본 연구는 치위생과에서의 통합교육과정 개발 유형과 그에 따른 모형을 제시함으로써 모형의 단계에 기반을 둔 실제 치위생과에 적용할 수 있는 교과중심의 통합교육과정 개발에 그 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 하며 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 치위생과에 적합한 통합교육과정 모형을 개발한다. 둘째, 개발된 모형을 적용한 통합적 접근 사례를 제공한다. 본 연구에서의 통합교육과정 개발모형을 위해 먼저 Tyler의 교육과정 개발모형과 Jacobs의 통합교육과정 설계단계 모형을 기반으로 하고 Drake모형의 인성 부분을 가미한 통합교육과정 개발모형을 제시하였다. 제시된 개발모형의 절차에 따라 설문을 통하여 선정된 통합교과는 치과위생사가 주가 되어 업무를 수행할 수 있어야 한다는 것과 실습이 병행된 과목이 우선적으로 통합이 되어야 한다는 치위생과 교원들의 의견을 반영하여 구강보건교육학 및 실습, 지역사회구강보건학 및 실습, 예방치과학 및 실습이 선정되었다. 선정된 교과를 중심으로 치위생과에서 각 교과를 담당하고 있는 교원 3인과의 논의를 거쳐 각 과목에서 의미있게 다룰 수 있는 조직중심 ‘역할’과 ‘환경’을 설정하였으며 통합교과로 선정된 과목의 치위생과 교원 6인이 참석하여 조직중심에 대한 ...
본 연구는 치위생과에서의 통합교육과정 개발 유형과 그에 따른 모형을 제시함으로써 모형의 단계에 기반을 둔 실제 치위생과에 적용할 수 있는 교과중심의 통합교육과정 개발에 그 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 하며 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 치위생과에 적합한 통합교육과정 모형을 개발한다. 둘째, 개발된 모형을 적용한 통합적 접근 사례를 제공한다. 본 연구에서의 통합교육과정 개발모형을 위해 먼저 Tyler의 교육과정 개발모형과 Jacobs의 통합교육과정 설계단계 모형을 기반으로 하고 Drake모형의 인성 부분을 가미한 통합교육과정 개발모형을 제시하였다. 제시된 개발모형의 절차에 따라 설문을 통하여 선정된 통합교과는 치과위생사가 주가 되어 업무를 수행할 수 있어야 한다는 것과 실습이 병행된 과목이 우선적으로 통합이 되어야 한다는 치위생과 교원들의 의견을 반영하여 구강보건교육학 및 실습, 지역사회구강보건학 및 실습, 예방치과학 및 실습이 선정되었다. 선정된 교과를 중심으로 치위생과에서 각 교과를 담당하고 있는 교원 3인과의 논의를 거쳐 각 과목에서 의미있게 다룰 수 있는 조직중심 ‘역할’과 ‘환경’을 설정하였으며 통합교과로 선정된 과목의 치위생과 교원 6인이 참석하여 조직중심에 대한 브레인스토밍을 통해 아이디어들을 제시하고 결합하여 교육요소들을 모두 포함할 수 있는 질문을 확정하였다. 또한 치위생과 교원, 임상현장에서 활동중인 치과위생사, 임상에서의 진료협력자인 치과의사와의 논의를 거쳐 치과위생사에게 필요한 인성을 선정하였다. 한편, 확정된 질문들은 조직중심의 하위단원이 되어 이를 토대로 각각의 목표 설정과 Bloom의 교육목표 분류학을 이용한 학습내용을 선정하고 조직하여 수업활동안을 작성하였으며 수업활동안에는 선정된 학습내용에 따른 구체적 학습활동과 교육소요시간, 교육방법을 포함하였으며, Drake의 통합교육과정 모형에서 제시된 인성부분을 함께 제시하였다. 또한 조직중심에 따른 수업활동안은 학습내용을 중점으로 한 수업 차시 외에 인성을 함양할 수 있는 역할극, 상담 등의 수업 차시를 포함하여 조직중심‘역할’에 대한 9차시분과 조직중심 ‘환경’에 대한 5차시분이 작성되어 중간고사, 기말고사 차시를 제외한 총 14차시의 수업활동안이 한 학기 동안의 통합교육과정으로 작성되었다. 또한 각 수업차시마다 제시된 평가서에는 평가방법보다는 수업시간에 이루어지는 학습내용과 학습활동들의 성취를 보기 위한 성취기준을 표준이상, 표준, 표준이하로 마련하여 통합교육개발자에 의해 다양한 평가방법이 적용되고 쓰일 수 있게 하였고 학습자 스스로가 본인의 학습성취도를 평가할 수 있는 자기 성취기준을 마련하였다. 이러한 절차로 개발된 치위생과의 통합교육과정 모형과 실제 개발에 대해 전문가들은 본 연구가 학습자가 흥미와 관심을 가지고 적극적으로 수업에 참여할 수 있으며 적절한 학습상황의 제공와 혐동성 및 문제해결력을 함양시키고, 인지적, 정의적, 신체적 영역의 통합적인 학습상황을 제공하는 교육과정이라고 긍정적인 평가를 한 반면, 시수나 적용기간, 보다 구체적인 학습활동과 교육방법의 제시 등에 대해선 좀 더 보완된 연구가 필요함을 시사하였다.
본 연구는 치위생과에서의 통합교육과정 개발 유형과 그에 따른 모형을 제시함으로써 모형의 단계에 기반을 둔 실제 치위생과에 적용할 수 있는 교과중심의 통합교육과정 개발에 그 기초 자료를 제공하는 것을 목적으로 하며 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 치위생과에 적합한 통합교육과정 모형을 개발한다. 둘째, 개발된 모형을 적용한 통합적 접근 사례를 제공한다. 본 연구에서의 통합교육과정 개발모형을 위해 먼저 Tyler의 교육과정 개발모형과 Jacobs의 통합교육과정 설계단계 모형을 기반으로 하고 Drake모형의 인성 부분을 가미한 통합교육과정 개발모형을 제시하였다. 제시된 개발모형의 절차에 따라 설문을 통하여 선정된 통합교과는 치과위생사가 주가 되어 업무를 수행할 수 있어야 한다는 것과 실습이 병행된 과목이 우선적으로 통합이 되어야 한다는 치위생과 교원들의 의견을 반영하여 구강보건교육학 및 실습, 지역사회구강보건학 및 실습, 예방치과학 및 실습이 선정되었다. 선정된 교과를 중심으로 치위생과에서 각 교과를 담당하고 있는 교원 3인과의 논의를 거쳐 각 과목에서 의미있게 다룰 수 있는 조직중심 ‘역할’과 ‘환경’을 설정하였으며 통합교과로 선정된 과목의 치위생과 교원 6인이 참석하여 조직중심에 대한 브레인스토밍을 통해 아이디어들을 제시하고 결합하여 교육요소들을 모두 포함할 수 있는 질문을 확정하였다. 또한 치위생과 교원, 임상현장에서 활동중인 치과위생사, 임상에서의 진료협력자인 치과의사와의 논의를 거쳐 치과위생사에게 필요한 인성을 선정하였다. 한편, 확정된 질문들은 조직중심의 하위단원이 되어 이를 토대로 각각의 목표 설정과 Bloom의 교육목표 분류학을 이용한 학습내용을 선정하고 조직하여 수업활동안을 작성하였으며 수업활동안에는 선정된 학습내용에 따른 구체적 학습활동과 교육소요시간, 교육방법을 포함하였으며, Drake의 통합교육과정 모형에서 제시된 인성부분을 함께 제시하였다. 또한 조직중심에 따른 수업활동안은 학습내용을 중점으로 한 수업 차시 외에 인성을 함양할 수 있는 역할극, 상담 등의 수업 차시를 포함하여 조직중심‘역할’에 대한 9차시분과 조직중심 ‘환경’에 대한 5차시분이 작성되어 중간고사, 기말고사 차시를 제외한 총 14차시의 수업활동안이 한 학기 동안의 통합교육과정으로 작성되었다. 또한 각 수업차시마다 제시된 평가서에는 평가방법보다는 수업시간에 이루어지는 학습내용과 학습활동들의 성취를 보기 위한 성취기준을 표준이상, 표준, 표준이하로 마련하여 통합교육개발자에 의해 다양한 평가방법이 적용되고 쓰일 수 있게 하였고 학습자 스스로가 본인의 학습성취도를 평가할 수 있는 자기 성취기준을 마련하였다. 이러한 절차로 개발된 치위생과의 통합교육과정 모형과 실제 개발에 대해 전문가들은 본 연구가 학습자가 흥미와 관심을 가지고 적극적으로 수업에 참여할 수 있으며 적절한 학습상황의 제공와 혐동성 및 문제해결력을 함양시키고, 인지적, 정의적, 신체적 영역의 통합적인 학습상황을 제공하는 교육과정이라고 긍정적인 평가를 한 반면, 시수나 적용기간, 보다 구체적인 학습활동과 교육방법의 제시 등에 대해선 좀 더 보완된 연구가 필요함을 시사하였다.
The purpose of this study was to examine the types of the Inter grated curriculum development of an inclusive dental hygiene curriculum and to develop a model for the Intergrated curriculum. It's basically meant to provide some information on the development of a subject-centered inclusive dental hy...
The purpose of this study was to examine the types of the Inter grated curriculum development of an inclusive dental hygiene curriculum and to develop a model for the Intergrated curriculum. It's basically meant to provide some information on the development of a subject-centered inclusive dental hygiene curriculum. A model of an Intergrated curriculum was built based on Tyler's curriculum development model and Jacobs' Intergrated curriculum design model, and Drake model's personality section was inserted into the model. A survey was conducted on dental hygiene instructors to select courses to be integrated, and dental health education, community dental health and preventive dentistry were selected in accordance with their opinions that courses to be integrated should deal with the kinds of job in which dental hygienists would take the initiative, and that courses added by practice should be selected. Organization-centered 'roles' and 'environments' that each of the selected courses could handle in a significant manner were selected by having a discussion with three instructors who were respectively in charge of the courses. And then six dental hygiene instructors that taught the selected courses had a brainstorming session to come up with ideas and finalize questions that could be comprehensive of all the relevant educational elements. Besides, what kind of personality dental hygienists should have was determined by having a discussion with the dental hygiene instructors, clinical dental hygienists and dentists who were their cooperators. Lesson plans were devised by setting the objects of the finalized questions that were regarded as organization-centered subunits, and what to teach was selected and arranged based on Bloom's taxonomy of educational objectives. The lesson plans dealt with learning activities, required teaching time and teaching methods, and the plans also dealt with personality that was suggested by Drake's inclusive curriculum model. In addition, the lesson plans covered counseling and role-playing geared toward character building, and assigned nine and five sessions respectively to 'roles' and 'environments.' Thus, the lesson plans of 14 sessions were presented as an inclusive curriculum for a semester. In the evaluation paper for each session, evaluators could assess what's taught in class and the achievement of learners by three selected achievement criteria: above standard, standard and below standard. That makes it possible for inclusive educators to apply a wide variety of evaluation methods, and self-evaluation criteria were included as well in order for learners to assess their own academic achievement. Several experts were asked to evaluate the Intergrated dental hygiene curriculum model, and they rated it favorably. They considered the model to be intriguing enough to stir up the interest and active class participation of learners, to provide appropriate learning situations, to foster problem-solving skills and to offer inclusive learning situations for cognitive, affective and physical domains. On the other hand, they suggested that there was room for improvement in terms of the number of class hours, the term of implementation, learning activities and educational methods.
The purpose of this study was to examine the types of the Inter grated curriculum development of an inclusive dental hygiene curriculum and to develop a model for the Intergrated curriculum. It's basically meant to provide some information on the development of a subject-centered inclusive dental hygiene curriculum. A model of an Intergrated curriculum was built based on Tyler's curriculum development model and Jacobs' Intergrated curriculum design model, and Drake model's personality section was inserted into the model. A survey was conducted on dental hygiene instructors to select courses to be integrated, and dental health education, community dental health and preventive dentistry were selected in accordance with their opinions that courses to be integrated should deal with the kinds of job in which dental hygienists would take the initiative, and that courses added by practice should be selected. Organization-centered 'roles' and 'environments' that each of the selected courses could handle in a significant manner were selected by having a discussion with three instructors who were respectively in charge of the courses. And then six dental hygiene instructors that taught the selected courses had a brainstorming session to come up with ideas and finalize questions that could be comprehensive of all the relevant educational elements. Besides, what kind of personality dental hygienists should have was determined by having a discussion with the dental hygiene instructors, clinical dental hygienists and dentists who were their cooperators. Lesson plans were devised by setting the objects of the finalized questions that were regarded as organization-centered subunits, and what to teach was selected and arranged based on Bloom's taxonomy of educational objectives. The lesson plans dealt with learning activities, required teaching time and teaching methods, and the plans also dealt with personality that was suggested by Drake's inclusive curriculum model. In addition, the lesson plans covered counseling and role-playing geared toward character building, and assigned nine and five sessions respectively to 'roles' and 'environments.' Thus, the lesson plans of 14 sessions were presented as an inclusive curriculum for a semester. In the evaluation paper for each session, evaluators could assess what's taught in class and the achievement of learners by three selected achievement criteria: above standard, standard and below standard. That makes it possible for inclusive educators to apply a wide variety of evaluation methods, and self-evaluation criteria were included as well in order for learners to assess their own academic achievement. Several experts were asked to evaluate the Intergrated dental hygiene curriculum model, and they rated it favorably. They considered the model to be intriguing enough to stir up the interest and active class participation of learners, to provide appropriate learning situations, to foster problem-solving skills and to offer inclusive learning situations for cognitive, affective and physical domains. On the other hand, they suggested that there was room for improvement in terms of the number of class hours, the term of implementation, learning activities and educational methods.
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