청소년기는 가족의 영향과 만나는 사람과의 관계, 사회적인 활동 등을 통해서 자아가 강해지고 뚜렷해지는 시기라고 할 수 있다, 이런 청소년기의 특징을 바탕으로 본 연구는 청소년의 개인적인 요인, 가정적인 요인, 봉사활동요인 등이 자원봉사의 교육적 효과성, 즉 사회적 책임감, 자아정체성, 그리고 봉사지속성에 미치는 영향력을 파악함으로써 가정이나 지역사회에서의 자원봉사활동을 효과적으로 수행하기 위한 활성화 방안을 제시하였다. 특히 이 연구에서는 청소년의 개인적인 요인이나 가정적인 요인, 봉사활동 요인 들이 실제적으로 청소년기의 사회적 ...
청소년기는 가족의 영향과 만나는 사람과의 관계, 사회적인 활동 등을 통해서 자아가 강해지고 뚜렷해지는 시기라고 할 수 있다, 이런 청소년기의 특징을 바탕으로 본 연구는 청소년의 개인적인 요인, 가정적인 요인, 봉사활동요인 등이 자원봉사의 교육적 효과성, 즉 사회적 책임감, 자아정체성, 그리고 봉사지속성에 미치는 영향력을 파악함으로써 가정이나 지역사회에서의 자원봉사활동을 효과적으로 수행하기 위한 활성화 방안을 제시하였다. 특히 이 연구에서는 청소년의 개인적인 요인이나 가정적인 요인, 봉사활동 요인 들이 실제적으로 청소년기의 사회적 책임감, 자아정체성, 봉사지속성을 결정짓는 결정요인으로 적용되는지에 대해 실증적 근거를 제공하고자 하였다. 본 연구에서는 인천시 남구와 서울시 도봉구에 거주하는 청소년을 대상으로 총 설문지 300부를 배포하고 292부를 수거하여 실증적인 분석을 하였으며, 청소년 자원봉사활동의 교육적 효과성에 영향을 미치는 결정요인을 밝혀내기 위하여 다음과 같은 가설을 설정․검증하였다. 첫째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 사회적 책임성에 영향을 미칠 것이라는 가설 검증 결과 사회적 책임성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사 활동에 만족하는지 정도가 청소년들에게 사회적 책임성을 심어주는데 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 또한 자원봉사 활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들이 사회적 책임성 형성에 큰 영향을 받았다고 사료되며, 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 사회적 책임성 형성에 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 자아정체성에 영향을 미칠 것이라는 가설검증 결과 자아정체성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사활동에 만족하는지 정도가 청소년들의 자아정체성에 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 또한 자원봉사활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들이 자아정체성형성에 큰 영향을 받았다고 사료된다. 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 자아정체성을 찾는데 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 셋째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 지속성에 영향을 미칠 것이라는 가설검증 결과 봉사의 지속성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인, 평가보상요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사활동에 만족하는지 정도가 청소년들이 의무적인 봉사활동이 아닌 이후에도 지속적으로 봉사활동에 참여할 것인지에 대한 지속성요인에 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 자원봉사활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들 또한 자원봉사활동의 지속성에 큰 영향을 받았다고 사료되며, 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 지속성에 영향을 미치는 것으로 사료된다. 또한 평가보상에 대해서는 최소한의 경비를 제공받는 것보다 칭찬과 같은 보상을 받은 청소년들이 자원봉사활동의 지속성에 큰 영향을 받는 것으로 조사되었다. 본 연구의 결과 청소년봉사활동요인 중 동기요인과 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인은 교육적 효과성 요인 중 사회적 책임성과 자아정체성에 영향을 미치는 것을 알 수 있었고, 평가보상요인은 교육적 효과성요인 중 지속성요인에 영향을 미치는 것으로 파악할 수 있었다. 다양한 연령층의 자원봉사활동의 참여가 증가되고 있다. 그러나 우리나라 청소년들은 사회참여의 기회가 제한되어, 전인적 인성 발달에 많은 제한을 받고 있는 상황임을 고려하여 자원봉사활동 뿐만 아니라 다양하고 유익한 경험 학습이 이루어지도록 하여야 하겠다. 향후 앞으로도 청소년뿐만 아니라 자원봉사활동은 조기에 아주어린 아이들부터 자원봉사를 할 수 있도록 연령에 맞는 프로그램을 개발하고 참여를 확대시켜 경험할 수 있도록 하는 연구도 필요할 것이라고 사료된다.
청소년기는 가족의 영향과 만나는 사람과의 관계, 사회적인 활동 등을 통해서 자아가 강해지고 뚜렷해지는 시기라고 할 수 있다, 이런 청소년기의 특징을 바탕으로 본 연구는 청소년의 개인적인 요인, 가정적인 요인, 봉사활동요인 등이 자원봉사의 교육적 효과성, 즉 사회적 책임감, 자아정체성, 그리고 봉사지속성에 미치는 영향력을 파악함으로써 가정이나 지역사회에서의 자원봉사활동을 효과적으로 수행하기 위한 활성화 방안을 제시하였다. 특히 이 연구에서는 청소년의 개인적인 요인이나 가정적인 요인, 봉사활동 요인 들이 실제적으로 청소년기의 사회적 책임감, 자아정체성, 봉사지속성을 결정짓는 결정요인으로 적용되는지에 대해 실증적 근거를 제공하고자 하였다. 본 연구에서는 인천시 남구와 서울시 도봉구에 거주하는 청소년을 대상으로 총 설문지 300부를 배포하고 292부를 수거하여 실증적인 분석을 하였으며, 청소년 자원봉사활동의 교육적 효과성에 영향을 미치는 결정요인을 밝혀내기 위하여 다음과 같은 가설을 설정․검증하였다. 첫째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 사회적 책임성에 영향을 미칠 것이라는 가설 검증 결과 사회적 책임성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사 활동에 만족하는지 정도가 청소년들에게 사회적 책임성을 심어주는데 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 또한 자원봉사 활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들이 사회적 책임성 형성에 큰 영향을 받았다고 사료되며, 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 사회적 책임성 형성에 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 자아정체성에 영향을 미칠 것이라는 가설검증 결과 자아정체성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사활동에 만족하는지 정도가 청소년들의 자아정체성에 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 또한 자원봉사활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들이 자아정체성형성에 큰 영향을 받았다고 사료된다. 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 자아정체성을 찾는데 큰 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 셋째, 청소년봉사활동요인은 자원봉사활동의 지속성에 영향을 미칠 것이라는 가설검증 결과 봉사의 지속성에 동기요인, 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인, 평가보상요인이 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉 자원봉사 활동이 봉사의 목적에 적합하였는지, 능력과 적성에 맞추어 적절하게 업무배치를 하였는지, 또한 자원봉사활동에 만족하는지 정도가 청소년들이 의무적인 봉사활동이 아닌 이후에도 지속적으로 봉사활동에 참여할 것인지에 대한 지속성요인에 가장 큰 영향을 미친다고 할 수 있겠다. 자원봉사활동을 통해 무언가 이루고자 하는 동기를 가지고 봉사활동에 참여하는 청소년들 또한 자원봉사활동의 지속성에 큰 영향을 받았다고 사료되며, 자원봉사활동에 대한 안내와 적절한 봉사활동량도 지속성에 영향을 미치는 것으로 사료된다. 또한 평가보상에 대해서는 최소한의 경비를 제공받는 것보다 칭찬과 같은 보상을 받은 청소년들이 자원봉사활동의 지속성에 큰 영향을 받는 것으로 조사되었다. 본 연구의 결과 청소년봉사활동요인 중 동기요인과 봉사의 질 요인, 교육의 적합성요인은 교육적 효과성 요인 중 사회적 책임성과 자아정체성에 영향을 미치는 것을 알 수 있었고, 평가보상요인은 교육적 효과성요인 중 지속성요인에 영향을 미치는 것으로 파악할 수 있었다. 다양한 연령층의 자원봉사활동의 참여가 증가되고 있다. 그러나 우리나라 청소년들은 사회참여의 기회가 제한되어, 전인적 인성 발달에 많은 제한을 받고 있는 상황임을 고려하여 자원봉사활동 뿐만 아니라 다양하고 유익한 경험 학습이 이루어지도록 하여야 하겠다. 향후 앞으로도 청소년뿐만 아니라 자원봉사활동은 조기에 아주어린 아이들부터 자원봉사를 할 수 있도록 연령에 맞는 프로그램을 개발하고 참여를 확대시켜 경험할 수 있도록 하는 연구도 필요할 것이라고 사료된다.
It can be said that adolescence is the period that the self of the youth becomes strong and clear through the influence of the family, their relationship to others, social behavior and the like. Based on this characteristics of adolescence, this study presented the revitalization plan to perform vol...
It can be said that adolescence is the period that the self of the youth becomes strong and clear through the influence of the family, their relationship to others, social behavior and the like. Based on this characteristics of adolescence, this study presented the revitalization plan to perform voluntary service activity in the home or the local community by identifying the effect of the individual, home and voluntary service activity factors of the youth on the educational effectiveness of voluntary service, namely, social responsibility, self-identity, and service continuity. Especially, this study was intended to provide the empirical rationale for whether the individual, home and voluntary service activity factors of the youth were actually applied as the determinants of social responsibility, self-identity, and service continuity in adolescence. This study distributed a total of 300 questionnaires to young people living in Nam-gu, Incheon and Dobong-gu, Seoul and made an empirical analysis of 292 collected questionnaires. To make clear the determinants influencing the educational effectiveness of young people's voluntary service activity, this study set and tested the following hypotheses. First, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on social responsibility. As a result, it was found that the motivator, service quality and educational appropriateness factors had an effect on social responsibility. That is, it can be said that the degree that voluntary service activity was appropriate for the purpose of service, that job was placed to fit their ability and aptitude and they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on implanting social responsibility into the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in forming social responsibility. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the formation of social responsibility. Second, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on the self-identity of the voluntary service activity. As a result, it was found that the motivator, service quality and educational appropriateness factors had an effect on self-identity, That is, it was found that the degree that the voluntary service activity was appropriate to the purpose of service, that job was properly placed to fit their ability and aptitude and that they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on the self-identity of the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in forming their self-identity. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the discovery of self-identity. Third, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on the sustainability of the voluntary service activity. As a result, it was found that the motivator, service quality, educational appropriateness and assessment reward factors had an effect on the sustainability of service. That is, it was found that the degree that the voluntary service activity was appropriate to the purpose of service, that job was properly placed to fit their ability and aptitude and that they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on the sustainability as to whether they could continue to participate in voluntary service activity, not obligatory service activity. self-identity of the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in sustaining voluntary service activity. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the sustainabiity of voluntary service activity, And it was found that the young people receiving the reward such as praise rather than provided with the minimum expenses in relation to assessment reward were greatly influenced by the sustainability of voluntary service activity. The results of this study showed that the service activity factors of the youth such as the motivator, service quality and educational appropriateness had an effect on such educational effectiveness factors as social responsibility and self-identity. And it was found that the assessment reward factor had an effect on the educational effectiveness factor such as sustainability. The participation of diverse age groups in voluntary service activity is increasing. But considering the situation that the Korean young people are limited in an opportunity for social participation and in the development of whole-man humanity, it is necessary to induce them to engage in diverse and profitable experiential learning as well as voluntary service activity. It is thought that it is necessary to develop the age-suited program, expand their participation in it and study for them to experience it in the future so that younger children as well as the youth may engage in voluntary service activity.
It can be said that adolescence is the period that the self of the youth becomes strong and clear through the influence of the family, their relationship to others, social behavior and the like. Based on this characteristics of adolescence, this study presented the revitalization plan to perform voluntary service activity in the home or the local community by identifying the effect of the individual, home and voluntary service activity factors of the youth on the educational effectiveness of voluntary service, namely, social responsibility, self-identity, and service continuity. Especially, this study was intended to provide the empirical rationale for whether the individual, home and voluntary service activity factors of the youth were actually applied as the determinants of social responsibility, self-identity, and service continuity in adolescence. This study distributed a total of 300 questionnaires to young people living in Nam-gu, Incheon and Dobong-gu, Seoul and made an empirical analysis of 292 collected questionnaires. To make clear the determinants influencing the educational effectiveness of young people's voluntary service activity, this study set and tested the following hypotheses. First, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on social responsibility. As a result, it was found that the motivator, service quality and educational appropriateness factors had an effect on social responsibility. That is, it can be said that the degree that voluntary service activity was appropriate for the purpose of service, that job was placed to fit their ability and aptitude and they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on implanting social responsibility into the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in forming social responsibility. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the formation of social responsibility. Second, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on the self-identity of the voluntary service activity. As a result, it was found that the motivator, service quality and educational appropriateness factors had an effect on self-identity, That is, it was found that the degree that the voluntary service activity was appropriate to the purpose of service, that job was properly placed to fit their ability and aptitude and that they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on the self-identity of the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in forming their self-identity. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the discovery of self-identity. Third, an attempt was made to test the hypothesis that the service activity factor of the youth would have an effect on the sustainability of the voluntary service activity. As a result, it was found that the motivator, service quality, educational appropriateness and assessment reward factors had an effect on the sustainability of service. That is, it was found that the degree that the voluntary service activity was appropriate to the purpose of service, that job was properly placed to fit their ability and aptitude and that they felt satisfied with voluntary service activity had the greatest effect on the sustainability as to whether they could continue to participate in voluntary service activity, not obligatory service activity. self-identity of the youth. And it is thought that the young people participating in voluntary service activity with a motive of achieving something through it were greatly influenced in sustaining voluntary service activity. And it was found that the guidance of voluntary service activity and the amount of proper service activity had a great effect on the sustainabiity of voluntary service activity, And it was found that the young people receiving the reward such as praise rather than provided with the minimum expenses in relation to assessment reward were greatly influenced by the sustainability of voluntary service activity. The results of this study showed that the service activity factors of the youth such as the motivator, service quality and educational appropriateness had an effect on such educational effectiveness factors as social responsibility and self-identity. And it was found that the assessment reward factor had an effect on the educational effectiveness factor such as sustainability. The participation of diverse age groups in voluntary service activity is increasing. But considering the situation that the Korean young people are limited in an opportunity for social participation and in the development of whole-man humanity, it is necessary to induce them to engage in diverse and profitable experiential learning as well as voluntary service activity. It is thought that it is necessary to develop the age-suited program, expand their participation in it and study for them to experience it in the future so that younger children as well as the youth may engage in voluntary service activity.
주제어
#청소년자원봉사 청소년 자원봉사 청소년자원봉사활동의효과
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.