본 연구의 목적은 경남 창원지역의 인문계 고등학생들의 진로에 대한 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 인문계 고등학생들은 진로 파악 및 진로 선택과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 인문계 고등학생들은 진로를 준비하는 것과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 인문계 고등학생들은 바람직한 진로교육과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인문계 고등학생의 진로 파악 및 진로 선택과 관련되는 사항에 대한 인식조사 결과는 다음과 같다. 성적이 높은 학생의 경우에는 비교적 자신의 적성과 소질에 대해서도 파악하고 있다가 64.8%로 나온 반면 성적이 낮은 학생의 경우는 30.3%에 그쳤다. 또한 진로 선택에 대한 응답에서도 성적이 높은 학생은 어느 정도 결정되었다가 74.8%인 반면 성적이 낮은 학생은 31.8%로 낮았다. 그 이유에 대한 조사에서는 성적이 낮은 학생의 경우 성적의 부족이 57.1%로 나왔고 그 다음으로는 정체성 결여가 28.6%로 나왔다. 둘째, 진로를 준비하는 것과 관련된 인식 조사의 결과는 다음과 같다. 진로에 대한 정보 수집에 대한 조사에서는 인터넷· 책· 신문을 통해 한다는 응답결과가 남자의 경우 40.0%, 여자의 경우 53.3%로 가장 높았으며, 그 다음으로는 본인 스스로 탐색, 부모와 상담이 높았다. 하지만 특이한 점은 남자의 경우는 학교 선생님을 통해서 한다는 답변이 12.7%로 나온 반면, 여자의 경우는 친구나 선배를 통해서 한다는 답변이 12.0%로 나왔다. 진로 결정시 상담 대상에 대한 인식에서 부모님(가족)이 전체 37%로 가장 높았으나 성별의 변인별로는 특이한 점이 있었다. 남자는 부모님이나 가족과 상담한다는 답변이 38.7%로 나온 반면, 여자는 친한 친구나 선배와 상담한다는 비율이 38.0%로 가장 높았다. 셋째, 진로교육에 관련된 인식 조사 결과는 다음과 같다. 진로교육담당교사에 대한 응답 결과는 남자의 경우 전문 상담 선생님이 전체 42.7%로 가장 높았고 다음은 외부 전문가가 23.3%로 높았으며, 여자의 경우 전문 선생님 62.0%로 가장 높았고 다음은 외부전문가가 22%로 높았고 학교 선생님의 경우에는 낮게 나왔다. 그러나 학년이 올라갈수록 전문상담교사의 비율은 낮아지고 담임선생님의 비율이 높아지고 있는 ...
본 연구의 목적은 경남 창원지역의 인문계 고등학생들의 진로에 대한 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 인문계 고등학생들은 진로 파악 및 진로 선택과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 인문계 고등학생들은 진로를 준비하는 것과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 인문계 고등학생들은 바람직한 진로교육과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인문계 고등학생의 진로 파악 및 진로 선택과 관련되는 사항에 대한 인식조사 결과는 다음과 같다. 성적이 높은 학생의 경우에는 비교적 자신의 적성과 소질에 대해서도 파악하고 있다가 64.8%로 나온 반면 성적이 낮은 학생의 경우는 30.3%에 그쳤다. 또한 진로 선택에 대한 응답에서도 성적이 높은 학생은 어느 정도 결정되었다가 74.8%인 반면 성적이 낮은 학생은 31.8%로 낮았다. 그 이유에 대한 조사에서는 성적이 낮은 학생의 경우 성적의 부족이 57.1%로 나왔고 그 다음으로는 정체성 결여가 28.6%로 나왔다. 둘째, 진로를 준비하는 것과 관련된 인식 조사의 결과는 다음과 같다. 진로에 대한 정보 수집에 대한 조사에서는 인터넷· 책· 신문을 통해 한다는 응답결과가 남자의 경우 40.0%, 여자의 경우 53.3%로 가장 높았으며, 그 다음으로는 본인 스스로 탐색, 부모와 상담이 높았다. 하지만 특이한 점은 남자의 경우는 학교 선생님을 통해서 한다는 답변이 12.7%로 나온 반면, 여자의 경우는 친구나 선배를 통해서 한다는 답변이 12.0%로 나왔다. 진로 결정시 상담 대상에 대한 인식에서 부모님(가족)이 전체 37%로 가장 높았으나 성별의 변인별로는 특이한 점이 있었다. 남자는 부모님이나 가족과 상담한다는 답변이 38.7%로 나온 반면, 여자는 친한 친구나 선배와 상담한다는 비율이 38.0%로 가장 높았다. 셋째, 진로교육에 관련된 인식 조사 결과는 다음과 같다. 진로교육담당교사에 대한 응답 결과는 남자의 경우 전문 상담 선생님이 전체 42.7%로 가장 높았고 다음은 외부 전문가가 23.3%로 높았으며, 여자의 경우 전문 선생님 62.0%로 가장 높았고 다음은 외부전문가가 22%로 높았고 학교 선생님의 경우에는 낮게 나왔다. 그러나 학년이 올라갈수록 전문상담교사의 비율은 낮아지고 담임선생님의 비율이 높아지고 있는 특이점이 있다.
본 연구의 목적은 경남 창원지역의 인문계 고등학생들의 진로에 대한 인식을 알아보는 데 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 인문계 고등학생들은 진로 파악 및 진로 선택과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 인문계 고등학생들은 진로를 준비하는 것과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 셋째, 인문계 고등학생들은 바람직한 진로교육과 관련된 사항에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 조사 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인문계 고등학생의 진로 파악 및 진로 선택과 관련되는 사항에 대한 인식조사 결과는 다음과 같다. 성적이 높은 학생의 경우에는 비교적 자신의 적성과 소질에 대해서도 파악하고 있다가 64.8%로 나온 반면 성적이 낮은 학생의 경우는 30.3%에 그쳤다. 또한 진로 선택에 대한 응답에서도 성적이 높은 학생은 어느 정도 결정되었다가 74.8%인 반면 성적이 낮은 학생은 31.8%로 낮았다. 그 이유에 대한 조사에서는 성적이 낮은 학생의 경우 성적의 부족이 57.1%로 나왔고 그 다음으로는 정체성 결여가 28.6%로 나왔다. 둘째, 진로를 준비하는 것과 관련된 인식 조사의 결과는 다음과 같다. 진로에 대한 정보 수집에 대한 조사에서는 인터넷· 책· 신문을 통해 한다는 응답결과가 남자의 경우 40.0%, 여자의 경우 53.3%로 가장 높았으며, 그 다음으로는 본인 스스로 탐색, 부모와 상담이 높았다. 하지만 특이한 점은 남자의 경우는 학교 선생님을 통해서 한다는 답변이 12.7%로 나온 반면, 여자의 경우는 친구나 선배를 통해서 한다는 답변이 12.0%로 나왔다. 진로 결정시 상담 대상에 대한 인식에서 부모님(가족)이 전체 37%로 가장 높았으나 성별의 변인별로는 특이한 점이 있었다. 남자는 부모님이나 가족과 상담한다는 답변이 38.7%로 나온 반면, 여자는 친한 친구나 선배와 상담한다는 비율이 38.0%로 가장 높았다. 셋째, 진로교육에 관련된 인식 조사 결과는 다음과 같다. 진로교육담당교사에 대한 응답 결과는 남자의 경우 전문 상담 선생님이 전체 42.7%로 가장 높았고 다음은 외부 전문가가 23.3%로 높았으며, 여자의 경우 전문 선생님 62.0%로 가장 높았고 다음은 외부전문가가 22%로 높았고 학교 선생님의 경우에는 낮게 나왔다. 그러나 학년이 올라갈수록 전문상담교사의 비율은 낮아지고 담임선생님의 비율이 높아지고 있는 특이점이 있다.
The goal of this study is to understand the perception of academic highschool student about their course after graduation, to achieve this goal, we established the three major studies like this; First, academic students's perception about understanding and choosing their career. Second, acad...
The goal of this study is to understand the perception of academic highschool student about their course after graduation, to achieve this goal, we established the three major studies like this; First, academic students's perception about understanding and choosing their career. Second, academic students's perception about preparing their career Third, academic students's perception about desirable career education for their own. Brief result of our(my) study is like this. First, conclusion of perception about understanding and choosing their career : Students who has good score are usually well aware about their aptitude and course after graduation 64.8% and 74.8% of high scored students are understand and chose their course but only 30.3% and 31.8% of relatively lower scored students are understand and chose their aptitude and course after graduation, the major two factors of this result about these low scored students are 57.1% of insufficiency of record and 28.6% of lack of their own character. Second, conclusion of perception about preparing their career : The very first method for understanding their course after graduation is collecting information through medias like books, internet and newspaper, 40.0% of male student and 53.3% of female students are chose this answer. Followed by self study and consult with parents. One interesting thing about this study is sexual difference at choosing their adviser, 12.7% of male students are chose teacher and 12.0% of female students are chose friends or senior students as a advisor of their career. 37% of students are answered that parents are most influencing factor at decision of their career and there are no particular difference at sexual difference but 38.7% of male students are answered that they consult with their parents or family, not like 38.0% of female students are chose friends or senior students as a consultant. Third, conclusion of perception about career counseling : the most prefer career education teacher is professional career consultant which chosen by 42.7%(female 62.0%) followed by 23.3% of career specialist who is not involved in highschool education were chose and relatively, highschool teachers got lower rank. but some specialty at this research is percentage of professional career consultant is getting lower and on the contrary, percentage of highschool teacher in charge is getting higher as students are going to senior.
The goal of this study is to understand the perception of academic highschool student about their course after graduation, to achieve this goal, we established the three major studies like this; First, academic students's perception about understanding and choosing their career. Second, academic students's perception about preparing their career Third, academic students's perception about desirable career education for their own. Brief result of our(my) study is like this. First, conclusion of perception about understanding and choosing their career : Students who has good score are usually well aware about their aptitude and course after graduation 64.8% and 74.8% of high scored students are understand and chose their course but only 30.3% and 31.8% of relatively lower scored students are understand and chose their aptitude and course after graduation, the major two factors of this result about these low scored students are 57.1% of insufficiency of record and 28.6% of lack of their own character. Second, conclusion of perception about preparing their career : The very first method for understanding their course after graduation is collecting information through medias like books, internet and newspaper, 40.0% of male student and 53.3% of female students are chose this answer. Followed by self study and consult with parents. One interesting thing about this study is sexual difference at choosing their adviser, 12.7% of male students are chose teacher and 12.0% of female students are chose friends or senior students as a advisor of their career. 37% of students are answered that parents are most influencing factor at decision of their career and there are no particular difference at sexual difference but 38.7% of male students are answered that they consult with their parents or family, not like 38.0% of female students are chose friends or senior students as a consultant. Third, conclusion of perception about career counseling : the most prefer career education teacher is professional career consultant which chosen by 42.7%(female 62.0%) followed by 23.3% of career specialist who is not involved in highschool education were chose and relatively, highschool teachers got lower rank. but some specialty at this research is percentage of professional career consultant is getting lower and on the contrary, percentage of highschool teacher in charge is getting higher as students are going to senior.
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