본 논문은 사사기 17-18장에 대하여 문예적 접근을 통한 문예적 구조분석을 시도함으로 역사비평가들이 주장하는 사사기 후대편집에 대한 주장을 비판하고자 한다. 마틴노트(M. note)는 신명기 역사관을 가진 단일 저자, 또는 편집자가 필요에 따라 여러 단편들을 편집했다고 주장한다. 특별히 사사기 17-18장 미가 이야기를 후대 신명기적 편집으로 취급한다. 그러므로 본 논문은 이러한 문제제기에 대한 대안으로 사사기 17-18장 본문에 대해 문예적 접근을 통하여 사사기 통일성을 찾고자 했으며 또한, 본문 중심의 문예적 구조분석과 주해를 통하여 사사들이 활동했던 사사시대를 조명하여 영웅담에 기울고 있는 본문 중심에서 빗나간 편향된 메시지와 해석에 대하여 사사기 본문 중심의 바른 해석의 의미를 찾고자 한다. 그러므로 본인은 사사기 17-18장을 통하여 사사기가 사사들을 통한 이스라엘의 부흥 이야기가 아니라, 오히려 이스라엘 백성들의 영적 실패에 대한 이야기를 한 눈에 보여주는 기능을 하는 본문임을 문예적 접근법을 통하여 살펴본 내용은 다음과 같다. 첫째, 미가의 자기소견은 미가 집과 신당을 중심으로 확인된다. 가족의 돈을 훔치고, 그 돈으로 우상을 만들고 신당을 섬기는 행동은 철저하게 자기 소견에 충실한 불신앙의 태도다. 저자는 이스라엘 백성들이 여호와를 바라보는 신본 중심이 아니라 자기를 바라보는 인본중심의 신앙을 고발하고자 미가 집을 모델로 타락한 백성의 실제를 구체적으로 폭로한다. 둘째, 레위인의 자기소견은 돈의 유혹을 따라 자신의 본분을 상실하고 자기만족을 찾아 방황하는 영적 불신앙의 모습을 레위 제사장을 통하여 고발한다. 레위 제사장이 유다 베들레헴을 떠나 에브라임 산지 미가 신당을 만나는 ...
본 논문은 사사기 17-18장에 대하여 문예적 접근을 통한 문예적 구조분석을 시도함으로 역사비평가들이 주장하는 사사기 후대편집에 대한 주장을 비판하고자 한다. 마틴노트(M. note)는 신명기 역사관을 가진 단일 저자, 또는 편집자가 필요에 따라 여러 단편들을 편집했다고 주장한다. 특별히 사사기 17-18장 미가 이야기를 후대 신명기적 편집으로 취급한다. 그러므로 본 논문은 이러한 문제제기에 대한 대안으로 사사기 17-18장 본문에 대해 문예적 접근을 통하여 사사기 통일성을 찾고자 했으며 또한, 본문 중심의 문예적 구조분석과 주해를 통하여 사사들이 활동했던 사사시대를 조명하여 영웅담에 기울고 있는 본문 중심에서 빗나간 편향된 메시지와 해석에 대하여 사사기 본문 중심의 바른 해석의 의미를 찾고자 한다. 그러므로 본인은 사사기 17-18장을 통하여 사사기가 사사들을 통한 이스라엘의 부흥 이야기가 아니라, 오히려 이스라엘 백성들의 영적 실패에 대한 이야기를 한 눈에 보여주는 기능을 하는 본문임을 문예적 접근법을 통하여 살펴본 내용은 다음과 같다. 첫째, 미가의 자기소견은 미가 집과 신당을 중심으로 확인된다. 가족의 돈을 훔치고, 그 돈으로 우상을 만들고 신당을 섬기는 행동은 철저하게 자기 소견에 충실한 불신앙의 태도다. 저자는 이스라엘 백성들이 여호와를 바라보는 신본 중심이 아니라 자기를 바라보는 인본중심의 신앙을 고발하고자 미가 집을 모델로 타락한 백성의 실제를 구체적으로 폭로한다. 둘째, 레위인의 자기소견은 돈의 유혹을 따라 자신의 본분을 상실하고 자기만족을 찾아 방황하는 영적 불신앙의 모습을 레위 제사장을 통하여 고발한다. 레위 제사장이 유다 베들레헴을 떠나 에브라임 산지 미가 신당을 만나는 내러티브는 방황하는 영적 타락의 모티프를 제공한다. 제사장은 지정된 지역에서 하나님의 집을 섬겨야 하는 하나님의 제사장이다. 그럼에도 제사장은 자신의 소속된 지역을 떠나 개인 집에서 자신의 고유기능을 매매의 수단으로 삼는 레위 제사장의 모습은 물질 만능주의에 쉽게 빠져있는 사사시대 이스라엘 백성의 모습을 투영하고 있다. 레위 제사장의 타락된 모습은 사사시대에 방황하는 백성들의 자기소견을 대표하듯 불순종의 사실을 고발하고 있다. 셋째, 개인의 자기소견은 집단적인 소견으로 확대되어 이스라엘 백성의 타락의 모습이 어떤 상태인지를 폭로하면서 타락의 깊이와 크기를 소개하고 있다. 지파 타락의 특징은 물질적인 힘으로 타협이나, 거래의 방법이 아닌 물리적인 힘으로 개인을 억압하여 지파의 필요를 채우는 폭력적인 지파의 자기소견을 내러티브는 고발한다. 나래이터는 신앙의 힘이 아닌 폭력의 힘으로 우상을 취하고 힘으로 사람을 죽이고 힘으로 자기이름을 자랑하는 단 지파의 행동을 통하여 사사시대의 이스라엘 백성들의 정치적이고, 윤리적인 영적 타락은 이스라엘의 타락을 보여주는 거울이 되고 있다. 사사기 17-18장은 질문한다. “무엇을 소중하게 여길 것인가?” “무엇을 위해 삶을 바칠 것인가?” 전능하신 살아계신 여호와께서 친히 이스라엘의 왕이심에도 왕을 인정하지 않고 자기 소견대로 행하는 종교적인 타락의 극치에 있었던 미가와 레위 제사장, 그리고 왕을 인정하지 않고 정치적으로 자기 소견에 옳은대로 행하으로 실패한 단 지파, 더 나아가 왕을 인정하지 않고 자기소견을 따라 윤리적으로 타락한 백성들 통하여 나래이터는 독자에게 말한다. “오직 여호와만이 우리의 사사요” “우리의 왕이시다”라는 사실을 교훈하고 있다. 사사기 17-18장(19:1)은 사사기 전체를 한 눈에 보여주는 프리즘 같은 역할을 하는 본문으로 사사 시대의 종교적(미가와 레위소년 이야기), 윤리적(레위인의 첩 이야기), 정치적인(단 지파와 베냐민 지파 이야기) 타락 이야기를 통하여 사사시대 이스라엘과 백성들의 신앙이 불순종의 신앙임을 평가한다.
본 논문은 사사기 17-18장에 대하여 문예적 접근을 통한 문예적 구조분석을 시도함으로 역사비평가들이 주장하는 사사기 후대편집에 대한 주장을 비판하고자 한다. 마틴노트(M. note)는 신명기 역사관을 가진 단일 저자, 또는 편집자가 필요에 따라 여러 단편들을 편집했다고 주장한다. 특별히 사사기 17-18장 미가 이야기를 후대 신명기적 편집으로 취급한다. 그러므로 본 논문은 이러한 문제제기에 대한 대안으로 사사기 17-18장 본문에 대해 문예적 접근을 통하여 사사기 통일성을 찾고자 했으며 또한, 본문 중심의 문예적 구조분석과 주해를 통하여 사사들이 활동했던 사사시대를 조명하여 영웅담에 기울고 있는 본문 중심에서 빗나간 편향된 메시지와 해석에 대하여 사사기 본문 중심의 바른 해석의 의미를 찾고자 한다. 그러므로 본인은 사사기 17-18장을 통하여 사사기가 사사들을 통한 이스라엘의 부흥 이야기가 아니라, 오히려 이스라엘 백성들의 영적 실패에 대한 이야기를 한 눈에 보여주는 기능을 하는 본문임을 문예적 접근법을 통하여 살펴본 내용은 다음과 같다. 첫째, 미가의 자기소견은 미가 집과 신당을 중심으로 확인된다. 가족의 돈을 훔치고, 그 돈으로 우상을 만들고 신당을 섬기는 행동은 철저하게 자기 소견에 충실한 불신앙의 태도다. 저자는 이스라엘 백성들이 여호와를 바라보는 신본 중심이 아니라 자기를 바라보는 인본중심의 신앙을 고발하고자 미가 집을 모델로 타락한 백성의 실제를 구체적으로 폭로한다. 둘째, 레위인의 자기소견은 돈의 유혹을 따라 자신의 본분을 상실하고 자기만족을 찾아 방황하는 영적 불신앙의 모습을 레위 제사장을 통하여 고발한다. 레위 제사장이 유다 베들레헴을 떠나 에브라임 산지 미가 신당을 만나는 내러티브는 방황하는 영적 타락의 모티프를 제공한다. 제사장은 지정된 지역에서 하나님의 집을 섬겨야 하는 하나님의 제사장이다. 그럼에도 제사장은 자신의 소속된 지역을 떠나 개인 집에서 자신의 고유기능을 매매의 수단으로 삼는 레위 제사장의 모습은 물질 만능주의에 쉽게 빠져있는 사사시대 이스라엘 백성의 모습을 투영하고 있다. 레위 제사장의 타락된 모습은 사사시대에 방황하는 백성들의 자기소견을 대표하듯 불순종의 사실을 고발하고 있다. 셋째, 개인의 자기소견은 집단적인 소견으로 확대되어 이스라엘 백성의 타락의 모습이 어떤 상태인지를 폭로하면서 타락의 깊이와 크기를 소개하고 있다. 지파 타락의 특징은 물질적인 힘으로 타협이나, 거래의 방법이 아닌 물리적인 힘으로 개인을 억압하여 지파의 필요를 채우는 폭력적인 지파의 자기소견을 내러티브는 고발한다. 나래이터는 신앙의 힘이 아닌 폭력의 힘으로 우상을 취하고 힘으로 사람을 죽이고 힘으로 자기이름을 자랑하는 단 지파의 행동을 통하여 사사시대의 이스라엘 백성들의 정치적이고, 윤리적인 영적 타락은 이스라엘의 타락을 보여주는 거울이 되고 있다. 사사기 17-18장은 질문한다. “무엇을 소중하게 여길 것인가?” “무엇을 위해 삶을 바칠 것인가?” 전능하신 살아계신 여호와께서 친히 이스라엘의 왕이심에도 왕을 인정하지 않고 자기 소견대로 행하는 종교적인 타락의 극치에 있었던 미가와 레위 제사장, 그리고 왕을 인정하지 않고 정치적으로 자기 소견에 옳은대로 행하으로 실패한 단 지파, 더 나아가 왕을 인정하지 않고 자기소견을 따라 윤리적으로 타락한 백성들 통하여 나래이터는 독자에게 말한다. “오직 여호와만이 우리의 사사요” “우리의 왕이시다”라는 사실을 교훈하고 있다. 사사기 17-18장(19:1)은 사사기 전체를 한 눈에 보여주는 프리즘 같은 역할을 하는 본문으로 사사 시대의 종교적(미가와 레위소년 이야기), 윤리적(레위인의 첩 이야기), 정치적인(단 지파와 베냐민 지파 이야기) 타락 이야기를 통하여 사사시대 이스라엘과 백성들의 신앙이 불순종의 신앙임을 평가한다.
This dissertation is to criticize the argument of the subsequent edit of the Judge that the history critics argue by attempting literature structure analysis through literature approach about the Judge chapter 17-18. Martin Note claims that a single author or editor with Deuteronomy historical view ...
This dissertation is to criticize the argument of the subsequent edit of the Judge that the history critics argue by attempting literature structure analysis through literature approach about the Judge chapter 17-18. Martin Note claims that a single author or editor with Deuteronomy historical view edited many short stories as occasion demands. He especially regard the story of Micah in Judge chapter17-18 as latter Deuteronomic edit. Therefore this dissertation is to find unity of the Judge through literature approach about the Judge chapter 17-18 as an alternative of such problems suggested. Also, through literature structure analysis and annotation, this dissertation is to find the right meaning about off-centered, biased messages and interpretation which are titled towards epic tale base on the original text of the Judge by looking at the Judge period when the judges were active. Thus I will examine that the text functions as not showing the revival of Israel through the judges, but rather as showing the spiritual failure of the Israelis at a look through the literature approach. First, Micah's personal thought is identified through Micah's house and shrine. Stealing the family's money and making god and serving shrine with the money is completely faithful to personal thought which is the attitude of unbelief. The author divulges the corrupt people of Israel specifically using the house of Micah as a model. Second, Levite's personal thought divulges the attitude of spiritual unbelief which is hovering to find self-satisfaction and losing one's own duty at the temptation of money through the Levitical chief priest. The narrative that the levitical chief priest departs Bethlehem, Utah and meets micah's shrine in Ephraimite mountain range produces the motif of hovering spiritual corruption. Chief priest is God's priest who is supposed to serve God's house at the designated place. Despite that, the attitude of levitical chief priest which is leaving one's designated place and making his own indigenous function means of trading reflects the attitude of the Israelis who had easily fallen in the materialism in the era of Judge. The corrupted attitude of levitical chief priest is accusing the disobedience as if it were representing the hovering Israelis personal thoughts in the era of Judge. Third, the personal thoughts extends to the collective thoughts and introduces the size and extent of the corruption, exposing which state of the corruption Israelis corruption is. The narrative accuses that the feature of the corruption of branches is not the compromise of the physical power or the means of trading but oppressing individuals with the physical power to fill in the needs of the branches. The narrator shows that the political, moral and spiritual corruption of Israelis are the corruption of the country Israel through the attitude of Dan sect which is getting the gods, killing a man, bragging one's own name not by religious power but physical power. Judge chapter 17-18 asks, “What will you regard important?” "What will you dedicate your life for?" Despite the fact that the almighty Jehovah is the king of Israel, Micah and levitical chief priest did not accept it and did things in their own ways which is considered to be in the religiously corrupted state. Also not accepting the king and doing things politically in the right way in their perspective, Dan sect had failed. Furthermore, the Israelis who do not accept the king and do things in their own way are corrupted morally. Through Micah and levitical chief priest, Dan sect, and the corrupted Israelis, the narrator tells the reader. "Only Jehovah is our Judge, "Our King" and gives a lesson. The Judge chapter 17-18(19:1) is a context that plays a role like prism, showing the whole Judge at a look. Through religious(Micah and levitical child story) moral(the levitical concubine story), political(the Dan sect and Benjamin sect story), corruption story it evaluates the faith of the Israelis in the era of Judge as the faith of disobedient.
This dissertation is to criticize the argument of the subsequent edit of the Judge that the history critics argue by attempting literature structure analysis through literature approach about the Judge chapter 17-18. Martin Note claims that a single author or editor with Deuteronomy historical view edited many short stories as occasion demands. He especially regard the story of Micah in Judge chapter17-18 as latter Deuteronomic edit. Therefore this dissertation is to find unity of the Judge through literature approach about the Judge chapter 17-18 as an alternative of such problems suggested. Also, through literature structure analysis and annotation, this dissertation is to find the right meaning about off-centered, biased messages and interpretation which are titled towards epic tale base on the original text of the Judge by looking at the Judge period when the judges were active. Thus I will examine that the text functions as not showing the revival of Israel through the judges, but rather as showing the spiritual failure of the Israelis at a look through the literature approach. First, Micah's personal thought is identified through Micah's house and shrine. Stealing the family's money and making god and serving shrine with the money is completely faithful to personal thought which is the attitude of unbelief. The author divulges the corrupt people of Israel specifically using the house of Micah as a model. Second, Levite's personal thought divulges the attitude of spiritual unbelief which is hovering to find self-satisfaction and losing one's own duty at the temptation of money through the Levitical chief priest. The narrative that the levitical chief priest departs Bethlehem, Utah and meets micah's shrine in Ephraimite mountain range produces the motif of hovering spiritual corruption. Chief priest is God's priest who is supposed to serve God's house at the designated place. Despite that, the attitude of levitical chief priest which is leaving one's designated place and making his own indigenous function means of trading reflects the attitude of the Israelis who had easily fallen in the materialism in the era of Judge. The corrupted attitude of levitical chief priest is accusing the disobedience as if it were representing the hovering Israelis personal thoughts in the era of Judge. Third, the personal thoughts extends to the collective thoughts and introduces the size and extent of the corruption, exposing which state of the corruption Israelis corruption is. The narrative accuses that the feature of the corruption of branches is not the compromise of the physical power or the means of trading but oppressing individuals with the physical power to fill in the needs of the branches. The narrator shows that the political, moral and spiritual corruption of Israelis are the corruption of the country Israel through the attitude of Dan sect which is getting the gods, killing a man, bragging one's own name not by religious power but physical power. Judge chapter 17-18 asks, “What will you regard important?” "What will you dedicate your life for?" Despite the fact that the almighty Jehovah is the king of Israel, Micah and levitical chief priest did not accept it and did things in their own ways which is considered to be in the religiously corrupted state. Also not accepting the king and doing things politically in the right way in their perspective, Dan sect had failed. Furthermore, the Israelis who do not accept the king and do things in their own way are corrupted morally. Through Micah and levitical chief priest, Dan sect, and the corrupted Israelis, the narrator tells the reader. "Only Jehovah is our Judge, "Our King" and gives a lesson. The Judge chapter 17-18(19:1) is a context that plays a role like prism, showing the whole Judge at a look. Through religious(Micah and levitical child story) moral(the levitical concubine story), political(the Dan sect and Benjamin sect story), corruption story it evaluates the faith of the Israelis in the era of Judge as the faith of disobedient.
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