythmic Gymnastics with Children's...
The purpose of this study were to verify the positive effects of Rhythmic Gymnastics with Children's songs as Prenatal Care Program, which contains the very important and well-balanced factors, as like good music, gymnastics and discourse for fetus and so on. This Rhythmic Gymnastics with Children's songs as Prenatal Care Program was developed on the base of these thoughts which it has to include every factors with well-balanced both the expectant mother and the fetus, which it must have the educational connectivity continuously for the infant, not just to be done for the prenatal care program. For those purposes, the following research questions were set; 1. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have good effects on emotion, feelings, and the change for positive thoughts of the expectant mother? 2. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have positive effects on the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo? 3. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs be of help to bring good effects on the health both the expectant mother and the fetus? 4. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs be of good benefits on the delivery and recovery after childbirth? 5. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have good effects on the continuous education for infants? The subjects include total 100 expectant mothers who were divided into two group. While the 50 consisted of the pregnant mothers who take the 12 weeks course of this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs, the rests do not, both those who are in the OB/GYN, in Cultural Center, and in the postnatal care center, located in Gwanack-gu, and Pyeongchon, Bundang in Gyeonggi-Do. Tools employed in the study to measure effects as the Prenatal Care Program were developed by me, by modification and supplementation for more accurate research, based on the questionnaire which used in the prestudies as like, "The Survey on the Recognition of Prenatal Dance" by Bae, Sang Mi(2007), "An Effect of Prenatal Care Program with a Ballet on an Expectant Mother's Health" by Kim, Ji Yeon(2008), Research on the Effect about Listening to the Music which has on an Expectant Mother and her Unborn Baby" by Seo, Ji Eun(2007), and The Study on Effects of a Prenatal Care Music to the Embryo" by Cho, Jin Hyung(2008). Gathered data were treated and analyzed with the SPSS Win 15.0 program and used the coefficient of reliability of Cronbach's Alpha to verify internal index of coincidence among research questions. Frequency analysis was used to verify the general characteristic of subjects and T-test, frequency analysis and multi-response analysis were used to verify the difference of recognition as the subjects have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not. As the results of T-test to verify the difference of recognition as the subjects have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, significant differences were observed in all sub-factors. The recognition level of the Prenatal Care those who have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs is even higher than those who have not. And the data from this analysis are all significant. Futhermore, the results of response which is the best suitable for the Prenatal Care program among 5 examples, the experienced group were answered in order as like, gymnastics, music, discourse for fetus, food(diet), and art, while for the opposites, the response was in order as like music, discourse for fetus, gymnastics, food(diet) and art. As this result, the experienced group gives the priority on gymnastics as the best suitable program for Prenatal Care. On the base of those results of basic study, the major research findings can be summarized as follows; First, the results of analysis if “this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs" could be helpful to stabilize and to affect good effects on emotion, feelings, and the change for positive thoughts of the expectant mother, the recognition level of emotion, feelings, and the change for positive thoughts for the experienced expectant mother is much higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Second, the results of T-test to verify the difference of recognition the positive effects on the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo, for those who have the experience this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, the recognition level of the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo for the experienced expectant mother is much higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Third, the results of T-test to verify the difference of recognition about health both the expectant mother and the fetus for those who have the experience this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, the recognition level of health for the expectant mother and the fetus for the experienced expectant mothers is still higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Fourth, the results of T-test to verify if this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs will be helpful the delivery and recovery after childbirth or not, the recognition level of these questions for the experienced expectant mothers is even
The purpose of this study were to verify the positive effects of Rhythmic Gymnastics with Children's songs as Prenatal Care Program, which contains the very important and well-balanced factors, as like good music, gymnastics and discourse for fetus and so on. This Rhythmic Gymnastics with Children's songs as Prenatal Care Program was developed on the base of these thoughts which it has to include every factors with well-balanced both the expectant mother and the fetus, which it must have the educational connectivity continuously for the infant, not just to be done for the prenatal care program. For those purposes, the following research questions were set; 1. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have good effects on emotion, feelings, and the change for positive thoughts of the expectant mother? 2. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have positive effects on the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo? 3. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs be of help to bring good effects on the health both the expectant mother and the fetus? 4. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs be of good benefits on the delivery and recovery after childbirth? 5. Does this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs have good effects on the continuous education for infants? The subjects include total 100 expectant mothers who were divided into two group. While the 50 consisted of the pregnant mothers who take the 12 weeks course of this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs, the rests do not, both those who are in the OB/GYN, in Cultural Center, and in the postnatal care center, located in Gwanack-gu, and Pyeongchon, Bundang in Gyeonggi-Do. Tools employed in the study to measure effects as the Prenatal Care Program were developed by me, by modification and supplementation for more accurate research, based on the questionnaire which used in the prestudies as like, "The Survey on the Recognition of Prenatal Dance" by Bae, Sang Mi(2007), "An Effect of Prenatal Care Program with a Ballet on an Expectant Mother's Health" by Kim, Ji Yeon(2008), Research on the Effect about Listening to the Music which has on an Expectant Mother and her Unborn Baby" by Seo, Ji Eun(2007), and The Study on Effects of a Prenatal Care Music to the Embryo" by Cho, Jin Hyung(2008). Gathered data were treated and analyzed with the SPSS Win 15.0 program and used the coefficient of reliability of Cronbach's Alpha to verify internal index of coincidence among research questions. Frequency analysis was used to verify the general characteristic of subjects and T-test, frequency analysis and multi-response analysis were used to verify the difference of recognition as the subjects have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not. As the results of T-test to verify the difference of recognition as the subjects have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, significant differences were observed in all sub-factors. The recognition level of the Prenatal Care those who have experienced this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs is even higher than those who have not. And the data from this analysis are all significant. Futhermore, the results of response which is the best suitable for the Prenatal Care program among 5 examples, the experienced group were answered in order as like, gymnastics, music, discourse for fetus, food(diet), and art, while for the opposites, the response was in order as like music, discourse for fetus, gymnastics, food(diet) and art. As this result, the experienced group gives the priority on gymnastics as the best suitable program for Prenatal Care. On the base of those results of basic study, the major research findings can be summarized as follows; First, the results of analysis if “this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs" could be helpful to stabilize and to affect good effects on emotion, feelings, and the change for positive thoughts of the expectant mother, the recognition level of emotion, feelings, and the change for positive thoughts for the experienced expectant mother is much higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Second, the results of T-test to verify the difference of recognition the positive effects on the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo, for those who have the experience this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, the recognition level of the formation of interaction and attachment between the expectant mother and the embryo for the experienced expectant mother is much higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Third, the results of T-test to verify the difference of recognition about health both the expectant mother and the fetus for those who have the experience this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs or not, the recognition level of health for the expectant mother and the fetus for the experienced expectant mothers is still higher than the non-experienced. The significant differences are observed and all those figures are statistically significant(p<.001). Fourth, the results of T-test to verify if this Prenatal Care Program through Rhythmic Gymnastics with children's songs will be helpful the delivery and recovery after childbirth or not, the recognition level of these questions for the experienced expectant mothers is even
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.